Shetlander in paardentrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Shetlander in paardentrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:53

Ik ben rustig aan opzoek naar een shetlander om mijn kudde van twee te komen verrijken.
Nu ben ik alleen in het bezit van een 1,5 paards trailer, hoe kan ik een shetlander hier het beste in vervoeren?
Beide stangen zitten op kont hoogte voor paarden, een shet kan er dus zonder al te veel moeite onderdoor. Beide stangen er dan uit en shet los in de trailer of de pony toch vastbinden en alleen de voorstang er uit?
Of wellicht nog een andere manier?

Cil_

Re: Shetlander in paardentrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:55

Ik zou de pony los laten lopen in de trailer, met wat hooi om hem bezig te houden. Wel vasthouden tot de klep dicht is. De pony kan toch onder de stangen door dus die kan m.i. rustig laten zitten.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:00

Ik vervoer mijn shet in een 2paardstrailer, en ik zet hem aan 2 halstertouwen vast, en hij blijft altijd netjes staan

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:09

maresie schreef:
Ik vervoer mijn shet in een 2paardstrailer, en ik zet hem aan 2 halstertouwen vast, en hij blijft altijd netjes staan

Ja zo doe ik het ook, los vind ik nogal eng. Stel hij gaat met zijn kont tegen het deurtje aan duwen in een bocht. Vind de zijdeurtjes nu niet echt heel stevig op slot zitten.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:14

ik heb de vorige keer een paar balen hooi in de punt gelegd, zodat ze niet onder de stang door kan. Dit ging prima

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:20

Wij hebben toen de Shetlander vast gezet aan de ring helemaal vooraan in de trailer. Stangen hebben we er gewoon ingelaten, zorgt volgens mij ook voor extra stevigheid van de trailer?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:25

Ik heb een 2 paards trailer en zet hem ook altijd gewoon vast, maar ik zet vooraan een pallet of ijzerenhekje, zodat hij er niet onderdoor kan en zichzelf dus ook niet kan ophangen o.i.d.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:50

Ik had ook een 1,5 paard trailer en een kleintje van 1,05 cm hoog. Ze liep steeds onder de borststang door.
Ik heb bij een site voor paardentrailer onderdelen nieuwe houders voor de borststang gekocht en gemonteerd. De oude heb ik laten zitten, voor evt verkoop en ook omdat eraf halen kan betekenen dat de wand verder erodeerd.

Kost niks, klein beetje werk.

http://www.henra.nl/assortiment/onderdelen

Nu heb ik een 2 paardstrailer. Ik zet haar soms achterstevoren in de trailer, maar dat is ook niet ideaal. Ik heb nu een soort zwaar onmogelijk houten ding, een soort mojobarrier. Overigens is mijn oom de uitvinder van de mojobarrier (ik bedenk t me nu pas!!! haha).

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:12

Die van mij is gewend aan reizen en staat er meestal los in.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:18

Ik heb geleerd om ze aan de achterstang te binden. Of het nu een 1, 1,5 paards of een 2 paards is. Alles wat je in de trailer neerzet kan gaan schuiven. Los is geen optie vind ik.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:51

pipo schreef:
Ik heb geleerd om ze aan de achterstang te binden. Of het nu een 1, 1,5 paards of een 2 paards is. Alles wat je in de trailer neerzet kan gaan schuiven. Los is geen optie vind ik.

nog nooit van gehoord, dus ze staan er achterstevoren in ?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 05:52

ja, kunnen ze geen kwaad. Niet keren of bij deurtjes komen. Plus achteruit rijden schijnt erg aangenaam te zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 06:47

Onze shets gaan ook in een ruime 1,5 paards trailer. Wat ik ze zie doen is dat ze gebruik maken van het hoekje voorin. Daar draaien ze hun kont tegen de wand en dan staan ze prima. Ik zet ze overigens wel vast,

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:10

dit is geen shet maar een fries met veulen, zaterdag moesten we naar de keuring met fries en veulen en de veekoopman nam ze mee, paard op een helemaal lege vrachtwagen, en veulen los. paar stond aan de zijkant vast. nou dat vond ik wel gevaarlijk. paard kon geen steun aan iets vinden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:04

Het ligt eraan hoe groot de shet is of het verstandig is hem vast te zetten. Mijn mini's vervoer ik altijd los.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:53

Ik zet ze altijd aan 1 kant vast onder de stang door :)
Inmiddels aangepaste ponytrailer gekocht.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:28

Wij hebben 2 shets grote maat en die zetten we ook altijd vast aan 2 kanten in de trailer. Gaat prima, zijn brave shetten en blijven netjes stil staan. Stangen er wel in laten! Anders mag je er officieel niet mee rijden! Dit geeft idd stevigheid die de trailer nodig heeft.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 14:46

Ik heb net een shetlander opgehaald en in overleg met degene die reed het volgende gedaan:
Beide stangen er gewoon in, shetlander vast aan de voorkant (had ook los gekund) en dan een hooibaal in de punt zodat hij daar niet kon komen. Anders zou zijn volle gewicht op de as van de auto terechtkomen. De hooibaal zat met twee touwen vast zodat hij niet kon gaan schuiven en de pony heeft er gewoon lekker van staan eten onderweg. Hij kon wel met zn hoofd onder de voorstang maar doordat die hooibaal daar lag kon hij niet verder naar voren dus kon het geen kwaad.

Afbeelding

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:50

Wat een lieverd, gefeliciteerd met je aankoop :) En goed opgelost lijkt me!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 16:59

Wat een leukerd!
Ik vind dit geen mooie oplossing. Een eigewijs dier zou dus aan dat langere touwtje over de baal kunnen klauteren en dus in een "benarde" positie terecht kunnen komen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:12

pipo schreef:
Wat een leukerd!
Ik vind dit geen mooie oplossing. Een eigewijs dier zou dus aan dat langere touwtje over de baal kunnen klauteren en dus in een "benarde" positie terecht kunnen komen.

Alles kan natuurlijk :7 .

Als je goed kijkt dan zie te dat het touw aan de andere kant op het moment van de foto zo strak staat dat hij het halster scheef trekt. De pony nog strakker vastzetten ging niet, we kunnen moeilijk die pony ophangen (de bevestigingen zaten hoger dan de pony lang is).
Bovendien staat de pony hier met zijn hoofd onder de voorstang. Erg veel ruimte heeft hij niet om te klauteren (uiteraard niet onmogelijk).

Ik heb dit topic vanaf de zijlijn mee gevolgd. Adviezen over de pony los te laten zonder de punt te blokkeren vind ik erg dom. Een shetje weegt al gauw 150-200 kilo. Als de pony dan in de punt gaat staan krijg je een veel te hoge kogeldruk van de trekhaak. Dit kan een auto stuur- en remloos maken in een noodsituatie! Ook om deze rede hebben wij maar 1 hooibaal gebruikt. Je wilt tenslotte ook geen 40 kilo (extra gewicht, bovenop de standaard kogeldruk van de trailer) hooi in de punt. Om maar te zwijgen van de stevigheid van de meeste deurtjes. Daar wil je ook geen pony tegenaan laten leunen. Dat kan ook gruwelijk mis gaan.

Ik ben van mening dat deze manier een shetje vervoeren,los of vast, een veilige manier is. Het blijft altijd een afweging tussen een aantal risico's die je zoveel mogelijk probeert te verkleinen.

(ik spreek van "wij" in mijn bericht omdat ik degene ben die vandaag deze pony vervoerd heeft)

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:27

Ik had mijn shet los in de trailer staan dat ging heel goed!