Trailerladen was een ramp, advies gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Trailerladen was een ramp, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 16:36

Hey iedereen,

voor ik m'n uitleg doe, ik vraag geen tips voor het trailerladen op zich, enkel voor wat daarna gezegd werd.

Ik heb een paard van 4 jaar, een merrie koudbloed. Ik kocht haar toen ze 2,5 jaar was, en al snel werd het een ramp. Ze bleek nog niets te kennen, en ik had niet genoeg ervaring om haar de baas te kunnen. Zij ging ook nog eens puberen, en toen was het hek van de dam. Zo erg dat ik schrik van haar kreeg (ze stampte namelijk ook naar me) en ik heb overwogen haar te verkopen. Toch heb ik haar gehouden, en na hulp ingeroepen te hebben, voelde ik nu echt een band met haar. Haar gedrag was erg verbeterd, ze volgt me als een hondje op de weide, en we hebben samen veel bereikt. Gisteren zou ze opgehaald worden om zadelmak gemaakt te worden. Alles ging goed, de camion kwam ter plaatse, en ik ging haar van de weide halen. Ze is al eens vervoerd geweest, en toen ging het erg goed. Dit was op een andere weide, waar ze steeds visueel contact had met haar kudde. Nu was dit niet het geval, ze zag de kudde niet meer. Ze zag de vrachtwagen, hoorde haar kudde roepen, maar zag ze niet meer en ze panikeerde. Niet zo abnormaal, maar zij besloot dat ze gewoon terug naar haar weide wou. Niets werkte, haar laten grazen, snoepjes... niets. Ze trok mij gewoon omver en liep terug. We besloten dat het niet zou lukken en het vervoer is niet doorgegaan.

Maar de commentaren die ik daarna kreeg hebben me erg onzeker en verdrietig gemaakt. Ik kreeg te horen dat ik een superdominant paard had, dat geen sikkepit respect voor me had. Ik ben geen leider voor haar, en het kwam erop neer dat ik haar beter zou wegdoen. Ik snap eigenlijk niet waarom dit gezegd werd. Een paard is toch een kuddedier, en het is toch normaal dat als ze haar kudde niet meer ziet, maar wel hoort, en ze panikeert, dat ze haar kracht gebruikt om terug naar de kudde te gaan? Of ben ik hierin helemaal mis?
Op de weide pikt ze grondwerk goed op, en blijkt ze zelfs erg gevoelig te zijn. Tegen de andere paarden is ze niet heel dominant, maar ook niet snel onder de indruk.

Wat denken jullie hiervan?

Nogmaals, ik zoek geen tips voor het trailerladen op zich, enkel jullie mening over de commentaren die ik achteraf kreeg.

Alvast bedankt!

kitobeer

Re: Trailerladen was een ramp, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:51

Ik vind het een hele normale reactie van je paard. En daar kan geen mens tegenop tegen die 600 kilo dat zijn instinct volgt.
Dus je hoeft je niet schuldig te voelen over het commentaar wat andere erover zeggen.
Je had zoveel kunnen doen op voorhand kunnen doen om het laden tot een succes te laten worden. Dat is waar. Maar dat kost zowieso tijd en is niet altijd haalbaar op een accomodatie of wei waar je paard staat.
uiteindelijk proberen we altijd maar het beste te doen voor zover dat mogelijk is. En dat hangt dus van verschillende factoren af. Accomodatie, tijd, ervaring, hulp etc....
Nee de beste stuurlui staan aan wal. En hebben heus ook al wel dingen verkeerd aangepakt .

Ik denk wel dat wanneer je het nog eens wil proberen zou het waarschijnlijk wel beter werken om het vervoer in de wei te rijden in het zicht van de andere paarden en een ander paard van de kudde mee te laden.

Volgende keer gewoon een goed plan maken.
succes nog.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 16:58

We gaan de paarden dit weekend te voet naar de andere weide brengen (waar het al wel goed gegaan is), en van daar nog een keer proberen.

Maar hoe jij het verwoordt geeft me toch al wat meer moed. Bedankt daarvoor! Ik heb mezelf lang moeten overtuigen dat het wel in orde zou komen met haar gedrag, en eindelijk ging het de goede richting uit. Ik heb haar een hele tijd "niet graag gezien", en eindelijk kreeg ik een band met haar. En dan dit...

Gelukkig heeft de trainster die haar zadelmak zou maken me telefonisch weer opgepept. Toen ik zei dat ze terug wat gedrag vertoonde van vroeger, zei ze dat het erg normaal is dat ze in een onzeker moment terugvalt in haar vroegere gedrag. Ik hoop echt dat ik haar snel naar daar kan brengen, ik kijk er echt naar uit om met de trainster samen te werken.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:09

Daar ben ik het mee eens Vang :)

Ik zou je ook niet teveel druk maken om het commentaar. Ik weet uit ervaring dat als er iets niet goed gaat, er altijd een hele pennybrigade klaar staat om met de vinger te wijzen en te roepen dat het paard dominant is en je geen leider bent. Idd een geval van de beste stuurlui staan aan wal. Een totale dooddoener, dat geroep over dat je paard dominant is en je geen leider bent. Als je paard de trailer niet op wil is hij dominant, als hij met zijn rug naar je toe gaat staan is hij dominant, als hij een scheet in jou richting laat is hij dominant :+ Ik heb het zo vaak gehoord. Mensen vinden het gewoon fijn als ze negatief kunnen oordelen over iemand, daar voelen ze zich zelf beter door. Je paard wilde gewoon graag naar de kudde terug, en hij was blijkbaar niet zo veel in handen geweest - bijna elk paard had zo gereageerd imo.

Als je paard straks beleerd is en hij wat meer in handen is geweest, dan kun je rustig gaan oefenen met de trailer en zeker weten dat het dan goed gaat komen. Zolang je hem maar niet uit je handen laat trekken oid en niet opgeeft! En natuurlijk hulp vraagt als je er geen vertrouwen meer in hebt. Succes :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:12

Misschien ook eens handig om te proberen.
Meerdere mensen hier op bokt hebben topics geopend over probleem met trailer laden.
Naast zelf geduld hebben is het een optie of 1 van deze mensen om hulp te vragen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:14

Heeel rustig vooral niet slaan, gewoon heel zachtjes een bezem op zn kont leggen daar schrikken ze heeel erg van en je doet ze geen pijn. stok omhoog en zachtjes neerleggen net zolang totdat ze dr in loopt en natuurlijk goed vast houden. bij onze fries doet dit wonderen, wildie niet laden pak je de bezem en die hou je omhoog en hij vliegt erin

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:05

Van een trailer op zich heeft ze geen schrik, ze is al twee keer vervoerd. Het was nu kwestie van "ik wil terug naar mijn kudde".

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:07

en 2 paards trailer en vriendje \ vriendinnetje meenemen eerste paar keer me het oefenen

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:13

Maar vinden jullie dit dominant gedrag?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:14

En de vervoerder kon niet de wei in met trailer en daar laden?

Weg van de paardenkudde en enkel met mens als kudde op stap moeten ze leren. Het is zeker een gat in de opvoeding en helemaal omdat zulk gedrag voor jouw gevaarlijk is geef ik de commentaren in zekere zin wel degelijk gelijk. Het vasthouden aan de kudde als veilige plek ipv die bij jouw te willen zoeken en kunnen vinden! is iets wat kennelijk nog tijd/training nodig heeft.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:20

Ik vind het zelf niet perse terecht om dit dominant te noemen, imo kun je zo niet zeggen of het paard dominanter is dan een gemiddeld ander paard. En ik denk zelf ook niet dat het TS vooruit helpt om aan de zijlijn te gaan staan en te roepen dat het paard dominant is. Ze zouden bijv. gewoon een handje kunnen helpen ipv alleen te oordelen :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:51

Je geeft het zelf al aan dat je eerst niet de baas was, een trailer ingaan is erg eng, en ik denk dat dan makkelijk het oude gedrag terug kom, dus dat er dan een gezagsverschil enorm naar boven komt.
Maar dat had je zelf al door, dus iedereen zegt dan nog een keer, en trapt lekker tegen een open deur.
Bovendien ben je al bezig om dat op te lossen door ze naar een ander te brengen om in te laten rijden.
En een paard kan zich altijd losbreken, bij mij al gebeurd met een shetlander en een trekpaard, als mens heb je soms niets meer te vertellen, en met veel geduld en leren, komt het gezag echt weer terug, en nog blijft dan een paard humor hebben en je soms flink verrassen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:01

Het werd al eerder gesuggereerd maar probeer voor nu een vriendje mee te nemen. Dat maakt echt een wereld van verschil. Mijn paard doet alles om van de trailer weg te komen als hij er alleen op moet maar als er al een vriendje op staat loopt hij er voor me uit op.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:07

Beste stuurlui staan aan wal,

Maar........ je zal je paard wel moeten leren van de kudde weg te gaan. Je had dit al kunnen trainen voordat het trailerritje kwam.
Ik vermoed dat je al het grondwerk in de wei bij de kudde doet. Dat moet je nu gaan verplaatsen naar buiten de kudde, elke keer een stukje verder en langer zodat ze weet dat het ook veilig is om zonder de kudde op pad te gaan.

Het gaat niet zo zeer om dominantie, maar meer om het feit dat jouw paard zich nog niet volledig veilig voelt bij jou, ze haalt haar veiligheid uit de kudde. Dat moet anders, anders kan je nooit in je eentje in de bak rijden of alleen een buitenritje rijden omdat je paard blijft hangen aan andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:12

Aah zeer herkenbaar en als ze eenmaal die kop omtrekken ben je ze kwijt en rennen ze zo weg. Heeft me laatst wel een leuke foto opgeleverd toen we naar huis gingen van een fotomeeting maar leuk is het niet nee.

Als wij nu gaan laden doen we het touw rond zijn neus, wil hij omkijken krijgt hij een snuk. Hij probeert het 2 a 3 keer en daarna loopt hij de trailer op.

Leuk hoor die koudbloeden. Het is geen angst TS en zeker ook geen dominantie. Het "probleem" is nu alleen dat het haar gelukt is en dat je volgende keer echt alle zeilen bij moet gaan zetten.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:22

Tja Ik denk niet dat het 100% dominantie is, ieder paard doet wel eens zo iets, paarden zijn geen computers, en helemaal de baas zijn over je paard bestaat niet. Een paard blijft als het goed is ook nog gewoon paard. en geen onderdanige grote slaaf.
Hoe duidelijker je zelf bent hoe eerder een paard je gewoon volgt in een vreemde situatie.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:28

Dit is geen dominantie, dit is niet durven, de onzekerheid. Ga lekker naar je veearts en haal een tranqueliser om haar te sederen doe dat 1 uur van tevoren zonder stress in dr mond, zoals een wormkuur en laat haar even lekker staan. Als ze dan op transport gaat is ze relaxed en heeft geen stress. kost je een paar centen maar voor haar is het een heel stuk makkelijker.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 08:39

Het transportbedrijf kost me ook telkens veel geld... Misschien inderdaad voor de zekerheid, alle tips samen gebruiken. Maar ik ben al blij dat niet iedereen hier dominantie in ziet :-) Ik wil haar nu zo snel mogelijk naar de trainer krijgen, en zij zal me denk ik erg goed verder kunnen helpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:46

Belangrijk is TS dat jij je niet onzeker laat maken. Je schrijft over jullie vooruitgang, je schrijft over het oude gedrag toen je haar net had en over dat ze terug denderde naar de kudde toen ze de trailer in moest.
Je hebt hier gewoon goed van geleerd. We maken allemaal fouten met paarden want niemand is gelijk volleerd.
HEt paard en jij hebben met hulp goede stappen gemaakt en nu ging het eventjes heel erg fout. Dus ja, je zult volgende keer alle zeilen moeten bij zetten, wellicht met hulp en het is niet zo dat je niets bereikt hebt met je paard.
Je bent kritisch op je eigen handelen en je eigen paard, je weet wanneer je hulp moet halen, dus ga er voor en het komt wel weer goed.
Je paard was even heel erg onzeker, je had het trailer laden niet goed voor bereid en diegeen die hem op kwam halen gaf het wel heel erg snel op zonder het nog eens te proberen in de buurt van de kudde. Jammer voor jou want dan was het gelijk opgelost en doorbroken geweest.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-08-14 09:14, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:47

Indien je de mogelijk hebt ga wat extra oefenen. Maar hou altijd in je achterhoofd, het paard moet er niet in het mag erin.
Deze methode heeft mij enorm (dankzij een stalgenote) geholpen met trailer laden. Alle keren ben ik eerst met haar aan de hand in de bak aan het werk geweest zodat ze de aandacht goed op mij had.
En dit bij de trailer ook gedaan, de aandacht blijft op mij gericht (pffff en dat is best lastig als er diverse personen omheen komen staan te kijken).
Maar uiteindelijk stond ze er gisteren met 10 minuutjes op.

Ik zie het in jouw geval niet als een dominantie probleem, maar ze was met haar aandacht op de kudde gericht. Logisch is dat ze terug wilt naar haar kudde, is natuurlijk gedrag.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:51

Het is allebei. Ik zou dit absoluut niet pikken van mijn paard. Maar die is dan ook ervaren en onze relatie is al heel lang bevestigd. Die mag zelfs uit angst echt niets doen wat mij in gevaar brengt. En ook echt niiet ten koste van mij naar de kudde toe gaan.

Jullie zijn op de betere weg na een flinke dip en je paard kent nog niet zo veel. Dit incident zegt dus nog niets over jullie. Toekomst. Dit was gewoon nog een stapje te ver op dit moment. Beter voorbereiden en later nog een keer proberen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:52

Een paard wat niet helemaal gewend is aan het volgen van een mens, zal niet zijn/haar signalen van rust en vertrouwen overnemen.
Pol013, jouw paard weet jou dus te volgen, maar in noodsituaties zal je versteld staan wat hij/zij doet.
Je kan nog zo hard beweren dat die van jou het niet doet, maar een paard blijft een vluchtdier.. ook die van jou.. als jij niet de juiste signalen afgeeft in een penibele situatie zal je paard zich weinig aantrekken van je.
Daar naast is ts niet echt bezig geweest met haar paardje blijkbaar en moet t nu de trailer in. Pff moeilijk. Ik heb hier ook zo'n fijn paard.. inmiddels 11 en niet gewend aan reizen. Doet perfect wat ik wil. Maar weet dat ie sterk is en een stang achter hem sluiten gaat niet omdat ikzelf spanning opbouw.
Een ander het laten doen wil ook niet. Dus weet wat ts een beetje bedoelt.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:56

Niet naar luisteren! Mijn pony was precies zo! nog erger, met als je haar van het land kwam halen trapte ze je weg enz. Nu? Is ze heel braaf en loopt ze zo de trailer in! en mijn pony was al 12, die van jou 4 je krijgt haar echt wel makker hoor ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:51

om nou te zeggen dat je haar gelijk weg moet doen is een beetje onzin, maar dat je geen leider voor haar bent is toch gewoon duidelijk.

In eerste instantie is mijn gedachte waarom beginnen mensen toch altijd aan jonge paarden terwijl ze hier helemaal niet geschikt vor zijn. Maar goed je hebt haar nu eenmaal en daarmee moet je vooruit. Ik zou eerlijk gezegd niet jijzelf maar degen die hem komt halen laten inladen. Jij bent zelf al onzeker geef je aan en zij luistert niet naar jou. Laat iemand haar inladen die niet onzeker is en weet wat die doet. Beter in een keer goed dan dan het tien keer misgaat. Ik bedoek daarmee niet met slaan of iets, maar als je in een keer duidelijk bent en aangeeft dat er maar een weg is en dat is de trailer/vrachtwagen in heb je hier voor de rest van de tijd plezier van. Als je begint met snoepjes en truttig gedoe dan snapt dat paard niet wat de bedoeling is. Duidelijk zijn dat is het belangrijkste. Zorg ook dat ie niet kan ontsnappen. Kan je hem aan een gewoon halstertouwtje niet houden, doe er dan een ketting om of touwtje om dr neus. Sommige mensen vinden dit zielig, maar als je een keer leert dat ze niet kunnen ontsnappen dan is dat meestal voldoende. als ze een keer ontsnappen weten ze dit voor de volgende keer en dat gaat van kwaad tot erger. Bij de trailer ook. jij bent degene die bepaalt. als jij voor de klep gaat stilstaan waarom zou je paard er dan in gaan? Problemen met laden komen 9 van de 10 keer door verkeerde lichaamstaal van de begeleider. Al heb jij niet echt problemen met het inladen maar uberhaubt met je paard uit de weide halen begrijp ik?

Ik hoop dat je paardje er de volgende keer wel oploopt en netjes zadelmak weer terugkomt!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:03

Sorry hoor Bliver,
Dat was net de reactie waar ts op reageert, beetje jammer.
Vanmiddag voor de grap een paard de vrachtwagen in laten lopen met vol publiek, maar mevrouw deed amper iets hoor ze stond vrolijk te kijken en stond wel lekker stil, en ik was duidelijk en ik ben de baas.
Men, rij, en begeleiding geef ik dagelijks met haar, al meerdere jaren. Moest wel aan TS denken, en ik heb gewoon rustig de tijd er voor genomen en met wat druk ging het prima, en daarna er weer in en er weer uit, de laatste keer gingen goed.
O ja en toen ze voor de eerste keer ging vond ze het handig om met een been over het zijschot naar boven te klimmen.
Maar iedereen geeft commentaar, en voert de druk maar op, terwijl het paard gewoon het op haar eigen tempo wilde doen.
En had ze omgedraaid, dan had ik ook gevlogen, sorry de dame weegt 900 kg.