Aanschaf eerste eigen paard - waar te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Aanschaf eerste eigen paard - waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:21

Ik heb geen idee of het hier hoort, en waar dan wel. Dus alvast excuses!

Ik ben al 16 jaar zeer actief in de paardenwereld. 10 manege paarden, 6 jaar verzorgpaarden.
Heel veel geleerd, de kans gehad om zelf een paard in te mogen rijden, geweldig.
Sinds augustus ben ik helaas uit de running. Ik raakte mijn verzorg-/bijrijdpaarden kwijt door priveomstandigheden bij de eigenaar.
Ik was elke dag bij die dieren, stallen mesten, voeren, dekens op en af, rijden, trainen, vetten, vegen, alles deed ik zelf. Soms was ik er tweemaal per dag.
Zoals je natuurlijk wel begrijpt is dat best een ding als je dat kwijt raakt.

Uiteraard droom ik al sinds pennymeisjes heugenis van een eigen paard. Mijn ouders konden dit helaas nooit bekostigen en ik had ook geen rijk familielid die wel een weilandje had in zijn achtertuin.
Inmiddels ben ik 22 jaar, heb 2 (bij)banen en studeer.
Over 1,5 jaar ben ik afgestudeerd en kan ik gaan kijken naar een grote mensen baan.

In die tussentijd ben ik natuurlijk hard aan het sparen en heb ik al wel een leuk centje gespaard.
Ik heb veel informatie gelezen over de aanschaf van paarden (vooral het financiele plaatje) en ben eigenlijk benieuwd naar een praktisch plaatje van hoe dit van begin tot eind in zijn werk gaat.

Ik heb wel een idee van wat voor iets ik zoek.
Ik wil heel graag een jonge PRE of fries. Liefst een hengst of ruin(ben echt meer een mannen-vrouw, geen idee waarom) waar ik een hechte band mee kan opbouwen.
Ik zoek specifiek jong, omdat ik dus nog 1,5 jaar studeer en niet elke dag tijd heb om te trainen/rijden. Maar bv wel om te wandelen, voeren, mesten, longeren, spelen etc.
Bovendien heb ik zelf bepaalde ideeen over het inrijden van dieren en het creeeren van een vertrouwensband.

Ik ben nu dus opzoek naar mensen die mij kunnen vertellen hoe het kopen/zoeken naar je eerste eigen paard in zijn werk gaat.
Ik begrijp dat je eerst gaat kijken naar een stalling/fokker met een paard dat je aanspreekt. dan ga je eens langs om het dier te zien.
Maar stel het dier bevalt, wat dan?
Hoe werkt dat met keuren, wie regelt dat?
Wat voor papieren zijn belangrijk?
Hoe regel je de verkoop meestal - de betaling?
Waar moet je op letten bij de fokker uberhaupt? Zijn er dingen waar je voor op moet letten/niet in moet trappen? veel gemaakte fouten?
Kun je regelen dat je een paard op proef hebt, hoe gaat dat dan normalitair in zijn werk?
Hoe zorg je ervoor dat jij op papier ook eigenaar wordt van een dier?
Waar moet je op letten bij een jong dier? bv dat hij voldoende weidemaatjes heeft, is het belangrijk dat hij veel vrijheid heeft, kun je een jaarling bv ook veel op stal zetten (ik ben zelf meer van: een paard moet lekker naar buiten kunnen, stal is ook maar stal.)

Ik weet dat ik er nu absoluut nog niet klaar voor ben een paard aan te schaffen, ik ben al wel aan het kijken naar inloopstallingen met veel weidegang voor eventueel stallen van een jong dier. Maar ik ben vooral opzoek naar, hoe werkt dat nu eigenlijk? Ik merk aan mezelf dat ik wel een beetje een beeld heb, maar kon hier op bokt ook niet echt een helder topic vinden waar alles keurig op een rijtje staat.

Dus wie oh wie kan mij duidelijkheid geven?:D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 05:49

Je gaat altijd een paar x kijken film het ook kan je zelf nog paar x kijken laat deze ook los lopen in de bak of iets Is die verkeersmak test dit dan ook Ze kunnen zoveel zeggen

Keuren klinisch liefst ook rontgen Wordt bij afkeur niet automatisch door eigenaar betaald dus spreek dit goed af Kies altijd een eigen gekozen DA kan ook daar in de buurt Is deze al gekeurd laat of herkeuren Of laat de foto s door je eigen DA bekijken

Ga je het paard verzekeren Of hou je een dikke spaarpot voor koliek operatie ed

Papier paspoort en stamboompapier en keuringspapier contact op nemen met stamboom en overlaten schrijven dan ben je eigenaar

Betaling ligt aan eigenaar en waar jij je goed bij voelt maar is meestal contant

Op proef doen de meeste niet zou ik ook niet doen je weet niet hoe je deze terug krijgt

Het liefst zoveel mogelijk buiten dus een hengst zou ik niet doen Is lastig stalling voor te vinden en helemaal weidegang Een jong paard liefst met een paar in de wei dat die kan spelen

kan verder niet in je portemonnee kijken Maar zowel de friezen als de PRE s zijn aardig aan de prijs voor een gezonde in ieder geval Een gezond paard is duurder in aanschaf maar goedkoper op lange termijn Dat is dus het aller belangrijkste En de grootste valkuil Zegen allemaal dat hun paard gezond is Zoek info over een handelaar evt hier op bokt Als ik jou was zou ik dan ook nog doorsparen tot je een vaste baan hebt Zodat je wat meer keus hebt En een goed passend zadel en alles te kopen

Eilatan

Re: Aanschaf eerste eigen paard - waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 06:12

Met friezen en PRE's kies je niet bepaald het goedkoopste ras denk ik (voor een goede dan), zeker niet in 'hengst'.

Stalling voor hengst is wel lastiger, en als je er eentje koopt die in zn eentje is opgegroeid 'omdat ie hengst is' is het sociale er ook wel af. Zolang ze van jongs af aan in een gemengde kudde staan (lekkere dominante merrie erbij...) en ze niet teveel hormonen hebben kunnen ze prima in een groep staan als volwassen hengst, alleen hoeveel mensen zijn in NL wel niet onterecht doodsbenauwd voor het woord hengst.
Ik heb geluk en mijn hengstje staat gewoon lekker in een groep op de wei, en met een maatje samen in uitloop stal.

Maar goed, castreren kan altijd nog, al schijnt het op latere leeftijd wel een flink grotere ingreep te zijn.

Verder is het per aankoop denk ik nogal verschillend.
Als je het helemaal goed wil doen, zeker een paar keer kijken. Helemaal op de foto voor keuren tja, met zulke dure paarden zou ik dat waarschijnlijk wel doen, maar hoeveel zin heeft het als je voor een jaarling gaat en zijn groeischijven nog moeten sluiten?

Zorg iig dat als je een paard koopt alles gewoon geregeld is voordat je hem op de trailer laad. Dus alle papieren in handen, zoek van te voren bij stamboek uit wat je precies nodig hebt om over te schrijven (getekend verkoopbewijs?), en zet alles op papier aan afspraken. Baat het niet dan schaadt het niet.

Ik heb mijn eerste paard gewoon zo gekocht; simpele klinische keuring (die nergens op slaat, maar dat wist ik toen nog niet), beestje was amper halstermak, handje contantje betaald en weggereden. Geen afspraken niets; gelukkig ook nooit problemen mee gehad, super gezond paard.
2de pony gekregen van bekende en 3de pony ben ik 1x bij de fokker wezen kijken, maarja, veulentje wat nog geen eens handmak was, dus kon er ook niet zoveel mee, gewoon gekocht. Ze zijn hem komen brengen, toen betaald. Tja keuren van een niet handmak veulen in die prijsklasse vind ik vrij onzinnig ;-) Maar dat is met PRE en fries wel anders gok ik zo, die zul je niet vinden in die prijsklasse.....

En inderdaad, vergis je niet in bijkomende kosten. Als je voor jaarlinger gaat ofzo heb je voorlopig nog geen zadel aanschaf natuurlijk, maar dat is een flinke aanschaf!
En als je voor jonkie gaat heb je geen flauw idee of hij uitgroeit als een gezond, goed gebouwd paard. Blijft wel een verassing. Er kan een hoop misgaan in de groei.Of hij word niet zo groot als je had gewild oid. Ik snap wel dat je voor jonkie wil gaan, dat heb ik dus ook altijd gedaan..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 06:27

Zorg dat je in je kennissenkring echte paardenmensen hebt.
Bij deze kun je voor allerlei raad terecht.
Mijn ouders hebben 0,0 verstand van paarden, maar ik had (eeuwen geleden :') ) het geluk te kunnen putten uit de jaren lange ervaring van een echte paardenman.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:36

Als het dier je bevalt, dan kan je besluiten om nog een keer te komen kijken, om te testen of je nog hetzelfde gevoel hebt of om te vragen en uit te proberen wat je de eerste bezichtiging bent vergeten. Ik weet het eigenlijk in de eerste minuten al, maar veel mensen hebben een paar keer nodig om er echt een goed gevoel bij te krijgen. Maak eventueel zelf van tevoren een vragenlijstje, zodat je niets vergeet.

Weet jij dat je dit paard wil hebben, dan geef je dit aan bij de eigenaar en dan ga je de voorwaarden bespreken, zoals prijs, keuring (hoe uitgebreid, voor wie zijn de kosten, welke kliniek, datum), ophalen, etc.
Meestal gaat de eigenaar met het paard naar een dierenarts/kliniek en komt de koper daar ook heen, maar dat is maar net hoe je het afspreekt. Soms gaat de koper met het paard op stap, soms is de koper helemaal niet bij de keuring (die krijgt dan het keuringsrapport en kan eventueel bellen met de keurende arts). Bespreek vooraf wie wat betaalt. Zijn de keuringskosten voor de koper, voor de verkoper of bij geschikt bevonden voor de koper en bij ongeschikt bevonden voor de verkoper?

Je hebt het paspoort nodig (let op de inentingen) en eventueel het papier. Hoe het bij de PRE’s zit, weet ik niet precies.

Betaling kan je ook afspreken. Contant is het gemakkelijkst over te dragen bij de overdracht van het paard, maar dan loop je met een grote hoeveelheid geld op zak. Bankoverschrijving kan ook, maar dan zit je met het probleem dat er tijd zit tussen het overmaken en het bijschrijven op rekening van de verkoper. Maak je het geld op tijd over, dan heeft de verkoper het bij de overdracht, maar dan zit jij in de tussentijd zonder geld en zonder paard. Andersom heeft de verkoper een probleem als hij het paard meegeeft en de betaling nog niet binnen is. Al zou je het voor zijn neus overschrijven vanaf de laptop, dan nog is het een beetje ‘tricky’.

Verkoop kan je vast laten leggen in een koopcontract. Dat is sowieso een goed idee. Het paard is dan officieel van jou. Je kan genoeg voorbeelden vinden op internet. Mocht je het een fijn idee vinden, dan kan je altijd een jurist mee laten kijken.

Maar weinig mensen willen hun paard op proef geven. Dat is leuk als alles goed gaat en het paard wordt verkocht, maar als er wat fout gaat, dan kan het een enorm gedoe zijn. Persoonlijk zou ik nooit een paard op proef geven. Je mag zo vaak komen bezichtigen als je wil, voor mijn part blijf je slapen, maar ik geef een paard niet mee. Wij hebben zelf ooit een pony op proef gekregen van een handelsstal en daar viel ook werkelijk waar niets aan te verpesten, die kon er in alle gevallen alleen maar beter van worden. Mocht je een paard op proef nemen, leg het dan zo goed mogelijk vast. Wat als het paard koliek krijgt op de nieuwe stal in de proefperiode? Wie is er dan verantwoordelijk voor de kosten? En wat als het paard overlijdt? En als het geblesseerd raakt? De koper kan zeggen ‘het paard deugde al niet’ en de verkoper kan zeggen ‘de koper is niet netjes omgegaan met mijn kerngezonde paard’.

Hoe jong is jong? Onder de 3 of een jong rijpaard? Een echt jonkie moet zoveel mogelijk de mogelijkheid hebben om te bewegen voor een gezonde ontwikkeling (botontwikkeling en spieren), dus denk daar niet te licht over. Veel sociaal contact en het liefst onbeperkt ruwvoer. Denk dan ook aan geschikt krachtvoer voor jonge dieren, goed op ontwormen letten (vooral als ze in een groep staan) en de entingen (in opfok ent ik tegen droes, maar thuis niet).

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:49

Kijk wel uit met de afspraken die je maakt als je gebuik gaat maken van proeftijd...
Mijn zusje had ook proeftijd en zelfs een contractje op laten stellen.... paard afgekeurd tijdens proeftijd.... op papier stond bij afkeur geld terug....

Nu vele rechtzaken later (die mijn zusje allemaal heeft gewonnen) heeft hij het paard moeten terug nemen en naar het geld kan ze fluiten.... van een kale kip kun je immers niet plukken....paard weg, aankoop bedrag weg en een heleboel rechtzaak kosten erbij en dan is een stukje papier met wat woorden en twee handtekening echt nog maar weinig waard.

Neem iemand mee die er wat meer verstand van heeft en laat een paard keuren door een door jou gekozen dierenarts.... en neem ook de tijd om de beslissing te maken....als mensen je gaan pushen tot een besluit en je bent er voor jezelf nog niet helemaal uit dan niet doen....

En neem vooral je tijd!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:07

Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips! Ik schrijf ze allemaal op!
Ik neem inderdaad rustig mijn tijd om me goed te laten informeren en orienteren op wat ik zoek.
Opzich vind ik het geen must dat er fantastische papieren bij zitten, als er maar een leuke klik is en een goede band kan ontstaan, maar dat weet je natuurlijk pas na een tijdje.
Ik wil zoiezo niet bij een handelaar ofzo kopen, omdat ik denk niet echt vertrouw.
Ook teveel in de media geweest dat er zieke paarden verkocht werden en vervolgens alle kosten voor de koper zijn.
Ik weet dat PRE's duur zijn.
Friezen zijn een beetje in prijs aan het zakken heb ik het idee, maar hebben vaak ook wel weer kwaaltjes als eczeem en een net iets andere voedingsbehoefte.
Maar het gaat me er natuurlijk niet om om zo goedkoop mogelijk een dier aan te schaffen.
Overigens heb ik een heel assortiment aan tuigage voor een fries hier thuis, alleen het zadel is dan een investering want dikke kans dat mijn huidige zadel natuurlijk niet perfect past, maar ook daa rheb ik budget voor.
Verder alles in huis. Van barok hoofdstel tot dekjes tot dekens tot beenbescherming.
En als dier iets nodig heeft koop ik het.
Ik heb liever dat mijn dier er goed bij staat en dat ik zelf in een lekke jas rondloop dan andersom :)

Daar bespaar ik echt niet op.
De kern van alle boodschappen is eigenlijk dat je alles goed moet bespreken en vast moet leggen in de vorm van een contract.

EDIT:
ik ben trouwens opzoek naar een lief dier dat nog niet heel veel kent.
Liefst ook nog niet beleerd maar als dat wel het geval is moet hij nog wel kneedbaar zijn.
Ik vind het moeilijk te benoemen wat ik precies zoek. een lief paard met een lekker koppie, veel energie maar niet gevaarlijk/gemeen. Die gek is op aandacht en aanhankelijk is naar mensen.
zoiets?:P haha

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:15

Neem iemand mee die er verstand van heeft, bv instructie, of je gaat eerst kijken met filmcamera, zodat je het thuis rustig nog eens kan bekijken en er iemand met je mee kan kijken, stap nooit als eerste op t paard, laat de verkoper dit maar regelen, trap niet in smoesjes zij moeten eerst laten zien hoe braaf of niet hij is, als je zelf erop gaat je niet laten vastnuden bij opstappen, sommige paarden hebben opstapprobleem en als je word vastgehouden merk je dat niet. Verder altijd laten keuren al is het allen klinisch, boven de 3000 altijd rontgen laten keuren, hoe mooi de praatjes je, jij kan er niet doorheen kijken. Kijk ook naar de ogen of ze niet wat gehad hebben om rustig te zijn en probeer als het even kan erbj te zijn met opzadelen, dan zie je stalgedrag en evenuele drukkingen, wondjes, let ook op of dat ie zweet, anders is ie al gelongeerd, t is een heleboel en daarom moet je bewoon iemand mee hebben die er vstand van het, maar ook geen kennis van de verkoper is, want dan krijn ze een percentage als jij koopt, dus dan heb je niet veel aan je hulp, succes!

Sorry typen op smartphone is een drama.

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:30

Ik weet niet of je van plan bent om parttime of fulltime te gaan werken, maar mijn ervaring is dat je juist tijdens je studie méér tijd hebt voor een paard dan wanneer je gaat werken.
Als schoolverlater steek je enorm veel energie en tijd in je eerste baan. Misschien wissel je al snel van werkgever, waardoor je inkomen voorlopig onzeker is. Voor een eigen paard moet je minstens 2 uur per dag de tijd (en energie) hebben.

Advies: eerst een tijd werken en zorgen voor een stabiele situatie, eerlijk zijn tegenover jezelf of je tijd hebt voor een paard, en dan pas concreet tot aanschaf over gaan.

Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:30

Bedenk heel goed dat je van een niet zadelmak dier echt heel lastig in kunt schatten of je er een klik mee gaat hebben onder het zadel. Je moet er echt even bewust rekening mee houden dat het zou kunnen dat het lieve, nuchtere paard waar je zo een leuke band mee hebt, onder het zadel een onwijze rotzak blijkt te zijn. Of wel braaf is, maar liever lui dan moe of juist vreselijk heet. Ben je bereid je aan te passen en eventueel je plannen indien nodig bij te stellen, of zoek je een bepaald type rijpaard en is het misschien toch verstandiger om naar een zadelmak dier te gaan zoeken?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:24

Ik denk dat je niet alles van te voren kunt plannen. Het loopt altijd anders als je wilt. Zo hoor je heel erg vaak ik zoek bv een fries en je komt thuis met een haflinger. Of je zoekt van alles zolang het maar geen bruine is en ja hoor je komt thuis met een bruine. Als je daadwerkelijk gaat kijken bij een paard is het natuurlijk belangrijk dat je al wel stalling op het oog hebt (navragen of er eventueel stalling vrij is daar) paard laten keuren kun je doen maar onthoud dat een keuring (klinisch) altijd een moment opname is. Wat op dat moment goed is kan de volgende dag niet goed zijn en andersom. Wel wil ik het (persoonlijk) het paard hebben zien lopen zodat ik zelf in kan schatten of hij zuiver loopt of niet. Ook let ik altijd op de ademhaling of die goed is of dat hij staat te pompen. Zelf laat ik dus nooit wat keuren. En ja daar ben ik 1 x mee de fout in gegaan maar verder is het altijd goed gegaan. Mijn laatste pony is ook zoiets... ik was opzoek naar een verzorgpony omdat ik geen tijd had voor een eigen pony. Kreeg een verzorgpony die kreupel was. Na een maamd zei de eigenaar dat hij hem in zou laten slapen omdat de pony atrose en een onsteking in de benen zou hebben. Ik vond de pony nog te goed en mocht de pony hebben als ik dat wilde.... nou en daar zit je dan met een kreupele pony waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Binnen 1 dag volpension stalling en weidegang geregeld. 14 dagen later pony gehaald. Hoefsmid laten komen dierenarts en osteopaat. Buigproef laten doen nadat de hoefsmit was geweest en alle 4 de benen 2 passen kreupel en daarna goed. Conclusie ik mocht gaan rijden. Nu was mijn idee ach een oude kreupele pony hoef ik niet elke dag heen als zze op volpension staat maar nu is het zo als ze een paar dagen stilstaat loopt ze erg stijf. Wat ik wil zeggen alles loopt altijd anders dan je wilt. Hier zou ik niet kunnen rijden en nu MOET ik rijden of op zn minst longeren zodat ze goed blijft lopen...