Welke (zuinige, kleine, goedkope)auto voor paardentrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Welke (zuinige, kleine, goedkope)auto voor paardentrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:55

Hoi
Welke auto adviseren jullie om een paardentrailer te trekken?
Hij moet zuinig, zo klein mogelijk en goedkoop in brandstof zijn.

turtlelito

Re: Welke (zuinige, kleine, goedkope)auto voor paardentrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:59

Wat moet hij kunnen trekken? En hoe vaak wil je met de trailer op pad?

Om echt veilig te kunnen rijden zul je toch op een wat grotere (en zwaardere) auto uitkomen. Als je de trailer niet vaak gebruikt kan het voordeliger zijn om voor die keer een auto te huren i.p.v. al je kilometers in een grotere auto te rijden..........

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:00

Dat bestaat niet.

Trekauto's dienen zwaar en sterk te zijn, daarvoor zijn ze duur en verbruiken ze veel.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:01

een 1paardstrailer, 3x pm.. mijn moeder had een renault megane. die was niet zo zwaar en dat ging prima met de trailer :) ik zoek zoiets maar dan nog wat kleiner

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:02

truitje schreef:
een 1paardstrailer, 3x pm.. mijn moeder had een renault megane. die was niet zo zwaar en dat ging prima met de trailer :) ik zoek zoiets maar dan nog wat kleiner

Megane is geen super lichte auto hoor.
Maar veel kleiner (lees: lichter) zal eigenlijk niet lukken.
De meeste mogen dan gewoon geen trailer trekken.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:06

Daihatsu Terios is de goedkoopste.
Wij hebben tot op de bodem uitgezocht en alles naast elkaar gelegd...
En kwamen met een gezinsauto en trekauto op deze uit.

wij hebben 4x4

mag 1350 trekken...

wegenbelasting is 20 euro per maand.
verzekering is 22 euro per maand
Verbruik 1/15

aanschaf rond de 3500 voor de oudere types bj 2002

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:06

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:07

Ik heb een hele tijd een Volkswagen golf ervoor gehad. Hij mocht 1400 trekken en was 1212 kg. Reed als een zonnetje. Maarja, ik had er dan ook geen paard van 700 kg in, maar een fjord van 550 kg

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:07

Ik heb een Hyundai i30 wagon, denk dat de standaard versie (dus niet break) ook wel kan meevallen. De mijne mag 1500 kg trekken, trek er zelf een 1200 kg 1,5 paards trailer mee, en dat gaat prima. Verbruikt ook niet veel (normaal rond de 5,5 liter gemengd verbruik, zelfs met trailer maar 7,5 liter, diesel).

Om te weten of de ervaringen als trekauto goed zijn, kan je es kijken op caravantrekker.nl, daar staan heel wat merken, ervaringen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:09

Niene87 schreef:

wij hebben 4x4

mag 1350 trekken...

Verbruik 1/15

Hij weegt 1155 dus de wegenbelasting is 45 E per maand.

Verzekering valt helemaal niet over te zeggen, omdat je niet weet hoeveel korting TS krijgt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:09

Wil je dat risico nemen?

Het is wel de veiligheid van je paard.

Ik heb er een zware auto voorstaan puur omdat ik het niet op mijn geweten zou willen hebben dat er iets gebeurt omdat mijn auto het niet aan zou kunnen... lees... niet voldoende kracht om bv recht te trekken als hij aan de haal gaat, of dat ik mijn koppelingsplaten zijn zijn grootje help omdat mijn wagen de trailer met pijn en moeite van zijn plek moet krijgen.

Maar goed is is mijn persoonlijke mening hierover.
Ik zou liever wat ruimte over hebben voor noodsituaties

Oud stalgenoot van mij ging de trailers langs om te kijken wat haar hondehok kon trekken en wilde dan die trailer lenen... wat ze natuurlijk kon vergeten want eigenaren van trailers zijn ook niet gek.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:15

Sommige modellen van de Peugeot 307/308 mogen ook 15 tot 1600 kg trekken. Voldoende dus voor een 1,5 paards trailer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:16

Princesj schreef:
Sommige modellen van de Peugeot 307/308 mogen ook 15 tot 1600 kg trekken. Voldoende dus voor een 1,5 paards trailer.

Die zijn net zo zwaar (of zelfs iets zwaarder) dan een Renault Megane.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:17

loulou schreef:
Hinke @ [TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

De meeste zullen het antwoord van kirr geven. Ik rijd zelf al jaren met een audi a3 en dat gaat prima.

Hier ook een Audi a3 (turbo) voor de trailer. Lichte trailer en een licht paard (Haflinger) dus dat gaat prima :)
Met een groter paard/zwaardere trailer zou ik het risico niet meer nemen en voor een zwaardere/grotere auto gaan.
In mijn situatie heb ik nog genoeg "over"

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:20

Mando schreef:
Wil je dat risico nemen?

Het is wel de veiligheid van je paard.

Ik heb er een zware auto voorstaan puur omdat ik het niet op mijn geweten zou willen hebben dat er iets gebeurt omdat mijn auto het niet aan zou kunnen... lees... niet voldoende kracht om bv recht te trekken als hij aan de haal gaat, of dat ik mijn koppelingsplaten zijn zijn grootje help omdat mijn wagen de trailer met pijn en moeite van zijn plek moet krijgen.

Maar goed is is mijn persoonlijke mening hierover.
Ik zou liever wat ruimte over hebben voor noodsituaties

Oud stalgenoot van mij ging de trailers langs om te kijken wat haar hondehok kon trekken en wilde dan die trailer lenen... wat ze natuurlijk kon vergeten want eigenaren van trailers zijn ook niet gek.

Maar waar zit dat risico dan? Welke ruimte wil je hebben en wat verwacht je daarvan?

Kijk, ik vind ook dat je de grootste en sterkste auto moet nemen die je je kunt veroorloven, maar als je financiële polsstok niet verder reikt dan een oude Ford Focus?? Wat dan??

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:30

Ik heb een VW caddy die 1400 mag trekken.
De caddy van mijn vriend mag 1500 trekken.
Nieuwere modellen zelfs 1800.Rijden erg zuinig,maar wel duur als je niet grijs kan rijden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:31

Dan rij je in een oude focus rond.. prima toch als die de trailer kan trekken dan is het goed.

Maar als jij met een blokkendoos je trailer wil trekken omdat je niet het geld heb om een wat zwaardere auto te kopen moet je overwegen om als je er een nodig heb eentje te huren.

Ik had een bmw 316 station en die had moeite met een 1,5 paards.
Ik moest onverwachts naar de kliniek 10 km verderop en had geen andere auto bij de hand.

Als ik op een heuveltje stond en ik moet optrekken dan rolde ik nog net niet achteruit en moest ik aardig het gas erop houden.
Wil je dat dan als je je paard erin heb staan.

Ik wil ruimte hebben om genoeg power te hebben om mijn paard rustig te vervoeren en niet dat ik aan de grens zit van wat er mag.
Dat verwacht ik en die ruimte wil ik.

Me niet zorgen maken dat mijn hondehok het allemaal maar " net" kan trekken en dat ik dan op de voorpagina van Bokt sta omdat mijn auto met trailer ergens langs de kant van de weg ligt omdat ik ineens in een onverwachtte situatie was gekomen wat mijn auto niet kon handelen....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:37

Ik heb een Mitsubishi Carisma 1.9 TDI, weegt 1190 kg en mag 1275 kg trekken. Hij loopt en remt prima voor mijn 1 paards Wesco, totaal geen moeite mee.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:38

Zou niet naar het goedkoopste kijken, maar eerder naar wat het minste risico's met zich meebrengt. Een auto nemen die het net aan haalt om een 1,5 paards trailer te trekken is niet zo heel erg veilig. Denk dat je daar beter naar kunt kijken en anders eventueel auto lenen of iets. De oude Opel Astra van mijn vader kon prima een 1,5 paards trailer trekken.

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:40

Hoi,

Ik heb een Skoda Octavia combi (break) (wel eco versie) om mijn trailer te trekken. Het is een 1,5 paards (van 680kg (gewogen op de keuring)). De auto mag 1400kg trekken en verbruikt met de trailer erachter 7l/100km. Lukt heel goed. Zelfs steil omhoog of bij veel wind en regen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:42

Ik heb een Daihatsu Terios gehad en helaas in combinatie met een redelijk zware Ifor Williams 1,5 paards trailer.
Dit was geen succes, echt te weinig power om tunnels uit te komen enzo.

Mijn tante had een Daihatsu Furoza in combi met een lichtere trailer en dit was stukken beter.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:50

Nickolay schreef:
Ik heb een Daihatsu Terios gehad en helaas in combinatie met een redelijk zware Ifor Williams 1,5 paards trailer.
Dit was geen succes, echt te weinig power om tunnels uit te komen enzo.

Mijn tante had een Daihatsu Furoza in combi met een lichtere trailer en dit was stukken beter.

Dat bedoel ik dus met ruimte en power...

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:52

Niene87 schreef:

wij hebben 4x4

mag 1350 trekken...

Verbruik 1/15

Weet je ook wat de auto zelf weegt ?
Ledig gewicht dus ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:30

Rianne_ schreef:
loulou schreef:
Hinke @ [TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

De meeste zullen het antwoord van kirr geven. Ik rijd zelf al jaren met een audi a3 en dat gaat prima.

Hier ook een Audi a3 (turbo) voor de trailer. Lichte trailer en een licht paard (Haflinger) dus dat gaat prima :)
Met een groter paard/zwaardere trailer zou ik het risico niet meer nemen en voor een zwaardere/grotere auto gaan.
In mijn situatie heb ik nog genoeg "over"

Ik rijd gewoon met een groot paard erin. Auto weeg zelf krap 1300 kilo geloof ik en mag 1300 trekken. Ik heb een lichte trailer en als ik er vanuit ga dat mijn paard 700 kilo weegt (wat hij echt niet weegt) dan zit ik nog niet aan die 1300 kilo.
Motor is nog steeds niet opgeblazen en koppelingsplaten zijn ook nog steeds heel. En mijn trouwe autootje heeft toch al bijna 3,5 ton op de teller staan.

Rij er al jaren mee, korte ritten, lange ritten. In de winter meerdere keren per week. Gaat prima.

Ik rij ook wel eens met een bus ervoor. Tuurlijk trekt die het veel makkelijker, dan merk ik niet eens dat er een trailer achter hangt. Wat ik dan weer eng vind is dat je helemaal niet voelt wat er in de trailer gebeurd. Als ik standaard met zo'n zware auto zou rijden dan zou ik echt een camera in de trailer willen hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:34

Ik had een golf (TDI met rode DI) zo'n 130 pk kwam uit weilanden waar menig grote auto niet uit kwam :') trok als de beste, zuinig in verbruik maar wegenbelasting a 106 euro in de maand...