B-vrachtwagen met trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

B-vrachtwagen met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 11:02

Wij hebben een paar jaar geleden de overstap gemaakt van een trailer naar een kleine vrachtwagen. Dit omdat we dan over konden naar kleine zuinige auto's en niet meer de hele tijd in zo'n slurper hoefden rond te rijden. We hebben echter de trailer nog wel.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die een trailer achter de b-vrachtwagen hangen en wat jullie ervaring daarmee is. Onze vrachtwagen is teruggekeurd, mag zo'n 1300 kilo laden (en ja, dat is nagekeken) en daar bovenop nog eens 2000 kilo trekken. Dit laatste natuurlijk op BE rijbewijs.

Dit zou betekenen dat ik vier dieren of twee plus een kar kan meenemen. Het enige is nog dat de vrachtwagen een achterlader is. Ik vraag me dus af of het de moeite zou zijn om er een zijlader van te maken. Alle tips, reacties of ideeen zijn welkom!

cissy

Re: B-vrachtwagen met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:10

Als het gewichtstechnisch kan dan zou het toch geen probleem moeten zijn? Je zou ook eerst de paarden uit de trailer kunnen halen en dan trailer afkoppelen en paarden uit de vrachtwagen laden. Ombouwen is gelijk zo drastisch en kost wel een paar centen.

Marije_jiplover

Re: B-vrachtwagen met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:18

Met ombouwen is de kans groot dat je gewicht van je vrachtwagen hoger wordt, waardoor er wellicht geen tweede paard meer in mag.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 11:42

Marije_jiplover schreef:
Met ombouwen is de kans groot dat je gewicht van je vrachtwagen hoger wordt, waardoor er wellicht geen tweede paard meer in mag.

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar er komt dan volgens mij theoretisch niet veel gewicht bij. Hij heeft immers nu ook al een inrichting voor twee paarden met zadelkamer. Of denk ik nu te simpel?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:54

Het is niet zo zeer de indeling die het gewicht laat toenemen.

Wanneer je een zijlader gaat maken, veranderd de 'simpele wand' in een wand met klep met scharnieren, veren, hang en sluitwerk, etc.
En dat weegt wel wat!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-08-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:58

Heb er eerlijk gezegd niet heel veel verstand van, maar wanneer wij naar een samengestelde wedstrijd gaan hebben wij ook meestal een trailer achter onze vrachtwagen. In de vrachtwagen zelf vier pony's, trailer beladen met de vijfde pony en matten, fietsen etc..
Ik snap dus eerlijk gezegd ook dat zijlader/achterlader niet echt.. :o

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:02

Ik denk gewoon dat het enorm duur is om er een zijlader van te maken. Je zou de klep van achter in een zijwand kunnen plaatsen en dan de achterwand dicht maken. Denk, weet dus niet zeker dat je hem dan ook opnieuw moet laten keuren. (technisch) Dus als jij het verantwoord genoeg vind om er een trailer achter te knopen dan zou ik dat gewoon doen. Persoonlijk zou ik dan de paarden in de trailer zetten en de wagen in de vrachtwagen. Zo kan je snel in geval van nood bij je paarden. Anders moet je eerst afkoppelen ed.. niet handy.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 22:19

ArroNnie schreef:
Heb er eerlijk gezegd niet heel veel verstand van, maar wanneer wij naar een samengestelde wedstrijd gaan hebben wij ook meestal een trailer achter onze vrachtwagen. In de vrachtwagen zelf vier pony's, trailer beladen met de vijfde pony en matten, fietsen etc..
Ik snap dus eerlijk gezegd ook dat zijlader/achterlader niet echt.. :o

Goed om te horen dat meer mensen dit doen. Die zijlader is zodat je niet zou hoeven afkoppelen. Koppelen jullie wel af dan? En wat doe je dan met de vijfde pony als de trailer niet aangekoppeld is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:23

Heel simpel: bespaar je de moeite of koop een andere wagen, die al zijlader is. Een ombouw kan simpelweg niet uit (financieel) nog los van de gewichtstoename doordat je de constructie moet verstevigen.
Het is namelijk niet alleen het gewicht, het is ook de eenzijdige belasting door het gewicht van de klep aan een zijde die problemen gaat geven (scheve asbelasting)

Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig welke uitzonderlijke auto jij hebt dat je dat laadvermogen haalt.