Ga jij staan bij een stal zonder kvk/zwart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Ga jij staan bij een stal zonder kvk/zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:51

Omdat ik een ander topic niet wil verzieken met deze discussie:

Het valt mij vaak op dat wanneer men problemen heeft op een stal en dit zwart is er gezegd word
' wat wil hij maken dan, ik ga zonder opzeg weg, hij doet het immers ook zwart,

Heb zelfs al eens adviezen langs zien komen om iemand dan te melden bij de belastingdienst, of uitspraken over dat het eigenlijk een crimineel is.

Wij hebben wel een kvk/ alle verzekeringen/ vergunningen en wij moeten deze kosten doorberekenen aan klanten.

Ik heb dan in dat soort topics ook een beetje het gevoel van: je bent daar ooit gaan staan omdat het zo lekker goedkoop is( en er dus ruim van heb geprofiteerd) en als dan blijkt dat het daar niet goed zit qua stalling( wat misschien niet zo raar is als iemand de regels niet volgt...) dan is het ineens niet netjes dat hij het zwart doet.

Ik vraag mij dus af, wie let daar op? Is het voor jou een reden om ergens wel of niet te gaan staan?

Ik vind namelijk, dat als je er eerst wel bent gaan staan, je het dan niet achteraf tegen iemand moet gebruiken. Dan had je principes moeten hebben en er heel niet moeten gaan staan :)

Anoniem

Re: Ga jij staan bij een stal zonder kvk/zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:58

Ik sta ' zwart ' op een stal.
Ik ben de enige ' klant ' en verder hebben ze eigen paarden staan.

Ik heb niet de intantie om daar nu weg te gaan maar mocht dat het geval zijn , ben ik met normen en waarden opgevoed en zal dat ook netjes gaan.
We hebben mondeling de afspraak 1 maand opzeg termijn per ingang van de 1e van de maand.

Mocht er om wat voor reden dan ook een reden zijn dat ik direct weg zou willen , ga ik ook.
Of dat nou op een ' zwarte of witte ' stal zijn, netjes betalen en aan de mondelinge afspraak houden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:00

Ik weet niet eens of de stal waar ik nu sta zwart of wit is. In het verleden wel op stallen gestaan welke zwart zijn,, maar ik zal het nooit tegen de eigenaar gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 05-11-14 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:01

ik sta ook op een zwarte stal, eigenaar heeft wel alle vergunningen

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:01

Ik sta ook 'zwart' op een stal. Niet omdat het goedkoper was maar omdat ik deze stal geschikter vond dan de andere 'echte' stallen. Ik heb het daar prima naar mijn zin en heb voorlopig niet de bedoeling om weg te gaan, maar als ik wegga hou ik gewoon de maand opzegtermijn aan. Niet meer dan netjes lijkt me. Overigens houdt mijn stalhouder zich heel goed aan alle regels, misschien wel beter dan sommige 'witte' stallen die ik ken :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:02

Voor mij hetzelfde als Peanutbutter. Ik sta bij iemand thuis, als enige klant en hij heeft zelf ook 1 paard.
Ik bepaal zelf heel veel, dus voorlopig heb ik geen reden om weg te gaan. Het moet ook wel erg raar lopen wil er iets tegen mijn zin in gaan en we er met fatsoenlijk praten niet meer uit komen.
Communiceren is vaak ook een belangrijke factor met dat soort acties.

Principes hangen in mijn ogen niet samen met een kvk registratie, maar in hoe je met elkaar om gaat. En op basis daarvan neem je een beslissing.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:06

Op alle stallen waar ik al gestaan heb, was dit zwart. Betaalde gewoon handje contantje, geen contracten, geen gezever, gewoon een paar regels waar je je aan hield zoals dat het licht om half 11 's avonds uit ging tenzij met een noodgeval.

De enigste stal waar ik ooit gezever mee heb gehad, was een stal die alles in het wit deed, met contract. Hebben we zelfs met enkele stalgenoten nog een topic van gehad op bokt (de reden dat ik me aanmeldde hier zelfs) omdat die te belachelijk waren voor woorden.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:07

Ik heb inmiddels op 2 stallen gestaan waar ze zwart te werk gingen, en twee keer met problemen met de eigenaar weggegaan. Zonder iemand af te willen vallen maar kwaliteitsverschillen tussen de stallen is duidelijk merkbaar in mijn omgeving.

Sta nu op een stalling gestald waar alles netjes wit gaat :) Dit heeft vanaf de vorige twee voorvallen ook duidelijk mijn voorkeur.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:08

Voor mij is het niet een reden om ergens niet te gaan staan als het zwart is. Als mijn paard het beter heeft bij de "zwarte" stal dan bij de "witte" stal is het toch heel simpel dat je daar voor kiest en het is gewoon handig dat zwart meestal goedkoper is.
Ik vind dat als het om wat voor reden dan ook de stalling niet meer bevalt je de eer aan jezelf moet houden en gewoon netjes in goed overleg een plan maakt wat er moet veranderen. Als dat plan niet werkt betaal je tot een maand na je opzeggen en ga je weg.
Mensen behandelen zoals je zelf wilt behandeld worden en een stukje principe/normen&waarden zit het hem in denk ik.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:09

Ja hoor waarom niet? Kosten zijn vaak niet eens veel minder dan een goedgekeurde stal.. Zelf betaal ik over t algemeen gewoon via de bank dit ivm bewijs dat je hebt betaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:10

Heel eerlijk? Ik heb daar nog nooit op gelet := als de prijs goed was en de plek voor het paard en ik voelde mij er goed bij dan keek ik niet verder.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:12

Ik sta 'zwart' op de stal waar ik nu sta. Maar de man waarvan de stal is, is een bekende van mijn vriend. Zijn dochter heeft ook een paard en ik sta daar omdat het een win-win situatie is. De paarden hoeven beiden niet alleen te staan en ik sta mooi goedkoop. Ik ben dus ook de enige klant. Mocht ik daar weg gaan, dan wordt alles netjes overlegd omdat ik geen scheve gezichten wil. Juist omdat de man al een bekende van mijn vriend was voordat ik mijn paard daar stalde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:12

Zwart/wit of pimpelpaars, zodra de gezondheid van de paarden in het geding is en de stalhouder dat vrolijk wegwuift zou ik daar weg zijn. En is het een zwarte en zou hij/zij met gerechtelijke maatregelen dreigen dan kreeg hij van mij inderdaad de tegenvraag of ik ook nog even voor hem naar de belasting dienst moet bellen. Gezondheid paard gaat voor alles en mondelinge afspraken zijn er zeker om aan te houden maar wel van twee kanten.

Birdieh83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:15

Ik sta al jaren met heel veel plezier 'zwart' op een stal als 1 van de weinige pensionklanten. Ik ben heel gelukkig daar (en beide paarden ook!) Ik denk dat het niet uitmaakt of het zwart of wit is, maar wel wat voor soort mens die stalling aanbiedt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:16

bigone schreef:
Zwart/wit of pimpelpaars, zodra de gezondheid van de paarden in het geding is en de stalhouder dat vrolijk wegwuift zou ik daar weg zijn. En is het een zwarte en zou hij/zij met gerechtelijke maatregelen dreigen dan kreeg hij van mij inderdaad de tegenvraag of ik ook nog even voor hem naar de belasting dienst moet bellen. Gezondheid paard gaat voor alles en mondelinge afspraken zijn er zeker om aan te houden maar wel van twee kanten.

Dit vind ik dus niet kunnen. Tuurlijk gaat de gezondheid van je paard voor, maar als je al die tijd daar zwart hebt gestaan, vind ik niet dat je op het moment dat er een geschil ontstaat kunt dreigen met de belastingdienst. Dan had je een "witte" stal moeten kiezen, niet eerst profiteren en het vervolgens gebruiken om je zin te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:19

Anouk , De ' Zwarte stal waar ik sta '
Mijn paard staat in een stal van 4 x 4.50 met buitenluik.
Komt elke dag buiten ( maart-oktober 08.00 - 21.30 ) rest 4 uur per dag.
Komt elke dag in de stapmolen, we hebben een solaria , warm-koud water, spuit/poets plaatsen.
Longeer/losgooi paddock, buiten bak van 60 x 40 Staan totaal 4 paarden ( hebben 7 boxen totaal ).

Spul is 2 jaar oud en we hebben alles , en het verschil is misschien dat mijn vriendin wel serieus springruiter is.

Dus een zwarte stal hoeft niet perse achterstallig of minder luxe te zijn :D .
Nu heb ik ook wel walgelijk veel geluk.Durf eigenlijk niet eens te zeggen wat ik betaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-14 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:20

Zwart staan heeft niet alleen als 'voordeel' voor de klant dat die snel weg kan maar ook voor de stalhouder dat die een klant zonder verplichtingen aan de kan kan zetten. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
En verder, tja ik ga binnenkort weg bij mijn stal waar ik zwart sta maar houd me aan de onafgesproken regel dat je een maand doorbetaald vanaf opzegging. Hoeft dus niet qua contract, want dat heb ik niet, maar ik vind het fatsoenlijk en ben er van overtuigd dat als je mensen netjes behandeld dit weer naar je terug komt.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:23

Ook de stallen waar wel een opzeg termijn gelden vraag ik altijd per wanneer kan ik weg, zelfde als bij een zwarte stal. Heb maar 1 stal gehad welke boos werd na opzeggen maar ben meestal eind vd maand weg. Zelfs 1 stal gehad welke ik opbelde of ik diezelfde dag nog weg kon, vond hij geen probleem maar dan kwam hij wel in de knoei want hij had geen tijd om uit te rekenen hoeveel geld ik terug zou krijgen, gezegd dat ik geen geld terug hoefde aangezien ik zelf eerder weg wilde vond hij erg netjes van me.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:25

Mooi topic. :D Ik denk dat in de paarden business enorm veel zwart gaat. Juist op de "witte" stallen. Vooral waar veel contant betaald word.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:57

Ik wist niet toen ik er kwam staan dat het een "zwarte" stal is. Omdat hij het ook altijd over zn boekhouding had (ik heb een eigen zaak en moet dus elk kwartaal mn boekhouding doen wat weer lekker veel tijd kost gezien ik alles zelf invoer en opmaak). Pas geleden vertelde een stalgenoot mij dat hij het op een basis doet van prive verhuur oid?? iig belastingtechnisch erg voordelig. Geen kvk inschrijving ook. Dochter werkt er, maar niet op papier. Dus ook geen personeelskosten. En ik dacht dus in het begin dat hij dat wel allemaal had.
Maar ja, zwart of wit.. ik wil krijgen waar ik voor betaal ;-)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:02

wel inschrijving KvK maar ik sta zwart.
Tenminste, ik denk zeker te weten dat ie dit niet opgeeft aan de belastingdienst. Vind ik verder mijn zaak ook niet. Ik betaal 180 euro per maand en zwart of wit, meer zou ik voor deze stal ook niet betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:12

Ik sta op een stal waar wel vergunning voor is, wellicht ook kvk want de stal was vroeger een goedlopend bedrijf met 25 pensionklanten. Maar ik heb het niet nagevraagd en het zou mij niet verbazen als de eigenaar het nu zwart doet (staan nu 4 paarden, we betalen cash, geen website ed)
Ik heb de beste stal gekozen voor mijn paard en zal dit altijd als eerste prioriteit hebben. Goedkoop is het niet, dus daar gaat het niet om. En ja, nadeel is dat je niet veel kan verwachten. Als het je niet bevalt kun je vertrekken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:17

Ik hou me aan de afspraken als de stalhouder dat ook doet, zwart wit of grijs. Als stalhouder zich niet aan de afspraak houdt (maar twee voerboerten ipv van de afgesproken vier, structureel maar vieruur buiten ipv de afgesproken tien) voel ik me ook absoluut niet geroepen om me aan de afspraken te houden. Anders betaal ik voor waar ik gebruik van maak en ben ik pleite.

Daarnaast, heeft de stal ook voordelen van het 'zwart' werken, dan zal de stal daar ook de nadelen van moeten dragen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:21

bigone schreef:

Precies dit. Daarom ben ik bij mijn vorige 'zwarte' stal zomaar weggegaan toen het me niet meer beviel. Onfatsoenlijk van mij ja, maar de eigenaar was nog onfatsoenlijker.

Waar ik nu sta gaat het er allemaal zo netjes aan toe, daar zou ik het niet in mijn hoofd halen om zonder overleg over geld, opzegtermijn etc. weg te gaan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:21

ik ga net zo makkelijk bij een stal staan zonder alle vergunningen enz. Soms is het daar namelijk nog beter geregeld voor je paard dan een stal met alle papiertjes. Hoe ik wegga is ook niet afhankelijk van de papieren maar hoe mijn paard en ik behandelt worden. Behandel je ons netjes, krijg je het netjes terug. Behandel je ons slecht, hou ik me ook niet aan alle regeltjes.