Dravers kopen/verkopen: hoe nu verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Dravers kopen/verkopen: hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 18:21

Een jaar geleden ben ik samen met twee vriendinnen begonnen met een leuke hobby: het inkopen, omscholen en doorverkopen van dravers.

Wat begon met 1, eindigde iets groter dan dat ik had verwacht :o

Op dit moment heb ik een pauze ingelast omdat ik een aantal dingen wil overdenken :)

Wat een beetje het probleem is, is dat ik niet wil veranderen. Wat ik nu doe is een paard pas na een tijd te koop zetten, als hij voor het grootste deel is omgeschoold. Daardoor heb ik een goed beeld van dit paard, weet ik wat voor eigenaar zou matchen en krijgen ze door hun omscholing ook echt een goede kans.

Ik ben kritisch qua inkoop( niet goed genoeg=terug naar de oude eigenaar) en kritisch qua verkoop ( dit jaar twee keer geweigerd een paard aan iemand te verkopen :o )

Daarnaast doe ik aan best veel ' nazorg' , krijg veel apjes, als het goed gaat is dit super leuk! Ben echter bij 2 paarden langs geweest omdat mensen ergens tegen aan liepen.
Ook help ik bij kleine vragen altijd :)

Dit zorgt tot nu toe voor een goede 'score' voor de paarden, ik krijg niks terug en ze vinden allemaal een blijvend huisje.

Wat is dan het probleem?

We zouden kunnen groeien qua vraag en aanbod, maar dan moet ook je werkwijze veranderen, ik zou daar heel erg graag een goede balans in willen vinden maar ik weet niet hoe :)

Met andere woorden: hoe word je een goede handelaar :')

Wat zijn voor jou in de aankoop nou echt belangrijke punten? Die 'nazorg' , leverd dat mij ook maar iets op?
Het feit dat we ze zo goed omgeschoold op de markt zetten voegt niets toe qua prijs, andere stal zet ze als ze 2 dagen binnen zijn voor hetzelfde bedrag op MP :o . Zijn wij dan te perfectionistisch?

Ik ben benieuwd naar jullie visie :) , wat zou jij nou wel of niet belangrijk vinden?

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:34

Voor mij zou jouw werkwijze zeker meerwaarde hebben! Sterker nog, dankzij jouw verhalen zou mijn volgende paard (over een paar jaar) best een draver kunnen zijn.
Echter, ik snap dat je winstmarge zo kleiner wordt. Ik denk dat een goede naam wel veel doet voor je verkoop, maar of dat zóveel uitmaakt? Misschien is het niet nodig te vergelijken? Kan het voor jou uit als je het zo doet? Is je marge groot genoeg, of ie nou even groot is als die van een ander?
Ik heb maar een andere stal gezien die omgeschoolde dravers verkopen, en ik geloof dat ze wel verschil hanteren tussen vers of goed doorgereden, maar dat zul jij wel beter weten dan ik.
Leuk, zo'n onderneming!

ruitje

Re: Dravers kopen/verkopen: hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 20:56

Dat is waar, het gaat ook niet om het vergelijken met de prijzen waarvoor dravers( ook rechtstreeks van de trainer ) op mp staan.

Maar meer dat ik merk dat mensen die dan bij mij komen kijken ook naar zo'n paard gaan kijken, dus dat ik mij afvraag of we al dat werk er niet voor niets in stoppen.

Waarbij ' niets' vooral zakelijk gezien zo is, want voor mij voelt het niet als voor niets.

Het lastige is gewoon is dat ik een persoonlijke visie heb die mij zakelijk gezien 'geld kost' .

Klinkt onduidelijk misschien :o

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:03

Het grootste probleem is idd de prijs. Wij verkopen hier ook enkel met "nazorg" (inclusief een jaar instructie, begeleiding bij keuze van zadel ed, 24/7 telefonische hulp) maar hier gaat niks buiten onder de 15 000 euro en dan haal je dat eruit.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:08

Ik zou het wel meerwaarde vinden. Heb zelf een draver en daarom wel een voorkeur voor het ras. Zou echter als ik ooit een nieuwe koop wel eentje willen die goed doorgereden en bevestigd is. Ik zou dan ook niet voor een stal gaan waarbij ik geen vertrouwen hierin heb.
paarden doorrijden is een vak apart, omscholen lijkt me nog moeilijker dat het echt correct moet gebeuren anders kun je veel communicatie problemen krijgen als nieuwe eigenaar zeker als je nooit met een draver gewerkt hebt.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:12

Ik denk dat je moet doen waar jij je het prettigst bij voelt.
Wat je omschrijft, zoals je het nu doet, klinkt mij erg fijn voor paard en mens in de oren. En als jij het alleen op die manier kunt doen, als je alleen dan achter je "product" kan staan, moet je zo doorgaan denk ik.
Eerlijk en doordacht te werk gaan bezorgt je ook een goede reclame. En dat is (in de paardenwereld) ook belangrijk.
Als je meer naam hebt opgebouwd kun je misschien je prijs wat omhoog gooien?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:25

Toen ik mijn vorige paard kocht is de vorige eigenaar ( een handelaar) een keer of drie geweest om me nog les te geven ( dit was in 1999). Dit kostte me destijds wel ƒ 50,-- per les... Die gaf dus wel nazorg, maar daar zat een prijskaartje aan. Ik vond dat niet zo gek, hij kwam toch van een aardig eindje weg en ik had er wel baat bij. Het was zeker geen gemakkelijk paard en ik denk dat hij niet wilde dat het niet zou gaan lukken, maar dat hij ook niet gekke Gerrit was om dat voor niets te doen... Als ze dus later je hulp nodig hebben kan je daar best wat voor rekenen lijkt mij.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:49

Nou aan mij heb je niet veel.
Mijn mening weet je, ik vind dat je super werk levert.
De nazorg siert je ook. Wellicht kan je dat enigzins beperken door het alleen telefonisch te houden. Ik geloof dat er bijna (of geen) handelaren zijn die zo nazorg geven als jij het doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:06

ruitje schreef:
Dat is waar, het gaat ook niet om het vergelijken met de prijzen waarvoor dravers( ook rechtstreeks van de trainer ) op mp staan.

Maar meer dat ik merk dat mensen die dan bij mij komen kijken ook naar zo'n paard gaan kijken, dus dat ik mij afvraag of we al dat werk er niet voor niets in stoppen.

Waarbij ' niets' vooral zakelijk gezien zo is, want voor mij voelt het niet als voor niets.

Het lastige is gewoon is dat ik een persoonlijke visie heb die mij zakelijk gezien 'geld kost' .

Klinkt onduidelijk misschien :o

Nee, jouw visie is er eentje voor de langere termijn.
Wanneer jij goede paarden blijft leveren dan gaat dat rondzingen. Jouw prijs voor een goed geschoolde draver zal in de tijd kunnen stijgen omdat mensen merken dat jouw dravers die meerwaarde ook hebben. Die andere dravers hebben dat niet en die handelaren/fokkers blijven veredelde dozenschuivers.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 10:33

Zoals meerdere melden is inderdaad de verkoopprijs een probleem. Ik heb ze dit jaar verkocht voor 1000-2000 euro. En naar mijn idee is 2000 voor een draver wel de max :o . Dat waren dan ook de extra bewegers/enorm brave.

Misschien dat inderdaad mijn prijs nog iets omhoog kan( niet hoger dan 2000 maar ook geen 1000 meer zeg maar) , maar ik denk dat mijn naam dan nog meer moet groeien inderdaad. Nu ben ik nog te onbekend misschien :)

Een kwestie van te snel willen misschien :')

Dat van die nazorg ga ik zeker eens overdenken, fijne tips tot zover!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:07

Mensen die bij jou een draver kopen weten wat ze krijgen een goed omgeschoolde draver en goede nazorg ik kan me niet voorstellen dat men er niet meer voor wil betalen idd.

Ik persoonlijk betaal liever iets meer voor goede kwaliteit.
Dan het risico lopen dat het een totale miskoop is met alle gevolgen van dien ;)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:19

Kom je uit kwa winstmarge als je het doet zoals je het nu doet?
Zo ja, dan is de vraag: zou je je er goed bij voelen om het te doen zoals de anderen het doen? Als het antwoord daarop nee is en je uitkomt kwa kosten.. dan moet je vooral blijven doorgaan zoals je het nu doet... En niet je eigen idealen weg gooien om zo bijv. 200 euro per paard meer te kunnen krijgen...

Blijf trouw aan jezelf en verkoop kwaliteit, een goede naam is sneller afgebroken dan opgebouwd... Wellicht kun je kijken of je je nazorg pakket tegen betaling uitbouwt, vraag bijvoorbeeld geld voor een les. Jij kent het paard omdat jij het getraind hebt en er dagelijks mee om gegaan bent... Je kunt mens en dier helpen om een nog betere band te krijgen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:32

CarinaR schreef:
De nazorg siert je ook. Wellicht kan je dat enigzins beperken door het alleen telefonisch te houden. Ik geloof dat er bijna (of geen) handelaren zijn die zo nazorg geven als jij het doet.

En daar zou ik dus juist om die reden niets aan veranderen. Dat is dan juist het kenmerk waardoor jij eruit springt, anders bent dan de concurrentie en waardoor je waarschijnlijk ook je prijs omhoog kan trekken na verloop van tijd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:36

Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt of het op deze manier wel voldoende loont. Als je het mij vraagt: ik denk zeker dat het loont maar dan vooral op de lange termijn. Als jij een goede naam opbouwt dan zullen mensen in de toekomst ook weer bij je terug komen en je aanbevelen bij anderen. Iedereen kan wel iets verkopen maar een goede klantenkring opbouwen zodat kopers de volgende keer weer bij je terug komen vergt meer. En dat bied jij. Voor wat betreft de nazorg zou je misschien nog wat zakelijker kunnen insteken. Bij hulp op locatie een km vergoeding vragen en een redelijk uurbedrag. En misschien is het goed om dit bij de verkoop te vermelden. Zo laat je enerzijds zien dat je meer biedt dan alleen een paard en stel je anderzijds grenzen in wat mensen van je mogen verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:43

ikke schreef:
Wanneer jij goede paarden blijft leveren dan gaat dat rondzingen. Jouw prijs voor een goed geschoolde draver zal in de tijd kunnen stijgen omdat mensen merken dat jouw dravers die meerwaarde ook hebben. Die andere dravers hebben dat niet en die handelaren/fokkers blijven veredelde dozenschuivers.

Dit dus :j
Een goede naam is heel veel waard.

Daarnaast speelt er nog wat anders natuurlijk; Haal jij dezelfde voldoening uit het omscholen als je het sneller en met minder zorg zou doen? Ik snap dat de kost verdienen ook belangrijk is, maar plezier in je werk is dat ook :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:44

Wat goed te horen dat je hiermee verder wilt gaan! En ik kan me goed voorstellen dat je je werkwijze goed onder de loep wilt houden, het is alleen maar maar fair dat je op een gegeven moment uit de kosten komt en je vriendinnen die je helpen er ook wat voor terug kan geven. Iedereen wil de huur/hypotheek blijven betalen natuurlijk.
Nazorg voor een uurprijs lijkt me eigenlijk heel redelijk, kilometerprijs + 25 per uur zou bijv in mijn oren niet duur zijn en voor veel mensen nog haalbaar.
En verder, volgens mij is jouw vraagprijs zo doorgaans 1500 euro? Ik denk dat je daar zo 250 bij op kan doen zonder mensen af te schrikken en naarmate je naam echt groeit (ook buiten bokt, want op bokt heb je al een zeer goede naam volgens mij) kan je dat vast wel wat opkrikken.
En dan heb je nog het effect van schaalvergroting natuurlijk, wat meer dieren tegelijk zorgt dat de investering per dier toch wat kleiner wordt, je zou dan moeten uitproberen bij hoeveel dieren jij nog het gevoel hebt dat de training nog even effectief is. Voor kopers is het natuurlijk wel aantrekkelijk dat ze meerdere dieren kunnen uitproberen in 1 keer wat misschien de stap bij een wat hogere aankoopprijs om toch contact met jou te zoeken ook weer wat kleiner maakt.

Hoe dan ook succes!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:45

Neon schreef:
Kom je uit kwa winstmarge als je het doet zoals je het nu doet?
Zo ja, dan is de vraag: zou je je er goed bij voelen om het te doen zoals de anderen het doen? Als het antwoord daarop nee is en je uitkomt kwa kosten.. dan moet je vooral blijven doorgaan zoals je het nu doet... En niet je eigen idealen weg gooien om zo bijv. 200 euro per paard meer te kunnen krijgen...

Blijf trouw aan jezelf en verkoop kwaliteit, een goede naam is sneller afgebroken dan opgebouwd... Wellicht kun je kijken of je je nazorg pakket tegen betaling uitbouwt, vraag bijvoorbeeld geld voor een les. Jij kent het paard omdat jij het getraind hebt en er dagelijks mee om gegaan bent... Je kunt mens en dier helpen om een nog betere band te krijgen :)

Precies dit!!
Dit is het enige waar het om draait TS.

En dan verdien je misschien minder dan zou kunnen.... Je houdt het dan wél vol. En het is maar de vraag of je het op de langere termijn vol gaat houden als je het anders gaat doen. Kans is dan toch groot dat je het plezier in wat je doet gaat verliezen, en mogelijk zelfs sneller dan bedoeld met het geheel gaat stoppen.

Er zijn nu eenmaal mensen die het niet verdragen om iets tegen hun principe in te doen...
Als jij zo iemand bent, dan kún je niet anders dan hoe je het nu doet ( ook al zou de andere manier zakelijk handiger zijn...).

En eerlijk: als jij zo je goede naam opbouwt, kun je tzt gewoon meer gaan vragen voor je paardje, omdat mensen dan toch weten dat ze kwaliteit kopen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:51

Misschien is het ook een idee om bewust meer aan die naamsbekendheid te gaan werken?
Website die specifiek gericht is op deze activiteiten en waarop je de sterke punten die je hier noemt extra kunt benadrukken? Of een facebook-pagina van je 'bedrijfje' zodat mensen de voortgang van de paarden kunnen volgen etc...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:55

Misschien moet je een andere kant op denken, dit kost ook geld maar geeft jou meer tijd om met de paarden bezig te zijn.

Misschien zie ik het niet (het staat er ook niet ;) ) maar wat doen die vriendinnen?

Ik bedoel, misschien kunnen jullie het werk anders verdelen zodat het effectiever gaat worden.

Uiteraard is het succes van handel, zo goedkoop mogelijk inkopen en zo veel mogelijk proberen te vangen (verdienen dus)

Je zou ze ook langer kunnen houden, verder doortrainen en naar mate het niveau hoger is, duurder verkopen, maar dan moet je ook wedstrijden gaan rijden om het niveau te kunnen aantonen.

Het is lastig, je wilt het ene maar dat zit eigenlijk het andere in de weg.

Zorg wel dat je er plezier in blijft houden, dan blijft de kwaliteit hoog.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 11:55

Wat je zou kunnen doen, is een soort van 'afleveringspakket'.
Conto: Je koopt een paard in voor 500. je maakt hem zadelmak(basis stap,draf,galop) en zet hem er netjes voor(hoefsmid,entingen,getoilleteerd,wormenkuurtje) vervolgens gaat het dier de verkoop in voor 1250.
In principe zou je binnen 2 maanden dit dier aan kunnen bieden waardoor de winstmarge(indien je over eigen accommodatie beschikt, voldoende is).

Maar, het is ook mogelijk het dier voor 1800 euro aan te schaffen, in dat geval rij jij het dier langer door(B of L klaar), maak je het verkeersmak en bied je de nieuwe ruiter persoonlijke begeleiding aan in de vorm van enkele lessen bij jou op locatie.
Deze extra service is optioneel, kost je wederom 2 maanden extra máár, je investeert die tijd pas als je de zekerheid hebt dat de koop gesloten is en dat dus het financiële risico zo klein mogelijk is.
Een gedegen ruiter, die dit proces zelf kan doorlopen zal er geen gebruik van willen maken, maar een ruiter met minder ervaring is er waarschijnlijk wél voor te porren.
Op die manier krijg je een duidelijker beeld van je investering vs. tijd en kun je een grotere doorloop realiseren zónder de kwaliteit uit het oog te verliezen(is dus meer winst en snellere opbouw naam).
Uiteraard zal je dan de verkoop contractueel op de juiste manier vast moeten leggen(bedrijfsmatig of particulier) en de bedragen zijn natuurlijk fictief, maar het geeft even een beeld.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:03

Je moet je afvragen of je op deze manier voldoende winst behaalt.

Stel je koop een draver in voor 500 euro. Veel meer zal het niet zijn hooguit minder. Je bent er 2-3 maand mee bezig. Stalruimte kost 200-250 euro per maand afhankelijk van waar je zit. Ook als ze op je eigen terrein staan kost het geld. Er kan immers ook een klant staan die dit betaald en dan heb je er ook veel minder werk aan. Vervolgens moet je nog je uren rekenen dat je erop zit en je eventuele investering als entingen, eventuele da kosten, tandarts etc eventueel zadel etc. Reken erop dat er ook eens een keer een koliek krijgt etc wat ga je dan doen?

Dan kan je je afvragen of het echt uit kan voor 1000-1500. Aan de andere kant als je het leuk vind en het gaat op deze manier goed is dat toch prima. Als je in dat geval je kosten er maar uit hebt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:08

@robert, ik heb net TS haar profiel bekeken en volgens mij heeft ze zelf accommodatie, in dat geval is het financieel dus een ander verhaal.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:14

Nee dan blijft het financiële verhaal hetzelfde. Het is niet zo dat een paard die op je eigen terrein staat niets kost. De hoeveelheid werk is groot en je investeringen zijn hetzelfde.

Als je een box hebt waar je paard in staat hoef je idd geen stalhuur te betalen dat klopt. Echter er had ook een klant kunnen staan die 250 euro in de maand meeneemt.

Voorbeeld:
Klant huurt 3 maanden een stal, levert 750 euro aan inkomsten op.

Eigen gebruik

Je hebt de stal 3 maanden in gebruik en de kosten zijn 100 euro per maand. totaal 300 euro.

In deze situatie had je dus van je klant aan inkomsten 450 euro meer gehad. Nu heb je alleen kosten en geen inkomsten. Dat moet je wel rekenen uiteraard. Ga je je tijd en je kosten allemaal niet rekenen dan heb je inderdaad al snel een flinke winst op een paard van 500 euro die voor 1500 euro de deur uitgaat. Reken je echt al je tijd en je kosten dan blijft er een stuk minder van over van 1500 euro. Sterker nog je kan je afvragen of je voor zo'n klein bedrag aan het werk wilt.

De berekening is afhankelijk van hoe lang je ze laat lopen en wat je aan kosten allemaal wil rekenen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:16

Ben ik zeker met je eens, maar voor hetzelfde geld heeft TS al haar pensionstallen vol zitten en heeft ze nog 2 boxen over welke ze niet verhuren en die anders leeg staan; in dat geval ben je wel duidelijk minder kwijt dan als je het dier bijvoorbeeld in vol pension ergens moet zetten omdat je zelf geen accommodatie hebt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:24

Daarom heb ik ook in het voorbeeld 100 euro per maand gerekend voor de stalling. Dit ben je ook kwijt als je ze thuis hebt staan, je hooi stro water. Je mest afvoer, je onderhoud aan de bakken, paddocks etc.

Reken alles maar eens uit....