W-Vonia kan super springen, maar duld een ruiter niet lang op haar rug, ze is erg onhandelbaar...
Ze is onderzocht, rug, gebit en ga zo maar door maar nergens zat een pijnplek.
Ik heb thuis een rijbak en een vriendin (heeft paarden beleerd en traint nog steeds "jonge" paarden) en is op een paardvriendelijk manier met haar aan het werk gaan. Veel longeren, verzorgen, aan de hand met haar lopen en ze kregen een band samen, na een paar maanden is ze erop gestapt heel even en zo is ze verder gaan opbouwen en dat ging goed maar na verloop van tijd steigerde W-Vonia en liet zich achterover vallen....
Mijn vriendin heeft toen weer wat stapjes teruggenomen en is nog meer tijd gaan steken in grondwerk, en heeft er daarna een tijdje redelijk goed op kunnen rijden. Maar jullie raden het al op een gegeven moment begon W-Vonia weer te steigeren en is die vriendin echt onder haar terecht gekomen, kneuzingen en blauwe plekken overal, cap kapot getrapt, m.a.w. ze heeft uiteindelijk nog ontzettend veel geluk gehad, het had veel erger kunnen aflopen. W-Vonia niet echt geschikt is om op te rijden ondanks dat ze echt super kan springen...Ik heb toen na dat ongeluk de handdoek in de ring gegooid en het was of ze gaat naar iemand toe die geen rijpogingen meer zou ondernemen maar ermee zou kunnen fokken, andere optie was eventueel als gezelschapspaard en haar in haar waarde laten.
Na een hoop mensen te hebben afgeslagen (handelaren) kwam er iemand op de proppen die aan mijn plaatje voldeed "dacht ik".
Degene die haar gekocht heeft, had mij beloofd haar goed te verzorgen en omdat hij te laat was met dekken zou hij haar een jaar op het land laten lopen en dan het jaar erop haar alsnog laten dekken... Nu blijkt dat die man haar na een week al had doorverkocht voor flink wat geld mede door haar bloedlijn (Topas X Jacorde). Terwijl haar bijna gratis heb meegegeven.
Ze is verkocht aan een springruiterstal die haar ook na twee a drie weken weer heeft door verkocht, omdat ze ook daar uiteindelijk onhandelbaar werd.... W-Vonia is inmiddels nu al 10 keer doorverkocht en iedere keer weer zie ik teksten staan, dat ze super kan springen en dat ze braaf is... Nu ook weer staat ze te koop en mij buik kantelt en ik word hier kotsmisselijk van.... Ik vind dit zo zielig voor het dier ze is zo sensibel en gericht op 1 persoon, maar kan hier weinig meer aan veranderen. Als ik dit van te voren had geweten had ik haar laten inslapen, dan had ze rust gehad, hoe hard dit dan ook klinkt.
Ze heeft bij mij 5 a 6 fijne jaren gehad heerlijk vrij op het land maar wat er nu allemaal gebeurd met haar vind ik dieronterend!
Waarom ik dit schrijf, ik hoop dat degene die haar ziet staan op marktplaats of op welke site dan ook, zich nu twee keer achter zijn/haar oren krabt... iedereen denkt mij gaat het lukken om haar "te breken" het enige wat breek is haar vertrouwen in de mens en dat breekt mijn hart!