Hoe zet ik mijn paard op mijn naam? Frans paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvonne1993

Hoe zet ik mijn paard op mijn naam? Frans paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 00:16

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Ik wil graag mijn paard op mijn naam zetten zodat ik de wettelijke eigenaar ben. Maar ik heb geen idee hoe dat precies werkt.
Nu heb ik een paard met een Frans paspoort, waar niets over bekent is. Wel heb ik natuurlijk zijn naam en een aantal nummers op het paspoort staan maar ik heb geen idee welk nummer voor wat staat.
De paspoortuitgevende instantie is: Les Harnas nationaux.

Ik heb geen koopcontract of andere dingen.. Kan ik dan alsnog mijn paard op mijn naam zetten?
En hoe werkt dat precies? Waar kan ik dat doen?

Ik hoor graag van jullie!

Santos_05
Fotograaf

Re: Hoe zet ik mijn paard op mijn naam? Frans paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:17

Ga ik even volgen, ik heb volgens mij hetzelfde type paspoort ;-)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:02

Je wordt geen wettelijke eigenaar door het paspoort op je naam over te schrijven.
Het paspoort is het identificatiedocument van je paard, geen eigendomsbewijs.

Hoe je het moet overschrijven, is een kwestie van contact opnemen met de franse paspoortuitgevende organisatie.
http://www.haras-nationaux.fr/index.php?id=3646&lang=en

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:26

Het enige bewijs van eigendom is je koopcontract/kassabonnetje.
Paspoort hoeft niet op naam om eigenaar te zijn. Het is wel handig om het paspoort op jouw naam te zetten voor het geval je m ooit verliest. Duplicaat paspoort wordt nl naar de laatst bekende 'eigenaar' gestuurd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:48

In Frankrijk zit er bij het paspoort een 'carte d'immatriculation'. Dit is het eigendomsbewijs en moet bij elke verandering van eigenaar aangepast worden.
Hoe het met verkoop naar het buitenland zit weet ik niet helemaal precies maar je kan idd proberen contact op te nemen met les haras *waarschuwing: ambtenaren eersteklas en ik durf niet te garanderen dat ze vloeiend engels kunnen*.
Belangrijkste nummer in het paspoort is het 'numero de sire', met dit nummer kan je (of iemand van les haras) alle informatie betreffende je paard vinden.

Voor koerspaarden (draver, engelse en arabische volbloed) is het een hele regeling, voor andere rassen zal het waarschijnlijk wel eenvoudiger zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:50

Poi, zoals hierboven al gezegd word, ik vond het een enorm gedoe. Als ik het niet nodig had om te koersen zou ik het lekker laten zitten.