Paard gekocht, allemaal erg wazig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroenschot

Paard gekocht, allemaal erg wazig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:47

Hallo!

Wij zouden zo'n 2-3 maand geleden een geweldig leuke 3jarige bezichtigd en zouden bellen over de eventuele verkoop. Wij wouden niet de vp betalen, en hebben afgesproken voor een stuk minder. Hier ging de verkoper uiteindelijk mee akkoord en keuring afgesproken (paard wordt volledig gekeurd incl volledig de nek en rug). 2 dagen voor de keuring belde ze op, paard was kreupel/scheef en we konden beter opzoek naar een ander. Dit was niet de afspraak dus wij hebben gezegd, we wachten wel tot hij weer goed is (hij had zich aangetikt). Inmiddels was het 6 weken verder ongeveer en gingen we opnieuw kijken, waarbij het paard nieteens aan de longe mocht of een rondje stappen?! Erg vreemd vonden wij. Maargoed ze zouden hem binnenkort oppakken en dan bellen. 1,5 week na afspraak om te bellen werden we gebeld, we konden beter maar meteen gaan keuren hij was weer als nieuw en ze konden wel wat filmpjs sturen. Wij hebben afgesproken dat we eerst nog zouden komen rijden en proberen, maar dit was volgens hun een gedoe. Nu laten wij ons niet op de kop zitten en gaan we morgen kijken, maar het blijft raar.. Kreupel worden kan natuurlijk (pech hebben) maar alles eromheen.

Hebben jullie tips voor morgen? Ook als hij evt gedrogeerd zou kunnen zijn, tips/foefjes om dat te herkennen? En wat zijn onze rechten als we zeggen nee dankje, in principe hebben we natuurlijk een mondelinge koopovereenkomst toch?

fenijro_tani

Re: Paard gekocht, allemaal erg wazig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:50

Als hij niet is zoals zij zeiden of hij is gedrogeerd dan is dat koopvernietiging,
Verder moet je het paard toch niet kopen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:51

Hard wegrennen de andere kant op, leuke jonge paarden genoeg. Als ze het al gedoe vinden dat je gaat proefrijden moet je je helemaal afvragen wat er achter zit. Ik gok dat er wat met het paard aan de hand is en ze geen zin hebben in een koper die het paard volledig laat keuren. Paard komt misschien wel door een klinische keuring dus verkopen ze liever aan een ander.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:51

Klinkt meer alsof de verkopende partij zich bedacht heeft en het desbetreffende paard niet aan jullie wil verkopen, maar hier niet eerlijk over uit durft te komen?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:52

Nee maar we waren erg gecharmeerd van hem, maar door dit allemaal hebben wij zoiets van hmm. Maar wij dachten vooral omdat de koop eigenlijk rond was op de keuring na dat we een soort van verplicht zijn

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:52

ik zou er eerst eens op gaan rijden,of hij uberhaupt wel aangereden is.Eerst er een ander op laten rijden dan jij...en dan eens kijken.Ga er eerst maar eens opzitten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:52

ik zou er al lang klaar mee zijn en er geen vertrouwen in hebben, snel op zoek naar een ander zou ik zeggen.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:53

linda_arnold schreef:
Klinkt meer alsof de verkopende partij zich bedacht heeft en het desbetreffende paard niet aan jullie wil verkopen, maar hier niet eerlijk over uit durft te komen?

Nou dat was onze eerste gedachte bij de verkoop!! Maar omdat ze het paard nog steeds hebben en wel ons contacten nu van kom maar op met de keuring

Ik heb er de eerste bezichteging ook al op gereden, dit was allemaal prima

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:53

Of ze kunnen hem voor meer verkopen en hebben spijt dat ze zoveel in prijs gezakt zijn?
Beetje hetzelfde idee als linda_arnold dus....

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:55

Bij vage verhalen en vreemde situaties gelijk weg wezen.
Je zou je misschien zomaar een hoop ellende op de hals halen!
Er zijn zo ontzettend veel paarden te koop, dus ik zou van de koop afzien en op je gemak verder kijken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:56

je mag eerst niet keuren... later mag je wel keuren maar moet het wel direct.

Een vertaalslag dat ik maak (uit een eenzijdige verteld verhaal).
Paard was destijds niet lekker, maar knapte weer op. De kans dat het dier weer kreupel wordt is aanwezig dus laten we hem maar meteen keuren nu het dier weer even lekker loopt.

Kan de plank volledig misslaan. Maar volg je gevoel. Wil je perse gaan voor dit paard, spreek de verkoper gewoon eens aan op dit gedrag. Misschien is het allemaal minder vreemd dat de situatie nu voordoet.

Mijn eerste gevoel is; wees op je hoede. Kijk verder. Zat leuk spul te koop.

En mocht je toch willen kijken? Neem je tijd! neem het op per telefoon, kijk er thuis nog eens naar.
Laat alle gangen tonen, links en rechts om. Desnoods ook nog los.
Bekijk het dier voor en na het longeren goed na, ook op beenwerk, temp en of hij nog droog op de benen staat. Vraag alle voetjes op te tillen etc.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:57

Zoek een ander paard! Ik was na de eerste keer al omgedraaid. Dit wil je toch niet. Drogeren/verdoofd in de benen kun je heel slecht herkennen. Voor hetzelfde geld haal je zo een dier op je hals waar je 2x zoveel aan DA kosten kwijt bent dan aan aanschaf kosten en geen schik mee kunt hebben (lees: veel verdriet van hebt)

Vraag ze op de man af wat er loos is met dit paard en verzeker ze dat ze juridisch gezien verplicht zijn de waarheid te vertellen = onderzoeksplicht van jou.

Als je toch door wilt gaan met de aankoop, zet dan een STERK contract op dat als je binnen een maand (of 3 whatever) medische dingen tegenkomt, waarvan de DA zegt dat ze ouder zijn je het dier terug kunt brengen en je geld terug kunt krijgen.

Zorg ook dat je GEEN DA van hen laat keuren, maar een onafhankelijk iemand.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:01

Ja dat waren we allemaal idd van plan, zodra ik morgen denk hmm is het voor mij ook klaar. Dan zal ik het hele verhaal eens uitleggen. Ook waarom hun het zo raar over laten komen.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:02

Het paard is trouwens recent (net voor de eerste afspraak) nog klinisch en rontgologisch goedgekeurd en prok goedgekeurd. Wij willen dit sowieso over laten doen dus en extra fotos (wegens vorig paard)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:05

Jeroenschot schreef:
Ja dat waren we allemaal idd van plan, zodra ik morgen denk hmm is het voor mij ook klaar. Dan zal ik het hele verhaal eens uitleggen. Ook waarom hun het zo raar over laten komen.

Sterkte en succes met je beslissing.

In mijn zoektocht heb ik ook moeten omdraaien van een paard, waar ik vanaf de eerste seconde een super klik mee had. Got, was dat een gaaf dier! Het paard was echter hélemaal verreden.

Jeroenschot schreef:
Het paard is trouwens recent (net voor de eerste afspraak) nog klinisch en rontgologisch goedgekeurd en prok goedgekeurd. Wij willen dit sowieso over laten doen dus en extra fotos (wegens vorig paard)

Goed over laten keuren inderdaad. Er wordt heeeeel veel gesjoemeld met dit soort dingen. Zorg dan ook dat je de foto's en papieren in kunt zien. Kan dit niet, weet je al wel hoe laat het is.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:13

Klink mij aan als dat de mensen hem liever niet aan jou verkopen.
Want ze geven in eerste instantie netjes aan dat ze niet willen keuren omdat het paard scheef/kreupel zou zijn. Dus dat ten eerste netjes, je kan er ook een andere smoes voor verzinnen want je wilt natuurlijk niet dat je paard als kreupel te boek komt te staan.

Ik neem aan dat je bij de eerste bezichtiging op hem hebt gereden, of bij het rijden was en op basis daarvan de overeenkomst hebt gesloten het paard te kopen?

Dat je wilt over keuren is prima. PROK is daarintegen wel een sterke graat meter voor de meest voorkomende afwijkingen behalve artrose en nog een aantal maar dit zou je op het PROK rapport al kunnen lezen. Op het DA formulier moeten eventuele chips staan.

Ik ben benieuwd hoe het je morgen bevalt en laat daarna voor jezelf een goede beslissing vallen.
Laatst bijgewerkt door newt op 16-11-14 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:14

miss is het zielig voor die mensen maar ik zou een andere goede pony kopen anders is het ook zonde van je geld /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:18

Poeh ik zou hier ook hard voor wegrennen, maar als je het paard echt heel leuk vind tja...
Kun je nog iemand meenemen die er wat meer verstand van heeft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:18

Komt ook op mij over alsof de kopers het bedrag te laat vinden voor het paard nu het klinisch en rontgenologisch goedgekeurd is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:20

heb je veel verstand en ervaring met paarden?Wat voor niveau rij je?
Misschien vinden de mensen het geen goede combi om een bepaalde reden?En hebben ze liever het paard niet aan jou te verkopen om eventueel gezeur te voorkomen?

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:24

Ja zo vinden wij het ook overkomen. Maar dan hadden ze geen akkoord moeten geven en vinden wij: ja is ja zo makkelijk kom je er niet onderuit. Ik heb idd gereden en daarop besloten ik wil hem.

Ik heb idd ook zoiets, op de keuring zal je de gebreken wel tevoorschijn komen, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Het is een onwijs mooi dier voor een goede prijs. Ik ga morgen weer rijden en dan beslis ik inderdaad, het zal mij benieuwen..

Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring, paarden zadelmak gemaakt, reed tot kort z2 en heb meerdere paarden ingereden, ik denk dat ik wel zou kunnen zeggen dat het niet echt aan mijn rijkunsten kan liggen (al is de eerste x natuurlijk altijd wennen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:26

Jeroenschot schreef:
Ja zo vinden wij het ook overkomen. Maar dan hadden ze geen akkoord moeten geven en vinden wij: ja is ja zo makkelijk kom je er niet onderuit. Ik heb idd gereden en daarop besloten ik wil hem.

Ik heb idd ook zoiets, op de keuring zal je de gebreken wel tevoorschijn komen, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Het is een onwijs mooi dier voor een goede prijs. Ik ga morgen weer rijden en dan beslis ik inderdaad, het zal mij benieuwen..

Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring, paarden zadelmak gemaakt, reed tot kort z2 en heb meerdere paarden ingereden, ik denk dat ik wel zou kunnen zeggen dat het niet echt aan mijn rijkunsten kan liggen (al is de eerste x natuurlijk altijd wennen)

Oh kijk dat scheelt. Ga je alleen of neem je iemand mee? 2 zien altijd meer dan 1.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:27

Vorige x is mijn instructrice mee geweest en de man wie hem daarwerkelijk koopt gaat mee (ik rij voor hem). Bij de keuring wil ik eigenlijk ervoor nog rijden en dan nog me instructeur of iemand meenemen, zij kan morgen helaas niet

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:29

Ik kan me eerlijk gezegd ook wel gewoon voorstellen dat de mensen graag snel van het paard af willen (meestal toch reden om in prijs te zakken), dat al vertraging op liep omdat hij een kleine blessure had en nu hij weer genezen is dus ook wel gewoon willen dat hij gekeurd en opgehaald wordt, je hebt er immers al op gereden en in principe was het afgehandeld nu wil je weer opnieuw bezichtigen?
Imo is het niet perce raar dat een kreupel paard niet gelongeert word trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:31

Jeroenschot schreef:
Vorige x is mijn instructrice mee geweest en de man wie hem daarwerkelijk koopt gaat mee (ik rij voor hem). Bij de keuring wil ik eigenlijk ervoor nog rijden en dan nog me instructeur of iemand meenemen, zij kan morgen helaas niet

Ja dat is wel slim.
Kun je ook gewoon vragen wat de reden is dat ze zo twijfelachtig doen?