WA verzekering en paarden/honden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

WA verzekering en paarden/honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 15:54

Hoe zit het nou precies met de wettelijk aansprakelijkheidsverzekeringen en dieren?
Vallen zij automatisch onder je verzekering of moet dat aangegeven worden?

En dan tot slot: welke verzekeringsmaatschappij is een aanrader ook qua prijs?

123hekie

Re: WA verzekering en paarden/honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:22

Ik heb het wel eens meegemaakt dat een paard met zijn hoofd door het dak van een vrachtwagen is gesprongen. Deze vrachtwagen was van kenissen. Ik was hier via mijn huisdieren verzekering voor verzekerd.Dat zit bij mijn wa verzekering inbegrepen. Ik zit bij voogd & voogd.

123hekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:23

Deze heb ik afgesloten via een assurantie kantoor, aangezien ik al mijn verzekeringen daar heb lopen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:25

Wij zitten bij Unive. Vond daar o.a. een groot voordeel (uiteraard ook de prijs), dat het kantoor redelijk in de buurt zit en je dus langs kunt gaan als er wat is. Bij verzekeringen via internet heb je dat dan niet, en ik vind het best wat waard.
Wij hebben huisdieren niet apart opgegeven. Let op, dit kan verschillen per maatschappij!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:39

WA is de verplichte verzekering voor motorvoertuigen.
Daarnaast kun je een AVP aansprakelijkheidsverzekering particulieren, afsluiten.
De onze (bij nationale nederlanden) dekt ook schade veroorzaakt door mijn paard, zolang ik daar geen bedrijfsmatige activiteiten mee onderneem.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:45

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:37

De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk voor wat het dier doet. Dus als er door jouw paard bij iemand blijvend letsel ontstaat(hersenletsel, dwarslaesie etc.) dan ben jij aansprakelijk. Als jij een Aansprakelijkheids verzekering hebt (WA) - en die heb je doorgaans gewoon - dan moet je even nakijken of navragen of paarden hieronder vallen (sommige maatschappijen dekken dit niet).
Paarden vallen vaak niet onder dezelfde noemer als honden.
Het is geloof ik niet zo dat bijvoorbeeld een gebroken been wordt gedekt want dat gaat gewoon via de zorgverzekering van het slachtoffer.
Je kunt ook een aparte verzekering afsluiten om aansprakelijkheid van paarden te verzekeren.
Ook als je paard een deuk in een auto trapt is dat wel handig.
Je bent niet aansprakelijk als er een dief inbreekt in je stal en een trap krijgt van jouw paard (en hierdoor invalide raakt) of als er iemand zomaar op jouw paard kruipt, of als iemand onder invloed van bv alcohol op je paard kruipt of door een weiland gaat crossen met kuilen etc. dus echt puur vanuit de eigen wil en energie van het dier als daardoor iemand invalide raakt dan ben jij aansprakelijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:09

ik heb gebeld met mijn verzekeringsmaatschappij, omdat het idd per maatschappij anders is, bij de 1 valt je paard er wel onder en bij de ander niet.
Gewoon even bellen zou ik zeggen...

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:52

Zoals al is gezegd, gewoon even bellen naar je verzekering :) Bij sommige verzekeringen moet je een kleine bijdrage betalen voor huisdieren (en dus ook paarden), bij andere is het gratis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:48

RoyceMack schreef:
De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk voor wat het dier doet. Dus als er door jouw paard bij iemand blijvend letsel ontstaat(hersenletsel, dwarslaesie etc.) dan ben jij aansprakelijk. Als jij een Aansprakelijkheids verzekering hebt (WA) - en die heb je doorgaans gewoon - dan moet je even nakijken of navragen of paarden hieronder vallen (sommige maatschappijen dekken dit niet).
Het is geloof ik niet zo dat bijvoorbeeld een gebroken been wordt gedekt want dat gaat gewoon via de zorgverzekering van het slachtoffer.
Je kunt ook een aparte verzekering afsluiten om aansprakelijkheid van paarden te verzekeren.
Je bent niet aansprakelijk als er een dief inbreekt in je stal en een trap krijgt van jouw paard (en hierdoor invalide raakt) of als er iemand zomaar op jouw paard kruipt, of als iemand onder invloed van bv alcohol op je paard kruipt of door een weiland gaat crossen met kuilen etc. dus echt puur vanuit de eigen wil en energie van het dier als daardoor iemand invalide raakt dan ben jij aansprakelijk.

Ik denk zomaar dat het verstandig is dat je eerst eens met LDRD praat, alvorens iets te schrijven waar zelfs ik gaten in kan schieten waar ik je vervolgens doorheen kan gooien.

Dat gebroken been zou zomaar verhaald kunnen worden op jouw verzekering evenals die inbreker die doodleuk z'n schade kan claimen bij jouw verzekering (of ie ook daadwerkelijk 100% uitgekeerd krijgt, is een ander verhaal).

Mijn paard heeft ooit schade aan een auto veroorzaakt en dat heeft die chauffeur toch echt zelf moeten betalen! Er hangt een hoop af van de specifieke omstandigheden waaronder een en ander plaatsvind.

In NL is het niet standaard dat paarden buiten de AVP vallen, in tegenstelling tot België! Je kunt je dus afvragen of een NL maatschappij die hobbymatige paarden uitsluit wel een maatschappij is waar je zaken mee wil doen. Dat sommige maatschappijen het op prijs stellen dat je paardenbezit melodt, is nog tot daar aan toe, maar uitsluiten is voor mij een no-go.
Bij-de-weg, welke maatschappijen doen dat? Naam en toenaam graag.
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-07-14 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:50

Eens met ikke.

Daarnaast moet je er wel rekening mee houden dat bijtincidenten door honden niet door alle verzekeringen onbeperkt vergoed worden. Je wordt dan wel van te voren gewaarschuwd door middel van een brief.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:54

Ook eens met Ikke :) Mijn paard heeft tijdens een ritje op de trailer vsn een kennis de trailer vernield. Hiervoor was ik niet aansprakelijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:52

ikke schreef:
RoyceMack schreef:

Ik denk zomaar dat het verstandig is dat je eerst eens met LDRD praat, alvorens iets te schrijven waar zelfs ik gaten in kan schieten waar ik je vervolgens doorheen kan gooien.

Dat gebroken been zou zomaar verhaald kunnen worden op jouw verzekering evenals die inbreker die doodleuk z'n schade kan claimen bij jouw verzekering (of ie ook daadwerkelijk 100% uitgekeerd krijgt, is een ander verhaal).

Mijn paard heeft ooit schade aan een auto veroorzaakt en dat heeft die chauffeur toch echt zelf moeten betalen! Er hangt een hoop af van de specifieke omstandigheden waaronder een en ander plaatsvind.

In NL is het niet standaard dat paarden buiten de AVP vallen, in tegenstelling tot België! Je kunt je dus afvragen of een NL maatschappij die hobbymatige paarden uitsluit wel een maatschappij is waar je zaken mee wil doen. Dat sommige maatschappijen het op prijs stellen dat je paardenbezit melodt, is nog tot daar aan toe, maar uitsluiten is voor mij een no-go.
Bij-de-weg, welke maatschappijen doen dat? Naam en toenaam graag.

Ik heb eerder contact gehad met LDRD. heb de pb's nog in mijn inbox. Ook heb ik rechterlijke uitspraken gelezen over inbraken waarbij de crimineel vervolgens een trap kreeg van een paard. Jammer maar helaas. daar kwam het op neer. Het is heel erg moeilijk om in te schatten wat er wel en niet vergoed wordt per situatie.
Maar als jij op een manier omgaat met paarden (of je nu door een kuilen veld gaat crossen, dronken erop gaat zitten of je breekt in in een stalling) dat is het vaak niet de eigenaar die aansprakelijk is.
De ziektekosten voor een gebroken been KUNNEN verhaalt worden bij de eigenaar. Maar als jij aangeeft dat het jouw paard is, of dat je van de trap bent gevallen op stal, is er niets aan de hand.
Maar goed, ook als de ziektekosten wel verhaald gaan worden is de eigenaar daar meestal voor verzekerd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:52

Als je van een paard van een ander bent gevallen, en je zegt tegen de verzekering dat het jouw paard was / dat je van de trap bent gevallen, is dat verzekeringsfraude. Zeker niet aan te raden!