Verzekeringen bij bruikleenconstructie, hoe zit het nou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FirebirdM

Verzekeringen bij bruikleenconstructie, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:24

Dag Bokkers,

Binnenkort 'adopteer' ik een paard (in bruikleen, dus zonder vergoeding maar wel met volledige zeggenschap over het dier). Het paard is van een bedrijf en blijft dat ook, maar er zit wel een contract bij waarin ik als verantwoordelijke voor het paard wordt aangewezen en er staat ook dat het bedrijf niet aansprakelijk is voor wat er tijdens de adoptieperiode met het paard gebeurt.

Het belangrijkste is dat de aansprakelijkheidsverzekering in orde is, en volgens mij zit het nu als volgt:
1) De WA-verzekering van het bedrijf dekt geen schade door het paard wanneer ik het berijd. Dit omdat dergelijk gebruik van het paard niet onder de bedrijfsactiviteiten vallen die gedekt worden door hun WA-verzekering. Paard heeft geen particuliere eigenaar, dus daar valt op de aansprakelijkheidsverzekering niks te halen.
2) Mijn WA-verzekering vergoed ook niks, omdat ik niet de wettelijke eigenaar van het paard ben. Flink rondgebeld, maar geen enkele WA-verzekering dekt dieren in bruikleen.

Ik moet wel een WA hebben, dus kwam ik uit bij aansprakelijkheidsverzekeringen op naam van het paard. Normaal gesproken zijn die niet nodig omdat schade door het paard onder de particuliere WA van de eigenaar valt, en keren ze ook alleen uit als geen enkele andere verzekering dekt. In dit geval dekken zowel de WA van het bedrijf als de mijne niet, dus keert zo'n verzekering dan wel uit en heb ik daarmee de WA dekking in orde of kunnen alle verzekeringen alsnog naar elkaar blijven wijzen? Is mijn aanvullende ruiterbewijsverzekering hier nog van enige betekenis (ook zo'n dekking die alleen optreedt als niks anders dekt)?

Ik vraag me af of mijn redenering zo klopt, ik heb er geen verstand van en ben de draad inmiddels kwijt. Ik wil het paard of goed verzekerd laten komen, of niet... Verder vraag ik me af of ik er nog goed aan doe om andere verzekeringen af te sluiten, zoals een ongevallenverzekering voor mezelf.

Als iemand hier goede ideeën over heeft en me kan vertellen of ik juist redeneer, dan hoor ik het graag! Alvast bedankt. :)

tiwi1969

Re: Verzekeringen bij bruikleenconstructie, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:29

Ik heb vroeger, jaren 80, op een pony gereden van een boer, pony in bruikleen dus maar de pony bleef wel op het bedrijf van de boer. Daarmee heb ik schade gemaakt aan een fiets op de openbare weg.

Die schade is gewoon vergoed door de bedrijfsschade verzekering van de boer. Op de vraag waarom ik op de pony reed heeft de boer ingevuld: omdat ze dat leuk vindt.

Mijn ouders hadden daarnaast een Morele Aansprakelijkheidsverzekering, deze dekt als je niet wettelijk aansprakelijk bent maar als naar redelijkheid en billijkheid wel schadevergoeding aan derden van toepassing zou zijn. Die verzekering heeft het eigenrisico van de boer vergoed.

Dus wellicht is voor jou ook een Morele Aansprakelijkheidsverzekering een optie.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:34

tiwi1969 schreef:
Ik heb vroeger, jaren 80, op een pony gereden van een boer, pony in bruikleen dus maar de pony bleef wel op het bedrijf van de boer. Daarmee heb ik schade gemaakt aan een fiets op de openbare weg.

Die schade is gewoon vergoed door de bedrijfsschade verzekering van de boer. Op de vraag waarom ik op de pony reed heeft de boer ingevuld: omdat ze dat leuk vindt.

Mijn ouders hadden daarnaast een Morele Aansprakelijkheidsverzekering, deze dekt als je niet wettelijk aansprakelijk bent maar als naar redelijkheid en billijkheid wel schadevergoeding aan derden van toepassing zou zijn. Die verzekering heeft het eigenrisico van de boer vergoed.

Dus wellicht is voor jou ook een Morele Aansprakelijkheidsverzekering een optie.

Bedankt, ik ga nog even naar de morele variant kijken! (Edit: bestaat dat tegenwoordig nog? :+ )

Moet er wel bij vermelden dat het paard met mij mee komt en dus niet op het bedrijf blijft, dus 'buiten de invloedssfeer van de eigenaar' komt zoals dat zo mooi op de FAQ staat. Het paard doet normaal gesproken echt dienst als manegepaard en is dus ook verzekerd als manegepaard, niet als in-bruikleen-van-een-particulier-elders-paard en daar biedt hun bedrijfsmatige WA-verzekering dus geen dekking meer.

Echter blijft mijn WA erbij dat de wettelijke eigenaar aansprakelijk is, ook in dit geval wanneer ik als 'bezitter' zou kunnen worden aangemerkt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:51

Ik denk dat je voor een Morele aansprakelijkheidsverzekering het beste bij een goede adviseur kan informeren. Even je probleem aan een prof. uitleggen.
Dit is nu eenmaal geen standaard situatie die je makkelijk met een doe het zelf verzekering regelt.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:14

Ik rijd al verscheiden jaren paarden voor andere mensen en heb het 2 x meegemaakt dat ik en het paard waarmee ik op dat moment reed schade toebracht aan een ander. Dat is beide door mijn wa vergoed. Er werd ook niet gevraagd of het paard waarmee ik reed mijn eigendom was. Wist ook niet dat de eigenaar dan zijn wa moest aanspreken.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:29

Anders heb je nog bij hippozorg een wa verzekering. De voorwaarden ken ik zo niet uit mijn hoofd.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:53

Heeft het ruiterbewijs ook geen WA verzekerings constructie? Weet niet of je die hebt, maar anders is het het misschien waard om daar even in te duiken. =)

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:52

Voor zover ik heb begrepen ben je juist door je ruiterbewijs altijd goed verzekerd. Dat is namelijk één van de redenen waarom het goed is om een ruiterbewijs te halen.
Ik zou dit even navragen, dan ben je in 1 keer klaar. :)