jonge penny''verzorg'' meisjes en verzekering etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

jonge penny''verzorg'' meisjes en verzekering etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:06

Beste Bokkers,

Mijn paarden hebben sinds februari alle 2 hun eigen penny meisje. Het betreft een meisje van 9 voor mijn oudste pony (24) en een meisje van 10 voor de 5 jarige. De meiden hebben een moeder welke ook nog een redelijk hoog penny gehalte heeft, zij is meestal aanwezig. De penny meisjes hebben beide een beperking de jongste heeft add de oudste het syndroom van asperger. De jongste is absoluut niet bang, de oudste is erg onzeker en raakt al in paniek wanneer iets niet wil zoals zij dit wil.

Nu zit de moeder er aan te denken om in de buurt van de stal met een caravan te gaan staan zodat de kinderen vaker naar mijn paarden kunnen. Nu vind ik het idee wel erg lief en onschuldig maar mijn merrie van 24 mag absoluut niet te veel appels etc bijgevoerd krijgen omdat zij erg gevoelig is voor hoefbevangenheid en mijn ruin wil ik deze ellende besparen. Dit heb ik al met de moeder besproken en hier had zij begrip voor.

MAAR eigenlijk vind ik het helemaal geen fijn idee dat deze meiden zonder mij mijn paarden ''even'' bezoeken. Teneerste staan mijn paarden bij andere mensen op het terrein en daar komt nog bij dat ik niet wil dat zij op eigen houtje met mijn paarden gaan slepen omdat beide meiden hier echt nog niet klaar voor zijn. Daarnaast vraag ik mij af hoe dit verzekeringstechnisch gaat? Stel die meiden gaan toch met mijn paarden aan het slepen en er gebeurt iets dan ben ik toch verantwoordelijk?
Ik zoek eigenlijk tips en meningen van anderen.

Ik wist niet zo goed waar ik dit onder moest plaatsen, ik hoop dat het hier goed staat.

SaraViavia

Re: jonge penny''verzorg'' meisjes en verzekering etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:16

Als jij duidelijke afspraken maak (met de ouders) over wanneer de meiden wel en niet mogen komen horen zij zich daar aan te houden. Eventueel leg je uit dat het niet je eigen terrein is en die mensen niet willen dat er continue mensen op het erf komen.
Qua verzekering weet ik niet precies hoe het zit, bij mij rijden er ook een aantal penny meiden op mijn pony's en mijn vader heeft hier een aparte verzekering voor afgesloten. Ik blijf overigens voorzichtig, want ik ben natuurlijk geen officiële manege met papieren etc., maar ben wel verder verzekerd dan de basis.
Succes ermee!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:19

Jij bent en blijft altijd verantwoordelijk voor je paarden.
Het zijn dus JOUW paarden en JOUW regels. Als je niet wilt dat de meiden zonder jou gaan gebeurt dat dus niet, klaar.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:21

SaraViavia schreef:
Als jij duidelijke afspraken maak (met de ouders) over wanneer de meiden wel en niet mogen komen horen zij zich daar aan te houden. Eventueel leg je uit dat het niet je eigen terrein is en die mensen niet willen dat er continue mensen op het erf komen.
Qua verzekering weet ik niet precies hoe het zit, bij mij rijden er ook een aantal penny meiden op mijn pony's en mijn vader heeft hier een aparte verzekering voor afgesloten. Ik blijf overigens voorzichtig, want ik ben natuurlijk geen officiële manege met papieren etc., maar ben wel verder verzekerd dan de basis.
Succes ermee!

Dank je, komen de meiden bij jullie op eigen houtje zonder een volwassene erbij of hebben jullie hier ook strikte regels in? Ik wil geen zeikerd zijn maar vind 9 en 10 toch wel erg jong hiervoor..

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:23

Als ik jou was zou ik duidelijke afspraken maken met de moeder van je verzorgstertjes en dit eventueel ook op papier zetten op misverstanden te voorkomen. Dus als jij niet wilt dat de verzorgers zonder jou bij de pony's komen, dan zou ik het ook zeker niet toelaten. Stel dat er wat gebeurt en jij bent er niet bij :n

Qua verzekeringen, als eigenaar van de pony's ben jij verantwoordelijk voor schade die de pony's aanbrengen, ookal ben je er niet bij op het moment. Er zijn ook verzekeringen voor verzorgers en bijrijders, maar die keren alleen uit in gevallen van overlijden of blijvende gehele invaliditeit.

Even een linkje met meer info http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=23584884#p23584884
http://www.uwpaardverzekeren.nl/equinerisk/equinerisk/bijrijderongevallenverzekering.html

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen !

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:25

ANightAway schreef:
Als ik jou was zou ik duidelijke afspraken maken met de moeder van je verzorgstertjes en dit eventueel ook op papier zetten op misverstanden te voorkomen. Dus als jij niet wilt dat de verzorgers zonder jou bij de pony's komen, dan zou ik het ook zeker niet toelaten. Stel dat er wat gebeurt en jij bent er niet bij :n

Qua verzekeringen, als eigenaar van de pony's ben jij verantwoordelijk voor schade die de pony's aanbrengen, ookal ben je er niet bij op het moment. Er zijn ook verzekeringen voor verzorgers en bijrijders, maar die keren alleen uit in gevallen van overlijden of blijvende gehele invaliditeit.

Even een linkje met meer info http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=23584884#p23584884
http://www.uwpaardverzekeren.nl/equinerisk/equinerisk/bijrijderongevallenverzekering.html

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen !

Ah dank je! Daar ga ik mij even in verdiepen. Ik wil inderdaad geen ongelukken en al helemaal niet als ik de gene ben die hiervoor verantwoordelijk zal worden gehouden.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:28

Ze komen wel eens alleen (zonder ouders), maar wel altijd op afspraak. Ik spreek altijd af wanneer ze kunnen komen en verder zie ik ze niet. Heb hier expres voor gekozen omdat wij niet de hele dag door mensen om het huis willen hebben. En ik doe het ook alleen als ik afspraken met de ouders heb gemaakt..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:32

SaraViavia schreef:
Ze komen wel eens alleen (zonder ouders), maar wel altijd op afspraak. Ik spreek altijd af wanneer ze kunnen komen en verder zie ik ze niet. Heb hier expres voor gekozen omdat wij niet de hele dag door mensen om het huis willen hebben. En ik doe het ook alleen als ik afspraken met de ouders heb gemaakt..

Oke, ik maak normaal ook afspraken met de moeder van deze kinderen. Ik denk dat ik inderdaad enkel op afspraak blijf doen. Dat is te verantwoorden :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:37

Je bent inderdaad altijd verantwoordelijk voor jou paarden. Tenzij je kunt aantonen dat de persoon bij je paarden bewust risicovolle actie heeft genomen. Dan gaat het dus om dingen waarvan jij van te voren hebt aangegeven dat ze echt gevaarlijk zijn. (Denk bv aan zitten op een 2 jarige die niet zadelmak is tegen jou verbod in).
Het is heel lastig zulke dingen te bewijzen, dus ga er vanuit dat je altijd aansprakelijk bent. Je kunt kijken of je gewone verzekering de schade en letsel toegebracht door je paarden mee verzekerd is in je gewone aansprakelijkheidsverzekering.

Ik vind persoonlijk 9 en 10 te jong voor paarden. Zeker als de ouders maar half om half ervaring hebben met paarden. Ik zou echt afspreken dat ze er alleen maar mogen komen als er iemand met echte paardenervaring aanwezig is.

Hoeveel tijd willen ze gaan doorbrengen in die caravan trouwens? Neem aan dat die kinderen nog naar school moeten ook.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:44

Veulen84 schreef:
Je bent inderdaad altijd verantwoordelijk voor jou paarden. Tenzij je kunt aantonen dat de persoon bij je paarden bewust risicovolle actie heeft genomen. Dan gaat het dus om dingen waarvan jij van te voren hebt aangegeven dat ze echt gevaarlijk zijn. (Denk bv aan zitten op een 2 jarige die niet zadelmak is tegen jou verbod in).
Het is heel lastig zulke dingen te bewijzen, dus ga er vanuit dat je altijd aansprakelijk bent. Je kunt kijken of je gewone verzekering de schade en letsel toegebracht door je paarden mee verzekerd is in je gewone aansprakelijkheidsverzekering.

Ik vind persoonlijk 9 en 10 te jong voor paarden. Zeker als de ouders maar half om half ervaring hebben met paarden. Ik zou echt afspreken dat ze er alleen maar mogen komen als er iemand met echte paardenervaring aanwezig is.

Hoeveel tijd willen ze gaan doorbrengen in die caravan trouwens? Neem aan dat die kinderen nog naar school moeten ook.

In het weekend en in vakanties mits mooi weer. Ik ben dan niet altijd in de gelegenheid om aanwezig te zijn ivm studie en ook nog een prive leven. Ik vind het zelf ook te jong om zelfstandig met paarden bezig te zijn, heb ook gezegd dat ik dat niet wil hebben en dat als ik er achterkom dat ze gaan slepen dat ze per direct kunnen vertrekken en niet terug hoeven komen.

MAAR als die meiden zelfstandig op het terrein lopen kan ik daar weinig aan doen, daar heb ik geen zicht op. Overigens gaat het niet enkel om het letsel dat deze kinderen kan worden toegebracht maar ook het letsel dat zij mijn paarden kunnen toebrengen. Met name de oudste kan ''vreemd'' reageren als zij het ergens niet mee eens is en daar houd ik toch wel graag direct toezicht op. Zo had ze de neiging het bit even lekker door de mond van mijn ruin te trekken omdat zij zelf niet correct stuurde. Heb daar direct bij ingegrepen natuurlijk, maar dit zijn wel aanwijzingen voor mij om deze kinderen niet zelfstandig te laten zijn

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:45

De kinderen zijn onder de 14 en dan ligt de aansprakelijkheid geheel bij de eigenaar van de paarden. Zelf zou ik er niet voor kiezen om zulke jonge kinderen bij mijn paarden te laten alleen al om het juridische/verzekeringsaspect..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:49

tamary schreef:
De kinderen zijn onder de 14 en dan ligt de aansprakelijkheid geheel bij de eigenaar van de paarden. Zelf zou ik er niet voor kiezen om zulke jonge kinderen bij mijn paarden te laten alleen al om het juridische/verzekeringsaspect..

Oke dit is dan voor mij ook de druppel om te zeggen dat zij enkel op afspraak welkom zijn. Ik heb wel brave paarden maar het blijven dieren. Ik wil niet volledig aansprakelijk zijn waarvoor dan ook. Ik ga zo de moeder van deze meiden even bellen en haar hiervan op de hoogte brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 21:47

Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen? Wat je altijd nog zou kunnen proberen is aangeven dat je het helemaal geen prettig idee vindt, duidelijke afspraken maken en deze op papier zetten. Hier de moeder voor laten tekenen. Hier in de buurt is het vrij normaal om met bijrijdsters/verzorgsters een contract op te stellen waarin staat dat mocht er iets gebeuren, het eigen risico is. In dit geval kunnen die meiden het nog niet zelf ondertekenen, dan moet het door hun wettelijke vertegenwoordiger (moeder in dit geval) gedaan worden. Ook al wordt er afgesproken dat ze alleen komen als jij hebt laten weten dat ze welkom zijn, mocht er iets gebeuren waar jij bij bent ben je dan ook niet aansprakelijk.

Ik vind het van die moeder ook een beetje te ver gaan om naar een plek te verhuizen zodat de kinderen vaker kunnen komen. Als zij er altijd bij is snap ik dat ze misschien wat vaker wilt kunnen langskomen, maar zij moet ook snappen dat kinderen met een mentale beperking (add zie ik in veel gevallen niet eens per se als een beperking, maar het syndroom van Asperger kan bij jonge kinderen erg moeilijk zijn) niet zonder een "ervaringsdeskundige" in de buurt van een paard kunnen zijn. Als zij wilt dat haar kinderen meer contact met paarden hebben, hebben ze daar speciale maneges voor. Gewoon hard in zijn, het zijn jouw paarden dus het gaat onder jouw regels. Als jij niet wilt dat ze komen als jij er niet bij bent, is dat vervelend voor ze maar dan houdt het op.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 21:56

Emmaa_ schreef:
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen? Wat je altijd nog zou kunnen proberen is aangeven dat je het helemaal geen prettig idee vindt, duidelijke afspraken maken en deze op papier zetten. Hier de moeder voor laten tekenen. Hier in de buurt is het vrij normaal om met bijrijdsters/verzorgsters een contract op te stellen waarin staat dat mocht er iets gebeuren, het eigen risico is. In dit geval kunnen die meiden het nog niet zelf ondertekenen, dan moet het door hun wettelijke vertegenwoordiger (moeder in dit geval) gedaan worden. Ook al wordt er afgesproken dat ze alleen komen als jij hebt laten weten dat ze welkom zijn, mocht er iets gebeuren waar jij bij bent ben je dan ook niet aansprakelijk.

Ik vind het van die moeder ook een beetje te ver gaan om naar een plek te verhuizen zodat de kinderen vaker kunnen komen. Als zij er altijd bij is snap ik dat ze misschien wat vaker wilt kunnen langskomen, maar zij moet ook snappen dat kinderen met een mentale beperking (add zie ik in veel gevallen niet eens per se als een beperking, maar het syndroom van Asperger kan bij jonge kinderen erg moeilijk zijn) niet zonder een "ervaringsdeskundige" in de buurt van een paard kunnen zijn. Als zij wilt dat haar kinderen meer contact met paarden hebben, hebben ze daar speciale maneges voor. Gewoon hard in zijn, het zijn jouw paarden dus het gaat onder jouw regels. Als jij niet wilt dat ze komen als jij er niet bij bent, is dat vervelend voor ze maar dan houdt het op.
Ik heb net een uur met de moeder alles doorgesproken en ze begrijpt mijn standpunt. We hebben afgesproken dat de kinderen enkel op afspraak welkom zijn en ze begrijpt ook waarom. Ik heb het zojuist op papier gezet en morgen gaan we dit de kinderen uitleggen en het 'contract' ondertekenen. De camping is wel een afgedane zaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:23

Oke gelukkig, dat moet een hele hoop gemoedsrust geven! Fijn dat de moeder het gewoon begrijpt en erin mee wilt gaan :j

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 22:28

Emmaa_ schreef:
Oke gelukkig, dat moet een hele hoop gemoedsrust geven! Fijn dat de moeder het gewoon begrijpt en erin mee wilt gaan :j

Ja, tijd terug heeft ze ook al zoiets bedacht maar toen kwam er iets tussen waardoor ik er niet meer over hoefde na te denken. Nu ik besloten heb mijn paarden dichter bij huis te zetten en zij de caravan veel in stalling hebben staan leek haar dit een fijne oplossing om minder thuis te hoeven zijn (ze hebben veel rottigheid meegemaakt). Maar ze vertelde dat ze zelf ook wel heeft ingezien dat dat geen oplossing is voor de problemen. Ik ben opgelucht!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 20:14

Mws -> tao