Zoals in de titel al te merken is, ik wil graag een paard gaan kopen. Mijn moeder staat volledig achter me maar ik moet het nu nog aan mij vader voorleggen. Hoe kan ik dit gesprek het best beginnen, waar moet ik juist de nadruk op leggen en wat juist 'achterwege' laten? Ik ben 17 jaar trouwens.
Waarschijnlijk denk je dat je vader het er niet mee eens zal zijn? Waarom niet?
dresjoepie
Geplaatst: 14-11-14 23:08
Hoe lang rijdt je al ? Kun je zeggen rijd al zo lang ga er echt niet zomaar mee stoppen doe het met zoveel plezier
Ga je veel uit ? Zo niet zeg e pap je weet toch dat ik liever bij de paarden ben dan in de stad ( zijn vaders wel gevoelig voor ) Succes
OneAndOnlyx
Geplaatst: 14-11-14 23:09
'Papa.. Ik zit al een ontzettend lange tijd te denken aan een eigen paardje, heb alles zelf al geregeld en zal zelf alles(of een deel) betalen. Mama weet het al, zij staat volledig achter me, en hoop dat jij het ook goed vind'
Klokjes
Geplaatst: 14-11-14 23:18
Zorg voor jezelf dat je alles op een papier of op de pc op een rijtje hebt. Vooral de financiën want dat zal het eerste zijn waar je vader naar vraagt. Maak het niet te rooskleurig, maar bereken juist een beetje extra van wat je verwacht. Schrijf ook alvast op wat voor soort paard je zoek (karakter, ras, leeftijd, geslacht, stokmaat, evt stamboom) en beschrijf ook wat jouw wensen zijn wat je met het paard wilt gaan doen (dressuur, cross, springen, buitenritten, mee op vakantie, paard4daagse, mennen, horsemanship, wil je zonder zadel kunnen rijden op je paard?). Ga alvast op zoek naar een plekje waar je graag wilt dat jouw paard komt te staan en je kunt zelfs alvast vragen of daar ook plek is. Het is ook handig om alvast een dierenarts, hoefsmid en evt tandarts uit te zoeken en nummers te noteren. Het is ook handig om iemand met erg veel ervaring in je omgeving te hebben die je vertrouwd en die je van te voren kan vragen om je te begeleiden de eerste periode. Misschien is het ook handig om na te gaan hoeveel tijd jij kwijt zult zijn aan een paard (ga navraag doen bij mensen die ongeveer dezelfde dingen doen met hun paard als wat jij wilt en die hun paard op dezelfde manier houden, eigen wei of full pension maakt nogal verschil kwa tijd). Maak ook een plan hoe je het gaat doen als je gaat studeren en/of uit huis gaat. Probeer het gesprek met je vader zakelijk te houden, laat vooral zien dat je er goed over nagedacht hebt. Ga vooral niet druilen en zeuren "maar van mamma mag het wel". Je kunt gewoon beginnen met Pap je weet dat ik heel veel bij de paarden ben en dat ik daar heel gelukkig van word. Zoals u weet is het mijn grote droom om een eigen paard te hebben. Ik denk dat ik ondertussen voldoende kennis en verantwoordelijkheid heb om deze droom tot uiting te brengen. En dan drop je je lijstjes met je voorbereidend werk op tafel
Veel succes ermee
ps. en mocht hij het echt niet willen, dan heb je nog een jaar om te sparen, dan ben je 18 en kun je alsnog je droom waarmaken.
ps.ps. ik ga er vanuit dat je al langere tijd rijd en voldoende ervaring hebt opgebouwd om een eigen paard te verzorgen.
Ik rijd al 10 jaar, en ons pap heeft het gewoon niet zo op paarden. "Het zijn maar gevaarlijke beesten" waar je niets aan hebt, koop een kat daar heb je tenminste wat aan. Aldus ons pap een aantal jaar terug
Wat ik mij verder afvraag, werk je? Ga je nog studeren? Hoe ga je dat dan doen met paard?
Ratties4life
Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-14 23:38
Ik neem mijn paard mee als ik ga studeren, en ik pas bijna wekelijks op en mijn moeder werkt op een kinderdagverblijf en is voor mij aan het socializen.
Klokjes
Geplaatst: 14-11-14 23:43
Wat zou je zelf graag willen voor type paard? Ik heb bv een ijslander van 14 gekocht, super lief, eerlijk en braaf dier. Zoiets zou jouw vader misschien ook gerust stellen. En bedenk ook dat hij er ondertussen al een poos aan gewent is (. Juist met een eigen paard bouw je een sterke band op en die leer je beter aanvoelen, in mijn ogen kun je juist daardoor al gevaarlijke situaties voor zijn. En dat je er niet aan hebt... als jij ergens gelukkig van word dan is dat een waanzinnig nut lijkt mij
Ratties4life
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-15 15:58
Ondertussen hebben we een paard gekocht! Heel erg bedankt voor de tips! hier kan een slotje op.