Drachtige merrie in trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ansjuh89

Drachtige merrie in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:33

Hoi,

Ik zou graag wat meningen horen over het vervoeren van een drachtige merrie.
Is de kans groot dat ze hun veulen vergooien na een rit? (Vanwege de stress)
Ze is nu 4 maanden drachtig.
Het duurt wel 30 min tot een uur voor ze erin staat.
Ze vind het volgens mij vooral eng om erin te gaan maar de keren dat ze in een trailer heeft gestaan toen die reed heeft ze nooit ervan gezweten.
Ik zou graag een buitenrit met haar maken in het bos maar dit is vanaf waar ze staat te ver om heen te lopen.
Nu las ik laatst ergens een reactie van iemand dat paarden in de natuur ook bijna constant stress hebben vanwege roofdieren en en de paarden dan uit zouden sterven als iedere drachtife merrie bij stress haar veulen verwerpt.
Conclusie ze zouden hier dan dus gewoon tegen moeten kunnen.

dresjoepie

Re: Drachtige merrie in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:43

Ik ben met mijn drachtige merrie gwn op wedstrijd geweest hoor Die heeft alleen stress met uitladen Maar als je dat gwn met rust en geduld doet kun je prima naar het bos hoor Als ze zo gestressd zijn dat ze heel de trailer afbreken zou ik het risico niet willen lopen Maar onrustig kan geen kwaad hoor

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:44

Ik zou gewoon lekker gaan hoor. Je moet de stress niet extra opzoeken maar een rit met de trailet zou moeten kunnen. Kun je je paard niet eerst goed aan het laden leren wennen voordat je een langere rit maakt?

Ansjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:57

piezze schreef:
Ik zou gewoon lekker gaan hoor. Je moet de stress niet extra opzoeken maar een rit met de trailet zou moeten kunnen. Kun je je paard niet eerst goed aan het laden leren wennen voordat je een langere rit maakt?

Ja daar ben ik momenteel mee bezig.
Had me er in eerste instantie op ingesteld te wachten met weg gaan tot na de bevalling en als het veulen zonder zn moeder kan maar dat duurt nog zo lang :) dus ik dacht ga toch is rondvragen of het echt zo'n groot risico is als ik dacht.
Ik ga eerst maar is goed oefenen met in en uitladen tot ze er bijna vanzelf zonder stress in loopt en dan ga ik het misschien toch is proberen.
Thanks voor de reacties.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:59

Kan prima. Wij gaan hier altijd gewoon met drachtige merries op wedstrijd. Daardoor nog nooit een veulen verloren. Ook nadat het veulen geboren is gaan we meestal alweer redelijk snel op pad met de merrie, zonder veulen. In het begin nog niet zo lang. Maar later gewoon zoals we altijd doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:03

Gaat prima. Wellicht dan combinatie maken trailer training en als ze erop staat lekker naar het bos. Neem aan dat ze dat leuk vindt, en is ook niet al te lang op de trailer. Dus wie weet een goede oefening. Wel vroeg op de dag gaan, wil ze dan terug er niet meer in kan je ook dan de tijd nemen. Onthou, elke keer dat je haar erop dwingt, maak je haar trauma groter. Enkel met geduld en haar de tijd geven kan je over het laadprobleem heen komen. Kost aan het begin heel wat, maar op den duur heb je er des te meer aan.

Ansjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 15:30

Caily schreef:
Gaat prima. Wellicht dan combinatie maken trailer training en als ze erop staat lekker naar het bos. Neem aan dat ze dat leuk vindt, en is ook niet al te lang op de trailer. Dus wie weet een goede oefening. Wel vroeg op de dag gaan, wil ze dan terug er niet meer in kan je ook dan de tijd nemen. Onthou, elke keer dat je haar erop dwingt, maak je haar trauma groter. Enkel met geduld en haar de tijd geven kan je over het laadprobleem heen komen. Kost aan het begin heel wat, maar op den duur heb je er des te meer aan.

Ja geduld heb je zeker nodig inderdaad.
Als je ook maar een beetje spanning op het halstertouw zet trekt ze terug.
Ze doet het ook echt alleen maar met hele lekkere snoepjes. Anders blijft ze gewoon vrolijk ervoor staan en zie je haar bijna denken: je moet toch echt met wat beters aankomen als je wil dat ik een stap op de klep doe. Haha

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:31

Een drachtige merrie gaat toch ook naar Hengstenboer om te scannen? gewoon doen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:04

Voor commercieel transport mag een vrouwelijk drachtig dier niet meer vervoerd worden als 90% van draagtijd verstreken is.
Met 4 maanden dracht zit je daar nog ruimschoots onder, dus zou in principe geen probleem moeten geven.