pony rent weg door traktor, na twee kilometer pas gevangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

pony rent weg door traktor, na twee kilometer pas gevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 13:40

Rijd vanmorgen met mijn pony een buitenritje, ging best goed. Zie ik verderop een traktor met flinke aanhanger, dus ik stap af, ga zo ver mogelijk de berm in en gebaar met arm of ze rustig willen doen. Bestuurder geeft gas bij, pony raakt in paniek, geven nog wat gas bij en pony breekt los en rent op hol geslagen weg. Ik er achter aan gerend, traktor moest ook die kant op maar ging gewoon door vol gas terwijl flower in paniek rende. Zaten met twee man in de traktor te lachen. Flower rent bijna tegen wielrenner op en gaat net voor wielrenner langs links af richting de weg waar ze staat. Had bijna twee kilometer gerend voordat ik haar eindelijk had. Snel erf opgerent met haar want traktor zat vlak achter ons. Zitten de bestuurder en bijrijder te lachen en middelvinger op te steken. Flower terug gebracht naar weiland was nog helemaal in paniek, voor zover ik zag gelukkig niet gewond maar ga straks nog controleren of haar benen niet dik geworden zijn. Na het afzadelen naar de boerderij gedaan waar ze vandaan kwamen, was personeel van hun maar verder werd er vrij laconiek gereageerd. Vraag me af wie nu daadwerkelijk aansprakelijk is als het erger afgelopen was. Hun omdat ze moedwillig gas bij bleven geven terwijl ze zagen dat ik gebaarde rustig aan te doen of ik omdat het mijn pony is.

romyver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:44

ik zou niet weten wie er aansprakelijk is.
maar ff serieus....
hoe idioot kan je zijn!?!?!?!?
als ze dat bij mij gedaan hadden had ik ze persoonlijk nog een draai om dr oren komen geven.
en niet te zuinig ook..
walgelijk hoe asociaal sommige mensen kunnen zijn!!
:r

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:45

Jij :j

Je wordt geacht kontrole over je dier te hebben en het bij je te houden.

Waarom ben je in eerste instantie trouwens afgestapt ?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:45

Wel erg dat ze zo gereageerd hebben zeg! Geen rekening gehouden met de medeweggebruikers.

Als ik jou was, was ik echter wel op mijn paard/pony blijven zitten. Dan heb je iets meer te vertellen als dat je met 2 handen ernaast je pony onder controle moet houden.

Goed dat je terug gegaan bent naar de boederij waar deze mensen blijkbaar werken. Alleen jammer dat ze geen passende reactie terug hebben gegeven.

Ik had trouwens ook niet paard/pony gelijk afgezadeld en teruggezet, maar opgestapt en nog een stukje verder gelopen. anders blijft die angst erin zitten bij jullie beiden en wordt het de volgende keer erg lastig om weer naar buiten te gaan!

Hoe oud ben je? Anders nog een keer met een ouder persoon terug gaan naar die boerderij?

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:46

Schandalig dit. Dat het gebeurt is al vervelend genoeg, maar dat de reactie van de bestuurder + bijrijder en het bedrijf zijn gewoon onbeschoft in mijn ogen.
Ik zou overwegen om maken om een melding te maken bij de politie. Niet als aangifte, maar dat het wel ergens genoteerd staat en mochten er meer van dit soort gevallen bekend zijn, kan de politie nog het gesprek aangaan.

Hoop dat je paardje geen fysiek letsel heeft en dat ze na vandaag weer van de ergste schrik bekomen is. Jij hebt verder ook niet?

Ik zou zelf denk ik ook eraf zijn gesprongen met het idee, dat (in geval van echte nood) het alleen mijn paard is en dat ik(!) mijn paard kan verzorgen ipv dat we beiden verzorging nodig hebben. Daarnaast denk ik dat door ernaast te staan, je je eigen 'angst' beter onder controle hebt dan erop.
Laatst bijgewerkt door MoOtJuHh op 16-07-14 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:46

Helaas bestaan er zulke idioten. Ik had het van de week met een Motorrijder op een Harley, trekt naast mij even het gas open. Als er wat gebeurt ben je inderdaad zelf de sjaak, omdat het jouw dier is. Hoe banketstaaf het ook is dat het moedwillig gedaan wordt.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:47

Wat verschrikkelijk associaal van die luil!! :n :n Heel goed dat je naar dat bedrijf gegaan bent.Jammer dat ze zo laconiek reageerden. Ik weet niet of je voor zoiets naar de polie kan stappen?
Ik kan er niet goed bij met mijn hoofd waarom mensen dit opzettelijk willen doen. Ik snap er ook de humor niet van in.
Gelukkig dat paard zo op het oog niets mankeert.Hopelijk blijft dit zo en zal ze niet bang blijven voor tractors. Je zal wel flink geschrokken zijn of niet?

Waarom zou jij schuld hebben? je deed toch niets verkeerd en stond toch ergens waar je mocht staan met/op paard?

Is ze altijd bang voor tractors of was dit incidenteel?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:50

wat een asociaal gebeuren zeg!! Als ze op die boerderij er niks aan deden dan sprak ik zelf wel eens ff flink aan en anders (als je het zelf niet wilt/durft)misschien ook ff melding maken bij de politie.?

Tijdje terug motorcrossers tijdens buitenrit tegengekomen.
Kwamen ineens plankgas van achteren, paarden van vriendinnen sloegen op hol, ik draaide mijn paard om en heb ze flink wat toegeschreeuwd(zal maar niet zeggen wat, anders staat heel bokt weer op hol :P ;) )
maar ze begrepen wel dat het serieus was want ze stopten en zetten hun motor af.
Daarna hebben we ze niet meer gezien..
Helaas waren alle paarden toen wel zwaar over de flip en zijn we terug naar huis gemoeten.

Hopelijk houd je paard niks over aan dit voorval. Ik zou wel morgen meteen weer een buitenrit op dezelfde route maken om je paard het vertrouwen terug te geven.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 16-07-14 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:50

wwillemijn schreef:
Helaas bestaan er zulke idioten. Ik had het van de week met een Motorrijder op een Harley, trekt naast mij even het gas open. Als er wat gebeurt ben je inderdaad zelf de sjaak, omdat het jouw dier is. Hoe banketstaaf het ook is dat het moedwillig gedaan wordt.

Belachelijk eigenlijk. Oke het is jou dier dan is die jein de hand hoort te houden. Maar het blijven dieren en als dat soort lui de boel express opjutten.. 8)7 pfff

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 13:52

Heb haar pas enkele maanden en was eerste keer dat ik met haar buiten ging, ging tot traktor kwam gewoon goed, ook met auto's en fietsers die langs kwamen, pony is vier en ik ben 30 dus met ouder persoon terug gaan heeft geen zin. Heb melding gemaakt bij politie dus ben benieuwd of ik hier iets over terug hoor. Reden dat ik afstapte is omdat ik zoiets had dan kan ik haar beter gerust stellen en veilig gebaren naar traktorbestuurder en makkelijker zorgen dat ze zo ver mogelijk in de berm gaat staan.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:54

Ja ik ken het , hier doen ze dat ook .. voortaan kan je wel beter blijven zitten op je paard . Dan heb je net iets meer te vertellen .
Ik ben een keer aangereden , tracktor reed gewoon door ! En wij lagen in de sloot , ik woest toen we thuis waren ben ik er ff met paar vrienden langs geweest :Y) mischien niet de beste oplossing maar geen last meer gehad ;)
Wij moeten ons aan de regels houden , maar hun ook !

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:54

Shirley schreef:

Dit hoor je op bokt iedereen elkaar nazeggen, maar zo simpel is het gelukkig niet op het moment dat een andere weggebruiker door achterlijk gedrag een gevaarlijke situatie veroorzaakt.

Heel goed dat je melding hebt gedaan bij de politie, TS! En met afstappen is niets mis. Bij schriktrainingen wordt ook geleerd: situatie inschatten en wanneer je denkt dat afstappen veiliger is dan moet je dat gewoon doen.
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 16-07-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:55

Shirley schreef:

dat kan ik nog wel begrijpen. Ik stap soms ook af bij groot verkeer als ik voel dat ie wat gespannen is. als ik op de grond sta voelt ie meer vertrouwen dan wanneer ik er op zit. dit gaat wel steeds beter, maar zo lang het nodig is stap ik liever af als ie dan bij me blijft, dan wanneer hij wegschiet met mij erop.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:56

Meer gekken dan normale mensen hier op de wereld... jammer genoeg.. :(

Elmira30

ik stap ook altijd af hoor. Vind ik zelf veiliger en ja voornamelijk ook voor mezelf. Kan mijn paard geruststellen en die reageerd er ook beter op. Als ze aan de kletter gaan, gaan ze toch wel en houd je ze ook niet altijd beter in de hand ;) Ieder zijn ding...

Je hebt er hopelijk geen angst aan over gehouden?
Laatst bijgewerkt door Elmira30 op 16-07-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Shirley schreef:

Nou, dat vraag ik me af. Dit lijkt eerder op een artikeltje 5 als je het mij vraagt.

Citaat:
Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

SandravdB

Re: pony rent weg door traktor, na twee kilometer pas gevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 13:57

Daarom twijfel ik ook, is gelukkig goed afgelopen natuurlijk, maar stel dat ze wel vol tegen die wielrenner aangerend was inplaats van net paar meter voor hem langs, traktor bleef maar vol gas achter haar aan rijden, terwijl de bestuurder en bijrijder zaten te lachen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:00

Ongeacht of je controle over je paard moet hebben hun maken het verkeer gevaarlijk.
toevallig heb ik net mijn theorie en de vraag over wat te doen als je een ruiter passeert zat toch echt in mijn examen en het antwoord was niet gas bij geven. nee juist remmen dus de tractor was hier gewoon fout !

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:01

XxSultanxX schreef:
Ja ik ken het , hier doen ze dat ook .. voortaan kan je wel beter blijven zitten op je paard . Dan heb je net iets meer te vertellen .
Ik ben een keer aangereden , tracktor reed gewoon door ! En wij lagen in de sloot , ik woest toen we thuis waren ben ik er ff met paar vrienden langs geweest :Y) mischien niet de beste oplossing maar geen last meer gehad ;)

niet helemaal mee eens..
Sommige paarden kun je beter gerust stellen als je er langs staat afhankelijk vd situatie.
Ik ben ook wel eens afgestapt en aan de hand kreeg ik haar sneller gerustgesteld en kon ik haar meer vertrouwen geef. Als ik erop was blijven zitten weet ik zeker dat of we achterover geklapt waren of op hol waren gegaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:06

Pfff, wat een schrik inderdaad. Hopelijk is je pony okee?

Ik stap ook altijd af in zo'n situatie, tenzij ik de ruimte heb om op een veilige afstand naar het gevaarte te kijken. De mijne is nu eenmaal braver en minder bang als ik er naast sta. Niets mis mee.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:07

tamaramt schreef:
XxSultanxX schreef:

niet helemaal mee eens..
Sommige paarden kun je beter gerust stellen als je er langs staat afhankelijk vd situatie.
Ik ben ook wel eens afgestapt en aan de hand kreeg ik haar sneller gerustgesteld en kon ik haar meer vertrouwen geef. Als ik erop was blijven zitten weet ik zeker dat of we achterover geklapt waren of op hol waren gegaan.

ik moet ook afstappen bij de appaloosa die ik rij.
als ik er op zit heeft ze minder vertrouwen dan als ik ernaast sta. puur omdat ze mijn voorbeeld dan beter kan volgen

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:10

Dit had ik ook een keet met mijn oude verzorgpaard, gelukkig was hij echt bombproof.

Maar in iedergeval er kwam een oud klasgenoot langs op de scooter, zijn zus had ook paarden dus hij wist dondersgoed hoe paard kunnen reageren op onverwachte dingen.
Toen hij naast me reed begon hij met zijn gas hendel te spelen, ik heb toen snel paard los geklikt en t halstertouw achter hem aan gegooid :=
Raakte hem ook en die idioot had ook nog eens geen helm op 8)7

Paard was zo braaf dat ik dat kon doen anders had ik het nooot gedaan en ik denk dat als paarden hardop konden lachen dat hij echt in een deuk gelegen had _/-\o_

Edit: hiervoor hadden wij al een hekel aan elkaar en konden elkaar echt niet zien of de woorden vlogen over en weer >;)
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 16-07-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:11

Ik geloof dat je op het ene paard beter kan blijven zitten en op de ander ernaast. Afhankelijk van het soort paard en de situatie.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 14:13

Juist omdat ze nog jong is ben ik afgestapt en er naast gaan staan. Leek mij veiliger dan erop te blijven zitten bij groot verkeer.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:13

Ow ik had ze niet moeten tegen komen die jongens, had ze toch echt wel even flink op hun PIEP gegeven.

Melding maken bij de politie. En dit ook ff tegen de boer zeggen dat je dat gedaan hebt.

Misschien dat ze er leer uit trekken!