Medisch dossier dieren eigendom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lienboon

Medisch dossier dieren eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:36

Hoi bokkers,

Mijn drie katten, hondje en twee paarden zijn nu 5 jaar bekend bij de plaatselijke dierenkliniek. Door een onenigheid met een van de dierenartsen heb ik besloten om in de toekomst naar een andere kliniek te gaan. De dierenarts weigert echter de medische gegevens te geven.

Hoe zit dit in de medische dierenwereld? Ik heb betaald voor deze gegevens (echografieën, foto's, enz), zijn ze dan niet van mij?
De dierenarts zei wel dat hij de gegevens naar de nieuwe kliniek wilde sturen, maar niet naar mij, mag dit zomaar?

Ik hoor graag wat jullie mening/ ervaring is?

Bedankt voor het meedenken!

bliver

Re: Medisch dossier dieren eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:39

ik kan je er eigenlijk geen antwoord op geven als zou ik neigen naar dat ze je dit heelmaal niet kunnen weigeren. Wat geven ze voor reden

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:40

Wij gaven ze gewoon mee, maar wilden ze ook rustig doorsturen naar de nieuwe kliniek.

Misschien gewoon voor die optie gaan, en dan daar alsnog je gegevens opvragen?

Ik heb namelijk geen idee of het wettelijk gezien mag wat je dierenarts doet. Maar goed wij deden er als kliniek ook nooit moeilijk over.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:41

Hij zei gewoon 'zo werkt het niet' en dat was het... Zelfs na behoorlijk aandringen bleef hij bij zijn standpunt.... :?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:42

Ik heb het dossier van mijn paard opgevraagd bij de kliniek waar ik hem heb laten keuren. Kreeg het gewoon opgestuurd zonder problemen.
Ook van mijn hond wilde ik graag een print van het dossier omdat ik voor een second opinion ging naar een andere DA. Ook zonder probleem meegekregen.

Maar daar was geen onenigheid in het spel..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:43

mmm heel apart. kinderachtig ook vooral.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:45

Ja, ik denk eerlijk gezegd dat de beste man 'op slot' gesprongen is door het gesprek dat hier aan vooraf is gegaan :o
Maar toch wil ik nog steeds graag de gegevens krijgen, ben benieuwd wat mijn rechten zijn.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:02

Wat was de aard van het gesprek wat vooraf ging dan?
Want ik denk dat als dat verwijtend naar hun was zij ook zo iets hebben van zoek het maar uit.

Mijn gewone gedachte gang zegt dat ik als eigenaar recht heb op een dossier van mijn dieren.
Ik betaal voor alles bij de dierenarts
Daar zit ook de administratie van de gegevens in verwerkt.
Ik ben dus van mening dat zij gewoon een kopie van het dossier moeten maken en mij dat als eigenaar moeten geven

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:21

Uiteraard is een gesprek over een onenigheid niet een fijn gesprek. Ondanks dit was het een fatsoenlijk gesprek waarin van beide kanten feiten en meningen op tafel kwamen, met als conclusie dat ik graag de gegevens wenste te ontvangen omdat ik naar een andere dierenkliniek wilde gaan.
Ik vind het jammer dat het nu op deze manier moet.

Ik heb trouwens een doc gevonden dat antwoord geeft op mijn vraag (even zoeken, maar het staat er in) http://www.agro.nl/vtc/particulier/overig/1999-007.pdf

Ik hoop gewoon dat we het op een fatsoenlijke manier kunnen oplossen, al vind ik het wel wat kinderachtig.

Dank voor het meedenken!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:39

Zeker kinderachtig!

Ik zou er zelf denk ik geen energie meer insteken als je tenminste al een andere dierenarts hebt gevonden. Gewoon door laten sturen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:01

Ja kan je niet gewoon via een assistente even bellen en vragen of ze het even doorsturen

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:52

Ja, ik denk dat ik dat morgen maar ga proberen. Hoop dat het daarmee klaar is.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:20

Je hoort die gegevens gewoon te krijgen en anders moet je dat gewoon kortsluiten met de andere dierenkliniek.
Of de nieuwe aan de oude gaat vragen om die dosiers. Dat doen ze ook bij een gewoon ziekenhuis voor mensen.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:35

Ik heb een keer foto's laten maken van het hoofd van mijn pony omdat zij proppen bleef kauwen terwijl zij geen problemen had met haar gebit. Mijn dierenarts had mij toen naar een kliniek doorgestuurd. Ze dachten toen aan een breuk in de kaak. Maar op de foto's was niets te zien. Toen zij proppen bleef kauwen heb ik de foto's ook proberen op te vragen maar ik kreeg ze toen ook niet. Ik heb toen aan mijn dierenarts gevraagd of hij ze op wilde vragen en nog een keer wilde nakijken dit heeft hij toen gedaan maar ook hij kreeg ze pas na een aantal dagen er was niets op te zien gelukkig. Toen mijn dierenarts weer een keer kwam heb ik aan hem gevraagd waarom het zolang duurde, hij zei toen dat ze in de kliniek waarschijnlijk zelf ook nog een keer goed naar de foto's hebben gekeken want het zou toch slordig zijn als hij wel wat op de foto's zou zien en hun niet.

Als ik jou was zou ik dus via de nieuwe kliniek de dossiers opvragen en nakijken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:39

Ik had dit pas met een vriendin,die wilde overstappen en elke keer werd t dossier niet opgestuurd van haar paarden. Bij de nieuwe kliniek/dierenarts dit gemeld dat ze daar graag heen wilde maar de oude dus de dossiers niet stuurde. Deze heeft toen contact gehad met de oude kliniek en toen kon het in eens wel. Ik zou dus ook even de nieuwe kliniek laten bellen dat hun graag de dossiers willen ontvangen, dit kan zelfs per mail dus is 1 minuut werk.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 16:19

Ik heb ze inmiddels ontvangen :)
Ik had inderdaad de nieuwe dierenarts kunnen vragen om de gegevens op te vragen, maar in dit geval ging het mij om het 'principe'. Het feit dat de dierenarts zich hautain bleef opstellen en op deze manier dwars wilde liggen. Jammer dat veel artsen deze nare eigenschap hebben (lees: niet alle!!). Gelukkig heb ik ze nu zonder teveel gedoe gekregen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:22

mooi! kan hier gelijk een slotje :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:34

bliver schreef:
mooi! kan hier gelijk een slotje :')

Waarom zou hier een slotje moeten?

TS mooi dat het toch nog gelukt is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:34

Mooi ts dat het gelukt is ! Soms moet je ze ook even pushen :)