2 paards vrachtwagen alleen voor Shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sussanne

2 paards vrachtwagen alleen voor Shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:35

Ik snap iets niet. Ik kwam op mp een paardenvrachtwagen tegen. De massa ledig gewicht is 3110kg en het max beladen is 3500 kg. Dat houd in dat je nog geen 400kg mag laden.
Als jij en nog iemand mee neemt, laten we zeggen 150kg. Dan hou je alleen nog ruimte over voor een kleine pony of shet. Waarom is zo'n vrachtwagen dan nog handig? Het leek mij handig, maar mijn paard mag niet eens mee. -O-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:29

Ik heb geen verstand van vrachtwagens, maar dit lijkt mij toch ook wel erg weinig. Zit er niet ergens een communicatie foutje of rekenfoutje dat je 3500 -erbij- kan laden, en dat het max totaalgewicht van de wagen (max beladen) daarmee op 3110+3500= 6610max kg zou mogen komen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:32

Telpeva schreef:
Ik heb geen verstand van vrachtwagens, maar dit lijkt mij toch ook wel erg weinig. Zit er niet ergens een communicatie foutje of rekenfoutje dat je 3500 -erbij- kan laden, en dat het max totaalgewicht van de wagen (max beladen) daarmee op 3110+3500= 6610max kg zou mogen komen?

Ehhh nee, 3500 is het maximale wat het totaal mag zijn.

TS bedenk ook dat de benzine/diesel nog bij het gewicht komt en je extra spullen.
Je houdt 390 over daarvan af gaat de brandstof, en 2 personen. Dan hou je effectief heel weinig over om te laden.

smurfje

Re: 2 paards vrachtwagen alleen voor Shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:33

Klopt. Bij het merendeel van deze wagentjes mag je 1 pony laden. Mensen houden daar geen rekening mee. En worden op de bon geslingerd

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:35

daar wordt regelmatig de fout gemaakt. Mensen denken dan een mooi B- rijbewijs vrachtwagentje te hebben waarmee ze twee paarden mogen vervoeren of desnoods 1. Maar wanneer ze eens verder kijken dan hun neus lang is komen ze er idd achter dat er misschien net 1 shet op mag.
Snap ook niet dat die dingen terug gekeurd mogen worden.
Ik geloof dat 9 van de 10 wagen op MP nog niet eens 1 pony of twee zakken cement mogen hebben.

Die van ons staat ook op MP maar die is niet terug gekeurd en is dus een C-rijbewijs.
Laatst bijgewerkt door deflin op 09-07-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:35

Of zoals in dit geval, nog niet eens 1 pony kunt laden.
Er zijn meer dan genoeg van dit soort gevallen bekend.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:41

Maar als er maar zo weinig in mag, kan zo'n wagen dan zomaar als 2paards verkocht worden? Aangezien 1 paard dus al niet eens zou kunnen?

Echt goed dat ik dit topic tegen kom, ik ben wel zo'n naiveling die zich vast staart op het woordje 2 paards, en ik zou waarschijnlijk gewoon 2 paarden erin zetten met daarbij de aanname dat dat wettelijk toegestaan is, aangezien de wagen het labeltje 'voor 2 paarden' heeft. Eng idee eigenlijk -O- maargoed, weer wat geleerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:45

Telpeva schreef:
Maar als er maar zo weinig in mag, kan zo'n wagen dan zomaar als 2paards verkocht worden? Aangezien 1 paard dus al niet eens zou kunnen?

Echt goed dat ik dit topic tegen kom, ik ben wel zo'n naiveling die zich vast staart op het woordje 2 paards, en ik zou waarschijnlijk gewoon 2 paarden erin zetten met daarbij de aanname dat dat wettelijk toegestaan is, aangezien de wagen het labeltje 'voor 2 paarden' heeft. Eng idee eigenlijk -O- maargoed, weer wat geleerd.

Ja hoor die mag zo verkocht worden omdat hij ook is ingericht (en goedgekeurd) als veewagen.
Alleen je mag er wettelijk niets in vervoeren.

Vaak zijn het vrachtwagens waarvoor eerst een C rijbewijs nodig was en deze hebben ze terug laten zetten naar max 3500 zodat ook mensen met een B rijbewijs mee mogen rijden.
Alleen heb je er officieel niks aan.
De constructie kan dus prima 2 paarden aan, maar je rijbewijs dus niet :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:09

Oooh op die fiets, nu snap ik het wel! Thanks voor de uitleg :D

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 06:43

Wat heb je er dan aan? Helemaal niks. Toch jammer, want ik vraag me af wat voor sommigen als ik, veiliger rijden is. Een varchtwagentje of een trailer waar ik 0, 0 ervaring mee heb. Niet dat ik op korte termijn weg moet hoor, maar was gewoon es wat aan het neuzen. Misschien toch maar eens leren rijden met aanhanger, voor het geval nood aan de man komt :D :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 06:47

Of je c rijbewijs halen ;)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 08:43

belle_boef schreef:

Whahah dat is ook een optie. Maar ik vraag me af waar je meer aan hebt. BE of C. Denk het de BE. ;) toch vind ik het jammer. Het is wel een flinke domper als je dit niet weet. Sta je daar aan de weg met twee paarden en je mag niet verder, en een dikke prent in je handen. Terwijl jij in de veronderstelling bent dar je rustig twee paarden kunt vervoeren.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:50

Daarom is het belangrijk de papieren van je auto te bekijken.

En Veel mensen doen dat niet.

Lize_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:52

Een paar weken geleden stond ik als parkeerwacht bij de wedstrijdruiters op het terrein. Daar zag ik ook aardig wat vrachtwagentjes. Dus ook even gegoogeld.Bekeuringen schijnen nog wel mee te vallen, aangezien je 10% marge hebt (hier mag je dus 350 kg extra vervoeren voordat je een prent krijgt). Het probleem is meer de verzekering. Als je met 2 paarden op pad gaat, had je moeten kunnen weten dat dit niet wettelijk is toegestaan en dus illegaal. Als je een schade maakt, vergoed de verzekering dit niet. Dit kan vele malen duurder zijn de prent van oom agent.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:03

Sussanne schreef:
belle_boef schreef:

Whahah dat is ook een optie. Maar ik vraag me af waar je meer aan hebt. BE of C. Denk het de BE. ;) toch vind ik het jammer. Het is wel een flinke domper als je dit niet weet. Sta je daar aan de weg met twee paarden en je mag niet verder, en een dikke prent in je handen. Terwijl jij in de veronderstelling bent dar je rustig twee paarden kunt vervoeren.

Daarom moet je inderdaad goed de papieren bekijken.

Ditzelfde verhaal geldt ook voor die mooie kleine 2 paards paardenautotjes. negen van de tien hebben maar een laadvermogen van 1100 KG, maar er zijn heel veel mensen die er twee volwassen paarden in meenemen terwijl je dan inclusief je spullen en je zelf er ruim over heen gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:34

Sussanne schreef:
Ik snap iets niet. Ik kwam op mp een paardenvrachtwagen tegen. De massa ledig gewicht is 3110kg en het max beladen is 3500 kg. Dat houd in dat je nog geen 400kg mag laden.
Als jij en nog iemand mee neemt, laten we zeggen 150kg. Dan hou je alleen nog ruimte over voor een kleine pony of shet. Waarom is zo'n vrachtwagen dan nog handig? Het leek mij handig, maar mijn paard mag niet eens mee. -O-

Klopt. 99% van alle B-rijbewijs-vrachtautootjes rijden ook overbeladen rond. De simpelste fout die gemaakt wordt is dat men denkt met 10% overbelading wel weg te komen. De politie wil dat bij een controle nog wel accepteren, de verzekering zou daar weleens heel kritisch op kunnen worden in geval van brokken!!

Het grote gros rijdt echter volkomen onwetend met illegale, en dus onverzekerde, combinaties rond!!

Triest dieptepunt wat ik enige tijd geleden meemaakte: een bokker liet op mijn advies de (B-rijbewijs) wagen wegen alvorens verder te kijken; bleek de auto leeg 3800kg te wegen!!!!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:25

Ik heb een vraagje...
Mag ik met mijn c-rijbewijs dan wel 2 paarden laden op een 2-paards vrachtwagentje?
Ik denk van wel, en ga ervan uit dat het vrachtwagentje dit gewicht ook mag hebben.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:33

Dat denk ik niet, volgens papier mag je auto max 3500 wegen dus dan heb je je daar maar aan te houden.
Misschien dat ze wel wat makkelijker zijn, maar ook verzekeringstechnisch kom je hier niet mee weg lijkt mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:04

ikkebenhier schreef:
Ik heb een vraagje...
Mag ik met mijn c-rijbewijs dan wel 2 paarden laden op een 2-paards vrachtwagentje?
Ik denk van wel, en ga ervan uit dat het vrachtwagentje dit gewicht ook mag hebben.

Nee, je hebt je te houden aan de TMM van de auto. Overbelading heeft niks uit te staan met rijbewijs.

Wel is het zo dat die 2-paards gebakjes tegenwoordig ook leverbaar zijn op een sterker chassis, hogere TMM en C-rijbewijs. Dan zijn het wel nuttige autootjes omdat ze dan wel 4000 - 5000kg TMM hebben maar niet de enorme afmetingen van de gemiddelde vrachtauto.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:11

Er zijn heel weinig vrachtwagentjes die inderdaad 2 paarden kunnen laden en die zijn vaak wat ouder.
Wij hebben er een, en echt waar, die van ons kan 2 paarden incl spul. We hebben hem op de laadbrug gehad! Zijn echter zeer zeldzaam.

Zo stond er hier ook een op marktplaats en de boktmarkt. Hartstikke mooi ding! Mooi ingericht en zag er echt goed uit, bijna €20.000. Maar met alles wat er ingebouwd was kon er volgensmij niks meer op :=

Toen ik er naar vroeg was er geen reactie :=

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:16

ikkebenhier schreef:
Ik heb een vraagje...

Dat hangt er vanaf.

Er zijn vele gewichten van die vrachtwagens, maar 2 zijn er nu dan even belangrijk.
Even ervan uit gaande dat we het over een 2-paardsvrachtwagen hebben die op dit moment teruggekeurd is voor B rijbewijs en dus maximaal 3500 kilo mag wegen (toegestane maximum massa).

Maar een wagen is die wel beter gebouwd is en op de papieren een TECHNISCHE max massa heeft van nah zeg 5000 kg (ik noem maar even wat).

Als je dan C rijbewijs heb kan je hem voor 45 euro weer laten opkeuren naar maximaal die 5000 kg. En dan kan je dus tot dat gewicht laden.

Maw zoek de technische max massa op in de papieren!! Dat bepaald wat de wagen werkelijk aan kan en tot wat je max op papier kan krijgen aan toegestane massa.

Let wel op dat je die wagen dan NIET meer, ook NIET leeg, met B mag rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:26

Toydoll schreef:
ikkebenhier schreef:
Ik heb een vraagje...

Dat hangt er vanaf.

Er zijn vele gewichten van die vrachtwagens, maar 2 zijn er nu dan even belangrijk.
Even ervan uit gaande dat we het over een 2-paardsvrachtwagen hebben die op dit moment teruggekeurd is voor B rijbewijs en dus maximaal 3500 kilo mag wegen (toegestane maximum massa).

Maar een wagen is die wel beter gebouwd is en op de papieren een TECHNISCHE max massa heeft van nah zeg 5000 kg (ik noem maar even wat).

Als je dan C rijbewijs heb kan je hem voor 45 euro weer laten opkeuren naar maximaal die 5000 kg. En dan kan je dus tot dat gewicht laden.

Maw zoek de technische max massa op in de papieren!! Dat bepaald wat de wagen werkelijk aan kan en tot wat je max op papier kan krijgen aan toegestane massa.

Let wel op dat je die wagen dan NIET meer, ook NIET leeg, met B mag rijden.

Kanttekening: bij oudere auto's staat het technische gewicht niet op het kenteken (en ook niet geregistreerd bij de RDW!) In dat geval komt er wel "iets meer" bij kijken voordat je de wagen door de keuring hebt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:15

ikke schreef:
Kanttekening: bij oudere auto's staat het technische gewicht niet op het kenteken (en ook niet geregistreerd bij de RDW!) In dat geval komt er wel "iets meer" bij kijken voordat je de wagen door de keuring hebt.

Valt nog mee, je moet dan wel naar de RDW idd, maar de kosten tegenwoordig zijn niet meer zo erg. RDW kijkt in hun werkplaats dus of de wagen dan geschikt is voor het gewicht dat je wil dat ie dan aan kan :)

Zo ook een 200pk kever op papier gekregen :) Het is allemaal wel wat makkelijker geworden.

Maar met B rijbewijs moet je de hoop op een vrachtwagen gewoon laten varen, er is (zo goed als) geen constructie licht genoeg om onder die 3500 te blijven voor 2 paarden die ook nog sterk genoeg is voor die 2 paarden. 2 paarden is toch wel 1400 kg en dan is er nog maar 2000 over voor vrachtwaggel, never-gonna-work.

Dus E of C halen ;-)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:35

Waarom maken ze die dan?
Ik heb het over van die equi-trek 2-paard auto'tjes

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:53

Die worden gemaakt voor groot rijbewijs. Daarnaast is equi trek bijv niet eens nederlands. In andere landen zijn de regels natuurlijk weer anders.

Hier is er ook weer 1:
http://link.marktplaats.nl/m824946339

Wordt aangeboden als 2 paards, maar laadvermogen is 900 kg. 2 pony's oke, dat kan.

Nog mooier, ook B rijbewijs:
http://link.marktplaats.nl/m825346399

Massa leeg 2950 :P. Blijft er 600 kg over, kan dus niet eens 1 flink paard in :P

Of zelfs: http://link.marktplaats.nl/m823334457
3100 kg! Nog 400 kg te laden dus :D