Bescherming tijdens transport.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Bescherming tijdens transport.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:57

hallo ik ben best nieuwsgierig naar jullie reacties.
Draagt jou paard/pony bescherming tijdens transport????
Ik zou hooguit peesjes om doen.
Groetjes! :)

Ineke2

Re: Bescherming tijdens transport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:28

Peesbeschermers zijn niet geschikt om te beschermen tijdens transport. Transportbeschermers zijn niet voor niks van knie tot op de kroonrand.

Ik zelf doe niets om tijdens transport. Ga ook zelden met de trailer en mijn paard heeft geen ijzers om waar mee ze zichzelf zou kunnen verwonden.
Alleen met in en uitladen moet je dan gewoon extra voorzichtig zijn dat ze zich niet per ongeluk verwonden aan de klep door scheef eraf te gaan.

LeMatsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:35

Ik heb eigenlijk nooit aan. Mijn zus heeft bij 1 pony wel altijd transportbeschermers om. als je pony hoefijzers aan heeft zou ik het wel doen maar dan moet je het wel eerst leren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:35

Tijdens het transport maak ik geen gebruik van extra bescherming. Niet voor een korte rit maar ook niet voor een lange rit > 2 uur.

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:03

Nee, absoluut niet, want dan worden de benen alleen maar kwetsbaarder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:19

Annetjuuh schreef:
Nee, absoluut niet, want dan worden de benen alleen maar kwetsbaarder.

Dat is natuurlijk niet waar. Met ijzers onder zal ik eerder geneigd zijn om wel transportbeschermers te gebruiken, omdat ze onder weg wel eens een stapje opzij doen en als ze onvoorzichtig zijn stappen ze bijvb op hun kroonrand met die ijzers... Vervelende blessure dan hoor die voorkomen kan worden door beschermers te gebruiken ( en dan geen peesjes maar echte transportdingen)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:33

Hier krijgen ze geen bescherming om de benen tijdens de rit in de trailer. Ook niet als ze ijzers onder hebben.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 23:37

Oke :D

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:45

Mijne staat ook zonder beenbescherming etc. Nog nooit problemen mee gehad .

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:01

Hier bij normale ritten achter. Bij lange ritten voor en achter en voor springschoenen. Het ene paard schraapt omdat hij ongeduldig is en met beschermers is het minder en staat hij rustiger. Pony staat rustig op de wagen maar komt er wat onhandig af en dan wil ze nog wel eens het laatste stukje vergeten :+.Paarden staan wel op ijzers ( 1 voor en 1 vierkant).

Wij gebruiken trouwens hoge transport beschermers, geen peesjes oid :)

Ze hebben wel altijd wat op, in het dorp was een paard door de bodem gegaan en hij had geen bescherming op. Was dat wel het geval waren alleen de beschermers kapot maar nu was dus het been helemaal kapot :(:). Hun trailer werd elk half jaar nagekeken en elke keer niks aan de hand. Voor ons dus wel een reden om iets van bescherming op te doen.

Maar dit is het zelfde ding als gewone beschermers. Sommige mensen doen het wel, sommige niet en iedereen heeft z'n redenen!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:06

Vroeger deed ik het bij mijn pony altijd wel. Die kreeg echte transportbeschermers om. Dat was ook wel echt een druktemaker in de trailer.
Nu ga ik minstens 1x per week met de trailer weg met mn paard(en) en die krijg(en) nooit meer wat om. Heel soms peesbeschermers als ik hem al opgezadeld heb in de trailer voor een les of wedstrijd dichtbij, maar dat beschermt niet echt voor de trailer.
Mijn paarden hebben trouwens wel ijzers, nog nooit problemen gehad.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:12

Ik doe alleen achter om. Niet persee voor de bescherming maar meer omdat ze anders haar hele achterbenen onderschijt. ..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:13

Altijd beenbescheming tijdens transport!

In augustus heb ik een naar ongeluk met de trailer gehad met mijn jonge paard waarbij ze door het deurtje naar buiten kwam en vast zat. Met haar voorbenen is ze flink over het asvalt geschuurd en daarbij zijn de beenbeschermers doorgesleten en hier en daar zaten zelfs een soort schroeiplekken.
Paard is dor de brandweer uit de trailer geknipt en mankeerde op wat kneuzingen na helemaal niets.
Zonder beenbeschermers hadden de gaten in haar benen gezeten die nu in de stof zaten.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en is niet te voorkomen, de mogelijke schade vaak wel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 00:54

De mijne krijgt altijd haar hoefschoenen aan voor en de gewone beenbeschermers die ik ook met rijden gebruik, ten eerste schraapt ze altijd heel erg in de veewagen, dus het is ook ter bescherming van de vloer, en ten tweede met rijden is het alleen opzadelen en dat doe ik meestal al in de veewagen. In de veewagen dan de beschermers en hoefschoenen aan doen is een beetje krapjes.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:02

Ik gebruik zelden bescherming in de trailer. Niet voor kort transport maar ook niet bij lang transport (>3 uur op de trailer)
De enige uitzondering daarop is als ik naar een keuring ga.
Ik heb bonte paarden en 1 met sokken.
Dan gaan ze op de heenweg om tegen de viezigheid.
Ze hebben dan ook spottend de naam "spatlappen" gekregen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:05

Oke bedankt was benieuwd :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:07

Alleen om de voetjes wit te houden :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 21:13

Hihi zéér belangerijk! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 02:22

Sommige paarden worden juist druktemakers in de trailer vanwege (slecht passende) beschermers.
Te grote of te lange beschermers zijn levensgevaarlijk, als paard erop gaat staan en zn been wil verzetten gaat dat dus niet. Dan kan je paard goed onderuit gaan.

Ook kunnen ze gaan irriteren tijdens het rijden als er bijv een strootje tussen zit.

Zorg dus altijd dat beschermers goed passen, niet kunnen afzakken en schoon zijn.

Plus leer je paard fatsoenlijk van de trailer af te komen zodat de kans op stomme ongelukjes met de klep ook voorkomen worden.