Trailer laden, 1 voetje eruit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSmilla

Trailer laden, 1 voetje eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 23:04

Hoihoi!

Ik heb een verzorgpaard, voor al een tijdje nu, die eerst doodsbang was voor trailers, wij wisten hier niks van. Ik zou 3 maanden geleden met het paard op onderlinge wedstrijd gaan, maar paard ging de trailer niet in. Best veel geprobeerd, maar uiteindelijk opgegeven. Paard kwam niet erg onrustig over maar steigerde af en toe en durfde niet te dicht in de trailer komen. Het paardje was er nog niet lang, dus ik dacht dat het misschien aan een gebrek aan vertrouwen lag. Meteen weer wezen door oefenen thuis. Eerst nog wat problemen maar een ervaren man ingeschakeld. Helaas toen anderhalve maand niet kunnen oefenen vanwege vakanties, maar daarna weer opgepakt. Eerst gewoon tweepaards trailer. Paard liep er na een tijdje rustig in en at daar haar eten. Helemaal fijn! Maar kwam er een schot tussen, ho ho maar. Daarom had eigenaar een anderhalfpaards trailer gekocht en daar oefenen we nu mee, ze is er al een stuk rustiger bij. Ze loopt er in, dan eet ze een paar happen en loopt er zelf weer uit, we werken dus nu met het erin en dan meteen weer uit op het moment dat wij het zeggen. Hartstikke goed! Alleen ze gaat er nu wel in, alleen ze blijft er telkens met 1 voetje veilig uit staan, 1 voetje blijft op de klep. Bij trekken aan het halstertouw loopt ze er meteen weer in paniek uit en bij een klopje op de achterhand ook, voer is ook niet meer belangrijk op dat moment.

Heeft er iemand tips?

Ook ben ik een beetje angstig met de klep dicht doen, want heb zo'n voorgevoel dat ze wrs in paniek raakt, iemand ervaring?

Ik weet dat er al veel topics over trailer laden zijn, maar ik kon er nog geen vinden met een paard die dat ene voetje er niet in wilt zetten!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-14 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

JenW

Re: Trailer laden, 1 voetje eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:20

Zweepje vrijwel over dat been.

Iets meer geduld mag je wel hebben hoor! :j

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:27

Als ze het voetje er niet in doet, ga je dan gelijk trekken aan het halstertouw(niet met het volle gewicht er aan hangen, je begrijpt wel wat ik bedoel) of wacht je eerst even?
Ik weet niet of je verder achteruit kan in de trailer, maar ik zou dan wat verder achteruit de trailer in gaan met het eten, zodra ze het voetje in de trailer zet goed belonen en haar weer uit de trailer halen als beloning, het kan een enorme tijd duren voordat ze het voetje in de trailer zet, maar als je van haar houd heb je het voor haar over toch?
De klep niet gelijk dichtdoen als ze er in staat, laat haar eerst wennen aan een langere tijd in de trailer staan, daarna opbouwen naar klep dicht doen.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb, ben niet heel ervaren op dit gebied, dus niet boos worden als ik iets fout heb gezegd.
Veel succes!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:35

Ketting ipv stang erachter doen. En dan in kleine stapjes verder uitbouwen. Paard zal ook gewoon moeten leren dat achteruit gaan ook op commando van de baas moet gebeuren en niet wanneer het hem uitkomt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:40

Ik had een stipje gezet, want ik had de post kunnen schrijven..

Maar hier een kleine pony, dus dat is wel wat makkelijker. Pony houdt niet van druk (logisch) dus daar maken we gebruik van: in de trailer zijn voerbak met wat muesli erin. 1 van ons leidt de pony, de ander staat er schuin achter ter voorkoming dat hij zijwaarts erop of eraf gaat. Degene die hem leidt, maakt het touw vast (wanneer hij op de klep staat) aan de stang op een manier dat je hem kan op- en afrollen: als je hem afrolt is ie dus los. Pony zet een stapje naar voren en de druk verdwijnt. Dan vragen we weer een pas of hij loopt er zo in. Het touw rollen we verder op, dat hij niet terug kan. Staat ie er helemaal in, maken we hem vast aan het touw in de trailer (ketting met paniekhaak). Hij eet zijn muesli dan verder op. Dan gaat de stang erachter, en dat blijft ie nog eng vinden, hij gaat dan bijna overdwars staan.. Daarna de klep omhoog, ook eng, maar daarna is het goed..

We rijden er niet veel mee, en na een winter niet op pad te zijn geweest, liep hij de eerste keer zo de trailer op! Keer erna had ie wat aanmoediging nodig, maar toen ging het ook goed.

Eraf bijna net zo: ik maak hem los, maar sla het touw nog over de stang zodat hij niet naar achter kan vliegen. Dan gaat de klep open en stang eraf, en moet ie nog een paar sec wachten. Dan ga ik rustig onder de voorstang, en zeg rustig 'terug'. Hij loopt nu rustig de trailer af, op wat snuiven na wanneer hij eraf is..

Maar ik wil er dus naartoe dat hij gewoon naast me mee loopt erop, en vooral rustig blijft wachten als ie erin staat (vorig eigenaar heeft de handen gebrand aan het touw toen hij er afvloog..)

Ben benieuwd naar andere tips en aan- of afradingen..

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 16:27

Heel erg bedankt voor alle tips! Ik had vandaag gehoord dat ze er gister helemaal in liep, dus helemaal super! Vandaag opnieuw geprobeerd, ging er weer helemaal in. Dus klep dicht geprobeerd te doen, ging opzich goed, was wat onrustig, maar toen ik haar er uit haalde was ze helemaal nat van het zweet en stond te bibberen van angst, terwijl ze er heel rustig in stond toen de klep open was...

Als ze er niet in wilt, geven we een klein beetje druk, daarin loopt ze er meteen in, maar met dat ene voetje lukt dat beetje druk niet, dan gaat ze er gelijk weer uit. Bij ons heeft het gewerkt om het eten echt helemaal aan het ene end van de trailer te zetten, dan moest ze er wel in om te eten!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 08:13

Veel mensen onderschatten toch het rijgedrag van zichzelf als zij met paard en trailer onderweg zijn. Of paarden die alleen in de trailer komen voor een rit naar de DA.

Maar ik denk dat jullie zeker op de goede weg zijn. Geduld is zo belangrijk.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:56

Snap je punt friesiszwart. Hier is dat iig niet het geval. Pony vindt alles eng, dus het moet echt met beleid. (stal was eng, heeft ook lang geduurd voor ie er normal in en uit ging, maar dat was voor ik kwam. Waterspuit is eng, flacon is eng, zelfs de borstel is soms weer eng..)

Maar nu overheersen de goede dagen tegenover een slecht moment. We blijven gewoon telkens andere dingen doen. Het zou dus maar zo kunnen dat wanneer ik nu de trailer neerzet, hij er zo inloopt.. We doen het dus ook telkens anders: ene keer koppelen we hem aan, zetten er zijn voer in en laten hem gewoon los. Op een gegeven moment stapt ie er toch op en gaat eten. Ik stond er alleen bij om in de gaten te houden dat ie er rustig afliep, anders heeft ie er weer een trauma bij natuurlijk. Dit is wel twee jaar geleden dat ik dit zo heb gedaan, en uiteindelijk liep ie er keurig los op en af.