Fulltime voor paard van een ander zorgen; waar aan denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Fulltime voor paard van een ander zorgen; waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:44

Ik heb 4 jaar lang een paard verzorgd waar ik zo'n geweldige klik mee had dat ik voor haar door het vuur ging <3
Paardje kreeg wat blessures en is naar het oosten van het land gegaan om mama te zijn en van haar pensioen te genieten.
Echter missen we haar heel erg (eigenaresse ook).

Mogelijk komt zij weer terug naar het westen. Ik zou dan de volledige zorg op mij nemen, de eigenaresse heeft er momenteel echt geen tijd voor en die wil ook graag wat rijden wat niet serieus meer kan (wel stapritje of buitenritje rustig aan) Ik rijd zelf niet meer dus dat hoeft niet.

Anyway; waar krijg je allemaal mee te maken als je het paard van een ander volledig zelf gaat verzorgen en de eigenaresse komt gewoon af en toe kijken ? 2 dagen in de week is toch wat anders dan helemaal verantwoordelijk zijn. Het gaat niet over hoe ik moet verzorgen en wat erbij komt kijken qua paard want dat weet ik (eigen paarden gehad) maar meer wat erbij komt kijken vwb afspraken.

Paard blijft eigendom van huidige eigenaresse, ik neem volledige zorg over en betaal misschien klein gedeelte mee aan stalling (heb ik zelf voorgesteld).

Ik zit bv te denken aan:
- ik bepaal wanneer vee-arts komt bij spoedgevallen en hoef niet te wachten op toestemming van eigenaresse. Anders in overleg. Ga je hier geen onenigheid over krijgen ? Dat ik vee arts laat komen wat achteraf misschien niet nodig was bijvoorbeeld en dat je daar "gezeur" over krijgt ?
- ik bepaal wanneer hoefsmid nodig is. Ze belde hem volgens mij altijd als het nodig was.
- ik bepaal dat en wanneer tandarts nodig is

Maar zo zitten er misschien nog wel wat haken en ogen aan. Iemand ervaring of ideeën ? Ook negatieve verhalen zijn welkom want ik heb hier ook geen ervaring mee. Misschien gaat het vaak fout zulke constructies ?
Laatst bijgewerkt door IngridM op 17-09-14 16:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Brainless

Re: Fulltime voor paard van een ander zorgen; waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:47

Ik zou kiezen voor:
DA in overleg, alleen bij spoed (dus open wonden, gebroken been, acuut ernstig kreupel) dat jij beslist.

Misschien is het verstandig om te kijken of het mogelijk is om een ziektekostenverzekering af te sluiten.
Het kan zijn dat er uitsluitingen zijn ivm de leeftijd van het paard, maar het is natuurlijk na te vragen.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:50

Je zal hier duidelijke afspraken over moeten maken. Ik denk niet dat je zelf de verantwoording krijgt/moet willen over de da. Dit is nl een anders portomonaie. Want inderdaad zal je mogelijkerwijs 'gezeur' krijgen als je het onnodig doet. De hoefsmit komt neem ik aan gewoon op zijn tijd. Tandarts ieder jaar een keer.
Ik denk zelf dat je eerst heel duidelijk moet krijgen wat zij van jou verwacht en wat jij van haar verwacht. Zet evt alles op papier zodat je daar naar kan revereren.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 15:51

Brainless schreef:
Ik zou kiezen voor:
DA in overleg, alleen bij spoed (dus open wonden, gebroken been, acuut ernstig kreupel) dat jij beslist.

ja sorry zo bedoelde ik dat uiteraard ook. Het is een vriendin geworden afgelopen jaren, ik kan zeer goed met haar door 1 deur maar juist dat maakt het misschien wel eens lastig ;)
Heb het even gewijzigd anders krijg ik deze opmerking 20 x ;)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 17-09-14 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:52

Het is hetzelfde als een paard in pensionstalling hebben all incl ;) Zou zeker een contract afsluiten om goede afspraken te maken over bovenstaande punten. Jullie weten zelf wel hoe vaak bijv. de hoefsmid komt, dus dat kan je er in zetten. Zodat je achteraf geen vragen krijgt over extra kosten. Of je neemt zelf de kosten van hoefsmid / tandarts op je, ipv stalling, dan hoef je geen kosten door te berekenen (behalve dan DA, maar dat gaat in overleg).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 16:32

Brainless; paard is uit verzekering (teruggekocht).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:51

ik denk dat je dat gewoon mondeling overeen kunt komen met de eigenaresse.
Punt is, betaal jij de hoefsmid, veearts en tandarts? dan vind ik dat jij dat best mag bepalen. jij ziet het paard immers elke dag.
als de eigenaresse betaald vind ik niet dat jij mag bepalen wanneer zij moet betalen. Kijk als he tnodig is is het nodig, maar als de eigenaar vindt dat 4x per jaar tandarts niet nodig is, en jij wel. dan heb je n probleem als de eigenaresse moet betalen.

Dus ik zou wel concrete afspraken maken over de hoeveelheid(denk dat spoed veearts niet echt af te spreken is) maar bv hoefsmid wel(afhankelijk van de hoeven van het paard) en de tandarts ook.
Als jij betaald kun je eventueel zelf bepalen hoe en wat, maar zolang de eigenaresse btaald is zij baas.

InMu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:23

Welke afspraken je maakt is denk ik niet zo belangrijk. Daar komen jullie zelf wel uit, denk ik. Wel is belangrijk dat je ze goed op papier zet, juist omdat het zo'n goede vriendin is. Het zou jammer zijn als door misverstanden de vriendschap stukgaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:01

Als je toch al een deel mee zou willen betalen dan zou ik lekker voorstellen dat eigenaresse de vaste kosten betaalt van stalling, voer en DA kosten (altijd overleggen voordat je die erbij roept, tenzij ernstige spoed) en dat jij zo af en toe de hoeven laat doen op jouw kosten.

En eventueel wat andere dingetjes die je graag wilt :)

Dan hoef je daar over ook geen raar gevoel te krijgen dat de 1 beslist en de ander betaalt :)