Welke B vrachtwagen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boxers
Berichten: 60
Geregistreerd: 30-08-14

Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 00:58

Zoals de titel luid..

Welk B rijbewijs vrachtwagen hebben jullie en wat waren jullie (ongeveer) kwijt?

Ik ben al maanden aan het oriënteren.. Maar zie door de bomen het bos niet meer.
Heb op verschillende sites gekeken.


Overigens had ik een vraag over de stalling van een vrachtwagen. Is die hetzelfde als met een caravan? (Max 3 dagen voor je huis?) Of mag een paardenwagen wel voor je deur staan?

Vjestagirl

Berichten: 26954
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 01:48

Ik zou eerst eens kijken naar het maximaal gewicht van die wagentjes is. Als het leeggewicht + laadvermogen meer is dan 3500 kilo (en daar zit je vlot aan) dan heb je een C (vrachtwagen) of C1 (kleine vrachtwagen tussen de 3500 en 7500 kilo) rijbewijs nodig.

Ter vergelijk: een grotere personenauto weegt al snel 1300 kilo (VW passat). Als je dan gaat rekenen naar wat een vrachtwagentje moet wegen kom je al vlot op 2300 kilo. Tel daarbij op dat je er vaak 2 paarden in mag vervoeren, plus spullen en je zit al over de 3500 heen.

Zit je leeg + laadgewicht wel onder de 3500, dan zou ik eens goed kijken of het wel zo is Maximaal gewicht - leeggewicht = genoeg voor 1 à 2 paarden. Vooral die teruggekeurde wagentjes hebben er last van dat ze wel gereden mogen worden op een B rijbewijs, maar dat je er dan geen paarden in kan vervoeren zonder over het maximaal gewicht heen te gaan.

En voor de mensen die denken dat ik uit mijn nek klets, hier de bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

c_alsemgeest

Berichten: 23851
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 02:58

Die van mij is qua gewicht helemaal goed, heb ik ook extra keuringspapieren van. Alleen daardoor ook vrij duur omdat het bovenwerk van speciaal honingraat aluminium, glasvezen en carbon is voor gewichtsbesparing. Aan de motor en onderstel zijn ook wat aanpassingen gedaan. Nieuw was die 57.000.
Het is een fiat en ik heb hem nu ruim zes jaar (foto onderaan in profiel). Het bedrijf waar ik hem gekocht heb toen der tijd bestaat volgens mij alleen niet meer.

Verder gelden voor parkeren inderdaad dezelfde richtlijnen als voor caravans en campers.

xTamaarJamai

Berichten: 212
Geregistreerd: 04-12-08

Re: Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 03:07

Ik lees ook even mee... ben hard opzoek

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 06:57

c_alsemgeest schreef:
Die van mij is qua gewicht helemaal goed, heb ik ook extra keuringspapieren van. Alleen daardoor ook vrij duur omdat het bovenwerk van speciaal honingraat aluminium, glasvezen en carbon is voor gewichtsbesparing. Aan de motor en onderstel zijn ook wat aanpassingen gedaan. Nieuw was die 57.000.
Het is een fiat en ik heb hem nu ruim zes jaar (foto onderaan in profiel). Het bedrijf waar ik hem gekocht heb toen der tijd bestaat volgens mij alleen niet meer.

Verder gelden voor parkeren inderdaad dezelfde richtlijnen als voor caravans en campers.

Voor parkeren moet je de lokale APV bekijken. Soms is daar wat opgenomen, soms niet; is per gemeente verschillend.

Ik ben wel erg benieuwd naar naar de cijfers van jouw auto.
Ik kijk al vele jaren naar dit soort autootjes en de enige die ik tegen kom, hebben hooguit 1250kg bruto laadvermogen. Ik weet van precies 1 auto die meer had en dat was een erg simpel opgebouwde Renault Traffic, die haalde 1400kg bruto.

Blijkbaar is het zo lastig dat vorig jaar op de Equitana "opeens" allerlei voertuigen op C-rijbewijs verschenen en dan zomaar wel genoeg laadvermogen hadden (rond 2500kg).

Daarnaast even een puntje van aandacht: op een C-rijbewijs-gebakje betaal je geen 25% BPM. Als je van dat verschil geen C1-rijbewijs kunt halen, vraag ik me af hoe je ooit aan een B-rijbewijs gekomen bent......

Boxers
Berichten: 60
Geregistreerd: 30-08-14

Re: Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:06

Vjestagirl dankjewel voor je reactie!

Ikke: Als je een C rijbewijs haalt. (Grote vrachtwagen?) Mag je dan niet met een kleine rijden? Vanwaar C1 ?

Had voorheen een ander topic gelezen over de laadvermogens. Maar dat was even weg gezakt.

Vjestagirl

Berichten: 26954
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:40

Boxers schreef:
Vjestagirl dankjewel voor je reactie!

Ikke: Als je een C rijbewijs haalt. (Grote vrachtwagen?) Mag je dan niet met een kleine rijden? Vanwaar C1 ?

Had voorheen een ander topic gelezen over de laadvermogens. Maar dat was even weg gezakt.


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -ce-en-c1e

Het C rijbewijs is voor vrachtwagens zwaarder dan 7500. Idd, als je je C haalt mag je niet rijden met kleiner dan 7500.

Boxers
Berichten: 60
Geregistreerd: 30-08-14

Re: Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:43

Ahaa oké! Duidelijk :) Wederom dank!

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:24

Vjestagirl schreef:
Boxers schreef:
Vjestagirl dankjewel voor je reactie!

Ikke: Als je een C rijbewijs haalt. (Grote vrachtwagen?) Mag je dan niet met een kleine rijden? Vanwaar C1 ?

Had voorheen een ander topic gelezen over de laadvermogens. Maar dat was even weg gezakt.


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -ce-en-c1e

Het C rijbewijs is voor vrachtwagens zwaarder dan 7500. Idd, als je je C haalt mag je niet rijden met kleiner dan 7500.

Nee, als je C haalt, mag je alle vrachtwagens rijden boven 3500kg; met C1 mag je niet verder dan 7500kg TMM.

C1 is met name bedacht voor de grotere campers, die wel C vereisten (+ 3500kg TMM). Voor C1 hoef je geen modules techniek en administratie te doen, alleen de module verkeer.
Voor de hobby-ist paardenvervoerder is zo'n gebakje tot 7500kg TMM ook een prima ding. De wagens die nu op B-rijbewijs verkocht worden, zijn ook leverbaar op C-rijbewijs en hebben dan wel voldoende laadvermogen (ongeveer 2500kg).

Als je voor C gaat, horen daar alle modules bij: techniek, administratie en verkeer en heb je dus tevens je CCV-B (basis chauffeursdiploma) en mag je dus ook commercieel (beroepschauffeur) gaan rijden.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:08

Vjestagirl schreef:
Boxers schreef:
Vjestagirl dankjewel voor je reactie!

Ikke: Als je een C rijbewijs haalt. (Grote vrachtwagen?) Mag je dan niet met een kleine rijden? Vanwaar C1 ?

Had voorheen een ander topic gelezen over de laadvermogens. Maar dat was even weg gezakt.


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -ce-en-c1e

Het C rijbewijs is voor vrachtwagens zwaarder dan 7500. Idd, als je je C haalt mag je niet rijden met kleiner dan 7500.

Euh..? :?
Als je eenmaal een vrachtwagen mag besturen, mag je niet meer in een Fiat Panda? :+

Vjestagirl

Berichten: 26954
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:16

Dat staat er, dat je C rijbewijs bedoeld is voor vrachtwagens vanaf 7500 kilo

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:17

Vjestagirl schreef:
Dat staat er, dat je C rijbewijs bedoeld is voor vrachtwagens vanaf 7500 kilo

Klopt, maar daarmee is niet gezegd dat met C-rijbewijs alleen maar auto's boven 7500kg gereden mogen worden.

LoveChamp
Berichten: 1289
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:22

bij de Wildeboer hebben ze fijne B vrachtwagentjes. Een bokker verhuur er een van (zover ik weet precies dezelfde)

xTamaarJamai

Berichten: 212
Geregistreerd: 04-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:07

Vervelend dat er in elk topic zulke antwoorden komen... Dit is namelijk al bijna overal bekend en op heel bokt kom je deze reacties tegen.
Ts vraagt toch info over verschillende wagentjes !

Anoniem

Re: Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:14

Afbeelding

Ik heb de Equitrek Sonic, bevalt top! Komen uit Engeland maar heb hem gekocht bij een importeur in Nederland.
Ik heb er wel altijd 1 paard opstaan ivm laadvermogen. Mag 1050 kg laden dus 2 paarden red je niet.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:49

xTamaarJamai schreef:
Vervelend dat er in elk topic zulke antwoorden komen... Dit is namelijk al bijna overal bekend en op heel bokt kom je deze reacties tegen.
Ts vraagt toch info over verschillende wagentjes !

Simpel: fatsoenlijke auto's op B-rijbewijs om twee paarden te vervoeren, bestaan simpelweg niet en elke keer opnieuw willen mensen dit toch weer weten. Blijkbaar is het toch niet zo wijd verbreid bekend als jij suggereert.

Daarnaast, zo'n modern gebakje van 50k, daar betaal je ongeveer 10k BPM over. Dus waar ze met 3500kg op papier 50.000 euro kosten, kosten ze met 5000kg op papier opeens nog maar 40.000 euro!

Het is niet eens zozeer het punt of die B-rijbewijs gebakjes wel of niet veilig zouden zijn; overbelading is een economisch delict en bovendien is er een serieus risico dat in geval van brokken de verzekering de claim komt verhalen bij de bestuurder van de auto..........

Dat is misschien niet de info die TS graag hoort, maar wel de waarheid van alledag.

xTamaarJamai

Berichten: 212
Geregistreerd: 04-12-08

Re: Welke B vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:11

Tuurlijk je hebt helemaal gelijk dat hoor je mij ook niet zeggen... Maar in ieder topic wat er is over deze wagentjes komen telkens deze reacties naar boven :)

c_alsemgeest

Berichten: 23851
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:20

ikke schreef:
xTamaarJamai schreef:
Vervelend dat er in elk topic zulke antwoorden komen... Dit is namelijk al bijna overal bekend en op heel bokt kom je deze reacties tegen.
Ts vraagt toch info over verschillende wagentjes !

Simpel: fatsoenlijke auto's op B-rijbewijs om twee paarden te vervoeren, bestaan simpelweg niet en elke keer opnieuw willen mensen dit toch weer weten. Blijkbaar is het toch niet zo wijd verbreid bekend als jij suggereert.
.

Deze bestaan wel... maar zijn bijna niet te koop omdat het materiaal wat gebruikt moet worden, de aanpassingen die gedaan moeten worden en de herkeuring na installatie van de spullen achterin vrij duur zijn. Dan nog moet je heel goed weten hoe zwaar het is wat je vervoerd.
Als je een wagen wil kopen die aan deze eisen voldoet op papier, adviseer ik om toch voor de zekerheid even langs een weegpunt te rijden met de combinatie... heb ik toen der tijd ook gedaan.
In april ben ik aangehouden voor grote controle met twee paarden á 560 en 600kg erin, ik ben toen ook gewogen (ook diesel controle, bandendruk, belasting e.d. heb daar bijna een uur gestaan met die arme beesten achterin die al twee uur aan het karren waren :') )
Alles was in orde en ik mocht door rijden, de agenten in kwestie vertelden wel dat het een uitzondering is, bijna alle B tjes die ze aanhouden zijn over beladen, veel zelfs al met 1 paard!

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 22:25

c_alsemgeest schreef:
ikke schreef:
Simpel: fatsoenlijke auto's op B-rijbewijs om twee paarden te vervoeren, bestaan simpelweg niet en elke keer opnieuw willen mensen dit toch weer weten. Blijkbaar is het toch niet zo wijd verbreid bekend als jij suggereert.
.

Deze bestaan wel... maar zijn bijna niet te koop omdat het materiaal wat gebruikt moet worden, de aanpassingen die gedaan moeten worden en de herkeuring na installatie van de spullen achterin vrij duur zijn. Dan nog moet je heel goed weten hoe zwaar het is wat je vervoerd.
Als je een wagen wil kopen die aan deze eisen voldoet op papier, adviseer ik om toch voor de zekerheid even langs een weegpunt te rijden met de combinatie... heb ik toen der tijd ook gedaan.
In april ben ik aangehouden voor grote controle met twee paarden á 560 en 600kg erin, ik ben toen ook gewogen (ook diesel controle, bandendruk, belasting e.d. heb daar bijna een uur gestaan met die arme beesten achterin die al twee uur aan het karren waren :') )
Alles was in orde en ik mocht door rijden, de agenten in kwestie vertelden wel dat het een uitzondering is, bijna alle B tjes die ze aanhouden zijn over beladen, veel zelfs al met 1 paard!

Ik wacht nog steeds op de specs van jouw wagen. Ik vind het heel bijzonder dat je voor 50k wel een kloppende auto zou kunnen bouwen als ze bij bosjes, niet kloppend, voor 45k worden aangeboden......
Dat je voor 40k een kloppende C-spec wagen hebt, gaan we het dan nog maar niet over hebben.......

Ashkerlon

Berichten: 2653
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 01:04

Eerst en vooral... wil de TS er ook daadwerkelijk 2 paarden op zetten?
Ik heb ook zo'n "gebakje" op B-rijbewijs, ingericht voor 2 paarden... allemaal goed en wel: ik heb maar 1 paard, en er komt ook maar 1 paard op te staan. En dan zit je simpelweg goed met je gewichten (de mijne kan zo'n 1100kg laden, paard weegt misschien 500kg?) En dan heb ik nog ruimschoots voldoende om voldoende materiaal mee te nemen voor een weekendje weg.

Enne... €50.000?
De mijne heeft amper de helft gekost en die had toch echt wel een gloednieuwe opbouw, welliswaar op een chassis van 2008 en geen super deluxe afwerking. Maar hij is stevig, betrouwbaar, garantie op opbouw en chassis en hij is meer dan ik me wensen kan. Ik zou niet weten waarom ik voor een duurder model had moeten kiezen.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 07:35

Ashkerlon schreef:
Eerst en vooral... wil de TS er ook daadwerkelijk 2 paarden op zetten?
Ik heb ook zo'n "gebakje" op B-rijbewijs, ingericht voor 2 paarden... allemaal goed en wel: ik heb maar 1 paard, en er komt ook maar 1 paard op te staan. En dan zit je simpelweg goed met je gewichten (de mijne kan zo'n 1100kg laden, paard weegt misschien 500kg?) En dan heb ik nog ruimschoots voldoende om voldoende materiaal mee te nemen voor een weekendje weg.

Enne... €50.000?
De mijne heeft amper de helft gekost en die had toch echt wel een gloednieuwe opbouw, welliswaar op een chassis van 2008 en geen super deluxe afwerking. Maar hij is stevig, betrouwbaar, garantie op opbouw en chassis en hij is meer dan ik me wensen kan. Ik zou niet weten waarom ik voor een duurder model had moeten kiezen.

En heb jij de wagen ook zodanig aangepast dat het paard er dan middenop staat? Zo niet, heb je een dijk van een onbalans in je ladingsverdeling, wat een behoorlijke invloed heeft op het rij- en stuurgedrag van je auto! Over de extra, onevenredige belasting van het onderstel zullen we het dan geeneens gaan habben (loadindex van je banden, bijvoorbeeld.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:31

ikke schreef:
Ashkerlon schreef:
Eerst en vooral... wil de TS er ook daadwerkelijk 2 paarden op zetten?
Ik heb ook zo'n "gebakje" op B-rijbewijs, ingericht voor 2 paarden... allemaal goed en wel: ik heb maar 1 paard, en er komt ook maar 1 paard op te staan. En dan zit je simpelweg goed met je gewichten (de mijne kan zo'n 1100kg laden, paard weegt misschien 500kg?) En dan heb ik nog ruimschoots voldoende om voldoende materiaal mee te nemen voor een weekendje weg.

Enne... €50.000?
De mijne heeft amper de helft gekost en die had toch echt wel een gloednieuwe opbouw, welliswaar op een chassis van 2008 en geen super deluxe afwerking. Maar hij is stevig, betrouwbaar, garantie op opbouw en chassis en hij is meer dan ik me wensen kan. Ik zou niet weten waarom ik voor een duurder model had moeten kiezen.

En heb jij de wagen ook zodanig aangepast dat het paard er dan middenop staat? Zo niet, heb je een dijk van een onbalans in je ladingsverdeling, wat een behoorlijke invloed heeft op het rij- en stuurgedrag van je auto! Over de extra, onevenredige belasting van het onderstel zullen we het dan geeneens gaan habben (loadindex van je banden, bijvoorbeeld.....)


Is dit met een 2-paards trailer dan niet net zo als je er 1 paard opzet?

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 08:35

Especial schreef:
ikke schreef:
En heb jij de wagen ook zodanig aangepast dat het paard er dan middenop staat? Zo niet, heb je een dijk van een onbalans in je ladingsverdeling, wat een behoorlijke invloed heeft op het rij- en stuurgedrag van je auto! Over de extra, onevenredige belasting van het onderstel zullen we het dan geeneens gaan habben (loadindex van je banden, bijvoorbeeld.....)


Is dit met een 2-paards trailer dan niet net zo als je er 1 paard opzet?

Jawel, dat geldt in zekere mate ook voor een trailer, als is de invloed op het rijgedrag vrij klein en het effect op de asbelasting minder omdat ze tussen de wielen staan en niet erboven.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 09:45

Citaat:
Is dit met een 2-paards trailer dan niet net zo als je er 1 paard opzet?


Als je een vrachtwagen eenzijdig belast tot het maximum gewicht, is de vering maximaal ingedrukt, aan de andere zijde misschien op 50-60%. dat kan in combinatie met zijwind bochten tot gevaarlijke situaties leiden.

een 2 paards trailer geladen met een paard, is aan die kant niet overbelast, wat in het geval van de vrachtwagen wel het geval is.

Ashkerlon

Berichten: 2653
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:11

Nee, de wagen is niet aangepast. Doet ook amper 5000km op een jaar, dus slijtage is sowieso miniem. Stuur lossen op een recht stuk baan geeft met of zonder lading een wagen die mooi rechtdoor blijft rijden en niet afwijkt van zijn rijvak en hij rijdt rond als een zonnetje, ook bij zware wind of in bochten (die ik altijd traag neem aangezien er dus een paard achteraan staat)

Onbalans is me in elk geval nog nooit opgevallen. En moest dit toch het geval zijn: deze wagentjes zijn ook te krijgen met een tussenschot op rails, waardoor je je paard dus in het midden kan plaatsen.