Help!! Paard leasen/bijbetalen en trainen.. Ervaringen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mein

Help!! Paard leasen/bijbetalen en trainen.. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:39

Hoi hoi!!
Ik heb een (licht dringende) vraag voor gokkers die ervaring hebben met het leasen van een paard/pony!
Ik rijd nu 1,5 jaar een super leuke fries, maar de eigenaresse rijdt zelf eigenlijk amper. (Afgelopen jaar is ze zwanger geweest waardoor ze niet gereden heeft en nu gaat ze 2keer in de week tijden)
Nu rijd ik al die tijd 'voor niets' omdat we elkaar zeg maar een dienst bewezen. (Zeg je dat zo? Haha)
Helaas heeft de eigenaresse nu aangegeven dat het voor haar te duur wordt (dat begrijp ik...) en dat ik mee zal moeten gaan betalen. (Als ik dat wil natuurlijk ;-). En dat wil ik;-) , ik wil haar zeker nog een jaar blijven rijden :-) )
Nu is mijn vraag wie er ervaring heeft met lease/bij betalen.. En hoe je de afspraken gemaakt hebt (misschien heeft iemand een voorbeeld contract?)
Denk daarbij aan afspraken over dierenarts kosten en bijv. Wat er gebeurd als het paard ineens ernstig kreupel is waardoor ze niet meer te rijden is enz. Enz.
Ik wil namelijk wel alles goed geregeld hebben en goed op papier..
Daarnaast heb ik haar opgeleid van de B tot het M1 en wil ik haar komend jaar doorrijden naar het Z! Ook over een eventuele vergoeding wanneer ze toch verkocht wordt wil ik graag ervaringen horen.. Hihi.
PB mag ook!! Ik ben overal blij mee!,

In ieder geval alvast bedankt voor de interesse in mijn bericht ;-)

max66

Re: Help!! Paard leasen/bijbetalen en trainen.. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:42

volgens mij bewijs je haar nog steeds een dienst door haar paard verder op te leiden naar het Z. Dit zal zij ooit ook weer terug zien in de verkoopprijs.

Ik vind dus eigenlijk dat zij jou moet betalen voor het (verder) opleiden van het paard. In ieder geval vind ik niet dat jij haar hoeft te betalen!

Dat het haar te duur wordt is niet jouw probleem, het is haar paard!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:45

max66 schreef:
volgens mij bewijs je haar nog steeds een dienst door haar paard verder op te leiden naar het Z. Dit zal zij ooit ook weer terug zien in de verkoopprijs.

Ik vind dus eigenlijk dat zij jou moet betalen voor het (verder) opleiden van het paard. In ieder geval vind ik niet dat jij haar hoeft te betalen!

Hier ben ik het mee eens. Je hebt het paard al van de B naar de M gereden en ik vind niet dat je dan ineens moet betalen. Al helemaal niet als je hem nog naar de Z wil rijden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:45

Ga jij ook wedstrijden starten met het paard?

Of rij jij het paard in de bak door naar het Z?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:47

Jij wordt toch gewoon een betalende bijrijder en geen halve eigenaar ofzo?

Als betalende bijrijder blijft het paard van de eigenaresse en heb je niets te maken met DA kosten ed.

Brainless

linnie050 schreef:
Ga jij ook wedstrijden starten met het paard?

Of rij jij het paard in de bak door naar het Z?

In haar onderschrift staat:
Citaat:
Haike: M1 +5

Dus ik neem aan dat ze gewoon wedstrijden rijdt.

LindyH

In hoeverre is het realistisch dat je haar door gaat rijden tot het Z? Heb je dat vaker gedaan of is het meer een wens van je?

(Niet beledigend bedoeld.)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:50

ze heeft het paard iig al van de B naar het M1 gereden...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:50

LindyH schreef:
In hoeverre is het realistisch dat je haar door gaat rijden tot het Z? Heb je dat vaker gedaan of is het meer een wens van je?

Wat maakt dit uit? Want volgens mij heeft ze de merrie in een hele nette tijd van het B naar het M gereden.. Dus ik neem aan dat het zeer realistisch is..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:51

LindyH schreef:

Ook als dit niet gaat lukken vind ik dat ze er niet voor hoeft te betalen.
Ze heeft het paard gratis naar de M gereden en zodra hij M loopt moet ze ineens betalen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:52

Ik heb zelf een lease paard sinds 2 jaar.
Voor mij een leerpaard.
Ik start geen wedstrijden hij is nu 21 jaar.
Hij heeft zz zwaar dressuur gereden.

Ik heb hem 7 dagen in de week tot mijn beschikking en de zorg over hem.
Eigenaresse woont niet meer in Nederland.

In mijn geval zijn alle kosten voor mij ook als er wat kapot gaat alleen de grote medische kosten zijn voor haar.
Als er een foto van zijn been gemaakt moet worden zal ik deze wel moeten betalen.
net als ijzers, zadelmaker en tandarts enz enz.
Daar naast geef ik hem vitamine brokjes en supplement voor zijn artrose.
Dat wil ik zelf graag dat hij het krijgt heb ik ook belang bij.
De kosten zijn hoger uit gevallen dan dat ik ooit had verwacht dus maak wel duidelijke afspraken.
Ook over als er bv nieuwe dekens nodig zijn!
Dat was bij ons niet gedaan.

Ik zou het paard nooit meer kwijt willen ook al kunnen we straks niet meer rijden hoop ik wel dat we samen nog van zijn oude dag kunnen genieten.

Het is maar net wat je doel is en hoe je band is met het paard.
Maar hoelang het paard blijft heb ik natuurlijk weer niks over te zeggen.

Ik vind als je een paard echt traint en uit brengt dat je wel een vergoeding mag krijgen.
Wil jij naam maken omdat het paard top is dan heb je hier zelf voordeel al mee met dit paard.
Doe jij dit om het paard meer waarde te geven....misschien bv benzine vergoeding krijgen.

Maar je weet zelf denk ik al als het de eigenaresse te duur wordt....dat het paard weggaat als jij om een vergoeding gaat vragen.

En volgens mij heb je wel recht op een gedeelte van de verkoopprijs.
Dit zou ik dan wel op papier zetten.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 08-09-14 11:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:52

Ik heb wel een paard wat je mag opleiden en het kost je niks hoor hahaha

Nee ik denk dat het niet fair is als jij haar moet betalen aangezien jij haar paard traint en ook in waarde laat stijgen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:53

Eigenaar geeft aan dat ze het niet meer kan betalen, jij wil blijven rijden, dus dan zeggen de feiten dat als je wil blijven rijden op dit dier, dat je dan mee moet gaan betalen.

50% van de vaste stallingskosten is redelijk, eventueel ook 50% voer. Daarnaast kun je ( omdat de gedachte is dat het paard beter wordt/ meer waard wordt van je rijden eventueel een percentage van de verkoopprijs afspreken, waarbij ik er dan wel vanuit gaat dat je het paard inderdaad ( succesvol) uitbrengt op wedstrijden en ze dus bewezen geklasseerd is. ( Want oneerbiedig gezegd: thuis is iedereen Kampioen....) Valt het wel mee met de prestaties op de wedstrijden ( lang in een klasse, niet snel promoveren) dan zou ik het helmemaal niet hebben over een percentage van de verkoopprijs, maar gewoon 50% van de vaste stallings en voer kosten betalen, onverwachte (DA) kosten, en hoefsmid, ontwormen voor rekenig van de eigenaar. Lessen en wedstrijden gewoon weer op eigen kosten.

En eventueel overwegen het paard zelf te kopen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:54

max66 schreef:

Maar ja, als dat betekent dat het paard verkocht wordt heeft TS niets meer...

Ik weet niet hoe het zit met leasen, maar ik zag in de documentaire over Totilas dat de eerste ruiter normaal gesproken een percentage van de verkoopprijs krijgt, 10 of 15%, dat weet ik niet meer precies.
DA kosten lijken me altijd voor kosten van de eigenaar te komen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:54

Als ze al M +5 is dan zal de Z vast ook spoedig in beeld komen. Tja ik denk dat het vooral aan jezelf is of je hier voor wilt betalen of niet. Als jij dit paard graag wilt blijven rijden zou ik een vast bedrag afspreken wat je per maand betaald en verder niks. De DA kosten etc zijn altijd voor de eigenaar. Wat je zou kunnen ontvangen bij verkoop zul je met de eigenaar moeten overleggen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:59

in het voorbeeld van Punz zou je dan het paard samen hebben, allebei de eigenaar.

In dat geval alle kosten delen en jij hebt net zoveel te zeggen als de "eigenaar" . Jullie zijn dan beide eigenaar en de 1 kan hem niet met instemming van de ander verkopen. Als paard verkocht is krijgen jullie allebei de helft (wat in dit geval niet eerlijk zou zijn want jij hebt het paard tegen die tijd zo ver opgeleid, jij zou dus meer dan de helft moeten krijgen).

Ik heb hier geen goede ervaringen mee, halve eigenaar zijn, en zou er nooit aan beginnen, zo'n constructie, is vragen om onenigheid.....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:59

Ik bedoel dat het vrij gebruikelijk is dat mensen die een beetje leuk kunnen rijden een paard naar de M rijden. Dat zie ik meer als een leuke bijkomstigheid en zou ik niet meenemen in de kostendiscussie. Dat TS naar het Z wíl is heel leuk, maar of dat realistisch is kan ik niet beoordelen.

Maar als TS nou al 5 paarden naar het Z (en eventueel hoger) heeft gereden, dan is het een ander verhaal.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:01

Wat mensen hier over het hoofd zien is dat de eigenaar op dit moment aangeeft dat het paard eigenlijk te duur is.. Het paard staat dus eigenlijk al met twee hoeven in de verkoop tenzij er wordt meebetaald.

Het paard doorrijden naar Z levert wel op de lange duur meer op, maar dat lost het issue van het geld kosten nu niet op..

Ik zou welwillend zijn onder voorwaarden:

bijvoorbeeld van eerste recht van koop in de toekomst gebasseerd op de huidige situatie, met verrekening.

- waardebepaling nu: bedrag x

je gaat leasen, omdat het paard anders verkocht moet worden.. logisch..
- je betaalt dan een Y bedrag, Dit bedrag wordt van de werkelijkse maandelijkse kosten afgetrokken en netjes bijgehouden.. bedrag Z, werkelijke kosten betaald door de eigenaar.

Over 1.5 jaar bekijken jullie de situatie opnieuw.. Is de situatie nog steeds hetzelfde, dan koop je het paard..

ongeacht het niveau betaal je bedrag x, want niveau stijging is dan door jou behaald.. Maar wel verhoogd met bedrag Z, omdat de 'verkoop' eigenlijk eerder heeft plaatsgevonden..

jij hebt dan een behoorlijk waardevol paard en hebt met terugwerkende kracht dan ook de complete kosten gedragen vanaf nu..

kun of wil je het paard niet kopen na die 1.5 jaar.. dan heeft de eigenaar het recht het paard te verkopen zonder jou daarin mee te laten delen in de extra winst tussen M en Z.. jouw 'aandeel' was het paard te mogen kopen tegen een lagere waarde dan de werkelijke waarde. Jij hebt dan nog 1.5 jaar extra plezier gehad van het paard voor een leasebedrag.

wellicht is dat een optie? leasen met koopconstructie?
je zou immers het paard daarna eventueel zelf kunnen verkopen voor de juiste waarde en daarmee je geld 'terugverdienen van het afgelopen 1.5 jaar' of het paard zelf kunnen aanhouden.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 08-09-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:01

in 1,5 jaar van het B naar de M1 is toch knap....

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:03

Waarom is dat een heel ander verhaal? Als je een paard naar het Z kunt rijden, kun je een paard naar het Z rijden. Waarom maakt het dan uit of dat al eerder gelukt is? Als bewijs dat ze het kan? En dan
is het ineens wel zo dat de TS daarvoor betaald moet worden?

Zoals het er nu uitziet gaat dat ook lukken. Nee je kunt niet oordelen, maar als het paard zo snel al naar het M is gereden. Voor de TS is het natuurlijk een leuke bijkomst als ze Z is met haar bijrijdpaard, maar het voegt financieel niks toe.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:03

Ik zou net als Aisie zegt een vast bedrag per maand meebetalen, bv de helft van het stalgeld.
Maar dan is de rest voor de eigenaresse, dus hoefsmid/da/enten enz.

Afspraak maken dat er (met opzegtermijn) een mogelijkheid is om te stoppen. Van beide kanten natuurlijk.

Percentage van de waarde bij verkoop zou ik wel fair vinden. Je leidt het paard op van B naar iig M1 niveau en misschien nog wel meer gezien je doelen.
Wat je kan doen is de waarde bepalen van het paard toen je begon samen en overleggen dat je bv 50% van de meerwaarde krijgt bij verkoop.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:07

max66 schreef:

Mijn gedachte. Paard stijgt in waarde bij prestatie. Hiervoor hoef jij niet te betalen maar moet de eigenaresse je eigenlijk bestalen.

Eigenaresse geeft aan dat het dier te duur wordt, dus je moet meebetalen. Hier staat imo tegenover dat jij een bedrag bij verkoopt krijgt máár aangezien jij geen volledige eigenaar bent, hoef je niet mee te dokken met de kosten van bijvoorbeeld de DA.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:11

Ik heb het zelf zo afgesproken: alle vaste kosten (stalgeld, hoefsmid, voer, inenten en wormenkuren) gemiddeld per maand uitgerekend. Dat delen door 7 (dagen in de week) en x het aantal dat je komt.
Dus mijn paard kost mij 180 per maand, mijn bijrijdster rijdt 2 dagen. 180 : 7 = ongeveer 25, dus zij betaalt mij 50 euro.
Hiervoor mogen ze wel alles doen wat ze willen, uitmesten niet verplicht maar wordt wel erg gewaardeerd :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:15

Ik zou als je gek bent op het dier het kopen. Ik in ieder geval niet gaan betalen en het dier nog verder opleiden. Als ik de juiste conclusie trek, heeft de eigenaar ook niet betaald aan de gemaakte kosten? Inschrijfgeld, benzine etc? Dier wordt steeds meer waard en ook als je halve stal zou doen, nog verder door rijdt naar het Z of hoger. Wie heeft er profijt aan? Alleen de eigenaar bij verkoop en straks rij jij er met veel plezier in het Z mee en betaald de halve stal, verkoopt ze hem als nog voor een hoog bedrag

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:17

Uit de post van de TS komt hèèl duidelijk naar voren dat de eigenaresse het geld niet meer heeft om haar paard te onderhouden. Dat i.c.m. dat ze amper nog rijdt, zal de beslissing om hem te verkopen snel genomen zijn, ben ik bang. De TS vraagt ook niet of het redelijk is dat ze mee moet betalen, ze vraagt of mensen er advies voor hebben. Het is heel leuk om hier neer te zetten dat zij betaalt moet gaan worden, maar de eigenaresse heeft het geld al amper voor haar paard, laat staan om ook nog haar bijrijdster te moeten betalen.
De TS wilt graag het paard blijven doen, dus gaat meebetalen, anders gaat het paard misschien wel de deur uit en dat wilt ze niet. (Begrijpend lezen is niet moeilijk)
Zou je het paard willen kopen eventueel in de toekomst TS? Dan vind ik de constructie van elenaMM77 best een goeie :).