hoe zouden jullie een veulen vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

hoe zouden jullie een veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 17:40

Zaterdag is het zover. dan ga ik mijn fjord x konik veulen halen !
al een tijdje wilde ik een veulen, liefst van een van mijn eigen merries natuurlijk. maar voor dat ik mijn eigen veulen ga fokken wil ik eerst de ervaring van een eigen veulen opvoeden. heb wel 9 jaar op een fokstal gewerkt maar nog nooit een eigen veulen gehad.

nu zit ik dus met het probleem, veulen is 5 maanden oud en niks gewent.
kan nog niet aan een halster mee lopen etc. hoe gaan we dit dan vervoeren? morgen zodra de dierenarts praktijk open is ga ik dit ook nog met de DA overleggen hoe we het aanpakken.

mijn vraag is nu , hoe zouden jullie dit doen? laat je hem los in een grotere trailer staan? zet je hem wel vast? mischien sederen? stang er wel achter of stang er niet achter. een pony als gezelschap mee nemen etc?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:02

Wat voor een trailer heb je? Ik lees vaak dat mensen het veulen los vervoeren in de trailer, maar dan moet je wel minimaal een zeil hebben dat je dicht kan maken. Je moet er niet aan denken dat hij eruit probeert te springen. Zelf heb ik die van mij gewoon aan twee kanten vast gezet zoals een volwassen paard, maar aangezien hij niks kent zou los denk ik het minste stress opleveren. Dikke laag stro erin zodat hij eventueel kan gaan liggen.

De stang zou ik er overigens altijd in doen, al is het maar voor de stevigheid van de trailer. Sederen ben ik niet zo'n voorstander van, in de trailer moet hij wel zijn evenwicht kunnen houden.

hielkebro

Re: hoe zouden jullie een veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:10

los in de trailer, met een bodem stro.
hooi er in zodat ie wat heeft te eten.
stang achter er in laten en zeiltje moet ook dicht.
hoe het met de voorste stang moet, zou ik ook niet weten.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 18:11

we kunnen een 1 paards, 1,5 paards of 2 paards meenemen, allen hebben een zeil om hem helemaal dicht te maken.

los was inderdaad ook onze voorkeur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:24

Anderhalf paards zou ik meenemen, beide stangen er in ieder geval indoen(stevgheid van de trailer) baal stro voorin leggen en een lading stro op de bodem. Niet vastzetten maar los in de trailer en onderweg niet stoppen en deurtjes opendoen.

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:31

Paard/veulen nooit sederen als die vervoerd moet worden. ( ze hebben dan totaal geen evenwicht meer en kans dat ze omvallen is groot).
Veulen ALTIJD loszetten (vooral als ze niks gewend zijn).
Alle stangen (voorstang en achterstang zodat het veulen er niet onder kan komen en ook niet overheen kan hangen en zo bijv. bij het zeiltje zou kunnen komen dus echt eruit halen!!! ) bij een 2 paards trailer ook het tussenschot eruit.
Zeiltje achter dichtdoen en lekker laag stro op de bodem dat is voor een veulen wat vertrouwder en je hebt dan zelfs kans dat het veulen onderweg rustig gaat liggen.
Geen hooinet ophangen (dit i.v.m. het kunnen blijven hangen) gewoon hooi op de grond neerleggen.

Succes en veel plezier met je veulen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:28

kan zij niet samen met haar moeder gebracht worden?

Anders zou ik een tweepaardstrailer nemen met stangen voor en achter en een veulenrek aan de achterkant. Flinke laag stro in de trailer evt iets hooi. Na het laden direct gaan rijden.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:58

helaas is het veulen al een tijdje afgespeend en moeder is buitenbeeld ( volgens mij al verkocht)

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:05

Ik lees even mee. Ook ik ga zaterdag mijn veulen van 5 maanden halen (haflinger). Ik heb een twee paards truck tot mijn beschikking, dus die is hoe dan ook helemaal dicht. Ik zit alleen even te denken of ik het schot daar wel uit kan halen. In ieder geval wel verstellen. Waar ik ook blij mee ben is de camera, zodat ik onderweg gewoon m'n veulen in de gaten kan houden en niet hoef te stoppen om te checken bij twijfel of het allemaal wel goed gaat. Zit alleen nog over de bodembedekking te twijfelen. Er ligt een rubberen vloer in, maar moet wel ruim 2 uur rijden. Toch maar stro en/of zaagsel? In ieder geval wel een pluk hooi los op de grond om te knabbelen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:10

Gefeliciteerd met je veulen. Gewoon lekker los en wel wat bodembedekking dattie evt kan gaan liggen of plassen. Idd niet de deurtjes onderweg open doen. Misschien een lieve shet meenemen als die voorhanden is?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:18

Gewoon los, en stangen moeten er altijd in en met veulenrek. Geen bodembedekking, kunnen ze uitglijden maar gewoon een trailer met rubberen mat op de bodem. Plassen doen de meesten dan alsnog en het is ook beter als ze niet gaan liggen in de trailer, wat de meesten ook nooit zullen doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:12

Ik zal wel iets bijzonders hebben maar teruggekomen van de keuring lag mijn veulen heerlijk languit te tukken. Ook heel rustig rijden. Is waarschijnlijk overbodig om te zeggen maar je ziet ze soms rijden met trailers.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 21:56

nou alles is vrij soepel verlopen! de stang hebben we er helaas niet in kunnen doen ( hij sprong er gelijk door een de eerste keer. 2e keer erin gelijk klep dicht gedaan, zeil dicht en gaan rijden. op het begin was hij veel aan het stampen maar naar een tijdje was hij rustig en hebben we hem niet mee gehoord. op het land toen we de klep opendeden stond hij rustig om zich heen te kijken en wij eerst zelfs de trailer niet meer uit :P maar gewoon gewacht tot hij er uit liep en nu staat hij met zijn nieuwe vriendjes :)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:03

Gelukkig.
Veel plezier ermee!

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 01:42

Mooi dat alles soepel is verlopen. Lekker dat hij het meteen naar zijn zin heeft. Bij ons ook vandaag met vervoer alles goed gegaan. Er zat een balk in die er niet uit kon en waar mijn veulen nog wel eens rare dingen mee kon gaan doen. Hierdoor toch ervoor gekozen om hem vast te zetten en met het schot op zijn plaats. Ik kon hem met de camera in de gaten houden. Hij is de hele weg (ruim 2 uur) rustig blijven staan. De eerste keer de trailer op, even een kontje en toen stond hij er op. Aangekomen op het land ging het niet zo goed. 1 van de pony's heeft hem nogal toegetakeld en bleef maar door gaan, heel zielig. Hierdoor is hij een aantal keer in paniek door de draden heen gelopen. Dus we hebben mijn veulen daar weg gehaald en op stal bij de stalhouder thuis gezet. Hij moest de wagen dus weer in en dit keer liep hij er zo op. Hij staat nu lekker op stal naast een heel lief paard waar hij direct contact mee kan hebben. Eerst even bijkomen van vandaag en morgen kijken we weer verder met wie hij buiten kan spelen.

Geniet lekker van je nieuwe aanwinst!!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:41

even een foto omdat ik het niet laten kan
Afbeelding

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:09

Aaaaaah, die is echt lief.
Echt nog een baby.
Dapper in de trailer, braaf paard. :)

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:24

Wat een poepie! Hij ziet er goed uit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 23:14

hier doen we het zo.
twee paardstrailer met al het interieur er in(balken etc)
linkerzijde van de trailer vol stapelen met hooi, punt volstapelen met hooi, zorgen dat er hooi los ligt om te knagen en veulen er los in .
kan de kleine niet de punt in schieten onder de balk door en niet onder de de middenbalk door .