Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
truselientje schreef:Een vrachtwagen valt ook in het kwarttarief indien je aan kunt tonen dat de wagen niet bedrijfsmatig gebruikt wordt en is ingericht voor het vervoer van paarden. Dan zit je op maximaal 140 euro wegenbelasting per jaar, lachen toch.
Onderhoud is reteduur als je dit bij een garage laat doen, eigenlijk moet je een beetje je contacten hebben.
Wij hebben vorig jaar een lijk van een wagen gekocht, een oldtimer, kostte geen drol en hebben deze zelf weer opgeknapt met wat hulp van onze buurman (die APK keurmeester is, voor vrachtwagens wel te verstaan). Via hem konden we ook voordelig aan nieuwe onderdelen komen en dan vallen de kosten te overzien.
Ik heb zelf afgelopen jaar daarom ook maar mijn vrachtwagen rijbewijs gehaald, C zonder code 95, was al met al 2500 euro kwijt ofzo.
Verzekering is in mijn geval 350 euro per jaar ongeveer, afhankelijk van je gewicht (bij sommige verzekeraars) of km enz. Misschien kan het goedkoper, ik heb hem in ieder geval eerlijk opgegeven als vrachtwagen die gebruikt wordt voor paardenvervoer.
Als je wat koopt, kijk dan alvast of je eventueel aan 2e hands onderdelen kunt komen. Wij hebben een MAN en dat valt vies tegen om 2e hands onderdelen te vinden. Als je nieuwe onderdelen nodig hebt en je kunt geen korting krijgen, dan is het niet echt voordelig meer. Mercedes onderdelen zijn er in overvloed, Scania/DAF /Volvo weet ik zo niet, daar heb ik mij ook nooit in verdiept om eerlijk te zijn.

melanie3230 schreef:Ik heb een beetje rondgekeken en dit zijn volgens mij mijn opties:
- B-vrachtwagentje waar koets en pony's in passen met caravan erachter
- Camper met daarachter een koetsentrailer
- C1-rijbewijs met living of een caravan erachter (lichter dan 750 kg)