Door vorige eigenaar uitgesloten van de slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nant

Door vorige eigenaar uitgesloten van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:28

Ik heb een vraag waar ik met twee dagen googelen nog geen antwoord op heb. Misschien kan bokt mij helpen.

In juni heb ik een paard gekocht welke bij zijn fokker is uitgesloten van de slacht.
Nu heb ik het paard uiteraard laten overschrijven op mijn naam en het paspoort weer terug gekregen.
Nu begreep ik van een stalgenoot dat het paard nu automatisch weer geschikt is voor de slacht.

Dat leek mij niet, eenmaal uitgesloten blijft toch uitgesloten?

Het paard is / was trouwens niet uitgesloten wegens medicijngebruik.
Het paard is geïmporteerd vanuit België en staat nu ingeschreven bij NSIJP.

Wie heeft een antwoord voor mij?

Myca

Re: Door vorige eigenaar uitgesloten van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:31

Op wat voor manier is de paard indertijd uitgesloten van de slacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:34

Als er nog geen geregistreerd uitgesloten medicijngebruik in het paspoort staat kan die bepaling vervallen als je dat zou willen. Meestal wordt die er pas in gezet zodra er medicijnen worden gebruikt die niet in de voedselketen mogen komen. Dan wordt zowel het betreffende medicijn als 'niet voor slacht' geregistreerd in het paspoort.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:40

Normaal gezien is het in België toch zo: eens uitgesloten, altijd uitgesloten.
Medicijngebruik maakt daarbij niet uit want "verboden" medicijnen worden in de praktijk bij een uitgesloten paard vaak niet eens in het paspoort vermeld.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:42

http://www.vlacopaard.be/index.php?opti ... &Itemid=19

Uitsluiten voor menselijke consumptie of niet

De eigenaar kan bij de identificatie de keuze maken om zijn paard uit te sluiten voor menselijke consumptie. Bij de identificatie van het paard wordt de keuze meegedeeld aan de identificeerder, geëncodeerd en duidelijk vermeld op het paspoort. De keuze tot uitsluiting voor menselijke consumptie is definitief en onomkeerbaar en is het gevolg hetzij van een beslissing van de eigenaar, hetzij van de toediening van bepaalde medische behandelingen. Elke behandeling met substanties vermeld in een lijst van "onontbeerlijke geneesmiddelen" die niet voorzien zijn in Verordening 2377/90/EG zal door de behandelende dierenarts in het paspoort onder de rubriek "medische behandelingen" moeten vermeld worden en zal een wachttijd van minimum 6 maanden vóór de slachting als gevolg hebben
Door middel van de identificatie, de encodering en de controle die mogelijk is met de microchip, kan de voedselveiligheid voor de consument gegarandeerd worden. Wanneer er iets fout gegaan is, laat het systeem bovendien toe om ontegensprekelijk de verantwoordelijke aan te duiden. Voor de paarden en pony's die ingevoerd worden om hier geslacht te worden gelden andere regels. Indien het om paardachtigen gaat die uit een EG lidstaat komen, dan is slachten alleen mogelijk als er een geldig paspoort is waaruit blijkt dat er geen uitsluiting van de slacht is. Dat bewijs moet voor paarden van derde landen (buiten de EG) geleverd worden aan de hand van de invoercertificaten.

Dus ik lees...

De keuze tot uitsluiting voor menselijke consumptie is definitief en onomkeerbaar en is het gevolg hetzij van een beslissing van de eigenaar, hetzij van de toediening van bepaalde medische behandelingen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:43

Eenmaal uitgesloten, altijd uitgesloten voor slacht voor humane consumptie.
Als het dier nl is uitgesloten voor slacht, mlgen er meer medicijnen worden toegediend en die hoeven niet in het pasooort te worden opgeschreven bij een paard dat is uitgesloten voor slacht.
Dat is dus een beslissing die niet ongedaan gemaakt kan worden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:45

Interessant, ik heb bij mijn paard ook laten noteren door de dierenarts dat ze niet geslacht mag worden. Zit ook een velletje in het paspoort waarop dat staat. Ik dacht altijd dat het voor het leven was. Nou is het voor mijn paard niet interessant, is inmiddels 24 en blijft tot dr dood bij me, maar ik ben wel benieuwd hoe dat zit.

edit: antwoord gezien hierboven.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:47

Hoe zeker is het dat de uitsluiting niet is vanwege medicijngebruik? Ondanks dat in paspoorten tegenwoordig enkele pagina's zijn opgenomen om medicatie anders dan vaccinaties te registreren, heb ik al meer dan eens meegemaakt dat een da. met een los inlegvel afkwam, dat bij het paspoort gevoegd diende te worden.

Verder is het registratiesysteem zelf natuurlijk zo lek als een zeef. Als je van paard X, waarbij het keurig in het paspoort is bijgeschreven, een paar zakjes buut over hebt, weerhoudt niemand je ervan om dat in paard Y te stoppen als ie een zeer poot heeft en daar kraait dan echt geen haan naar. En reken maar dat op grote stallen, waar enkele tientallen of meer paarden worden gehouden, de medicijnkast even goed gevuld is als op de gemiddelde dierenartsenpraktijk, dus echt niet dat dat niet gebeurt.

Er for argument's sake even van uitgaande dat deze fokker te goeder trouw is: Het paard is dan misschien niet uitgesloten van de slacht ivm. medicijngebruik dat al heeft plaatsgevonden, maar wellicht wel om dat medicijngebruik en/of bepaalde behandelingen in de toekomst mogelijk te maken, indien de noodzaak daartoe zich onverhoopt voordoet. Een andere mogelijkheid is, dat het is gedaan om het paard minder aantrekkelijk te maken voor veedieven, omdat door uitsluiting van de slacht de restwaarde nul is en gestolen IJslanders verder moeilijk verhandelbaar zijn, omdat het wereldje zo klein is dat ze na verloop van tijd altijd wel weer ergens opduiken waar ze worden herkend.

Tenslotte lijkt het mij logisch dat eenmaal uitgesloten betekent voor altijd uitgesloten, maar dat weet ik niet zeker.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 12-10-14 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:47

Maar mag je hem dan nog wel laten schieten?

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:48

Nee, als de vorige eigenaar hem uitgesloten heeft van de slacht, kan het zijn dat het paard medicijnen heeft gehad waardoor die nooit geslacht mag worden, en lijkt het me sterk dat jij dit kunt terugdraaien

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:49

Er hoeven maar enkele medicijnen daadwerkelijk door de dierenarts in het paspoort genoteerd te worden.
De medicijnen die vermeld staan op de zgn 'positieve lijst' hebben een wachttermijn van 6 maanden voor de slacht en dát zijn de enige medicijnen die in het paspoort genoteerd dienen te worden, zolang het paard niet is uitgesloten voor de slacht voor humane consumptie.
Zodra het paard wordt uitgesloten voor slacht voor humane consumptie, hoeft geen enkel medicijn meer in het paspoort genoteerd te worden.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 11:06

Bedankt voor jullie antwoorden!

Eirikur: Vrijwel zeker niet vanwege medicijn gebruik, maar ik zal eens contact opnemen met de fokker. Ik denk zelf om toekomstige behandelingen soepeler te later verlopen.

Ik begrijp dus dat bij een uitgesloten paard dergelijke medicijnen niet worden genoteerd? Dan lijkt het uitgesloten zijn mij inderdaad onomkeerbaar.

Er zit inderdaad een bladzijde in het paspoort met een stempel van het Belgisch stamboek dat hij is uitgesloten.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:27

Maar dat betekent dus alleen dat ie niet meer voor humane consumptie gebruikt mag worden hè! En niet dat ie dus alleen nog door een da mag worden ingeslapen, hij mag nog wel gewoon geslacht worden, alleen kan t vlees daarna niet meer worden gebruikt.

Zodra een paard is uitgesloten, hoeft er inderdaad geen medicatie meer te worden genoteerd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:47

WillemYntJee, sinds het paardenvleesschandaal neemt bijvoorbeeld Nijkerk geen paard meer aan dat niet voor menselijke consumptie geschikt is. Of dat moet inmiddels weer wat geluwd zijn, maar eind januari was er geen denken aan bij het paard van een stalgenoot van mij. Dat paard had een duplicaatpaspoort en dan mogen ze ook niet meer voor menselijke consumptie. In eerst instantie werd er wel een afspraak gemaakt, maar een paar uur later werd er teruggebeld dat het niet kon en niet mocht. Toen is de DA gebeld en is het op de kliniek ingeslapen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:53

Jet schreef:
WillemYntJee, sinds het paardenvleesschandaal neemt bijvoorbeeld Nijkerk geen paard meer aan dat niet voor menselijke consumptie geschikt is. Of dat moet inmiddels weer wat geluwd zijn, maar eind januari was er geen denken aan bij het paard van een stalgenoot van mij. Dat paard had een duplicaatpaspoort en dan mogen ze ook niet meer voor menselijke consumptie. In eerst instantie werd er wel een afspraak gemaakt, maar een paar uur later werd er teruggebeld dat het niet kon en niet mocht. Toen is de DA gebeld en is het op de kliniek ingeslapen.

Schieten kan bij de meeste slachterijen altijd (dan gaat het paard daarna gelijk de bak van de Rendac in).
Ook voor diervoeding kan je paard bij die betreffende slachterijen (zijn er veel minder van in Nederland) geslacht worden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:16

Toch heb ik dus echt meegemaakt dat het niet meer kon bij Nijkerk, terwijl die tot voor dat laatste vleesschandaal het wel deden.
Misschien zijn ze inmiddels wel weer daarin veranderd, dat weet men na één telefoontje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:36

Ik heb inderdaad zoiets ook gehoord, in Nijkerk kun je niet meer terecht met een paard dat niet geschikt is voor menselijke consumptie. Vrij recentelijk was dat het geval nog ja.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 07:57

Nou is het de komende 30 jaar nog niet de bedoeling dat hij word geslacht of ingeslapen, tegen die tijd zullen de regels misschien zijn aangepast, al dan niet in ons nadeel.

Gaat mij inderdaad om de behandeling van mijn paard met bepaalde medicijnen.

Hoe dan ook, goed om te weten wat mij te wachten staat :j

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:13

Het inderdaad waar dat als er eenmaal in het paspoort staat dat het paar niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie of er een duplicaat paspoort is aangevraagd is dat onomkeerbaar.
Het maakt niet uit of het door medicatie of door de beslissing van een eigenaar komt als het er eenmaal in staat dan kan dat niet meer worden veranderd.
Als je daar meer informatie over wilt dan kun je contact opnemen met het stamboek of met het PVE daar kunnen ze er duidelijk antwoord op geven.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:19

Ook de paarden met stempels in het paspoort worden nog steeds geslacht, het is een illusie om te denken dat dit niet zou gebeuren. Je kan het echter niet weer aanpassen, dat zou wel erg handig zijn!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:01

Je kunt in Nijkerk inderdaad echt niet meer terecht. Ben er vorige week nog geweest en heb het hierover gehad met Jan. Ook alleen schieten en dan met de Rendac mee kan daar niet, simpelweg omdat er veel te weinig ruimte voor is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:58

Dat is balen voor veel mensen die tegen afspuiten door dierenarts zijn...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:00

nee dit kan niet, je mag hem gerust laten slachten. niet opeten alleen.
zou wat zijn, medicijnen je verkoopt hem en ineens komt dat vlees met die medicijnen op de markt.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:08

Jet schreef:
Toch heb ik dus echt meegemaakt dat het niet meer kon bij Nijkerk, terwijl die tot voor dat laatste vleesschandaal het wel deden.
Misschien zijn ze inmiddels wel weer daarin veranderd, dat weet men na één telefoontje.

Hier ook meegemaakt bij Nijkerk, niet voor consumptie maar ook enkel schieten kon niet. Normaal kun je ze laten schieten en bij rendac laten en betaal je een prijs voor het laten slachten maar dat was niet mogelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:17

Een niet slachtpaard kan nooit meer omgezet worden naar een slachtpaard andersom wel.