Ik zit momenteel een beetje met een dilemma..
In oktober ga ik voor langere tijd (hoop toch zeker een jaar) naar Australië.
Hier in Nederland heb ik alweer 10 jaar lang een ontzettend lief shetlander ruintje die ik helaas niet even mee kan nemen in de koffer..
Maar wat moet ik er nu mee?
Ik heb wat opties..
1. Een vriendinnetje van mij is helemaal weg van mijn pony. Zij wil gaan proberen een plekje bij haar in de buurt te zoeken, zodat zij zolang op mijn pony kan passen, kosten blijven geheel voor mij. Deze optie is het meest ideaal, maar ik heb hier nog geen zekerheid in, vandaar dat ik nu toch verder ga kijken..
2. Ik kan hem laten staan op de stal waar hij nu staat. Moet er dan wel flink voor gaan betalen (staat nu gratis, doordat ik veel voor de eigenaren doe). Nu is het betalen opzich geen probleem, ik heb natuurlijk een hoop over voor mijn pony, en opzich staat hij hier goed. Ondanks dat er dan niet veel met hem gedaan wordt, wordt er wel goed op hem gepast!
Maar het dilemma hierin: Ik wil eigenlijk het hoofdstuk van deze stal afsluiten als ik naar Australië ga.. Ondanks dat ik het hier altijd ontzettend naar mijn zin heb gehad, zijn de eigenaar en ik het laatste jaar ontzettend uit elkaar gegroeid wat betreft denkwijze over de paarden. Iets wat voor behoorlijke wrijving zorgt..
3. Verkopen... Iets wat ik liever niet doe.. Sowieso omdat ik hem natuurlijk helemaal niet kwijt wil (10 jaar geleden gekocht als jaarlinghengstje). En omdat ik hierin dan het totale zicht op hem verlies. Wat gaat er dan met hem gebeuren? Word er wel goed voor hem gezorgd? Worden er geen dingen gedaan waar ik altijd streng toezicht op heb gehouden (te grote kinderen op zijn rug bijvoorbeeld)?
Wat als de nieuwe eigenaren op hem uitgekeken zijn en hij in de handel beland?
Uiteraard kan verkopen ook goed uitpakken! Maar hoe weet ik dit van te voren?
4. In bruikleen geven? Kosten delen met iemand bij wie hij in bruikleen is ofzo? Maar hoe maak ik hier afspraken over? En wie wilt er een shetlandruintje in bruikleen? Hoe maak je afspraken over (evt.) DA kosten? En hoe maak ik dan afspraken over wat er gebeurt als ik terug ben?
Dit zijn de opties die door mijn hoofd gaan.. Ik krijg het voor mezelf niet duidelijk wat ik nu precies wil.
Wat er ook nog bijkomt, zelf doe ik er eigenlijk veel te weinig mee.. Verwaarlozen gebeurt zeker niet, maar hij verdient meer dan dat hij nu krijgt!
Even een beschrijving van de pony (voor het geval iemand een perfecte plek voor hem weet
)Naam: Tarek van 't Lentseveld
Geslacht: Ruin
Geboortedatum: 19-05-2003
Hoogte: ±85cm
Karakter: net een levend barbiepaard.. Bijt niet, schopt niet, is geduldig (tenzij er eten in het spel is), knuffelkont, bos manen waar je u tegen zegt (oke, heeft niks met karakter te maken, maar wel met het barbiepaard
). Verkeersmak en erg bomproof. Lief voor kinderen, braaf bij hoefsmid, DA en braaf met dingen als scheren etc.Beleerd?: Niet echt.. Is braaf aan de hand met kinderen op de rug (3/4 jarigen), maar verder niet ingereden. Kent een wagentje, doet hij braaf, maar nooit echt doorgepakt. Kent enkele vrijheidsdressuur oefeningen.
Bijzonderheden: Heeft achter iets zwakke knieën. Bij voldoende beweging (24/7 weidegang of trainen) heeft hij hier weinig last van.
Sorry voor het lange verhaal!
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken voor de perfecte oplossing!