Deken stuk op de wei door ander paard, wie betaald?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Deken stuk op de wei door ander paard, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 15:31

Weet niet of het hier goed staat?

Ik laat in het midden wat ik er zelf van vindt, want ik ben heel benieuwd wat jullie vinden.

2 paarden staan op de wei en kennen elkaar net een dag. Er is wat gedoe en geren en getrek en ja hoor, een winkelhaak in de deken. Wie moet opdraaien voor de kosten van het reparen/vervangen van de deken? De eigenaar van de nieuwe of die van het paard dat er al stond?
Is dit het risico dat je loopt als je je paard op de wei zet?
Dekt een WA-verzekering zoiets?

Aelin

Re: Deken stuk op de wei door ander paard, wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:33

Ik betaal dat altijd zelf. Zo niet dan had ik al 10 dekens moeten hebben gekregen van stal genootjes.
Mij paard speelt heel graag en ik kies er voor om hem een deken op te doen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:33

Mijn paard heeft dat een keer bij een ander paard gedaan.
De eigenaar kwam naar mij toe en vertelde het voorval.
Ik heb zelf aangeboden uit te zoeken of het te verhalen was op mijn WA verzekering.
En dat bleek wel zo te zijn, dus is het netjes opgelost via de verzekering.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:35

Ik betaal mijn dekens zelf. Vind ik het risico van je paard met een deken op en andere paarden zetten.
Mocht er nou een notoire dekensloper tussen zitten dan zou ik in gesprek gaan met stal/stalgenoot.

amies100

Ik vind dat dat gewoon risico is maar ikzelf als paardeneigenaar zou de deken laten repareren omdat mijn paard hem gesloopt heeft. Ik zou geen nieuwe deken vergoeden.
Weet niet of dit onder WA valt, waarschijnlijk wel.

nadina

De eigenaar kiest er zelf voor het paard bij een ander paard te zetten. Je weet dat er dan schade kan ontstaan. Ik ben van mening dat de eigenaar hier zelf verantwoordelijk voor is :) Als het via de WA kan is dat natuurlijk wel een optie ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:36

Hangt ervan af vind ik. Als de staleigenaar de paarden bij elkaar gezet heeft, zonder dat je het wist, vind ik dat de staleigenaar verantwoordelijk is. (als ik het zou weten zou ik namelijk een oude deken op doen en peeskappen de eerste keer dat ik ze samen zou zetten).

Als ik ervan af zou weten dat ze bij elkaar komen te staan, vind ik het eigen risico.
Dat is nu eenmaal het risico van paarden die bij elkaar lopen.
Als je het op de verzekering kan verhalen zou dat evt. ook een optie zijn, maar dat zou ik voor een deken van een paar tientjes echt niet aan de verzekering opgeven.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:36

volgens mij kan je het gewoon verhalen op de WA verzekering. Persoonlijk doe ik er niet moeilijk over als een ander paard mijn dekens stuk maakt. Ik heb hem zelf een deken opgedaan en toestemming gegeven dat hij bij dat andere paard mag staan en tja paarden spelen nou eenmaal met elkaar en dan gaat er wel eens iets stuk..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:37

quartel schreef:
Mijn paard heeft dat een keer bij een ander paard gedaan.
De eigenaar kwam naar mij toe en vertelde het voorval.
Ik heb zelf aangeboden uit te zoeken of het te verhalen was op mijn WA verzekering.
En dat bleek wel zo te zijn, dus is het netjes opgelost via de verzekering.

Hier hetzelfde. Heb geen sloper, maar met het paard van een stalgenootje speelde hij iets te enthousiast. Heren zijn uit elkaar gehaald en daarna heb ik bij mijn verzekering geïnformeerd naar de mogelijkheden voor vergoeding van de kosten. Heb n.l. zelf een keer binnen een maand 3 dekens weg kunnen gooien door een dekensloper en kon toen zelf alles betalen.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:37

Nee, dit dekt de verzekering niet weet ik uit ervaring.is een ingecalculeetd risico als je ze willens en wetens bij elkaar zet.

is wat anders als jij door het gangpad loopt met je paard en een ander is zijn paard aan het poetsen met de boxdeur open. Vervolgens vliegt dat paatd jouw paard aan en deken stuk, dat komt wel in aanmerking voor vergoeding.(ook uit ervaring).

dit voorzover het verzekeringsgedeelte. Als de dader bekend is kan je altijd zijn baas erop aanspreken, maar wettelijk gezien hoeft die er niets mee te doen en kan het op eigen risico gooien.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:38

nadina schreef:
De eigenaar kiest er zelf voor het paard bij een ander paard te zetten. Je weet dat er dan schade kan ontstaan. Ik ben van mening dat de eigenaar hier zelf verantwoordelijk voor is :) Als het via de WA kan is dat natuurlijk wel een optie ;)

Mee eens. :j
Je kunt altijd vragen of er gekken kan worden naar de WA-verzekering. Maar in het geval van een notoire dekensloper zou ik het anders vinden, die kun je dan beter bij paarden zetten zonder dekens of apart.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:38

Spekkie01 schreef:
Nee, dit dekt de verzekering niet weet ik uit ervaring.is een ingecalculeetd risico als je ze willens en wetens bij elkaar zet.

is wat anders als jij door het gangpad loopt met je paard en een ander is zijn paard aan het poetsen met de boxdeur open. Vervolgens vliegt dat paatd jouw paard aan en deken stuk, dat komt wel in aanmerking voor vergoeding.(ook uit ervaring).

dit voorzover het verzekeringsgedeelte. Als de dader bekend is kan je altijd zijn baas erop aanspreken, maar wettelijk gezien hoeft die er niets mee te doen en kan het op eigen risico gooien.

Ook raar....de mijne dekte het wel......en het gebeurde gewoon in de wei.
Misschien ligt het ook aan welke maatschappij je hebt?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:41

Ik weet niks van die verzekering, dus daar spreek ik me niet over uit.

Volgens mij moet je gewoon voor je eigen kosten opdraaien. Dat is het risico van in kudde te staan. Wil je niet dat het deken kapot gaat, dan zet je je paard apart... :)

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:44

Ik heb 1x gehad dat mijn paard een gloednieuwe deken net 1 dag op had en toen zat er een aardige winkelhaak in door het paard van een vriendin van mij.

Zij had het volgens mij via de verzekering gedaan.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:45

Misschien wel ja, maar de meeste maatschappijen dekken het niet. Jaren in die branche gezeten, dus dat weet ik ondertussen wel. Soms doen ze coulancehalve wel eens een uitkering als je verder nooit wat claimt en na 2x een deken claimen kun je het ook wel schudden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:48

meestal zie je toch niet welk paard het stuk heeft gemaakt?!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:48

Spekkie01 schreef:
Misschien wel ja, maar de meeste maatschappijen dekken het niet. Jaren in die branche gezeten, dus dat weet ik ondertussen wel. Soms doen ze coulancehalve wel eens een uitkering als je verder nooit wat claimt en na 2x een deken claimen kun je het ook wel schudden.

Ik claim inderdaad haast nooit iets, maar dat zou dan ook niet echt heel fair zijn toch?
Je bent verzekerd of je bent het niet.......zou niet uit moeten maken of je vaak of bijna nooit beroep op je verzekering doet.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:49

Weet je dat ik daar nog nooit over nagedacht heb. Gewoon bandenmaak setje of lijm specifiek voor dit soort dingen (bijv. voor motorkleding) halen en plakken die handel. Deken is weer waterdicht en geen gek gedoe op stal.

Ik vind dit een beetje een ding waarvan je weet dat het kan gebeuren. Wat iemand al zei, je zet dieren willens en wetens bij elkaar en ja dan kunnen dit soort dingen gebeuren.

Mijn paard staat sindskort ook weer in een kudde. Hij moest even heel goed terug op zijn plek gezet worden, omdat hij eerder het spelletje altijd won van zijn (enige) weidemaatje. Ik had ook wat gaatjes in de deken zitten (1080 denier, dus hij kan wel wat hebben ;) ). Gewoon geplakt en geen enkel probleem.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:51

Deken stuk in de wei is een heel vervelend probleem. We zitten er ook altijd mee in de winter. Vooral de ruinen kunnen er soms wat van. Tot nu toe is het voor eigen rekening. Wat wel zo is dat in veel gevallen goedkoop = duurkoop bij dekens. Een sterkere deken (hoger dernier) houdt het vaak langer uit maar is ook wat duurder.
Bij EJ claimen ze trouwens de sterkste deken van NL te hebben, die is 3600D (misschien een tip voor mensen hier)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:51

Ik betaal zoiets gewoon zelf, mits de paarden met mijn toestemming bij elkaar zijn gezet. Zulke dingen gebeuren gewoon en mijn paarden spelen graag, niets aan te doen :)
Voor mijn paarden bij andere komen te staan worden er wel afspraken over gemaakt. Breekt jouw paard een been door een trap van mijn paard, balen maar dat risico zit eraan vast en je weet dat zoiets kan gebeuren. Gaat de deken van jouw paard kapot? Balen, moet je hem maar zonder zetten. ;)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:53

Ik betaal het ook zelf, wel jammer dat 1 paard bij ons op de wei de dekens van mijn paard sloopt.
Dit jaar al zeker 4 dekens.
Ze had altijd horseware dekens maar moet het nu maar met een pagony doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:54

mocht mijn paard iets slopen wil ik het met alle liefde declareren bij de verzekering, maar als deze niets uitkeerd ga ik het niet vergoeden.

Het is immers een risico dat je zelf aangaat om je paard bij een ander te zetten.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:55

Als je zelf de paarden bij elkaar zet, of met toestemming vind ik dat je er zelf verantwoordelijk voor bent.
Ik heb een pony die ze op een stal eens met een andere hadden gezet (en erbij gezegd niet zomaar met een ander zetten, alleen in overleg.) wordt ik 's avonds gebeld sorry, maar je deken is stuk.
We hebben hem al gemaakt, maar ja hij is wel stuk.
Pony moest een deken om omdat die geschoren was.
Uiteindelijk heeft de verzekering van de eigenaar van de andere pony een nieuwe deken betaald.

Mijn deken was wel van voor tot achter open gescheurd, dus geen klein winkelhaakje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:14

ingvdh schreef:
mocht mijn paard iets slopen wil ik het met alle liefde declareren bij de verzekering, maar als deze niets uitkeerd ga ik het niet vergoeden.

Het is immers een risico dat je zelf aangaat om je paard bij een ander te zetten.

Helemaal mee eens.

Mijn paard (merrie, beetje knorrig, bazig) wil ook nog wel eens een hap in een paardenkont geven als een ander paard niet snel genoeg aan de kant gaat. Als ik alle dekens zou moeten vergoeden waar ze al een gat in heeft gehapt, dan zou ik honderden euro's kwijt zijn. Ik leg aan iedereen die nieuw is van tevoren uit dat mijn merrie soms bijt en dat het voor ieders eigen risico is als ze hun paard bij mijn merrie in het land willen hebben.

In de zomer bijt ze ook in paardenkonten en dan gebeurt het soms dat er een stukje vel meekomt.....

Risico van het vak.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:16

Zo'n K geintje heb ik ook eens gehad. Mijn paard was ineens een deken sloper(had nog nooit een deken gesloop) en werd acuut uit de wei gehaald en alleen gezet. Ondanks dat ik volhield dat mijn paard niks gedaan had ben ik toch onder druk gezwicht en heb ik de schade bij mijn wa verzekering neergelegd....en warempel die betaalde uit.

Nog leuker was dat nadat ik daar vertrokken was ik te horen kreeg dat mijn paard helemaal niks had gedaan, er bleek al een winkelhaak in te zitten en die van mij heeft toen aan de losse flap getrokken en dat is toen gezien.
Achteraf denk ik dat het gewoon een pesterij was.

Ik vind het zelf een beetje erg dubbel, de eigenaar kiest voor een deken (terwijl een paard prima zonder kan, dekens zijn er over het algemeen voor de gemakzucht van de mens) en vervolgens mag een ander betalen als de deken door een ander paard gesloopt word.

Ik heb na dit grapje heel lang mensen gewaarschuwd dat ik niet opdraai voor de kosten van een gesloopte deken.