Zitmaaiers als " minitractor"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Zitmaaiers als " minitractor"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:56

Wellicht dat andere mensen hier al ervaring mee hebben , maar ik zit er aan te denken om een zitmaaier aan te schaffen om stukken wei zelf te maaien ( sommige plekken eten ze niet en groeit het gras erg hoog) en om eventueel een sleep erachter te doen om de rijbak/paddock te slepen.

Meer mensen die dit hiermee doen en gaat dat slepen wel met zo'n machine?
Hoeveel pk heb je dan nodig?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:57

Ik sleep de bak hier met een minitractor/grasmaaier en dat gaat prima :-)
Heb er overigens het maaidek niet onder hangen, dus weet niet of dat wel gaat door het zand

Patsab

Re: Zitmaaiers als " minitractor"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 20:22

Hoeveel pk gebruik jij, want ik zie nogal wat verschillen daarin?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:33

Weet ik niet uit mijn hoofd. Zal straks even kijken :-)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:36

De meeste "gewone" zitmaaiers hebben geen heel lang leven als je de wei er mee uit gaat bossen.

Een minitractor met een weiblooter en een sleepje zou een betere oplossing zijn.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:37

Wij gebruiken ook een zitmaaier (zonder maaibalk) om de rijbak te slepen, dit gaat prima. Echter hebben we nu een quad gekocht en is de zitmaaier overbodig geworden. Wel goed opletten op het aantal pk's (wij hebben een 16pk zitmaaier en slepen hier de rijbak, de paddocks en de wei mee, wanneer de bak erg zwaar is dan heeft hij er soms wel wat moeite mee dus ik zou niet gaan voor een zitmaaier met minder dan 16pk, liever dan wat meer).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:39

Wij maaien het land er wel mee maar voor de bak slepen is hij niet zwaar genoeg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:44

Die van ons is wat op leeftijd maar heeft onder de motor 18,5PK en 2 cilinders.
Ding is sterk genoeg om én de paardenweides bij te scheren én een licht sleepje door de bak te halen.
Ons baksleepje is gemaakt van betongaas met wat spijltjes, net zo breed als de zitmaaier zelf.
Is de bak heel nat, dan gaan de banden van de zitmaaier slippen (die hebben natuurlijk weinig profiel). is de bak te mul, dan wil het slepen ook niet meer. Maar 40 van de 52 weken in het jaar werkt het prima.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:51

Ik maai onze wei van 2,5 hectare met een Huskvarna (frontmaaier) met mulchsysteem. Tja, dat lukt op zich wel, alleen ben je er uren en uren mee kwijt.
Voordeel is weer wel dat je iedere keer dat je maait, de wei bemest.....en dat is ook tegelijkertijd het nadeel, het gras is op een gegeven moment zó dik dat je er niet meer doorheen komt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:08

Ja de wei wil ik heel af en toe ook nog wel maaien met de zitmaaier. Als het tenminste niet te hoog staat want dan komt hij er ook niet meer door. De bak is hier geen optie, te zwaar en daar zou hij blijven steken. Ik heb een 11 PK mulchmaaier. En ik ga dus mee met fiesam, aanbevelenswaardig is een minitractor of een gewone kleine tractor met maaier en sleep. Een zitmaaier is niet gemaakt voor dat werk.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:26

Een mini tractor heb ik ook naar gekeken alleen vind ik die qua aanschaf ( 2e hands) erg prijzig -O-
Aangezien het gaat om gehuurd land wat ik zelf moet onderhouden leek zo'n zitmaaier mij wel handig.

Mocht het land van mijzelf zijn geweest dan had ik de investering in een oude of mini tractor wel willen doen, maar nu liever niet.

Het gaat ook niet om hele stukken weide wat ik moet maaien, zijn meer hier en daar brandnetel plekken en mestplekken die ze niet op eten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:30

Heb bijna 15 jaar lang alles met een zitmaaier gedaan. Gras maaien, wei slepen, bak slepen (aangepaste sleep gemaakt door mijn man), gras in de wei wat te hoog stond maaien plus onkruid. Had er een aanhangertje bij, dus ideaal om ook zware spullen te vervoeren.
Was een 16 pk Husqvarna.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:32

Ik had een leuke op het oog, maar 11 pk, als ik het zo lees moet ik dus echt naar een zwaardere gaan kijken

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:05

Ja, denk dat die te licht is idd.
Onze is een 18pk 2 cilinder Briggs & Stratton (motor) 2 wheel drive.
Ik heb een met beton gevulde rol, een pallet en een oude eg die ik er afhankelijk van de staat van de bak achter hang. Zo lukt het me eigenlijk altijd wel om de bak te slepen, tenzij hij echt heel nat en soepig is, dan gaan de wielen slippen (zie Dees).

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:33

Wij hebben een 20 pk walker frontmaaier. Hier maaien we de niet gegeten stukken mee en we slepen de wei er ook mee. De bak niet, daar kan het maaidek niet tegen. Qua vermogen zou hij de bak prima kunnen slepen. We hebben zelf een trekhaak er op gezet, ons aanhangertje kan er ook achter.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:06

Klasien schreef:
Wij hebben een 20 pk walker frontmaaier. Hier maaien we de niet gegeten stukken mee en we slepen de wei er ook mee. De bak niet, daar kan het maaidek niet tegen. Qua vermogen zou hij de bak prima kunnen slepen. We hebben zelf een trekhaak er op gezet, ons aanhangertje kan er ook achter.

Ik zou je afraden om met een Walker sleepwerk te doen. De hydrostaten (aandrijfmotoren) van de wielen zijn daar niet echt geschikt voor, die worden te heet. (Maar ik snap dat je die machine graag gebruikt. Ze rijden/manoeuvreren heerlijk)

Ik heb een 3/4jaar als stage+vakantiewerk onderhoudswerkzaamheden aan die dingen gedaan, de enige klant die problemen had gebuikte hem om caravans in en uit de stalling te duwen/trekken. De mensen die 'm alleen als maaier gebruiken hadden nooit problemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:07

Ik doe het wel, Ik gebruik het om te maaien, onkruid en stukken die te hoog zijn die ze niet eten. Ook heb ik en kunstmeststrooier gekocht voor erachter, volgend jaar uitproberen. Bak slepen heb ik nog niet geprobeerd maar zou ook gewoon kunnen, maar ik heb ook geen echt ontzettend zware bak

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:06

Ik heb voor de korte termijn maar een zeis bestelt, heb daar vroeger mee gewerkt en dat ging ook prima, volgend jaar toch maar eens voor zo'n maaier rond kijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:20

Wij hebben onze gazontractor jarenlang gebruikt om de rijbak aan te slepen. Gaat prima hoor, de meesten zijn sterk genoeg om er een sleep achter te hangen.