Transport naar Noorwegen, vragen en of ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendely

Transport naar Noorwegen, vragen en of ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 09:40

Binnenkort ga ik emigreren naar Noorwegen.
Nou heb ik een paard gekregen om mee te nemen van de mensen waar ik momenteel rijd.

Omdat ik zelf al vrij snel vertrek (2weken) is het de bedoeling om het paard later over te laten komen. De huidige eigenaresse heeft aangeboden haar te komen brengen omdat ze het leuk vind om te kijken waar ze komt te staan.

Nu heb ik al het e.a. uitgezocht en kom tot de conclusie dat zij zichzelf dan moet aanmelden als transporteur. Ook lees ik weer verhalen dat als het niet commercieel is en het 2 of minder paarden betreft het privé is en dit niet nodig blijkt te zijn. Ze wordt ook niet betaald o.i.d. en ik betaal zelf de transportkosten, zij rijd alleen.

Weet iemand hoe dit precies zit of heeft iemand hier zelf ervaring mee?

KimD

Re: Transport naar Noorwegen, vragen en of ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:42

Volgens mij hoeft zij verder niks aan te geven, alleen moet jij het paard wel in Noorwegen aangeven als ik me niet vergis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:59

Misschien moet je een gezondheidsverklaring van de dierenarts of NVWA hebben om de grens bij DLD en verder over te mogen. Paard moet uiteraard ook gechipt en goed ge-ent zijn en een paspoort hebben.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:03

Wendy, paard moet idd paspoort en gezondheidsverklaring vn de DA hebben (kostte mij ongeveer 100 euro), Als je een transport zoekt kijk dan even bij BSS transport, ik heb alle keren mijn paarden door hen laten vervoeren en ben dik tevreden!! :)

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 10:32

Klopt EU paspoort, chip, gezondheidsverklaring van NVWA aangesloten dierenarts, en bij de douane een uitvoerdocument. Dat is mij allemaal wel duidelijk en ook geen probleem.
Daarnaast moet de trailer gekeurd zijn en officieel ontsmet.

Graag willen wij het paard zelf vervoeren en niet door een transportbedrijf, daar heb ik al diverse offertes van.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:47

Je moet een gezondheidsverklaring aanvragen bij de dierenarts.
Want dat zouden wij ook met onze hond moeten doen met inentingen etc. daarom konden wij niet Noorwegen inkomen, haha.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:02

Dat klopt idd, dat hebben wij voor onze honden en katten ook al gedaan :)

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:08

ik ben er ook mee bezig geweest ivm studie, maar ben uiteindelijk naar Zweden gegaan. Zweden bleek makkelijker omdat dat aangesloten is bij de EU. Ik was er erg druk mee, als ik iedereen zo om me heen hoorde zouden die gewoon zijn gaan rijden zonder uberhaupt een NVWA verklaring.
Volgens mij heb je wbt het transport alles prima op een rijtje (weet niet of voor 'particulier' een ontsmette trailer echt vereist is, maar zou zeggen een keuring en ontsmettingsverklaring kan zeker geen kwaad en is een kleine moeite).

Enige wat ik nog mis (en wat het grootste verschil was tov Zweden) is de invoer bij de douane.
Is dat via het uitvoerdocument geregeld? Ik weet dat ik in Noorwegen invoerkosten zou moeten betalen over de waarde van het paard. Ben toen nog met een douaneambtenaar bezig geweest of dat ook zou moeten in mijn geval aangezien ik tijdelijk verbleef daar (en geen zin had weer douanekosten te betalen bij terugkeer naar NL). Maar uiteindelijk is die zoekactie dus gestopt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:14

Ik weet niet of er voor privé transport ook een tijdslimiet is voor hoeveel aaneengesloten uren het paard op de trailer mag staan, maar misschien is het überhaupt gewoon fijn om 1 of 2 overnachtingsadressen te zoeken op de weg naar en in Noorwegen (ik weet niet hoe hoog je gaat zitten ? ).

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:52

Merel; klopt we moeten ons melden bij de douane in Noorwegen (Zweden weet ik eigenlijk niet, gezien we daar alleen doorheen rijden?) en over het aankoopbedrag moet ik 25% belasting betalen. Je moet factuur ook in 3fout meenemen. Omdat ze meegaat ter emigratie hoef ik de overige 5000kroon niet te betalen.
Privétransport zit geen limiet aan. Maar gezien het 1600km is gaan we zeker 1nacht stoppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:51

Zweden is EU, dus daarbinnen in principe geen douane.

Kwa invoereisen op veterinair gebied confirmeert Noorwegen zich aan de EU, je krijgt bij de keuring door de NVWA-dierenarts dan ook 1 gezondheidsverklaring, die zowel binnen de EU als bij de grens Noorwegen in geldig is.

Bij privétransport binnen de EU geldt wel dat het je eigen dier moet zijn dat je vervoert. Dieren van derden vervoeren valt toch weer wel onder 'commercieel'.
Hoe dát in Noorwegen geregeld is, weet ik niet.