Paard verkopen naar het buitenland?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard verkopen naar het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:27

Ik heb een paard te koop staan, en momenteel contact met iemand uit het buitenland. Nu is mijn vraag, wat zijn dingen waar ik op moet letten mocht de koop doorgaan? En hoe kan ik controleren/ uitsluiten dat ze betrouwbaar is of misschien toch een oplichter?

Google levert geen resultaten op, ook op de foto's die ze me toegestuurd heeft niet. (Dus ook niet of ze een echt persoon is en wel betrouwbaar.) Echter in het mail-contact met mij heeft ze niet de naam van mijn paard genoemd, maar die van een ander paard welke ook op speurders te koop staat. Na mailen met die eigenaar geeft die eigenaar aan dat ook zij contact hebben met deze persoon. Wat de vraagtekens bij mij aanwakkert is dat ze aangeeft dat ze het paard wilt kopen als familie-paard als vervanging van een onlangs overleden paard. Maar waarom wil ze er dan meerdere kopen?
Ze geeft aan te willen betalen met bank-transfer of pay-pal en wilt niet komen kijken naar het paard, maar laat een arts met het vervoer meerijden als het paard wordt opgehaald.

Wie heeft er ervaring met verkopen naar het buitenland en kan mij hier meer over vertellen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:30

Veel buitenlanders kopen ongezien. Enige advies dat ik je kan geven; eerst het geld op je bankrekening voordat je het paard op de vrachtwagen zet.

Ik zou op die manier mijn paard niet kunnen verkopen maar dat komt door het stukje emotionele waarde voor mij persoonlijk :)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:30

Hier word er dan over de bank betaalt en er moet een veterinair komen om te kijken of je paard gezond is, en hij/zij vult de exportpapieren in, nu zijn er ook transportbedrijven die dat voor je kunnen doen.
Vorige week een paard naar Oostenrijk verkocht en dat transportbedrijf heeft de papierkraam
voor mij geregelt

daniweerd

Re: Paard verkopen naar het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:31

En idd eerst het geld en dan het paard op de vrachtauto :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:33

ze kunnen het geld, eenmaal gestort, ook zo weer laten storneren!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:34

Nooit een paard verkopen aan onbekenden via banktransfer of paypal.
Ars je het paard geleverd hebt, vragen ze het geld terug van de bank en jij bent en je paard en je geld kwijt en als je pech hebt ook de extra transportkosten.

Anoniem

Re: Paard verkopen naar het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:36

Is dat zo ja? Ik dacht dat dat met overschrijven op de bank niet mogelijk was?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:37

Om welk land gaat het hier ?

Ik zou eerst eens wat meer achtergrond informatie vragen als ik jou was
ik ga er van uit dat je wilt weten waar je paard eventueel terecht gaat komen...

en daarna inderdaad eerst je centjes veilig stellen en dan pas je paard meegeven

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:37

Als ze geld willen uitgeven komen ze eerst kijken.......ook voor een paard uit de normale prijsklasse. Je zou je kunnen afvragen of het oplichterij is als ze via Western Union willen kopen . Google maar eens op oplichting met Western Union

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:38

Brainless schreef:
Nooit een paard verkopen aan onbekenden via banktransfer of paypal.
Ars je het paard geleverd hebt, vragen ze het geld terug van de bank en jij bent en je paard en je geld kwijt en als je pech hebt ook de extra transportkosten.

Precies. Staan al vrij veel topics over op bokt geloof ik over 'kopers uit het buitenland'..

Als er een arts meekomt met het ophalen van het paard; laat die dierenarts dan ook maar mooi het geld meenemen. Geld overhandigen en dan pas het paard opladen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:40

Ze zegt dat ze uit de USA komt en momenteel in de UK is. Echter koopt ze het paard voor op haar nieuwe boerderij in de UK.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:43

Shanna schreef:
Ze zegt dat ze uit de USA komt en momenteel in de UK is. Echter koopt ze het paard voor op haar nieuwe boerderij in de UK.

Laat me raden... ze betaald zonder problemen de vraagprijs?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:44

Heb je emotionele waarde aan het paard?
Dan zou ik sowieso niet het risico nemen.
Als je er geen goed gevoel bij hebt, niet doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:44

Ik zou aangeven: alleen cash betaling en anders niet.

Pay pal kan je bv terug laten halen als je wilt, niet makkelijk maar het kan wel.

Vind het sowieso een erg vaag verhaal als ik jou zo hoor. Dat zou voor mij voldoende zijn om het niet door te laten gaan. Oplichters zijn er genoeg en mijn alarmbellen rinkelen.

Neem anders eens contact op met de bank hoe fraude gevoelig PayPal of banktransfer is en of dit terug te halen is? Dan weet je dat iig zeker mocht je er over denken het door te laten gaan.

Gaat het om een duur paard? Of halen ze een random paard van internet naar huis, lijkt mij erg verdacht en niet een normale gang van zaken. Paard kost dan waarschijnlijk net zoveel als transport en is dus veel te duur betaald.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:45

Shanna schreef:

klinkt niet echt geloofwaardig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:48

Brainless schreef:
Shanna schreef:

Laat me raden... ze betaald zonder problemen de vraagprijs?

Inderdaad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:48

Niet doen dus.

Je bent niet de enige die buitenlandse mailtjes krijgt die zonder problemen de vraagprijs bieden en verder geen/amper vragen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:49

MarliesV schreef:
Ik zou aangeven: alleen cash betaling en anders niet.

Pay pal kan je bv terug laten halen als je wilt, niet makkelijk maar het kan wel.

Vind het sowieso een erg vaag verhaal als ik jou zo hoor. Dat zou voor mij voldoende zijn om het niet door te laten gaan. Oplichters zijn er genoeg en mijn alarmbellen rinkelen.

Neem anders eens contact op met de bank hoe fraude gevoelig PayPal of banktransfer is en of dit terug te halen is? Dan weet je dat iig zeker mocht je er over denken het door te laten gaan.

Gaat het om een duur paard? Of halen ze een random paard van internet naar huis, lijkt mij erg verdacht en niet een normale gang van zaken. Paard kost dan waarschijnlijk net zoveel als transport en is dus veel te duur betaald.

Paard kost 2500 euro. Niet duur dus. Het andere paard echter (wiens naam ze noemde in haar mail naar mij) kost 3700 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:50

Brainless schreef:
Niet doen dus.

Je bent niet de enige die buitenlandse mailtjes krijgt die zonder problemen de vraagprijs bieden en verder geen/amper vragen stellen.

Ze vroeg wel om een aantal foto's en in welke conditie het paard verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:51

Mwah, zijn dus niet dusdanig prijzige en/of bijzondere paarden dat deze uit het buitenland moet worden gehaald. Als het om het paard in je boktmarkt-advertentie gaat; superleuk paard, maar zulke zal ze (lijkt mij) ook wel in eigen land kunnen vinden. Dat is hetzelfde als dat je ene papierloze pony uit Denemarken zou halen bijvoorbeeld :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:51

Paard van vraagprijs 2500 euro, ongezien kopen, vraagprijs bieden zonder afdingen, geld via de bank en een ander op laten halen, woonachtig in USA (vul bv hier in Nigeria/oid) maar wil een nieuw leven opbouwen in een ander land.
Zielig verhaal, gezinspaard enz.

Ik weet genoeg, je kan naar je centen en je paard fluiten als je hier mee doorgaat.

Geld wordt overgemaakt, paard opgehaald, geld terug gehaald. Jij alles kwijt en geen idee waar zowel het geld als het paard is gebleven. Trap er niet in!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:52

Niet iedere koper uit het buitenland is automatisch een oplichter. Maar ga idd voorzichtig te werk en volg je eigen gevoel. En inderdaad eerst het geld in handen en dan pas paard opladen!
Wij hadden ook een paard te koop staan voor 2100 euro. Iemand uit Ierland reageerde en kwam in eerste instantie ook niet kijken. Wel allemaal netjes afgehandeld!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:56

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:05

Shanna schreef:
Ze vroeg wel om een aantal foto's en in welke conditie het paard verkeerd.

Die foto's worden weer gebruikt om te proberen mensen via "te koop" advertenties op te lichten |(

Het gaat misschien ook niet om het paard, maar om de "verzendkosten". Als je akkoord gaat krijg je bericht dat het beter is om het vervoer en de DA via NL te betalen. "Koper" maakt 500 euro extra over, die moet jij via Western Union naar een bepaald adres overmaken. Als dat gedaan is wordt het bedrag dat zogenaamd bij Paypal voor je gereserveerd staat vrijgegeven. Uiteraard hoor je dan nergens meer van en kan je fluiten naar je 500 euro.

Het kan een echte koper zijn, maar als we een weddenschapje afsluiten zet ik in op poging tot oplichting ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:10