Trailer laden, tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroenschot

Trailer laden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:08

Hai!

Ik heb een vraag, nouja tips nodig! Mijn paard is heel makkelijk te laden, loopt op zijn dooie gemakje achter mij aan. Ik ben bijna altijd alleen, ik zet hem dan erin, loop naar achter en doe dan de stang erachter. Dit moet wel vlot, anders loopt hij er weer uit. Nu heb ik geprobeert hem ervoor te zetten en niet mee te lopen zodat hij zegmaar zelf gaat en ik kan blijven staan, zodat ik meteen de stang kan doen. Maar hij snapr dit niet, stopt dan en kijkt me schaapachtig aan van huh? Dus ja dan loop ik wel weer mee. Opzich geen probleem, gaat ook prima! Maar het andere os makkelijker.

Heeft iemand tips en trics? Kan het wellicht proberen, en anders blijven we het lekker zo doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:10

Ik leer mijn paard als ik op de grond sta het commando 'wachten'. Dit kent hij want hij kan ook prima alleen op de poetsplaats blijven staan. Als hij lief is geweest en geen stap heeft verzet krijgt hij een koekje als ik weer bij hem ben. Misschien een idee om het zo te oefenen? Eerst op de grond en daarna steeds verder uitbreiden.

Edit; verkeerd gelezen.
Wat als je dit oefent met iemand anders of heb je dat al geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-15 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:13

Kent je paard de hulpen die je geeft om op de trailer te lopen al van in het grondwerk? Anders zou ik gewoon oefenen op cirkelwerk en dan zo je paard laten kennismaken met wat je juist bedoelt als je hem er alleen op wil laten gaan.
Bv: bij het cirkelen wijs ik in de richting die mijn paard op moet, om haar te laten vertrekken/versnellen. Dit doe ik dan ook om haar ergens tussendoor te sturen en uiteindelijk wil ik haar door te wijzen op de trailer kunnen laten lopen :)

Edit:
fresley schreef:
Ik leer mijn paard als ik op de grond sta het commando 'wachten'. Dit kent hij want hij kan ook prima alleen op de poetsplaats blijven staan. Als hij lief is geweest en geen stap heeft verzet krijgt hij een koekje als ik weer bij hem ben. Misschien een idee om het zo te oefenen? Eerst op de grond en daarna steeds verder uitbreiden.

ik denk niet dat wachten het probleem is. Als ik het goed begrijp, blijft haar paard namelijk staan, wanneer ze net wilt dat hij de trailer oploopt :)

Seventeen

Re: Trailer laden, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:21

Wanneer blijf je staan?
Je moet gewoon meelopen maar ipv. dat je de klep op loopt loop je er vlak naast. Op het allerlaatste moment laat je hem dan los. Dat moeten ze even leren maar vaak ben je al zo ver dat ie wel door moet lopen. Je moet hem eigenlijk ook iets voor je hebben lopen in het begin. Eventueel je stem gebruiken.
Onze pony's en paarden deden het eigenlijk altijd.
Als wij op concours gingen liepen de pony's er zelf in. Maar als ze er weer uit moesten maakten we ze los aan de voorkant en deden we de achterkant open en liepen ze er zelf achteruit uit. Ideaal! Hebben we ook met heel veel verschillende paarden en pony's gedaan, nooit fout gegaan. Altijd touw over de hals zodat je dat als eerst kunt pakken. :)

Succes.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:24

Ik heb het mijn paard geleerd, dmv de longeerlijn. Aan zijn halster. Over de stang, onderdoor de stang terug naar buiten. Ik gaf een lichte duwende druk naar binnen toe. En hield de lijn op lichte spanning.

En dat uitgebouwd. Hij loopt er nu zelf op.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 20:17

Ik loop altijd mee tot naast de klep maar hij stopt dan net zo leuk naast me haha, dat heb ik al geprobeert. Eruit is geen probleem, hij loopt heel rustig naar achter (uit zichzelf). Ik zou dat nog kunnen proberen met de longeerlijn, maar ben bang dat dat niet gaat werken, dat hij daar meer tegenin gaat. Maar kunnen we proberen!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:18

Ik zal je een filmpje pben. Komt er zo aan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:41

Toevallig heb ik mijn paard dit onlangs geleerd.

Mijn paard liep er met een longeerlijn als aanleuning wel altijd op, maar dan had ik op concours nog 2 mensen nodig om weerszijden de lijn vast te houden. En had ik geen lijn dan moest ik tig x aanhalen. Dus dat moest makkelijker, en vooral zonder stress.

Ik heb de trailer eerst langs een wand geparkeerd zodat hij daar aanleuning van had. Toen paard voor de klep gezet, ik aan de rechterkant met buik naar paard toe naast de klep en longeerlijn aan de linkerkant van de trailer vast, over rug van mn paard en deze hield ik met links vast. Met mijn rechterhand had ik mn paard vast en ik wees de trailer in met mijn hand en hield de lijn op een lichte aanspanning. Op de een of andere manier begreep hij wat de bedoeling was want hij liep zelf naar binnen.

Nu heb ik ook nog een voerbak ik de trailer gemaakt waar een handje muesli in zit. Paard vliegt nu de trailer op (zonder longeerlijn en wand inmiddels) en ik kan de stang achter rustig dichtmaken want hij is bezig met de muesli :)
Zoek anders eens op Parelli trailerladen, dat lijkt nog het meest op hoe ik het voor elkaar gekregen heb. Alleen zwaaien zij met een touw om het paard voorwaarts te vragen.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:52

longeerlijn over de voorbalk naar buiten toe inderdaad, net zoals Turbo Tinker omschrijft

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:41

ik ga het maar eens proberen wat jullie schrijven. ik heb nooit problemen met hem gehad, kon hem altijd alleen laden. meneer liep er zelf op en wachten keurig tot de stang achter weg was en kwam vervolgens rustig naar achteren als hij eruit mocht. Nu stopt ie al op 3 meter van de trailer en blijf staan. Er is dan maar 1 weg en dat is naar stal/wei. Kan hem dus niet meer alleen laden en daar baal ik heel erg van.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:22

Rijd je wel rustig? Veel mensen denken dat ze rustig rijden maar toch is het zeer ongemakkelijk voor de paarden.
Aangezien hij eerder wel te laden was.
Ik heb al meerdere keren gezien dat het paard niet te laden was, als het paard er dan op stond en wij gingen rijden merkten ze áltijd op dat wij wel heel rustig rijden.

Rijden met een paard in de trailer is een hele kunst ;)
Succes :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:29

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:53

Seventeen schreef:
Rijd je wel rustig? Veel mensen denken dat ze rustig rijden maar toch is het zeer ongemakkelijk voor de paarden.
Aangezien hij eerder wel te laden was.
Ik heb al meerdere keren gezien dat het paard niet te laden was, als het paard er dan op stond en wij gingen rijden merkten ze áltijd op dat wij wel heel rustig rijden.

Rijden met een paard in de trailer is een hele kunst ;)
Succes :)

Paard is prima te laden.. Alleen zoekt tser een andere manier van laden omdat ze alleen is! (Beter lezen?)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:14

Als ik het zo lees denk ik dat seventeen meer op James antwoordt dan op TS.
James, als je hem met een halster niet kan houden, kan je het altijd nog met een hoofdstel over het halster proberen. Dan heb je net wat meer te zeggen en dat kan dan weer af als hij goed in de trailer staat. Er al op tijd goed voor zorgen dat hij zijn aandacht bij jou heeft en niet bij van alles om hem heen is ook heel verstandig.

TS, ik denk ook dat het het handigst is om het met de longeerlijn over de voorboom te oefenen en dan eventueel een zweepje in je andere hand aan de achterkant erbij. Niet om te slaan, maar meer om lichte aanwijzingen mee te geven.