eigen paarden bedrijf starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

eigen paarden bedrijf starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 11:19

Hi all,

Ik heb geen idee of dit topic goed staat, anders excuses hiervoor.
Over een jaar zal ik ZZPer worden, ik zal dan jonge paarden starten (zadelmak maken), weekend cursussen met paard organiseren en les geven. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die iets soortgelijks doen en of ze mij wat meer informatie m.b.t. belasting, verzekering en vergunning kunnen geven?
Met vergunning doel ik op een stuk grond met een rijbak welke ik ga afhuren, ik neem aan dat je hier niet zomaar bedrijfsmatig op mag starten.

P.s. het is puur om informatie op te doen, en eens wat te lezen. Ik ga me er zelf zeker nog in verdiepen, maar ik ben nu gewoon nieuwsgierig en ik verveel me op mijn werk ;).

Mukkietje

Re: eigen paarden bedrijf starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 13:48

tips zijn natuurlijk ook altijd welkom!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:50

Geduld is een schone zaak.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:04

Mag hopen dat de economie dan aantrekt, want in de paarden is vaak hard werken en weinig verdienen..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:08

Als je hier over een jaar mee wilt beginnen zou ik afspraken gaan maken bij de Kvk en langs het juridisch loket. Zij kunnen je heel veel vertellen.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:54

KimD schreef:
Geduld is een schone zaak.

haha, en dit is als tip? of hoe moet ik dit zien? ik hoor het graag :j

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:54

Axel_Valerie schreef:
Als je hier over een jaar mee wilt beginnen zou ik afspraken gaan maken bij de Kvk en langs het juridisch loket. Zij kunnen je heel veel vertellen.

Dankjewel, ja dat wilde ik sowieso al doen, maar was voor nu heel nieuwsgierig :)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 14:55

Ess_Ramona schreef:
Mag hopen dat de economie dan aantrekt, want in de paarden is vaak hard werken en weinig verdienen..

Klopt ook, gelukkig ken ik veel mensen waarbij het heel goed gaat die dit doen, dat geeft veel positieve hoop :)

DS_Huisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:52

Ik ben vorig jaar begonnen met mijn dressuurstal (ook jonge paarden, africhting, etc.). Wel kleinschalig (op dit moment nog, onder andere in verband met studie die ik nu nog doe), maar wel professioneel en officieel. Over 2 of 3 jaar wil ik verder gaan uitbreiden, onder andere met andere/nieuwe activiteiten en diensten.

Begrijp niet zo goed wat je precieze vraag/vragen nu zijn, maar je mag me altijd een berichtje sturen met vragen! :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:04

Heb je een eigen locatie (op het oog?)?
Dan is het belangrijk te kijken naar de vergunningen. Lesgeven en cursussen geven mag niet zomaar overal.
Verder is het belangrijk dat je jezelf verzekerd, en jij komt in de hoogste tabel met paarden zadelmak maken, en dit kost een paar honderd euro per maand.

Als je alleen een buitenbak wilt huren ben je heel erg weersafhankelijk, houdt daar ook rekening mee.

Ik ben inmiddels bijna 3 jaar zelfstandig, waarvan het laatste jaar ik in bezit ben van mijn eigen pand.
Dit heeft heel wat voeten in de aarde gehad, je kunt niet zomaar ergens beginnen.

Dus zorg eerst voor een geschikte locatie , met alle vergunningen voor je alles in zijn werk gaat zetten.
Houdt er ernstig rekening mee dat het ook wel eens niet kan lukken.
Lijkt allemaal heel leuk om te doen, maar waar haal je je klanten vandaan?
De meeste mensen met jonge paarden hebben zo hun vaste adressen, vaak zijn dit bekenden in de paardenwereld, rijd je wedstrijden, geef je al veel lessen, oftewel heb je al naam?
Zo niet, ga dan eerst een paar jaar werken bij een dergelijke stal.
Weet je ook meteen of het wel echt wat voor je is.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:40

Ik denl dat CM een heel realistisch beeld schetst van een eigen zaak. Normaal is dat al pittig maar zeker wanneer je direct met levende wezens werkt heb je een hele grote verantwoordelijkheid. Ik bedoel dat niet demotiverend hoor maar we zitten in gekke tijden waarin het amerikaanse rechtzaken aanspannen steeds normaler wordt.
Kijk inderdaad misschien eerst of je onder de vlag van een bestaand bedrijf naam en faam kan opbouwen en zo stap voor stap meer kennis krijgt en het op je gemak op kan starten.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:51

Ik ben het ook met CM eens. De meeste mensen rollen er een beetje in. Geven al veel les en rijden al veel paarden voor een ander en beginnen dan voor zichzelf. Vooral jezelf verzekeren moet je echt doen! Het kost een hoop maar zorgt er wel voor dat je nog steeds geld hebt als je er een keer hard af lazert.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:55

Arbeidsongeschiktheisaverzerkering? ( wat een woord)

Ha alsof die ooit uitkeren en wanneer wel minimaal en zo kort mogelijk:p