Belasting over kleinschalige paardenhandel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Belasting over kleinschalige paardenhandel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 12:50

Beste bokkers,

Meer een vraag voortkomend uit interesse, en om mijn eigen onkunde een beetje bij te spijkeren. :o .

Naar mijn weten heeft het niet direct belastingtechnische consequenties als je enkele malen per jaar een paard (met winst) verkoopt, zolang je kunt aantonen dat dit privé activiteiten zijn. Echter;

Stel je verkoopt als particulier gemiddeld zo'n 8 paarden per jaar. Gedurende deze periode heb je nooit meer dan het hobbymatig toegestane aantal dieren op stal; 5 binnen bebouwde kom, 8 in buitengebied.
Dan kan ik mij zo voorstellen dat dit door de fiscus toch al snel wordt aangemerkt zijnde handelsactiviteit omdat er structureel 'inkomsten' uit voortvloeien waar belasting over dient te worden betaald.

Wat ik me nu afvraag: Hoeveel paarden mag je als particulier verkopen zonder handelsstalregistratie?

Ik doel dus specifiek op kleinschalige (particuliere) handelsactiviteiten waarbij de totale winst beperkt is tot enkele duizenden euro's per jaar, < €10.000.

Ben erg benieuwd of iemand me verder kan helpen. :)

CM_

Re: Belasting over kleinschalige paardenhandel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:01

8 paarden per jaar klinkt mij toch in de oren als een handelaar. En je haalt hier inkomsten uit, dus moet je er belasting over betalen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:06

Het zijn wel inkomsten en normaal gesproken moet je die opgeven.
Ik volg ben ook wel benieuwd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:13

Officieel moet je alle inkomsten aangeven, en dan bepaald de belastingdienst of je wel of geen afdracht moet betalen (ik meen dat de grens ergens op de 6/8000 euro op jaarbasis ligt)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:18

Dat is tegenwoordig 21% toch?

shet_rules

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:23

Als particulier mag je 825 euro per maand verhandelen. Echter dit wordt op jaarbasis bekeken, 10.000 euro per jaar dus. Met 8 paarden per jaar zit je hier snel boven, en alles boven die 10.000 euro daar moet je belasting over betalen.
Echter als je alles contant doet.. is het vrij lastig te controleren.

Of je een professionele paardenhouderij wisselt per gemeente, ik meen dat het gemiddelde op 7 paarden zit, maar dat zou je moeten navragen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:27

Als je ondernemer bent betaal je hier BTW over. Doe je dit als particulier betaal je dit uiteindelijk in de jaarlijkse IB-aangifte, in te vullen bij overige inkomsten.

Hoe dan ook, je betaald er belasting over. Wat het voordeligst is, ligt aan meer factoren dan het aantal verkopen per jaar. Ook zitten er eisen aan verbonden wanneer je als een bedrijf wordt gezien of als particulier (aantal uren in de week, inkomsten, etc)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:34

Als je 8 paarden per jaar verhandeld ben je een handelaar.
Dan hebben particuliere kopers ook 6 maanden garantie op hun aankopen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 13:50

Zal het binnenkort eens aan onze fiscus vragen als ik hem spreek.

Shet_rules: Hoe kom jij aan die 825,- per maand?