Eigenaar van pony komt niet meer opdagen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Makaki

Eigenaar van pony komt niet meer opdagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:29

Wat te doen als de eigenaar van een pony niet meer komt, stalling etc niet betaald en alleen vage beloftes doet?
Wij hebben een welshpony Shantie op stal waar de eigenaar al maanden niet naar omkijkt. Het arme beestje staat van stress haar hoofd stuk te schuren.

Nu laten wij het beestje lopen en verzorgen haar hoofd die ze tot bloedens toe kapot schuurt, vorig jaar kwam het baasje ook een tijd niet en toen schuurde ze haar hoofd ook stuk, ook dat hebben wij toen opgelost.
Haar baasje beschikt niet echt over opvoedkundige kwaliteiten waardoor de pony soms nog wel een beetje springerig is aan de hand, maar ze laat zich, mits je consequent bent, heel goed corrigeren.
Ik ben een paar keer bezig geweest met baasje en pony om de pony netjes aan de hand mee te laten lopen ipv bokkend en vooruit lopend, bij mij loopt ze keurig mee maar bij haar baasje lukt dat niet.

Het is een heel aanhankelijke pony die echt constant als je in de buurt komt staat te hinniken naar je.
Echt heel zielig dat haar baasje niet meer naar haar omkijkt.

Buiten dat zou ik het natuurlijk ook heel prettig vinden als de stalling, smid en inenting betaald wordt van de afgelopen 6 maanden.

Iemand een goede raad hoe hier mee om te gaan?

Vjestagirl

Re: Eigenaar van pony komt niet meer opdagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:31

Ben jij de eigenaar van de stalling?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:32

Aangetekende brief versturen, dat er betaald moet worden, en anders dierenpolitie bellen, valt onder verwaarlozing. Die kunnen de pony dan ook onteigenen zodat er een betere baas voor gevonden kan worden.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:32

Ik zou de eigenaar opzoeken en voorstellen dat je de pony overneemt in ruil voor het niet gekregen stalgeld. Dan kun je de pony verkopen en is daarmee het stalgeld eventueel voldaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:33

Ben jij niet al de eigenaar van de pony als jij de staleigenaar bent? Als je 6 maanden financieel zorg hebt gedragen...

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:35

ben je de eigenaar van de stalling? is inderdaad een goede eerste vraag.
ALS,
dan zijn er meerdere stappen die genomen kunnen worden.
als eerste zal ik dan de stap nemen naar iemand die zeggenschap kan uitvoeren betreffende dat de eigenaar moet gaan betalen en anders er stappen zullen worden ondernomen zoals het paard van stal laten halen/verkopen, ik weet niet precies hoe het allemaal (mag) lopen...

in ieder geval is het zo dat als een eigenar op langere termijn niet betaald en dit aangegeven kan worden,
getekend contract, duidelijk meer dan zoveel maanden geen betaling etc. je stappen kan zetten :j

(zie het als je langer als 3maand je huur niet betaald)
ik denk dat je dan beter die kant op kunt gaan..
er is vast wel iemand op bokt die hier de precieze regeltjes van weet :j

eventueel de eigenaar opzoeken en een regelingtreffen die ook getekend wordt door een advocaat kan ook :j
maar zonder echte handtekening van een advocaat na een regeling sta je een stuk minder sterk...dus doe dit wel!
twee opties, zelf een regeling treffen OF de gerechtelijke stappen afvolgen
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 30-09-14 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Makaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:35

Een welshje van ong 4 jaar oud, niet zadelmak is weinig waard.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:36

Hoe het financieel aangepakt moet worden weet ik niet en daar kan ik je niet mee helpen, maar de pony verzorgen en eventueel trainen zodat de pony het goed heeft lijkt me wel fijn.

Alles wat verwaarloosd wordt hier, wordt gewoon gevoerd, verzorgd en bekapt op kosten van 'de persoon die daar voor kiest' maar dan rijden we wel ook gewoon.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:39

Hoi, dit gaat een heel verhaal worden vrees ik...

Je zal de eigenaar rekeningen moeten gaan sturen en vervolgens herinneringen, wanneer dan nog niet gereageerd word, aanmaningen, etc. Ik zou dit wel aangetekend doen, en er een termijn aan stellen.

In de tussentijd kan je voor het beestje blijven zorgen, en de eigenaar hiervan op de hoogte stellen. Als ze dat niet willen, moeten ze dat ook melden. Jij kan, als ze akkoord gaan, gewoon rekeningen sturen voor de kosten die je gemaakt hebt.

Mocht dit geen zin hebben kan je ze verzoeken een andere stal te zoeken.

Let op; over het algemeen is degene die de kosten voor het dier op zich neemt, de wettelijke eigenaar, de briefwisseling waar ik het eerder over had is hier bewijs voor!
Dus mocht het echt uit de hand lopen. komt de pony in jullie eigendom, en mag je zelf weten wat je er mee doet. Maar zorg dat je alles op papier hebt!

Makaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 12:40

Uiteraard wordt het beestje nu gewoon normaal verzorgt, het arme dier kan er niks aan doen dat haar baasje niet meer komt.
Maar aangezien we hier ook al 6 jaar een draver hebben staan waarvan de baas nooit meer is komen opdraven, vind ik het nu wel welletjes.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:41

Als je zonder overleg met de eigenaar met een paard aan de slag gaat, loop je heel wat risicos. Wat doe je als het dier zich blesseert als jij ermee bezig bent en de eigenaar stelt jou aansprakelijk voor alle kosten?

Dat kunnen wanbetalers dan ineens heel erg goed.

Ik weet niet of je de eigenaar van de stalling bent, maar voor dit gedeelte kun je beter contact met een jurist zoeken denk ik.

Sowieso als je de kosten niet wilt laten oplopen is het tijd om afscheid te nemen van elkaar...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:41

Is de eigenaar meerderjarig? Zo niet, dan zou ik beginnen meet een gesprek met de ouders

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:56

Equipro schreef:

Je zal de eigenaar rekeningen moeten gaan sturen en vervolgens herinneringen, wanneer dan nog niet gereageerd word, aanmaningen, etc. Ik zou dit wel aangetekend doen, en er een termijn aan stellen.

In de tussentijd kan je voor het beestje blijven zorgen, en de eigenaar hiervan op de hoogte stellen. Als ze dat niet willen, moeten ze dat ook melden. Jij kan, als ze akkoord gaan, gewoon rekeningen sturen voor de kosten die je gemaakt hebt.

Let op; over het algemeen is degene die de kosten voor het dier op zich neemt, de wettelijke eigenaar, de briefwisseling waar ik het eerder over had is hier bewijs voor!
Dus mocht het echt uit de hand lopen. komt de pony in jullie eigendom, en mag je zelf weten wat je er mee doet. Maar zorg dat je alles op papier hebt!

Dat is absoluut niet waar hoor!

Als de betalingen stil komen te liggen is de pensionhouder verplicht te blijven voorzien in de basisbehoeften van het dier.

Ik zou adviseren de eigenaar een aangetekend schrijven te sturen waarin je aangeeft dat er een betalingsachterstand is en dat je je beroept op het retentierecht. Je kunt nu de box van het dier ontoegankelijk maken voor de eigenaar. De eigenaar mag nu niet meer aan zijn/haar spullen en dier komen. Doet hij/zij dat wel dan is het een strafbaar feit en kun je als pensionhouder de boel opeisen.
Je mag als pensionhouder het dier nooit verkopen zonder tussenkomst van de rechter, dus dat je wettelijk eigenaar zou zijn is volledige onzin. De rechter kan beslissen dat het paard verkocht wordt om de kosten te dekken.
Als je gemeld hebt dat je je beroept op het retentierecht dan kun je ook direct een deurwaarder inschakelen.

Dit is het pad wat ik je wil adviseren. Het is waarschijnlijk met de beste bedoelingen maar mensen roepen vaak dingen die niet op waarheid berusten.

KimVoskuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:09

Dit is een lastige situatie. Zeker omdat de eigenaar niet omkijkt naar de pony. Weet je wat de reden is waarom de eigenaar niet naar de pony omkijkt? Zitten ze financieel lastig?

Hoewel je als staleigenaar een bepaalde zorgplicht hebt, kunnen alle kosten van de verzorging op de eigenaar verhaald worden. Je hebt als staleigenaar een retentierecht. Dit houdt in dat indien de pensionklant niet betaalt, je de pony onder je mag houden totdat de pensionklant de rekeningen heeft betaald. Helaas heeft dat in deze situatie weinig meerwaarde, omdat de eigenaar niet naar de pony omkijkt.

Wat je kan doen is de klant aanschrijven de rekeningen te voldoen. Mocht hier niet op gereageerd worden, dan kan uiteindelijk de stap naar de rechter gemaakt worden.

Hoewel de pony wellicht niet veel waard is, is het een optie om de pony in eigendom over te nemen. Dit moet uiteraard in overleg met de eigenaar. Uit de opbrengsten van de verkoop kan (een deel van) de rekening worden betaald. Blijft er na verkoop een bedrag open staan, dan kan dat alsnog op de eigenaar verhaald worden.

Dit zijn een tweetal mogelijkheden, maar niet de enige. Gezien de laksheid van de eigenaar is het verstand een derde partij, zoals een jurist, in te schakelen. Dit maakt vaak wat meer indruk, waardoor sneller een oplossing wordt gevonden. Ik help je hier graag bij, dus mocht je interesse hebben neem dan gerust vrijblijvend contact op.

Een deurwaarder heeft als hiervoor genoemd pas meerwaarde na een gerechtelijke uitspraak.

Makaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 13:35

Financieel moeilijk heeft in dit geval geen invloed op het wel of niet komen van haar baasje aangezien haar moeder degene is die behoort te betalen en het meisje zelf gewoon haar pony kan komen verzorgen.
Ondertussen een schrijven opgesteld met daarin opgenomen een passage van de site van de dierenpolitie ivm verwaarlozing.
Ik wacht even af of hier een reactie op komt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:50

En ja hoor, weer komen mensen met HET onzinverhaal dat een paard/pony automatisch je bezit wordt als je zoveel maanden de kosten hebt gehad.
Echt serieus; meerdere juristen hier op bokt hebben al bij elk topic gezegd dat dit grote onzin is, maar mensen blijven er mee komen.

TS ik zou als ik jou was een gesprek aangaan met een advocaat over welke juridische stappen ondernomen kunnen worden...en laat beslag leggen op de pony...veel waard of niet; altijd beter iets dan niets zeg ik dan maar.

Kijk via een incassobureau wat de mogelijkheden zijn; denk aan bv loonbeslag (al hoewel dat weer via een deurwaarder moet, incasso heeft die macht niet).

En stuur eigenaar een aangetekende brief waarin je een termijn heb staan waarin er nog betaald kan worden...inc gemaakte extra kosten ofc...en anders worden er juridische stappen ondernomen.

Maar eerlijk; ik zou als ik jou was info hierover inwinnen bij een van de drie genoemde instanties( advocaat/incasso/deurwaarder) hoe je dit het beste kan aanpakken. Veel incassobureuas werken met een no-cure= no pay methode. Niet geschoten is altijd mis zeg ik maar.

edit; ben bang dat dierenpolitie niets doet; pony wordt immers verzorgd.

En ontzeg eigenaar toegang tot je terrein; zul je zien dat de pony ineens weg is als je dat niet doet.

KimVoskuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:52

Makaki schreef:
Financieel moeilijk heeft in dit geval geen invloed op het wel of niet komen van haar baasje aangezien haar moeder degene is die behoort te betalen en het meisje zelf gewoon haar pony kan komen verzorgen.
Ondertussen een schrijven opgesteld met daarin opgenomen een passage van de site van de dierenpolitie ivm verwaarlozing.
Ik wacht even af of hier een reactie op komt.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud het meisje is, maar het kan zijn dat haar moeder enige invloed uitoefent op het wel of niet komen en verzorgen. Niet dat slechte financiën niet-betalen goedpraat, maar dan is het wel duidelijk waar je mee te maken hebt. Of het betalingsonwil of betalingsonmacht is, kan een verschil maken in de aanpak het het probleem.

Ik neem aan dat je al meerdere keren de eigenaar hebt aangeschreven voor betaling? En dat aan iedere maandelijkse betaling een betalingstermijn zit? Zorg er in in ieder geval voor dat je in deze brief een duidelijk termijn stelt waarin betaald moet worden. En dat indien niet binnen deze termijn betaald wordt je verdere (rechts)maatregelen treft. En vergeet het niet aangetekend te verzenden, dit is verstandig i.v.m. met het bewijs in een eventuele verdere procedure.

Succes ermee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:39

Makaki schreef:
Buiten dat zou ik het natuurlijk ook heel prettig vinden als de stalling, smid en inenting betaald wordt van de afgelopen 6 maanden.

Nou, wat te denken om niet meer 6 maanden te wachten voordat je actie onderneemt??

Er vanuit gaand dat jij (in opdracht van) de eigenaar post:
In aansluiting op xxCYNNxx: die pony (en de draver) kunnen alleen jouw eigendom worden als je de correcte juridische stappen neemt. Dat is een nauwkeurig proces dat langs vastgestelde procedures moet worden afgehandeld om succesvol te zijn. Dat gaat Bokt jou niet uitleggen; behalve de enkele juristen op Bokt heeft de rest daar ruim onvoldoende kaas van gegeten.

Laat Bokt dus voor wat het is en leg dit voor aan je rechtsbijstandsverzekering (een stalhouder die dat niet heeft, heeft niet echt begrepen hoe het werkt). Op die manier heb je kans dat de boel nog goed komt.

Aansluitend aan de goede afloop zou het ook niet onverstandig zijn om deze klanten vriendelijk te verzoeken een andere plek te gaan zoeken.......

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:43

Makaki schreef:
Wat te doen als de eigenaar van een pony niet meer komt, stalling etc niet betaald en alleen vage beloftes doet?
Wij hebben een welshpony Shantie op stal waar de eigenaar al maanden niet naar omkijkt. Het arme beestje staat van stress haar hoofd stuk te schuren.

Nu laten wij het beestje lopen en verzorgen haar hoofd die ze tot bloedens toe kapot schuurt, vorig jaar kwam het baasje ook een tijd niet en toen schuurde ze haar hoofd ook stuk, ook dat hebben wij toen opgelost.
Haar baasje beschikt niet echt over opvoedkundige kwaliteiten waardoor de pony soms nog wel een beetje springerig is aan de hand, maar ze laat zich, mits je consequent bent, heel goed corrigeren.
Ik ben een paar keer bezig geweest met baasje en pony om de pony netjes aan de hand mee te laten lopen ipv bokkend en vooruit lopend, bij mij loopt ze keurig mee maar bij haar baasje lukt dat niet.

Het is een heel aanhankelijke pony die echt constant als je in de buurt komt staat te hinniken naar je.
Echt heel zielig dat haar baasje niet meer naar haar omkijkt.

Wil je mij is een pb sturen? Verhaal komt me bekend voor..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:46

incasso bureau inschakelen naast alle andere bovenstaande adviezen wil ook wel eens werken.
plus dat juridische traject als bovenstaande

(ik zou niet gaan trainen zoals sommige zeggen en dat van dat je eigenaar word als je de kosten betaald is ook niet waar maar dat zeggen al meerderen)

Makaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:52

Even reageren op verschillende posts.

1. uiteraard hebben we al veel eerder bij deze mensen aan de bel getrokken en niet nu pas de eerste keer na 6 maanden.
2. ik heb geen enkele intentie om eigenaar van het beestje te worden.

Het gaat hier denk ik meer om het klassieke verhaal: meisje wil pony, krijgt pony, wordt iets ouder, krijgt vriendje en vergeet pony.
Alleen triest dat ouders en kinderen vergeten dat er ook nog zoiets als verantwoordelijkheidsgevoel bestaat.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:01

Zo ben ik aan een tinkertje gekomen 7 jaar geleden. Daar kwam de eigenaar ook niet meer. Stalbaas kreeg geeen geld en betaalde zelfs hs, da en wormkuren. Toen ik het dier wilde overnemen wlde de eigenaresse dat niet. Stalbaas werd toen boos en heeft een brief via haar advocaat laten opstelen dat ze nog een x bedrag moesten betalen binnen een week en dat er anders een slot op de deur zou komen. De toenmalige eigenaresse had geen geld en na een 2e brief is ze overstag gegaan en heeft ze iris aan mij verkocht.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:08

Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze zomaar jou de eigenaar maken hoor :')
Al zou je willen dan ben je nog zomaar een jaar verder eer een rechter daar uitspraak over kan doen.

Ik heb nog niet zo heel lang geleden van alles op dit gebied van heeel erg dichtbij mee mogen maken en kan je maar 1 advies geven.

Neem de pony....zet het in de trailer....rijd naar het huis van de eigenaar en zet het daar in de tuin of aan een boom voor de deur.

Het is of dat of nog heel erg lang voor alles opdraaien en er nooit iets financieels van terug zien.

Vervolgens tipt vanzelf iemand de dierenbescherming en word er voor een oplossing gezorgd.
Iedereen blij.
Sneu voor het dier.......maar ook sneu voor jou

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:43

Tazzey schreef:
Equipro schreef:

Dat is absoluut niet waar hoor!

Als de betalingen stil komen te liggen is de pensionhouder verplicht te blijven voorzien in de basisbehoeften van het dier.

Ik zou adviseren de eigenaar een aangetekend schrijven te sturen waarin je aangeeft dat er een betalingsachterstand is en dat je je beroept op het retentierecht. Je kunt nu de box van het dier ontoegankelijk maken voor de eigenaar. De eigenaar mag nu niet meer aan zijn/haar spullen en dier komen. Doet hij/zij dat wel dan is het een strafbaar feit en kun je als pensionhouder de boel opeisen.
Je mag als pensionhouder het dier nooit verkopen zonder tussenkomst van de rechter, dus dat je wettelijk eigenaar zou zijn is volledige onzin. De rechter kan beslissen dat het paard verkocht wordt om de kosten te dekken.
Als je gemeld hebt dat je je beroept op het retentierecht dan kun je ook direct een deurwaarder inschakelen.

Dit is het pad wat ik je wil adviseren. Het is waarschijnlijk met de beste bedoelingen maar mensen roepen vaak dingen die niet op waarheid berusten.

ik spreek geen onwaarheden, al ben ik misschien niet geheel volledig geweest in mijn stelling;
er zijn meerdere uitspraken geweest, waarin de rechter heeft bepaald dat de persoon die de kosten van onderhoud van het dier droeg, het wettelijke eigendom kreeg.

Nu is het aan TS om te besluiten of ze deze procedure wil doorlopen...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:16

Dat is iets heel anders dan nu al claimen dat TS wettelijk eigenaar is want zo simpel ligt het niet. De rechter kan een bepaald moment inderdaad tot dat vonnis komen maar dat is niet vanzelfsprekend het geval bij iedere situatie.