Als jij en nog iemand mee neemt, laten we zeggen 150kg. Dan hou je alleen nog ruimte over voor een kleine pony of shet. Waarom is zo'n vrachtwagen dan nog handig? Het leek mij handig, maar mijn paard mag niet eens mee.
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Telpeva schreef:Ik heb geen verstand van vrachtwagens, maar dit lijkt mij toch ook wel erg weinig. Zit er niet ergens een communicatie foutje of rekenfoutje dat je 3500 -erbij- kan laden, en dat het max totaalgewicht van de wagen (max beladen) daarmee op 3110+3500= 6610max kg zou mogen komen?
maargoed, weer wat geleerd. Telpeva schreef:Maar als er maar zo weinig in mag, kan zo'n wagen dan zomaar als 2paards verkocht worden? Aangezien 1 paard dus al niet eens zou kunnen?
Echt goed dat ik dit topic tegen kom, ik ben wel zo'n naiveling die zich vast staart op het woordje 2 paards, en ik zou waarschijnlijk gewoon 2 paarden erin zetten met daarbij de aanname dat dat wettelijk toegestaan is, aangezien de wagen het labeltje 'voor 2 paarden' heeft. Eng idee eigenlijkmaargoed, weer wat geleerd.
belle_boef schreef:Of je c rijbewijs halen
toch vind ik het jammer. Het is wel een flinke domper als je dit niet weet. Sta je daar aan de weg met twee paarden en je mag niet verder, en een dikke prent in je handen. Terwijl jij in de veronderstelling bent dar je rustig twee paarden kunt vervoeren. Sussanne schreef:belle_boef schreef:Of je c rijbewijs halen
Whahah dat is ook een optie. Maar ik vraag me af waar je meer aan hebt. BE of C. Denk het de BE.toch vind ik het jammer. Het is wel een flinke domper als je dit niet weet. Sta je daar aan de weg met twee paarden en je mag niet verder, en een dikke prent in je handen. Terwijl jij in de veronderstelling bent dar je rustig twee paarden kunt vervoeren.
Sussanne schreef:Ik snap iets niet. Ik kwam op mp een paardenvrachtwagen tegen. De massa ledig gewicht is 3110kg en het max beladen is 3500 kg. Dat houd in dat je nog geen 400kg mag laden.
Als jij en nog iemand mee neemt, laten we zeggen 150kg. Dan hou je alleen nog ruimte over voor een kleine pony of shet. Waarom is zo'n vrachtwagen dan nog handig? Het leek mij handig, maar mijn paard mag niet eens mee.
ikkebenhier schreef:Ik heb een vraagje...
Mag ik met mijn c-rijbewijs dan wel 2 paarden laden op een 2-paards vrachtwagentje?
Ik denk van wel, en ga ervan uit dat het vrachtwagentje dit gewicht ook mag hebben.

ikkebenhier schreef:Ik heb een vraagje...
Mag ik met mijn c-rijbewijs dan wel 2 paarden laden op een 2-paards vrachtwagentje?
Ik denk van wel, en ga ervan uit dat het vrachtwagentje dit gewicht ook mag hebben.
Toydoll schreef:ikkebenhier schreef:Ik heb een vraagje...
Dat hangt er vanaf.
Er zijn vele gewichten van die vrachtwagens, maar 2 zijn er nu dan even belangrijk.
Even ervan uit gaande dat we het over een 2-paardsvrachtwagen hebben die op dit moment teruggekeurd is voor B rijbewijs en dus maximaal 3500 kilo mag wegen (toegestane maximum massa).
Maar een wagen is die wel beter gebouwd is en op de papieren een TECHNISCHE max massa heeft van nah zeg 5000 kg (ik noem maar even wat).
Als je dan C rijbewijs heb kan je hem voor 45 euro weer laten opkeuren naar maximaal die 5000 kg. En dan kan je dus tot dat gewicht laden.
Maw zoek de technische max massa op in de papieren!! Dat bepaald wat de wagen werkelijk aan kan en tot wat je max op papier kan krijgen aan toegestane massa.
Let wel op dat je die wagen dan NIET meer, ook NIET leeg, met B mag rijden.
ikke schreef:Kanttekening: bij oudere auto's staat het technische gewicht niet op het kenteken (en ook niet geregistreerd bij de RDW!) In dat geval komt er wel "iets meer" bij kijken voordat je de wagen door de keuring hebt.

Het is allemaal wel wat makkelijker geworden.
. Blijft er 600 kg over, kan dus niet eens 1 flink paard in