Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
SaraViavia schreef:Als jij duidelijke afspraken maak (met de ouders) over wanneer de meiden wel en niet mogen komen horen zij zich daar aan te houden. Eventueel leg je uit dat het niet je eigen terrein is en die mensen niet willen dat er continue mensen op het erf komen.
Qua verzekering weet ik niet precies hoe het zit, bij mij rijden er ook een aantal penny meiden op mijn pony's en mijn vader heeft hier een aparte verzekering voor afgesloten. Ik blijf overigens voorzichtig, want ik ben natuurlijk geen officiële manege met papieren etc., maar ben wel verder verzekerd dan de basis.
Succes ermee!

ANightAway schreef:Als ik jou was zou ik duidelijke afspraken maken met de moeder van je verzorgstertjes en dit eventueel ook op papier zetten op misverstanden te voorkomen. Dus als jij niet wilt dat de verzorgers zonder jou bij de pony's komen, dan zou ik het ook zeker niet toelaten. Stel dat er wat gebeurt en jij bent er niet bij![]()
Qua verzekeringen, als eigenaar van de pony's ben jij verantwoordelijk voor schade die de pony's aanbrengen, ookal ben je er niet bij op het moment. Er zijn ook verzekeringen voor verzorgers en bijrijders, maar die keren alleen uit in gevallen van overlijden of blijvende gehele invaliditeit.
Even een linkje met meer info http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=23584884#p23584884
http://www.uwpaardverzekeren.nl/equinerisk/equinerisk/bijrijderongevallenverzekering.html
Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen !
SaraViavia schreef:Ze komen wel eens alleen (zonder ouders), maar wel altijd op afspraak. Ik spreek altijd af wanneer ze kunnen komen en verder zie ik ze niet. Heb hier expres voor gekozen omdat wij niet de hele dag door mensen om het huis willen hebben. En ik doe het ook alleen als ik afspraken met de ouders heb gemaakt..
Veulen84 schreef:Je bent inderdaad altijd verantwoordelijk voor jou paarden. Tenzij je kunt aantonen dat de persoon bij je paarden bewust risicovolle actie heeft genomen. Dan gaat het dus om dingen waarvan jij van te voren hebt aangegeven dat ze echt gevaarlijk zijn. (Denk bv aan zitten op een 2 jarige die niet zadelmak is tegen jou verbod in).
Het is heel lastig zulke dingen te bewijzen, dus ga er vanuit dat je altijd aansprakelijk bent. Je kunt kijken of je gewone verzekering de schade en letsel toegebracht door je paarden mee verzekerd is in je gewone aansprakelijkheidsverzekering.
Ik vind persoonlijk 9 en 10 te jong voor paarden. Zeker als de ouders maar half om half ervaring hebben met paarden. Ik zou echt afspreken dat ze er alleen maar mogen komen als er iemand met echte paardenervaring aanwezig is.
Hoeveel tijd willen ze gaan doorbrengen in die caravan trouwens? Neem aan dat die kinderen nog naar school moeten ook.
tamary schreef:De kinderen zijn onder de 14 en dan ligt de aansprakelijkheid geheel bij de eigenaar van de paarden. Zelf zou ik er niet voor kiezen om zulke jonge kinderen bij mijn paarden te laten alleen al om het juridische/verzekeringsaspect..
Emmaa_ schreef:Ik heb net een uur met de moeder alles doorgesproken en ze begrijpt mijn standpunt. We hebben afgesproken dat de kinderen enkel op afspraak welkom zijn en ze begrijpt ook waarom. Ik heb het zojuist op papier gezet en morgen gaan we dit de kinderen uitleggen en het 'contract' ondertekenen. De camping is wel een afgedane zaakIk ben benieuwd hoe het is afgelopen? Wat je altijd nog zou kunnen proberen is aangeven dat je het helemaal geen prettig idee vindt, duidelijke afspraken maken en deze op papier zetten. Hier de moeder voor laten tekenen. Hier in de buurt is het vrij normaal om met bijrijdsters/verzorgsters een contract op te stellen waarin staat dat mocht er iets gebeuren, het eigen risico is. In dit geval kunnen die meiden het nog niet zelf ondertekenen, dan moet het door hun wettelijke vertegenwoordiger (moeder in dit geval) gedaan worden. Ook al wordt er afgesproken dat ze alleen komen als jij hebt laten weten dat ze welkom zijn, mocht er iets gebeuren waar jij bij bent ben je dan ook niet aansprakelijk.
Ik vind het van die moeder ook een beetje te ver gaan om naar een plek te verhuizen zodat de kinderen vaker kunnen komen. Als zij er altijd bij is snap ik dat ze misschien wat vaker wilt kunnen langskomen, maar zij moet ook snappen dat kinderen met een mentale beperking (add zie ik in veel gevallen niet eens per se als een beperking, maar het syndroom van Asperger kan bij jonge kinderen erg moeilijk zijn) niet zonder een "ervaringsdeskundige" in de buurt van een paard kunnen zijn. Als zij wilt dat haar kinderen meer contact met paarden hebben, hebben ze daar speciale maneges voor. Gewoon hard in zijn, het zijn jouw paarden dus het gaat onder jouw regels. Als jij niet wilt dat ze komen als jij er niet bij bent, is dat vervelend voor ze maar dan houdt het op.
Emmaa_ schreef:Oke gelukkig, dat moet een hele hoop gemoedsrust geven! Fijn dat de moeder het gewoon begrijpt en erin mee wilt gaan