Ouder verzorgertje zou zadel kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Ouder verzorgertje zou zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:27

Mijn buurmeisje (Woont 2 huizen verder op. Iedereen bij ons in de straat zijn bij ons buren :')) komt nu standaard elke woensdag rijden met mijn shetlander. In het begin ( de voorgaande 2 jaar ) kwam ze aan lopen om te vragen of ze met me mocht paardrijden. Ze reed dan zo af en toe op mijn ijslander, aan de hand stappen enzo en soms op de shetlander. De shet was zadelmak maar niet echt beleerd. Kende alleen stem hulpen en het gevoel van een persoon op haar rug. Meer kan ik haar ook niet leren want ga er niet op zitten. Nu heeft mijn buurmeisje 2x in de week les en hebben we afgesproken dat ze elke woensdag mag komen rijden met mij. Het meisje is trouwens 6 jaar en de pony 7. Nu heb ik voor de shetlander geen goed passend zadel. Waarom zou ik dat gaan kopen als ik er zelf toch niet op kan zitten. We hadden nog een zadel liggen van mijn vroegere welsh pony, 16 inch zadel. Dat ding is veel te groot voor de shet maar hebben hem wel een paar keer op gehad om het gevoel van het zadel te laten kennen en een paar keer als ze kwam rijden. Nu we dus hebben afgesproken om wekelijks te rijden heb ik gezegd dat dit zadel er niet op kan blijven. Dat zei dus tegen mijn buurvrouw ( moeder van verzorgertje ) voor een goed passend zadeltje moeten zorgen. Hier stemde haar moeder ook duidelijk en enthousiast mee in en vond dit een goede manier om dit als vergoeding te doen. Ik krijg ook niets voor het rijden met haar ( wat ik overigens geen probleem vind hoor ;) ). Dus als hun het zadeltje zouden kopen zou het mooi zijn. Dan kan mijn buurmeisje rijden en krijgt mijn shet niet last van haar rug. Even voor de duidelijkheid: ik krijg het zadeltje niet, het is gewoon hun zadel voor op onze pony. Nu heb ik 3 weken geleden gezegd dat we het 16 inch zadel er niet meer op leggen en dat als ze wat willen dat ze een zadel moeten aanschaffen en anders er maar zonder zadel op stapt. Ze rijd nu al 3 week zonder zadel en hebben nog geen enkele moeite gedaan om een zadel aan te schaffen. Ik ben zelf wel opzoek geweest naar zadels en heb ze linkjes via mail door gestuurd of telefoon nummers van mensen waarvan ik wist dat die een goedkoop maar goed shetlander zadel hebben. Hier is ook niets mee gebeurd. Mijn buurmeisje is gisteren 2x van de pony gevallen omdat we over balkjes gingen springen (laagste/ena laagste gaatje op een hindernis) . Ook zonder zadel dus. Na de sprong is ze er van af gevallen en zei meteen dat ze nooit meer wou springen zonder zadel. en dat ze af en toe zonder zadel rijden wel leuk vond maar dat ze liever met reed. Ja mijn shetlander is nog al een pittig ding dus het valt wel te begrijpen. Niet zo eigenwijs als een shetlander maar meer druk.

Maar wat moet ik hier nou mee? Moet ik nou toch zelf een zadel gaan aanschaffen waar ik zelf eigenlijk niets aan heb? Of moet ik wat meer druk zetten op het belang van het kopen van een zadel? zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?

We rijden ook niet alleen woensdag. Als mijn buurmeisje trouwens vraagt of ik zaterdag wil rijden en ik heb tijd rijden we dan ook. Dus dan rijden we 2 a 3 x per week. En de shetlander is inmiddels wel goed beleerd hoor. Moet alleen nog wat wennen aan de been hulpen maar dat gaat behoorlijk goed :D

_Ekenna

Re: Ouder verzorgertje zou zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:31

Ik vind dat jij een zadel moet kopen. Jouw pony. Zij hebben niks aan het zadel wanneer het meisje te groot is geworden voor de pony. Jij misschien wel, je kan dan een ander ruitertje zoeken.

Doubtless

Tegen d'r moeder zeggen dat ze voor een goed zadel moet zorgen & dat er anders niet meer gereden wordt :Y) ?

gohya

Ik zou zeggen,geen zadel,niet rijden.Straks gebeurt er iets ernstigs met dat meisje en ben jij de schuldige! het is immers jóu pony,eigenaar is altijd verantwoordelijk.Kijk hier goed mee uit!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:32

Persoonlijk zou ik gewoon niet meer laten rijden totdat zij met een (goed passend) zadeltje komen!
Straks gaat het een keer goed mis en dan kijken ze er jou nog op aan!
En als ze niet meer komt rijden, kan ze het zadeltje gewoon weer verkopen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:32

Hun willen rijden: zij betalen. Jij hebt er niks aan en als zij een zadel wilt regelt ze dat toch lekker zelf als vergoeding? Of.. hun betalen jou voor de shet en jij schaft het zadeltje aan.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:34

Inderdaad, bovenstaande. Jouw pony groeit niet meer, meisje wel. Als het meisje te groot is zoek jij een ander ruitertje en heb je nog steeds je zadel. Zadeltje hoeft toch niet duur te zijn? Als het goed past..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:35

Doubtless schreef:
Tegen d'r moeder zeggen dat ze voor een goed zadel moet zorgen & dat er anders niet meer gereden wordt :Y) ?

Precies! Jij bent verantwoordelijk als er wat gebeurd he, dus een zadel is gewoon belangrijk. Voor je pony zijn rug en ook voor de veiligheid.
En anders zelf een zadel aanschaffen maar dan geld vragen voor het rijden. Jij besteed er ook veel tijd en aandacht aan. Kiezen of delen...
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 30-10-14 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:36

Ik vind inderdaad dat hun best een zadeltje mogen kopen, zoveel kost dat niet en als jij er gratis zoveel tijd in steekt is dat toch wel het minste wat ze terug kan doen. Van zonder zadel rijden word de rug van jou pony ook niet beter. Zijn genoeg meiden die een verzorgpony willen en vaak genoeg moeten ze er nog maandelijks voor betalen ook dus wat dat betreft heeft ze al geluk.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:36

_Ekenna schreef:
Ik vind dat jij een zadel moet kopen. Jouw pony. Zij hebben niks aan het zadel wanneer het meisje te groot is geworden voor de pony. Jij misschien wel, je kan dan een ander ruitertje zoeken.

Vind ik niet, afspraak is afspraak en haar buurvrouw zou voor een zadeltje zorgen. Lijkt mij een nette vergoeding, aangezien TS geen intentie heeft om op de shetlander te rijden.

TS, ik zou je buurmeisje niet meer op je shetlander laten tot er een zadel is en dit ook kenbaar maken. Het is en blijft wel JOUW shetlander en volgens mij ben je wel aansprakelijk mocht ze er af vallen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:37

_Ekenna schreef:

Dus TS moet, even heel hard gezegd, geld investeren omdat iemand anders wil rijden terwijl TS daar in wezen zelf niets aan heeft. Ben ik het niet mee eens. Een goed Shetzadel hoeft echt niet zo duur te zijn en het buurmeisje en haar ouders zijn flink duurder uit als ze lessen op een manege moeten regelen. Als het meisje er niet meer op past kunnen ze het zadel net zo goed weer verkopen.

En daarbij was de afspraak toch al gemaakt dat de buren voor een zadeltje zouden zorgen. Ik zie niet in waarom die afspraak nu opeens ongedaan gemaakt zou moeten worden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:37

Mijn ouders zeiden dus het ene moment van; laat hun maar een zadeltje kopen want zei wil er op rijden. En laatst zei mijn moeder; is het niet handiger als we zelf een zadeltje aanschaffen? dan kunnen mijn nichtjes er ook nog op rijden. Tja mijn nichtjes zijn er iets van 5x per jaar een weekend lang. Maar om daar nou apart een zadel voor aan te schaffen.

Het is niet zo dat ik perse een ruitertje nodig heb voor de beweging. Ik met ook met de shetlander met een sulky. Het is er toevallig ingerold dat zei de pony mag berijden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:40

Er zijn een paar opties:
- jij koopt een goed passend zadeltje en buurmeisje betaalt 5 Euro per keer om te rijden.
- de buurvrouw koopt een goed passend zadeltje en buurmeisje blijft gratis rijden.
- er wordt alleen nog zonder zadel gereden zo lang niemand de moeite neemt een goed passend zadeltje aan te schaffen
- er wordt helemaal niet meer gereden zo lang niemand de moeite neemt een goed passend zadeltje aan te schaffen.

Als die kleine van de shet afdonderd en er iets aan overhoudt, ben jij wel het haasje.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:41

Ik zou ze voor de keus stellen: OF jij koopt een zadeltje en vraagt een vergoeding voor het rijden (mocht het meisje ooit stoppen is er misschien wel een ander meisje dat tegen vergoeding op jouw shetje wil OF zij kopen z.s.m. een zadeltje dat van hen is waardoor het meisje kan blijven rijden, zo niet dan wordt er voor de veiligheid niet meer gereden zonder zadel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:42

Dan zou ik dus zeggen dat ze óf een zadeltje kopen, óf dus betalen voor het rijden en dat je dan zelf een zadeltje aanschaft. Willen ze dit niet? Dan niet meer rijden en geef ze maar een week of 2 de tijd om te beslissen. In die tijd ook niet rijden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:42

Maflinger_S schreef:
Er zijn een paar opties:
- jij koopt een goed passend zadeltje en buurmeisje betaalt 5 Euro per keer om te rijden.
- de buurvrouw koopt een goed passend zadeltje en buurmeisje blijft gratis rijden.
- er wordt alleen nog zonder zadel gereden zo lang niemand de moeite neemt een goed passend zadeltje aan te schaffen
- er wordt helemaal niet meer gereden zo lang niemand de moeite neemt een goed passend zadeltje aan te schaffen.

Als die kleine van de shet afdonderd en er iets aan overhoudt, ben jij wel het haasje.

Zijn duidelijke opties! 3e valt af, er gaat zeker iets aan gebeuren. Dus ik zal de volgende 3 opties voorleggen aan mijn buurvrouw.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:46

ik denk dat de buren een zadeltje moeten kopen. hun hebben gevraagd om te rijden, ts was/is niet opzoek naar een bijrijder en stopt er zelfs nog gratis tijd in.

maar ik denk wel dat ts beter even duidelijk kan zeggen wat de bedoeling nu is en ook de gevaren van zonder zadel rijden uitleggen. ook de gevaren voor het verpesten van de rug van shet. tot de tijd dat er geen zadel is, dan niet rijden.

zelf heb ik ook eens een zadel aangeschaft voor een verzorgpaard en toen deze weg ging heb ik het zadel gewoon weer verkocht.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:47

Ik vind dat jij geen zadeltje hoeft te kopen, jij hebt er helemaal niks extra's aan dat je shet bereden wordt, daarvoor heb je hem ook niet gekocht neem ik aan. Wat je natuurlijk wel kan doen, is zelf een zadeltje aanschaffen maar wel een bijdrage vragen van je buren en later van eventueel andere bijrijdstertjes. Ik zou in ieder geval niet zelf een zadel kopen én geen bijdrage vragen, dan ben jij er alleen maar kosten aan kwijt en je krijgt er helemaal niks voor terug...

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:49

Ik zie 2 mogelijkheden. Ofwel betalen je buren een zadel voor de pony en blijven ze gratis lessen, ofwel schaf jij het zadel zelf aan, maar gaan ze lesgeld betalen. Optie 2 lijkt mij fijner, je kan zelf het zadel uitkiezen, en mocht het kind eruit groeien en er komt een ander meisje rijden, dan kan dat. Op dit moment steek jij je tijd er in en leen je je pony uit, maar staat hier niks tegenover. Ik denk dat je buren ook wel inzien dat dit een realistische oplossing is. Ik zou even met hen gaan praten, wat zij graag willen :)

Overigens: "hun" is een bezittelijk voornaamwoord. Het is "hun" zadel. En: Laat "hen" maar een zadel kopen.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:49

Inderdaad, de keuzes die Maflinger_S geeft...

Ik zou persoonlijk de eerste optie ook niet zo gek vinden. Heb jij een mooi zadeltje waar je je nichtjes en eventuele volgende verzorger op kan laten rijden en zij betalen het deel voor deel terug. Weet je ook zeker dat je een echt passend zadeltje hebt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:53

Ten eerste snap ik niet dat je met een amper ingereden shetlander gaat springen zonder zadel, maargoed ;)
Ik zou nooit iemand anders een zadel voor mijn pony laten kopen, mijn dier en ik ben verantwoordelijk wat er op komt te liggen, wat als het zadel niet past? Dan is het hun schuld dat de rug zeer doet of kapot is? Pinokkiozadeltje kost een 100 euro, zat keus in goedkopere zadeltjes, maar zorg dat het tenminste goed ligt. Verder heb je er natuurlijk wel wat aan als die shet af en toe gereden wordt, hij wordt immers zadelmak gemaakt/ingereden. Als jij het leuk vind dat het dier beweging krijgt dan zou ik gewoon zelf voor een zadeltje zorgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:55

Afspreken dat jullie zelf een zadeltje kopen en zij de helft mee betalen? Het kopen van een zadel zou ik in eigen hand willen houden namelijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:59

maar als ze beiden de helft betalen, hoe gaat het dan als het meisje stopt met rijden??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:00

Precies kentaro, dat denk ik dus ook. Gewoon simpel houden en nergens aan vast willen hangen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:01

Ik heb nog een pannekoek liggen. Als jullie zorgen voor een goede pad ( met inlages liefst) mag je hem gratis komen halen.