Welke verzekering betaald bij bijrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Welke verzekering betaald bij bijrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:45

Ik vroeg me af, wat als er iets gebeurd met het paard van een ander terwijl je als bijrijder ermee aan de gang bent?

Ik heb dit een keer bij de hand gehad met een veulen die een deuk in de auto van mijn buurman schopte, toen was de eigenaresse aansprakelijk. Gelukkig konden we het toen onderhands afhandelen.

Maar wat als ik met het paard van iemand anders werk en deze iets oploopt? Voor wie zijn de DA kosten dan?
Valt dit onder WA?

Wwijk23

Re: Welke verzekering betaald bij bijrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:48

Dierenarts kosten is gewoon voor de eigenaar mits het aantoonbaar is dat het door jou nalatigheid komt. verder moet je gewoon altijd WA verzekerd zijn daar vallen dat soort ongelukkig ook onder. dit moet je ook zeker weten wel doen want stel jij bent aan het rijden en het paard trapt een fietser van de fiets af en je bent niet verzekerd ben je de rest van je leven aan het betalen en dat wil je echt niet!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:07

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:21

ik heb rijdend op mijn bijrijdpaard een ander paard verwond, dit is toen vergoed van uit mijn WA verzekering ik was op dat moment de bestuurder en verantwoordelijk (en niet minderjarig want dat veranderd ook de zaak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:29

Alice13 schreef:
ik heb rijdend op mijn bijrijdpaard een ander paard verwond, dit is toen vergoed van uit mijn WA verzekering ik was op dat moment de bestuurder en verantwoordelijk (en niet minderjarig want dat veranderd ook de zaak)

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe werkt dit dan?
Ik meende dat de eigenaar altijd verantwoordelijk was voor de schade die zijn dier veroorzaakte? In bovenstaand geval zou dat toch ook zo zijn? Om welke reden is het nu op jouw verzekering afgeschoven?

Ik heb als eigenaar een WA verzekering en bewust geen ziekteverzekering voor mijn paard. Heb met mijn bijrijders besproken dat zijn gezondheid en alles wat door hem veroorzaakt wordt mijn risico is. Ook nu zij een half jaar lang volledig zijn zorg dragen blijf ik op papier verantwoordelijk. Ook financieel.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:37

ehm.. ja hahaha...
Volgens mij ben je als bestuurder altijd verantwoordelijk daarbij ben ik volwassen dus heb ik ook mijn verantwoording. Dus ging het via mijn WA.
Wij hebben toen in brief netjes uit gelegd wat er is gebeurd. Mijn paard, die nooit trapt!, trapte jajaja,, :( paard wat aangedaan was moest afgevoerd worden en kon rit niet verder uit rijden, was best een drama en had ook flink wat da kosten die allemaal vergoed zijn door mijn WA verzekering

Ander gevalletje, bijrijder viel van paard was eigenaar verantwoordelijk voor de kosten die zij had. (rug gebroken)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 22:02

Ja, echt grappig is het dus niet als er wat gebeurd. Toevallig net twee kleine incidentjes gehad die me wel aan het denken hadden gezet.
Wel gek dat de WA verzekerd bij deze bovenstaande situatie, want dan zouden allen DA kosten dus door elkaar kunnen worden betaald via de verzekering. Aangezien paarden elkaar in de wei ook kunnen verwonden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:11

Alice13 schreef:

Dat is eigenlijk heel apart, omdat normaal de eigenaar aansprakelijk is voor schade.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:12

Brainless schreef:
Alice13 schreef:

Dat is eigenlijk heel apart, omdat normaal de eigenaar aansprakelijk is voor schade.

nee op de openbare wegen is de bestuurder verantwoordelijk. op eigen grond is de eigenaar verantwoordelijk.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:13

Freya6 schreef:
Ja, echt grappig is het dus niet als er wat gebeurd. Toevallig net twee kleine incidentjes gehad die me wel aan het denken hadden gezet.
Wel gek dat de WA verzekerd bij deze bovenstaande situatie, want dan zouden allen DA kosten dus door elkaar kunnen worden betaald via de verzekering. Aangezien paarden elkaar in de wei ook kunnen verwonden.

Denk dat het de situatie maakte dat het vergoed werd. Los van of ik bestuurder /bijrijder of eigenaar was.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:14

Wwijk23 schreef:
Brainless schreef:

nee op de openbare wegen is de bestuurder verantwoordelijk. op eigen grond is de eigenaar verantwoordelijk.

Idd, misschien was ik niet duidelijk maar ik was op buitenrit :o

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:35

Zover ik weet ben je als eigenaar van het paard in het beginsel ten alle tijde aansprakelijk voor schade ontstaan aan derden of aan zaken van derden toegebracht door jouw paard.
Mocht het zo zijn dat de bestuurder van dat paard de ontstane schade aan te rekenen valt, dan kan deze mede aansprakelijk gesteld worden. Maar als eigenaar blijf je ook altijd aansprakelijk. Ongeacht of de schade op eigen terrein of "buiten" wordt toegebracht.

Ben zelf werkzaam bij een verzekeraar, maar niet op afd. Aanspr. Aangezien ik mijn verzekeringen heb overgesloten heb ik specifiek navraag gedaan over aanspr. ten opzichte van dieren omdat ik een paard en hond heb.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:37

Wwijk23 schreef:

Nee hoor.
In het beginsel is de eigenaar altijd verantwoordelijk.

edit:
lees dit aub even door:
LDRD schreef:

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:42

Ik heb met mijn bijrijdpaard ooit iets kapotgemaakt en ik heb het laten vervangen en kreeg het geld terug van mijn verzekering.
Maar nu ik zo lees, zou eigenlijk de eigenaar dan verantwoordelijkheid moeten nemen?
Ik vind het alleen wel zo netjes dat ik het vergoed want het was mijn fout.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:16

Brainless schreef:
Wwijk23 schreef:

Nee hoor.
In het beginsel is de eigenaar altijd verantwoordelijk.

edit:
lees dit aub even door:
LDRD schreef:

ik lees mijn verzekeringspapieren liever door en vertrouw de woorden van men verzekeringsagent net iets meer dan een online topic. daarbij heb ik al eens een ongeluk gehad op de weg met een paard en daaruit bleek het zelfde te komen. niet zo erg want ben niet voor niks verzekerd maar toch. vandaar dat ik het door kan lezen maar ik weet hoe het feitelijk bij mij in de papieren staat.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:22

echter vind ik daar trouwens nog bij komen dat (maar dat is dan weer een mening en geen wettelijk feit) wanneer je op de weg met een paard van een ander een ongeluk maakt of het paard je je eigen verantwoording moet nemen. tenslotte wil de ruiter zo graag de weg op voor een lekkere buiten rit dan zijn (vind ik) de consequenties voor je zelf. en ergens vind ik het dan zelfs onbeschoft dit bij de eigenaar neer te leggen ook al is die ook goed verzekerd. tenslotte kiest een ruiter er zelf voor om de weg op te gaan of het nou eigen paard is of van een ander en dan moet je gewoon een verzekering hebben net als iedereen die op de weg zit een verzekering moet hebben moet je dat met paard ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:47

Wwijk23 schreef:
echter vind ik daar trouwens nog bij komen dat (maar dat is dan weer een mening en geen wettelijk feit) wanneer je op de weg met een paard van een ander een ongeluk maakt of het paard je je eigen verantwoording moet nemen. tenslotte wil de ruiter zo graag de weg op voor een lekkere buiten rit dan zijn (vind ik) de consequenties voor je zelf. en ergens vind ik het dan zelfs onbeschoft dit bij de eigenaar neer te leggen ook al is die ook goed verzekerd. tenslotte kiest een ruiter er zelf voor om de weg op te gaan of het nou eigen paard is of van een ander en dan moet je gewoon een verzekering hebben net als iedereen die op de weg zit een verzekering moet hebben moet je dat met paard ook.

Wettelijk is het echt anders:
http://www.letselschadebureau.nl/letsel ... op-manege/
Citaat:
Wat veel mensen niet weten, is dat u als ruiter extra juridische bescherming heeft. De bezitter van het paard – vaak de eigenaar of manege – is namelijk altijd aansprakelijk voor de door het paard veroorzaakte letselschade (dat is geregeld in artikel 6:179 BW).

Citaat:
Paardrijden in het verkeer: wie is aansprakelijk bij een ongeval?
De regels in Nederland zijn hier duidelijk over: de eigenaar van een paard is aansprakelijk voor letsel of schade dat een paard bij een ander aanricht

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:49

Wwijk23 schreef:

Meestal verhaald bv de ziektekostenverzekering dit vanzelf op de eigenaar en daar hoeft de bijrijder niets aan te doen.

Als jij mijn auto leent en een ongeluk krijgt, doet jouw WA niets, en keert mijn autoverzekering uit aan de tegenpartij.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:22

als ik een ongeluk krijg met iemand anders zijn auto moet ik mijn gegevens opgeven. net als toen ik een ongeluk kreeg met het paard en de politie kwam er bij door schade aan de auto. ik moest mijn gegevens en ID kaart af geven. waardoor het automatisch bij jou als "bestuurder" komt. of jij het dan weer verhaalt of de eigenaar of daar een poging voor doet is aan jezelf. sorry ik heb dit al eens mee gemaakt dus ik weet ook hoe het gaat wat er ook in de topic staat. en ik weet ook wat in men verzekeringspapieren staat aangezien ik ze net doorgelezen heb. dus ik ga hier verder ook niet over in discussie.

daarbij is het ook bij een manege zo dat je onder het bedrijf rijd, de regels hiervoor zijn verzekeringstechnisch heel anders dan voor een particulier. daar reed ik destijds, bij een particulier. die is pas aansprakelijk op het moment dat hij je de weg heeft opgestuurd omdat hij geen mogelijkheden heeft om op eigen terrein te rijden. wanneer er mogelijkheid is om te rijden op eigen terrein en het een eigen ofwel bewuste keuze de openbare weg op te gaan is dat jou verantwoordelijkheid als ruiter. in het door jou genoemde topic staat het allemaal wel heel zwart wit. juridisch zit het allemaal wel wat moeilijk in elkaar dan die paar punten van het wetboek. zeker wanneer een ruiter het op de verzekering van de eigenaar af wil schuiven en deze het er niet mee eens is en er komt een rechtszaak dan zal de rechter ook naar andere punten kijken zoals: is er plek om op het terrein van eigenaar te rijden dan wel afgesloten of niet afgesloten? wist de ruiter dit bij het aangaan van een overeenkomst met eigenaar voor het rijden van zijn/haar paard? heeft het paard schade veroorzaakt door ziekte of kwaaltjes die al speelde voor dat de rit gemaakt werd waardoor reactie dusdanig is geweest tot veroorzaking van schade aan derden? en zo zijn er nog wat punten die behandeld worden waarna zal blijken of schade voor verzekering van ruiter of eigenaar is. zeker op het moment dat een van de verzekeringen niet uit wil keren krijg je zulke zaken. maar 9 van de 10 keer neemt een ruiter de schade op zich omdat die ook wel weet wanneer het zijn fout is. net zoals bij mij overigens want het was mijn keuze om de weg op te gaan. en denk je dat als het bij een ander te verhalen viel, mijn verzekering had uitgekeerd? het ligt allemaal echt wel wat ingewikkelder dan in dat topic staat. was het maar zo wart wit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:35

Slina schreef:
Ik heb met mijn bijrijdpaard ooit iets kapotgemaakt en ik heb het laten vervangen en kreeg het geld terug van mijn verzekering.
Maar nu ik zo lees, zou eigenlijk de eigenaar dan verantwoordelijkheid moeten nemen?
Ik vind het alleen wel zo netjes dat ik het vergoed want het was mijn fout.

Wat jij niet weet is of de verzekering de kosten vervolgens verhaald heeft bij de verzekeraar van de eigenaar.

Beetje fatsoenlijke verzekeraar regelt dat zelf, gaat daar z'n klanten niet mee lastig vallen. Datzelfde geldt voor Alice13: dat jouw verzekeraar het opgepakt heeft, wil nog niet zeggen dat het niet verhaald gaat worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:46

Nogmaals even de link voor degenen die echt willen weten hoe het zit:

Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Dit verhaal geeft weer hoe de aansprakelijkheid ligt wanneer een paard (dier) schade toebrengt aan iemand anders. Lees ook vooral het hele verhaal, ook het deel waar het gaat om eigen schuld.

Breng jij als ruiter schade toe aan een paard van een ander, dan is de aansprakelijkheid gebaseerd op een totaal ander wetsartikel en heeft dit met bovenstaande artikel niets meer te maken.
Zonder hier diep op in te gaan komt het er in het kort op neer dat jou als ruiter een (juridisch)verwijt te maken moet zijn wil er sprake zijn van aansprakelijkheid.
Verstapt een paard zich met jou erop dan is dat geen verwijt dat jou gemaakt kan worden. Laat jij echter een paard op een zandpad overduidelijk vol kuilen eens stevig galopperen en hij verstapt zich, dan kan jou wel een verwijt gemaakt worden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 10:48

Bij mijn WA zeiden ze destijds dat dat de eigenaar aansprakelijk is. Vind het best tricky hoor.
Als het paard nu iets oploopt door mijn toedoen, is dan de eigenaar alsnog aansprakelijk en draait op voor de DA kosten? Dat kan echt grote problemen geven.
En aangezien ik geen paard heb omdat ik daar geen geld voor heb, is het werken met andermans paarden de enige optie, maar als daar hele hoge DA kosten bij komen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 10:50

ikke schreef:
Wat jij niet weet is of de verzekering de kosten vervolgens verhaald heeft bij de verzekeraar van de eigenaar.

Beetje fatsoenlijke verzekeraar regelt dat zelf, gaat daar z'n klanten niet mee lastig vallen. Datzelfde geldt voor Alice13: dat jouw verzekeraar het opgepakt heeft, wil nog niet zeggen dat het niet verhaald gaat worden.

Oh nee, dat is niet gebeurt. Ze wisten niet eens de gegevens van de eigenaar.

Eigenaar had laten repareren, gaf mij bonnetje van 'betaal maar'
(Was op hun terrein)

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:32

Ik heb hier nu al veel over gelezen, ook het topic waarnaar verwezen wordt. Maar het wordt me nog steeds niet duidelijk of de situatie verandert als de bijrijder minderjarig is.

Stel zij houdt blijvend letsel over aan een val van mijn paard? Ik ben er inmiddels achter dat ik moet kijken naar de hoogte van mijn dekking en dat rechtsbijstand slim is, maar kan WA ook weigeren te betalen omdat ik een minderjarige liet rijden op mijn paard?

Aanvulling: ik ga in elk geval de verzekering bellen en ook met de ouders praten. Daarbij zal ik een contractje met regels en afspraken opstellen. Maar dan nog... (Ik wilde eigenlijk ook geen minderjarige, maar deze meid lijkt me wel heel geschikt en volwassenen hebben allemaal geen tijd...)
Laatst bijgewerkt door Jippie_G op 12-10-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 09:35

Jippie_G schreef:
Ik heb hier nu al veel over gelezen, ook het topic waarnaar verwezen wordt. Maar het wordt me nog steeds niet duidelijk of de situatie verandert als de bijrijder minderjarig is.

Stel zij houdt blijvend letsel over aan een val van mijn paard? Ik ben er inmiddels achter dat ik moet kijken naar de hoogte van mijn dekking en dat rechtsbijstand slim is, maar kan WA ook weigeren te betalen omdat ik een minderjarige liet rijden op mijn paard?

Nee, natuurlijk kan men dat niet weigeren :n .

Je hebt mijn link gelezen neem ik aan?
Dan volsta ik namelijk met te zeggen dat aan kinderen jonger dan 14 jaar geen eigen schuld kan worden toegerekend. Daarboven wel dus.