Is het verplicht om je paard geënt te hebben als je deze vervoert, en zo ja: welk entschema moet dan aangehouden worden? Mijn paard is gewoon geënt tegen influenza en tetanus maar aangezien ik geen wedstrijden rijd en ik vrijwel nooit met de trailer wegga vind ik het niet nodig om na een jaar weer te enten tegen influenza en tetanus is langer werkzaam dan een jaar.
Je mag vervoeren alleen niet naar evenementen waar het verplicht is.
Mocht je paard naar de kliniek moeten kunnen ze je paard bij quarantaine zetten ivm het risico van niet geënt zijn.
Suzanne F.
Geplaatst: 03-12-14 10:54
Puur voor het vervoer zijn de entingen niet verplicht. Wel bij samenscholingen dus bij wedstrijden of keuringen. Waar veel paarden samenkomen. En daar gelden de regels van de overkoepelende organisatie, vaak de KNHS of het organiserende stamboek.
Mijn paard en pony's komen het erf ook niet af en daarom ent ik niet meer.
dorientjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-14 11:01
Maar houden klinieken dan het entschema van de KNHS aan? Aangezien tetanus dus langer werkt dan een jaar.
Als je naar de kliniek gaat met een niet-geent paard breng je mogelijk wel ziekteverwekkers in de buurt van (zeer) zwakke paarden. Wil je dat risico lopen?
Ik niet en daarom ent ik mijn paard wel al kom ik weinig op evenementen met hem.
Bij bijv. het Welsh stamboek is het op keuringen en shows niet verplicht. Ik vond dat, komende uit de wedstrijdsport, ook vreemd. Zeker toen ik een paspoort zonder ent historie erin mee kreeg bij de aankoop van mijn pony . Nu vind ik het ideaal.
Als je aan bepaalde evenementen wilt meedoen zijn er vaak voorwaarden gesteld. Overigens gaat het dan meestal enkel om influenza. Tetanus wordt daar buiten gelaten.
Ik ent mijn paard ieder jaar voor influenza omdat ik graag trec wil kunnen starten. Tetanus doe ik zeker niet ieder jaar.
Sharony
Geplaatst: 08-12-14 22:46
Enten is inderdaad niet verplicht als je je paard wil vervoeren, chippen wel.
Rivjenn
Geplaatst: 27-12-14 20:27
Tetanus kan je paard ook oplopen op het erf. Dus niet enten omdat hij niet van het erf afkomt... En natuurlijk kan een influenzaatje ook langswaaien zeg maar.