Transportbeschermers, ja of neen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvaEmir

Transportbeschermers, ja of neen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:11

Hallo,
In april gaan ik en mijn paard eenmalig op verplaatsing, het is met 2 op een trailer, hij heeft al eerder op een trailer gestaan toen hij naar de stal kwam maar daar was ik niet bij, er zal wel nog geoefend worden op het trailerladen evt rijden, nu vroeg ik mij af, is het de moeite om transportbeschermers te kopen ? De persoon naast mij heeft er wel voor dan, en het is een rit van 1 uur en 15 minuten ongeveer, op vrijdag erop en naar de ranch rijden, op zondag daar weer laden en naar huis (laden zal dus op geoefend worden, we hebben ook een hele dag om er te geraken dus dat is geen probleem, op verplaatsing laden lukt hopelijk ook, is een plaats met veel mensen met ervaring dus hulp kan ik normaal wel krijgen) :)
dus, transportbeschermers of niet ? zijn 2 ruinen, beide braaf, maar de mijne is wat een speelvogel en als ze samen in de wei staan durven ze ook al is wat de apen uit te hangen (niet vechten maar gewoon echt uitdagen) en alleen vooraan/achteraan of beide ?
ik had gezocht naar andere topics maar vond hier geen echt duidelijk antwoord in en ik twijfel echt, normaal zou ik het niet doen, maar langs de andere kant vergeef ik het mezelf nooit als er iets misgaat....
Alvast bedankt!
(staat dit juist ?)

Mallootje

Re: Transportbeschermers, ja of neen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:12

Hier is geen 'juist' antwoord op.. Transportbeschermers kunnen een plus zijn, maar misschien vindt je paard ze wel heel vervelend en gaat hij net daardoor stomme dingen doen..
Ik heb ook een speelse ruin maar die is braaf op transport, dus die krijgt niets om, ook niet voor lange ritten..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:16

Als hij er niet aan gewend is, kan hij juist idioter gaan doen van die beschermers. Is er geen stalgenoot die ze heeft, dat je eens kunt kijken wat hij er van vindt?
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, een lapje stof beschermt namelijk niet zoveel en het been wordt er wel warm onder. Als de paarden ijzers hebben zou je springschoenen kunnen overwegen.

EvaEmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:18

ze hebben geen ijzers en ja ik kan er evt wel lenen om te kijken hoe hij ze vind, dat zal ik zeker doenen dan kijk ik verder! danku!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:18

Er loop hier al een actueel topic over.
Maar ik ga elke week met mn paarden weg en ik gebruik nooit transportbeschermers. Mijn ene paard houdt ook helemaal niet van transportbeschermers en ik vind ze ook helemaal niet nodig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:20

Ik doe juist springschoenen en normale beschermers die ook de kogel beschermen, waar het paard aan gewend is en die niet af gaan.

Bij een misstapje op de klep was ik er blij mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:22

Ik gebruik achter altijd transportbeschermers. :j

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 23:00

Hier staan ze als ze voor ijzers hebben met peesbeschermers voor op de trailer met zijn tweeen. Zonder ijzers wil ik ze ook best eens zonder bescherming vervoeren.

Denk dat er andere dingen belangrijker zijn om op te letten. Kort genoeg vastzetten zodat ze niet met de neuzen bij elkaar kunnen maar wel lang genoeg zodat ze steun kunnen vinden aan de achterstang anders gaan ze hangen.

Mocht je toch voor transportbeschermers kiezen zorg dan dat je paard eraan gewend is (stilstaan en lopen) en dat ze zeker niet kunnen afzakken.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:42

Ik heb geen hoge dichte transportbeschermers omdat mijn paard zich altijd helemaal rot zweet in de trailer, maar ik doe wel altijd springschoenen en eventueel peesbeschermers om. Deze heeft hij ook om met buitenrijden en in het verleden ben ik ook wel heel blij geweest dat ie ze in de trailer al om had, voornamelijk bij het uitladen, een misstapje is inderdaad snel gemaakt!
Ik zou dus niet zo snel kiezen om helemaal niets om te doen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:53

Ik ga ongeveer wekelijks met mijn paard op pad, en hij krijgt altijd bescherming om!
Ik heb al vaak paarden gezien met lelijke wonden van tijdens de rit, dus ik neem liever mijn voorzorgen.
Meestal voor en achter hoge transportbeschermers, of soms vooraan inbandageren (grote onderlappen + bandageren tot over de knie) en springschoenen. Dit doe ik vooral in de winter.
Als het echt heel heet is doe ik soms peesbeschermers en springschoenen. Maar als het niet overdreven warm is, doe ik altijd transportbeschermers

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:27

Ik heb ze nog nooit gebruikt, pony is braaf op de trailer. Als hij op ijzers staat wil ik nog wel eens een springschoentje omdoen op de trailer, maar verder niets. Ik denk dat je vooral naar je paard moet kijken, hoe is hij op de trailer, wat is hij gewend, wat vind jij het prettigst enz.

EvaEmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 13:41

oke super bedankt allemaal! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:49

Hier ook geen transportbeschermers, paardjes hebben ook geen ijzers.

Zo'n beschermer biedt naar mijn idee niet veel bescherming en het lijkt mij niet zo handig als ze in de trailer afzakken of als je paard op de rand ervan gaat staan bij het in- of uitladen.

Ook met laden nooit problemen met de klep. Met inladen wil mijn ruin nog wel eens naast de klep gaan maar dan ziet/voelt hij zelf goed wat hij doet. Met uitladen gaat hij heel netjes recht naar achteren, en voetje voor voetje. Gewoon rustig dat paard die klep af en nog een eindje naar achteren tot hij ongeveer een meter achter die klep staat. Dan kan er niks raars gebeuren.

x_zoetje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:55

Hier gaan ze altijd aan. Op de trailer is hij super braaf. Maar met uitladen wil hij nog wel eens langs de klep gaan. (Dit heeft bij de vorige eigenaar al voor een flink litteken gezorgd)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:01

Als je weet dat hij langs de klep wil gaan, dan begeleid je hem toch zorgvuldiger?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 03:01

Je kunt dmv positie van het hoofd de billen van je paard sturen. Gaat hij scheef dan moet je dus het hoofd sturen. De kant waar zn hoofd is kunnen zijn billen niet zijn zeg ik altijd.
Dus gaat je paard zn kont naar links doe je ook zn hoofd naar links dan wordt hij weer recht.

Nimisha24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:37

maar je kan ook gewone kogel of peesbeschermers doen voor de zekerheid

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:46

cissy schreef:
Je kunt dmv positie van het hoofd de billen van je paard sturen. Gaat hij scheef dan moet je dus het hoofd sturen. De kant waar zn hoofd is kunnen zijn billen niet zijn zeg ik altijd.
Dus gaat je paard zn kont naar links doe je ook zn hoofd naar links dan wordt hij weer recht.

Daar heb je amper ruimte voor, zeker in een tweepaardstrailer.
Ik zet zelf altijd alles zonder bescherming. Ik rij als een oma dus alleen als het paard van zichzelf heel onrustig is op de trailer zou ik het overwegen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:48

Ik heb peesbeschermers en strijklappen als ik naar les ga, want dan heb ik m al opgezadeld.
Voor op wedstrijd heb ik bandages voor de achterbenen, maar dat is om te voorkomen dat ie zn benen onderpoept :+.

Verder geen transportbeschermers oid.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:02

Als hij het niet gewend is en je gaat het ook niet meer vaak doen hierna dan zou ik gewoon peeskappen en springschoenen omdoen.
Ik gebruik het wel altijd maar mijn paardje is het gewend.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:50

Dorine92 schreef:
Daar heb je amper ruimte voor, zeker in een tweepaardstrailer.
Ik zet zelf altijd alles zonder bescherming. Ik rij als een oma dus alleen als het paard van zichzelf heel onrustig is op de trailer zou ik het overwegen

Ook in een twee paards kun je prima het hoofd sturen, als je het hoofd bij de wand houdt dan loopt het paard redelijk recht de klep af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:59

Dat ligt aan je paard, sommigen gaan nou eenmaal met alle macht scheef. Een van mijn paarden wil ook perse vanaf de zijkant de klep op, dat doet ze verder heel braaf.