Maximum laadvermogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mickyl

Maximum laadvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 17:48

Als op het typeplaatje boven de as van een trailer staat: 650, 650, 1300. Betekent dit dat de aanhanger 650 weegt en er een paard op mag staan van max. 650 kg? En is dit dan ook echt het maximum wat de trailer kan dragen?

Bij een Bockmann Uno uit 2009 staat dit er namelijk op, maar ik dacht dat die altijd een maximum totaalgewicht van 1600kg hebben?
Zou je dit dan nog aan kunnen passen naar 1600 kg? Of is dat niet mogelijk?

Mickyl

Re: Maximum laadvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 18:32

Ik denk dat ik er al achter ben. Als het chassis ook voor 1600kg is gebouwd dan mag het, met een verklaring van de fabrikant (Boeckmann) erbij. Als het onderstel echt voor 1300kg is gebouwd oorspronkelijk, dan mag het niet. Dus ik moet contact opnemen met Boeckmann.
Als iemand een ander idee erover heeft, dan hoor ik het nog steeds graag. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:02

Met een beetje mazzel kun je bij de RDW (www.rdw.nl) met het kenteken zien of je trailer wellicht voor 1600kg is gebouwd maar voor 1300kg op kenteken staat (met het oog op rijden met alleen B-rijbewijs).

Wat het typeplaatje betreft: dat geeft het toegestane gewicht per as weer.

Ik zou verwachten dat de fabrikant gewoon een trailer bouwt en dat er een kenteken bij komt met de waardes die de klant graag wil.
Of dat ook daadwerkelijk gebeurt, durf ik niet te zeggen.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:33

Bedankt voor je reactie.
Dus als het typeplaatje het toegestane gewicht per as weergeeft, dan zou de trailer daadwerkelijk niet meer gewicht dan 1300kg kunnen hebben?
Ik denk niet dat Bockmann een hele ander onderstel bouwt voor een trailer van 1300kg, dan voor een trailer van 1600kg toch?
Dus dan zouden ze het idd alleen ivm het kentekenbewijs ook op het typeplaatje hebben gezet?

Dit staat op de site van het RDW:
F.1Technische max. massa voertuig 1300 kg F.2Toegestane max. massa voertuig 1300 kg GMassa rijklaar 752 kg Massa ledig voertuig 752 kg. Dus dan hou je bijna geen laadvermogen meer over...

In een folder van Bockmann zag ik wel dat bij de Uno een gewicht van 1600 kg staat, met daarbij de opmerking dat dit kan worden verlaagd op kenteken. Dus hopelijk betekent dat dat de trailer wel gewoon op een onderstel voor 1600kg is gebouwd..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:49

Mickyl schreef:
Bedankt voor je reactie.
Dus als het typeplaatje het toegestane gewicht per as weergeeft, dan zou de trailer daadwerkelijk niet meer gewicht dan 1300kg kunnen hebben?
Ik denk niet dat Bockmann een hele ander onderstel bouwt voor een trailer van 1300kg, dan voor een trailer van 1600kg toch?
Dus dan zouden ze het idd alleen ivm het kentekenbewijs ook op het typeplaatje hebben gezet?

Dit staat op de site van het RDW:
F.1Technische max. massa voertuig 1300 kg F.2Toegestane max. massa voertuig 1300 kg GMassa rijklaar 752 kg Massa ledig voertuig 752 kg. Dus dan hou je bijna geen laadvermogen meer over...

In een folder van Bockmann zag ik wel dat bij de Uno een gewicht van 1600 kg staat, met daarbij de opmerking dat dit kan worden verlaagd op kenteken. Dus hopelijk betekent dat dat de trailer wel gewoon op een onderstel voor 1600kg is gebouwd..

Als ik fabrikant was, zou ik inderdaad een onderstel maken en het kenteken aanpassen aan de wensen van de koper. Dat scheelt een boel onderdelen op voorraad houden en administreren.

Ik durf echter niet te zeggen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt en dat alleen het typeplaatje wordt aangepast. Als dat zo is, heb je inderdaad voldoende aan een verklaring van Böckmann om 1600kg op kenteken te krijgen.

Ik heb een oude 1,5-paards Westfalia gesloopt en kwam op de assen een typeplaatje tegen dat 1200kg per as toestond, terwijl op kenteken 1600kg TMM stond (wat dus 2400kg zou mogen zijn, volgens de gewichtsklasses van de assen)

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:01

Ik heb een mailtje naar Bockmann gestuurd. Misschien dat als het inderdaad een 1600 kg. onderstel is, zij ook meteen een verklaring mee kunnen sturen. :)

Weet jij toevallig wat de kosten zouden zijn om het om te zetten als dat mogelijk blijkt te zijn? Ik weet dat alleen op kenteken het gewicht aanpassen rond de 60 euro kost. Maar zal dit duurder zijn omdat het om het technische gewicht gaat?

Dat van de Westfalia geeft alvast hoop! 2400 kilo is wel heel erg veel zeg! Dat is net zoveel als van een 2-paards trailer.. Maar eigenlijk zou er op de assen nog een extra typeplaatje moeten zitten?

Op zich maakt het voor mijn paard maakt het niet zoveel uit, want die weegt 490 kilo (toevallig net gewogen in de kliniek). Maar als er 's een groter paard op moet, of als ik de trailer ooit zou verkopen, dan is het wel handig als het laadvermogen wat hoger is..
Laatst bijgewerkt door Mickyl op 09-08-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:04

Het zou best kunnen dat de trailer niet meer dan 1300 kg mag hebben. Wij hebben een Böckmann Duo uit 2008, toen nieuw gekocht. En voor wat ik mij kan herinneren hebben wij toen bewust gekozen voor een 2-paards omdat mijn paard niet op een Uno mocht staan omdat hij daarvoor te zwaar was/is. Paardlief weegt minimaal 700 kilo.
Mijn Duo weegt trouwens 750 kilo. En ik mag laden tot 2000 kg.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:08

Oh dat is ook vreemd zeg. Dan is de Duo dus even zwaar als de Uno?
Maar als je 'm nieuw koopt kan je sowieso voor 1600 kilo kiezen. Op hun eigen website staat zelfs alleen maar de trailer met gewicht van 1600 kg. (dus laadvermogen zou dan 848 kilo zijn)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:26

Aah wat heb ik toch een lieve man... Toevallig hebben wij de folder van destijds nog, die heeft ie nu net gevonden, zal eens voor je kijken of ik daar wat ik kan vinden...
De folder zegt: bruto gewicht 1600 met een draagvermogen van 848. En daarnaast staat schuingedrukt als optie: bruto gewicht 1300 met een draagvermogen van 650.
Wat ik daaruit opmaak is dat je het dus wel kan veranderen.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:39

Wat super dat hij de folder nog bewaard heeft zeg! En heel erg bedankt voor het nakijken!

Hopelijk betekent dat idd dat alleen het kenteken en typeplaatje is gewijzigd als optie. Denk niet dat ze daarmee bedoelen dat het hele onderstel als optie is gewijzigd, toch? ;)

In de nieuwe folder die ik gedownload heb staat 1600kg en dan in hele kleine lettertjes eronder: vermindering totaalgewicht mogelijk tot 1300/ 1200 / 1100 kilo.

Zou wel heel fijn zijn als het veranderd kan worden, want 548 kilo laadvermogen is wel heel erg weinig...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:51

Ik denk inderdaad dat het standaard 1600 kg is met de mogelijkheid om dat op papier terug te brengen naar 1300. Maar zeker weten doe ik het niet, dus het is goed dat je ook Böckmann even gemaild hebt, die kunnen toch het best een antwoord geven. Ben nu trouwens ook wel benieuwd hoe het zit haha!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 21:57

Dank je! Dat zou wel heel erg fijn zijn. Ik heb inmiddels Bockmann en de RDW een mailtje gestuurd, dus ben benieuwd hoe lastig het gaat worden om het om te zetten.. En hoe kostbaar..

Ik had trouwens nog een ander vraagje.. Weet iemand toevallig hoeveel extra gewicht een aluminium bodem, trapbescherming en rompbescherming aan je trailer geeft? Want de 752 kg zal wel het gewicht zijn zonder die opties?
Bockmann is trouwens wel ontzettend zwaar zeg. Bijna even zwaar als een Ifor Williams.. Had ik niet verwacht..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:44

Zet m op de weegbrug dan weet je het. Mijn trailer weegt op papier 740 maar werkelijk een stuk meer door al het rubber wat erin zit en het zware houten tussenschot.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 10:11

Ok ik zal 's kijken of ik een weegbrug in de buurt kan vinden waar je een trailer mag wegen. Ik heb gelukkig geen tussenschot dus dat scheelt. Maar wel rubber op de vloer en aan de wanden.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:16

Chassis voor 1100/1300/1600 Kg is gewoon allemaal hetzelfde. Afhankelijk van de fabrikant zullen de verschillen zitten in het draagvermogen van de assen en/of draagvermogen van de banden. Als de trailer nieuw geleverd is op 1600 Kg en daarna is terug gekeurd via de RDW kan je hem gewoon weer terug laten zetten naar 1600 Kg laadvermogen. Dit kan gewoon via een formulier dat je kan downloaden via de site van de RDW. De trailer is tenslotte ooit geleverd en gekeurd met laadvermogen van 1600.

Als de trailer nieuw geleverd is met 1300 Kg laadvermogen zal het waarschijnlijk een lastig verhaal worden aangezien de trailer af fabriek is gekeurd op 1300 Kg. Verder zou het ook kunnen dat er lichtere assen onder zitten en banden met een lager draagvermogen. Dit kan je controleren door op het typeplaatje te kijken welke op de as zit bevestigd. Draagvermogen van de band staat vermeld op de band.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:26

Jelle_Steur schreef:
Chassis voor 1100/1300/1600 Kg is gewoon allemaal hetzelfde. Afhankelijk van de fabrikant zullen de verschillen zitten in het draagvermogen van de assen en/of draagvermogen van de banden. Als de trailer nieuw geleverd is op 1600 Kg en daarna is terug gekeurd via de RDW kan je hem gewoon weer terug laten zetten naar 1600 Kg laadvermogen. Dit kan gewoon via een formulier dat je kan downloaden via de site van de RDW. De trailer is tenslotte ooit geleverd en gekeurd met laadvermogen van 1600.

Als de trailer nieuw geleverd is met 1300 Kg laadvermogen zal het waarschijnlijk een lastig verhaal worden aangezien de trailer af fabriek is gekeurd op 1300 Kg. Verder zou het ook kunnen dat er lichtere assen onder zitten en banden met een lager draagvermogen. Dit kan je controleren door op het typeplaatje te kijken welke op de as zit bevestigd. Draagvermogen van de band staat vermeld op de band.

Klinkt logisch, maar kun je dit ook omdraaien? Dus als er assen van 800kg per stuk onder zitten en de juiste banden gemonteerd zijn, je om kunt zetten naar 1600kg, ook al is ie oorspronkelijk voor, zeg, 1200kg verkocht en op kenteken gezet?
Of heb je dan toch een verklaring van de fabrikant nodig dat de constructie ervoor geschikt is?

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 17:19

Ik denk niet dat het omgedraaid gaat werken. Als de trailer af fabriek op 1300 Kg is geleverd zal je er geen hoger laadvermogen op kunnen krijgen. De fabrikant zal niet zomaar een "verklaring" verschaffen, daarbij is het de vraag of deze "verklaring" voldoende is voor de RDW.

Je kan voor een "keuring eigenbouw" gaan maar dan moet je met technische berekeningen, remschema's, etc. aankomen wat natuurlijk erg lastig gaat worden.

Met een Certificaat van Overeenstemming (CvO), zeg maar het geboortebewijs van de trailer, zal je bij de RDW een stuk verder komen.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:26

Jelle_Steur schreef:

Het tweede geldt inderdaad. Hmm zou wel heel jammer zijn als het echt zo lastig is... Blijkbaar wogen de trailers eerst 650kg? Dan is 1300kg nog wel te doen, want dan hou je 650 kg laadvermogen over. Maar de trailers van 2009 en jonger wegen 752 kg. Dus dan hou je echt weinig over.. Snap eigenlijk niet waarom ze dat maken. Want de trailer is wel heel hoog en ruim, maar zo kan er dus nooit een groot paard op...

Ik heb overigens nog geen reactie van Bockmann of de RDW gehad helaas...

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:28

ik heb hier ook eens naar gekeken en geïnformeerd bij de aanschaf van mijn trailer.
Ik kon kiezen uit twee dezelfde trailers, zelfde merk, type en bouwjaar.
Bij de ene trailer stond op het kentekenbewijs de hogere aslast vermeld en bij de andere trailer de lagere aslast. Bij beide trailers was het max totaal 1300kg.
Voor mij voldoende maar de auto mag meer trekken dus heb ik ook overwogen om het gewicht omhoog te laten brengen.

Ik kreeg toen van de RDW het antwoord dat dat bij de trailer waarbij ook die hogere gewichten op de assen staan geen probleem was. Kwestie van de papieren opsturen inderdaad.
De andere trailer zou volgens de verkoper dezelfde assen hebben, maar op papier stond hier een lager gewicht op voor de assen. Ik heb er verder niet meer onder gelegen om te kijken wat er daadwerkelijk op de assen stond. De RDW gaf aan dat ik hier het gewicht ook omhoog aan zou kunnen laten passen mits assen, reminrichting (de oplooprem zat wel een plaatje op van 1600kg) etc technisch daarvoor geschikt zouden zijn. Dit kon dan middels een keuring bij de RDW. Het betrof niet een keuring eigen bouw, maar een wat compactere technische keuring werd mij toen uitgelegd. Het klonk alsof het echt geen groot probleem zou zijn, het kost alleen wat meer dan alleen papieren opsturen en aan laten passen. Zie ook hier; http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Gewicht-van-uw-auto,-bedrijfsauto-of-aanhanger-of-caravan-wijzigen.aspx?path=Portal/Particulier/Aanhanger%20of%20caravan/Wijzigen%20of%20restaureren

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de trailer met de lagere gewichten op de assen vermeld op het kenteken.
Die was in betere staat en de andere had een zelfgeknutselde zadelkamer die me niet zo aanstond.
Ben erg blij met de trailer en heb verder geen actie meer ondernomen om hem eventueel nog bij de RDW te laten keuren.
Voor mij is het laadvermogen voldoende (pony), wellicht dat ik het ooit in de toekomst nog eens doe.

(ps heb zo alle exacte gewichten niet paraat, vandaar dat ik het houd op hoger / lager vermeld op de assen).

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:42

Ik heb inmiddels antwoord van de RDW. Ik zal hun antwoord hier even neerzetten, omdat dit voor meerdere mensen wel interessant is denk ik.
Bij deze:
Op het kentekenbewijs staat in alle gevallen zowel de toegestane maximum massa als de technisch maximum massa. De toegestane maximum massa is de massa die de aanhangwagen wettelijk gezien mag wegen. De technisch maximum massa is de massa, waarvoor de aanhangwagen technisch gezien geschikt is.

Als u de toegestane maximum massa wilt verhogen en deze wordt hoger dan de technische maximum massa, dan zal ook de technische maximum massa moeten worden verhoogd. Hiervoor is een keuring noodzakelijk. Bovendien moet de voertuigfabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland hiermee instemmen.

Bij de keuring moet u een volledig ingevulde aanvraagkaart of verklaring overleggen, die door de voertuigfabrikant van de aanhangwagen of zijn in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger is ondertekend. De voertuigfabrikant is gerechtigd te verwijzen naar iedere typegoedkeuring. De gemachtigde vertegenwoordiger kan alleen verwijzen naar een nationale typegoedkeuring. Als er niet verwezen kan worden naar een typegoedkeuring, dan kan de voertuigfabrikant een zogenaamde "individuele toelating aanhangwagen" verzorgen. U moet in beide gevallen rekening mee houden dat uw aanhangwagen moet worden voorzien van andere onderdelen, omdat de huidige onderdelen niet geschikt zijn voor een hogere technisch maximum massa. De aanvraag “individuele toelating aanhangwagen” kunt u downloaden van de website van de RDW via de link: individuele goedkeuring.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:45

Dus het is idd een verkorte keuring, zolang je een verklaring hebt van de fabrikant om importeur. En zolang er geen onderdelen vervangen hoeven te worden, is het ook niet zo duur. Hierover zeggen ze het volgende: De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:48

Zonder even de gehele discussie te hebben gevolgd is de 650 het gewicht wat hij per as mag dragen. 650 + 650 = 1300kg. Het ledig gewicht van de trailer staat op de papieren. 1300 - ledig gewicht is wat je paard max mag wegen.