wat is mijn rol?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0101

wat is mijn rol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 19:54

Hallo allemaal,

Ik zit er erover te denken om een paardje te kopen ik ken em al een tijd en we hebben een klik
Gisteravond heb ik een koopovereenkomst opgezocht en daar staat iets in over paard laten keuren
Hoe zit dat? ben je dat verplicht om te doen en wat als je het niet doet? Wat zijn de kosten hoe werkt het?
en is het slim om een ouder paard te laten te keuren?

Heeft iemand hier meer verstand van?
En hebben jullie advies?

Anoniem

Re: wat is mijn rol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:58

Het is zacht uitgedrukt behoorlijk verstandig om je paard te laten keuren. Het is niet verplicht, maar mocht achteraf blijken dat er iets mis is met het paard dan heb je geen poot om op te staan.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:59

Ik ga deze maand zelf ook kijken naar een paard en heb hier ook al wat informatie over opgezocht.
Je bent verplicht om te vragen of het paard gekeurd is. En de tip die iedereen geeft is hoe betrouwbaar de huidige eigenaar ook is, altijd laten keuren door een DA! Vriendin van mij heeft dat bij beide paarden niet gedaan en bij 1 was er dus iets goed mis. Kost meer geld dan de aankoop van je paard. Dus gewoon een klinische keuring laten doen die kosten 100 tot 200 euro gemiddeld. Het lijkt veel geld maar het is weinig in vergelijking bij kans op een operatie van 2000 euro!

0101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 20:01

Maar hoe gaat dat dan moet het paard naar de DA of DA naar het paard...?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:05

Ik heb pas mijn twee nieuwe paarden klinisch laten keuren aan huis. Dit heeft me 60 euro per paard gekost. Daarvoor heb ik gewoon een afspraak gemaakt met mijn DA.

Bij één paard kon de DA niet op de dag van aankomst van het paard, dus heb ik in het koopcontract laten opnemen dat in dit geval de keuring niet bij aankomst kon en het paard achteraf toch terugkon indien hij niet ggk zou worden. De kosten waren logischerwijs voor mij, maar ik heb ook al gehoord dat men afspreekt dat deze voor de verkoper zijn indien het paard niet wordt goedgekeurd.

Een klinische keuring is het minste dat je moet doen. Het is deel van je onderzoeksplicht, je hebt anders achteraf geen poot om op te staan als er iets mis blijkt te zijn dat je op die manier had kunnen herkennen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:06

ArinaDiaat schreef:
Ik ga deze maand zelf ook kijken naar een paard en heb hier ook al wat informatie over opgezocht.
Je bent verplicht om te vragen of het paard gekeurd is. En de tip die iedereen geeft is hoe betrouwbaar de huidige eigenaar ook is, altijd laten keuren door een DA! Vriendin van mij heeft dat bij beide paarden niet gedaan en bij 1 was er dus iets goed mis. Kost meer geld dan de aankoop van je paard. Dus gewoon een klinische keuring laten doen die kosten 100 tot 200 euro gemiddeld. Het lijkt veel geld maar het is weinig in vergelijking bij kans op een operatie van 2000 euro!

Je bent helemaal niet verplicht om te vragen of hij gekeurd is, je moet gewoon altijd zelf laten keuren terwijl je erbij bent. Als ik op een paard af ga dan kunnen ze me wel vertellen dat hij in de sport loopt en vorige maand klinisch gekeurd is, dan nog. Ik laat een paard altijd klinisch keuren door mijn eigen, zeer kritische da. Bij een hele dure ook altijd een complete fotokeuring en heb ik toch nog twijfels dan gooi ik er een thermografie over heen als ik het dier echt zie zitten.
Regel één in paardenland, vertrouw nooit een verkoper ook al ken je het paard en eigenaar al jaren.
Ik ben als jonge meid een keer gigantisch het schip in gegaan door iemand die ik volledig vertrouwde en vertelde dat een fotografische keuring niet nodig was, maand later kon ik het paard af laten maken. Dus heel veel verdriet, platzak en het heilige voornemen dat me dat nooit meer zou overkomen.

0101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 22:16

Is het dan ook slim om een ouder paardje te laten keuren?

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:21

bigone schreef:
Je bent helemaal niet verplicht om te vragen of hij gekeurd is, je moet gewoon altijd zelf laten keuren terwijl je erbij bent.

Mij was verteld dat je dat verplicht was. Of misschien heb ik het dan verkeerd begrepen :')

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:21

danie111 schreef:
Is het dan ook slim om een ouder paardje te laten keuren?

Ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:48

Altijd een paard laten keuren, als je er zelf te weinig kennis van hebt. (en dat hebben de meeste mensen, ookal denken ze vaak dat ze het allemaal wel weten en kunnen zien.)
Je kiest zélf een onafhankelijke dierenarts, die het paard dan bij de verkopers komt keuren. Of je rijd ermee naar een dierenarts. Of soms is het ook mogelijk, in overleg met de verkopers, om bij jou thuis te keuren.
Spreek af, dat het paard bij afkeuring niet door jou gekocht wordt. (tenzij je geen moeite hebt met het probleem, waarop hij is afgekeurd. Dan is het paard wel minder waard.) Probeer ook af te spreken dat bij afkeuring de kosten voor de verkopers zijn. Bij goedkeuring zijn de kosten vamzelfsprekend voor jou.

Over het algemeen werkt het een btje op deze manier.
Veel wijsheid en succes gewenst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:54

Ik zou ook adviseren om een paard te laten keuren. Het is een momentopname, maar zorg ervoor dat je een gezond paard koopt, of als er wat is, dat de prijs ernaar is. De ellende komt vanzelf wel.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:03

Ik zou altijd een paard laten keuren
En dan niet door en dierenarts die de verkoper adviseerd maar Door een onafhankelijke DA.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 03:29

ArinaDiaat schreef:
bigone schreef:
Je bent helemaal niet verplicht om te vragen of hij gekeurd is, je moet gewoon altijd zelf laten keuren terwijl je erbij bent.

Maar dit is jouw mening en niet bij wet vastgelegd. Je moet helemaal niets in dit geval, wat verstandig is is een tweede ;)

Ik laat lang niet alle paarden keuren voor aankoop, dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden. Zeker rontgenologisch keuren vind ik bij oudere paarden die actief gereden worden en onder een bepaalde prijsklasse vallen niet nodig. Heb je zelf minder ervaring met paarden dan kun je ook in overleg met je dierenarts bepalen welke onderzoeken nodig zijn in jullie geval.

rfdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:37

Het is net als met een tweedehands auto. Als je hem laat keuren dan weet je iig dat het paard nu in orde is. Het bedrag is het ook niet als ik af mag gaan op eerder genoemde bedragen. Je kunt in eerste instantie ook kijken hoe de eigenaar reageert als je het ter sprake brengt, dat je bij koop dit gaat doen. De eigenaar zal misschien zelf al wat opener zijn.