Bestelbus icm tweepaardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Bestelbus icm tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:37

Hallo bokkers,

Na lang googlen kom ik er écht niet uit, ik vind geen duidelijk antwoord.

Fiat Ducato 2.3 JTD met een tweepaardstrailer (met maar 1 pony)

Is het toegestaan, en zo ja, welk rijbewijs is nodig?

Groetjes,

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:40

Wat weegt de auto?
Wat mag de auto trekken?
Wat is het max laadvermogen van de trailer? (Dus niet het leeg gewicht, het maakt ook niet uit hoeveel paarden je vervoert)

Als de auto het max laadvermogen van de trailer mag trekken i het goed.
Is het gewicht van de auto plus het max laadvermogen meer of minder dan 3500kg? Bij minder mag je nog met B, bij meer moet je BE. Met een tweepaardstrailer is het nagenoeg altijd BE
Laatst bijgewerkt door Qimm op 02-07-14 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:43

Wat je moet weten zijn de volgende dingen:
1. massa ledig gewicht van het voertuig (te vinden op kentekenbewijs)
2. maximum toegestane trekgewicht geremd (te vinden op kentekenbewijs)
3. massa ledig gewicht van de trailer (zie kentekenbewijs)
4. maximum toegestane massa van de trailer (incl laadvermogen; zie kentekenbewijs)

Als ik zo even google weegt deze bestelbus leeg 2060 kilo. Hij mag maximaal 2000 kilo geremd trekken.
Dat betekent dat je sowieso een E achter B rijbewijs nodig hebt om dit te mogen rijden, aangezien het gewicht van de combinatie sowieso boven de 3500 kilo uit gaat komen
(2060 kilo auto + maximum laadvermogen trailer op zeg 1900 kilo = meer dan 3500 kilo)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 23:11

Wat jammer, bestuurder heeft namelijk maar een B rijbewijs.

Een combinatie oude VW caddy met 1 paardstrailer zou dan dus wel kunnen. Lees dat een Caddy niet veel kan trekken, maar een slanke D pony in een 1,5 paards trailer zou wel te doen zijn.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:19

Dan moet je wel rekening houden dat het maximum laadvermogen van de trailer niet hoger is dan wat de auto daadwerkelijk geremd mag trekken.
Als dat hoger is, dan mag je het namelijk alsnog niet met een B rijbewijs rijden :)
Plus dat de combinatie (wat het op papier mag wegen; dus massa voertuig + maximum toegestane massa trailer) niet zwaarder mag zijn dan 3500 kg

De eis dat de trailer niet zwaarder mag zijn dan de auto is volgens mij komen te vervallen (maar of je dat moet willen is natuurlijk maar de volgende vraag ;) voordat de trailer er met de auto vandoor gaat)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:24

xSlvna schreef:
Wat jammer, bestuurder heeft namelijk maar een B rijbewijs.

Een combinatie oude VW caddy met 1 paardstrailer zou dan dus wel kunnen. Lees dat een Caddy niet veel kan trekken, maar een slanke D pony in een 1,5 paards trailer zou wel te doen zijn.

Het paard in de trailer doet er niet toe

tjaakje

Re: Bestelbus icm tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:31

Sinds een jaar of zo is de regelgeving veranderd. De combinatie trailer + paard mag niet zwaarder zijn dan het maximale toegestane trekgewicht van de auto. Het maximale laadvermogen van de aanhanger is niet meer van belang. Dit geldt voor wat de auto mag trekken.

Of je een B-E rijbewijs nodig hebt, daarvoor geldt nog steeds wel het maximale laadvermogen van de aanhanger.

http://www.stikvoortgroep.nl/index.php/tips/wat-mag-mijn-auto-trekken

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:56

Ilsiie schreef:
Dan moet je wel rekening houden dat het maximum laadvermogen van de trailer niet hoger is dan wat de auto daadwerkelijk geremd mag trekken

Het is het daadwerkelijk beladen gewicht van de trailer wat de auto moet mogen trekken, niet het maximum gewicht.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:30

Speedster schreef:
Het is het daadwerkelijk beladen gewicht van de trailer wat de auto moet mogen trekken, niet het maximum gewicht.

En hoe wil je dat zelf meten en hoe moet de politie dat controleren dan? Ik weet niet anders da dat het om het maximum laadvermogen gaat (en dat kun je makkelijk terug laten keuren bij de RDW)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 12:22

Hiervoor moet je ook éigenlijk over een weegbrug, daardoor wordt een combinatie met trailer ook vaak niet van de weg gehaald.

Qua maximum gewichten zou het mogen, maar een combinatie van 3400 kg (zeg maar wat) zou een Caddy niet aankunnen, daarom schreef ik er bij dat het maar om een redelijk lichte pony gaat, waardoor het haalbaar(der) is voor een Caddy.

Bedankt voor de handige site hierboven, is goed te begrijpen. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:27

Van een anderhalf paards trailer is het maximum gewicht doorgaans rond de 1300 kg. Als je die hebt, zou je die met de Ducato met B rijbewijs mogen rijden. (Tenzij de regelgeving op dit punt is veranderd)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:44

xSlvna schreef:
Hiervoor moet je ook éigenlijk over een weegbrug, daardoor wordt een combinatie met trailer ook vaak niet van de weg gehaald.

Qua maximum gewichten zou het mogen, maar een combinatie van 3400 kg (zeg maar wat) zou een Caddy niet aankunnen, daarom schreef ik er bij dat het maar om een redelijk lichte pony gaat, waardoor het haalbaar(der) is voor een Caddy.

Bedankt voor de handige site hierboven, is goed te begrijpen. :)

nog 1x, het werkelijke gewicht van de trailer doet niet ter zake, het gaat altijd om het maximale laadvermogen

zie ook de wiki van bokt hierover

Citaat:
Om te berekenen of je alleen met rijbewijs B mag rijden, ga je uit van wat het allemaal maximaal zou kunnen wegen. Of het dat in de praktijk weegt, doet er niet toe, het gaat om het "papieren" gewicht. Al leg je alleen een veertje in de trailer, om te berekenen welk rijbewijs je nodig hebt ga je uit van een maximaal beladen trailer

http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 12:54

Ik zeg toch dat het mag;

Auto leeg + lading + max. trailer, dit blijft bij de Caddy en Ducato onder de 3500 kg máár

de Caddy mág het wel rijden maar kán het niet goed lees ik op bokt in topics. Mág dus wel maar het max. trailergewicht zou erg zwaar (maar toegestaan) zijn. Daarom zeg ik erbij dat het maar een licht paard is, dan zit je toch een stuk onder het max. gewicht én is het haalbaarder voor de Caddy.

Toegestaan is het blijkbaar in beide situaties met anderhalfpaardstrailer.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:20

Maar het gewicht van de pony doet gewoon niet terzake

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:20

Qimm schreef:
Speedster schreef:

En hoe wil je dat zelf meten en hoe moet de politie dat controleren dan? Ik weet niet anders da dat het om het maximum laadvermogen gaat (en dat kun je makkelijk terug laten keuren bij de RDW)

Voor het bepalen van het vereiste rijbewijs is het inderdaad het maximum gewicht wat telt. Echter het trekgewicht dat op het kenteken van de auto staat, is een technische beperking van de auto, en wordt in combinatie met het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger gebruikt om te kijken of je er op dat moment niet in technisch opzicht te veel achter hebt hangen. Net als dat je niet meer gewicht op je trailer mag zetten dan het laadvermogen. Je krijgt dan een bekeuring voor overbeladen. Al heb je je BE rijbewijs, je mag nooit meer in de trailer zetten dan je trailer aankan en je mag nooit meer achter je auto hangen dan je auto aankan. Die eisen gelden dus naast elkaar. Voor het ebpalen of je aan het overbeladen bent, heb je inderdaad officieel een weegbrug nodig, en met het klakkeloos hanteren van het maximum gewicht, omdat er geen weegbrug is, hoef je dus nooit akkoord te gaan. Zonder weegbrug mag de politie je alleen een bekeuring geven voor rijden zonder het juiste rijbewijs, en daarbij is het (technisch) trekgewicht van de auto in geen enkel opzicht relevant. Dat is dus, nogmaals, alleen relevant ivm overbeladen en dan geldt het daadwerkelijke aanhangergewicht. De wiki heeft het dus in quote van enkele posts hierboven alleen over het bepalen van het rijbewijs.

M.a.w: er gelden drie dingen:

1: mag de trailer zo zwaar beladen worden (technische eis => laadvermogen icm geladen gewicht)
2: mag de trailer zoals die op dat moment beladen is, achter deze auto gehangen worden (technische eis => trekgewicht auto icm daadwerkelijke gewicht trailer)
3: mag de persoon met het rijbewijs dat hij heeft, deze combi rijden? (maximum gewichten van toepassing).

Op elk van deze drie (verschillende) vragen, moet het antwoord JA zijn, voordat je de weg op mag.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:21

Qimm schreef:
Speedster schreef:

Simpel; wegen. Terugkeuren slaat m.b.t. dit punt nergens op. Stel jouw auto mag 1300 trekken en je laat je trailer terugkeuren tot (een max.) van 1250. Maar je zet er nog steeds hetzelfde paard in en beladen weegt ie 1500. Dan mocht ie het voor het terugkeuren niet trekken en er na nog steeds niet. Verschil is alleen dat je, in het laatste geval, een extra bekeuring krijgt. ;)
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 03-07-14 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:24

tjaakje schreef:
Sinds een jaar of zo is de regelgeving veranderd. De combinatie trailer + paard mag niet zwaarder zijn dan het maximale toegestane trekgewicht van de auto. Het maximale laadvermogen van de aanhanger is niet meer van belang. Dit geldt voor wat de auto mag trekken.

Dit is altijd al zo geweest. Een auto mag en mocht nooit meer trekken dan ie mag trekken. ;) Het laadvermogen van de aanhanger heeft er nog nooit toe gedaan. Een auto mag trekken, wat ie mag trekken.

Of je er mee mag rijden is vers twee. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:30

Dus:

xSlvna schreef:
Hallo bokkers,

Na lang googlen kom ik er écht niet uit, ik vind geen duidelijk antwoord.

Fiat Ducato 2.3 JTD met een tweepaardstrailer (met maar 1 pony)

Is het toegestaan, en zo ja, welk rijbewijs is nodig?

Groetjes,

Waarschijnlijk is het wel toegestaan. (een Ducato kan en mag zat trekken) en -met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- heb je rijbewijs B en E nodig. Maar om dat exact te kunnen zeggen, heb je de gewichten van beide nodig.
Persoonlijk gok ik dat je ruim boven die 3500kg komt (Ducato, iets meer dan 2000 totaal en een 2 paardstrailer van 2000?)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:33

De ducato komt incl laadvermogen op of richting de 3000 kg, dat kun je vergeten met een b-rijbewijs.
De caddy zit tussen de 2000-2265 geloof ik. Heb niet alle modellen bekeken. Daar is het dus afhankelijk van het model en de tmm van de trailer.

Voor je b rijbewijs geldt de tmm auto en tmm trailer.
Voor je be geldt dat je auto de trailer moet mogen trekken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:43

kamsel schreef:

Dat geldt altijd. En is gebaseerd op het daadwerkelijke gewicht van de trailer.

Stel mijn auto mag 1300 kg trekken, en mijn trailer mag tot 1600 kg beladen worden. Mijn totale maximum treingewicht blijft onder de 3500 kg, omdat mijn auto minder weegt dan 1900 kg.

Dan mag ik deze trailer trekken met alleen b rijbewijs, maar ik mag de trailer vanwege het maximum trekgewicht van de auto maar tot 1300 kg beladen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:47

Niet meer Kamsel, dit was de oude regeling. Zie speedsters bericht.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:50

Speedster schreef:
kamsel schreef:

Dat geldt altijd. En is gebaseerd op het daadwerkelijke gewicht van de trailer.

Stel mijn auto mag 1300 kg trekken, en mijn trailer mag tot 1600 kg beladen worden. Mijn totale maximum treingewicht blijft onder de 3500 kg, omdat mijn auto minder weegt dan 1900 kg.

Dan mag ik deze trailer trekken met alleen b rijbewijs, maar ik mag de trailer vanwege het maximum trekgewicht van de auto maar tot 1300 kg beladen.

Met als kanttekening dat, om er met b-rijbewijs mee te mogen rijden, het maximale gewicht van de trailer niet hoger mag zijn dan de ledige massa van de auto.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:58

Dat geldt niet meer.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:03

Ow! Ik lees het nu inderdaad op de site van de RDW. Toen destijds de regelgeving werd aangepast, heb ik met het RDW gebeld en werd mij verteld dat het max gewicht aanhanger nog steeds niet zwaarder mocht zijn als de auto bij rijbewijs B. Blijkbaar wisten ze toen zelf de regelgeving ook nog niet helemaal.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:07

rensju schreef:
Niet meer Kamsel, dit was de oude regeling. Zie speedsters bericht.

Zeker wel, dat hoeft niet de tmm te zijn maar wel het gewicht dat erachter hangt.
En dat geldt niet voor je b rijbewijs, daar telt je tmm.

Oh ik zie dat ik erg kort door de bocht ben. Voor de 3500 kg regel wel niet b-be tellen beide tmm's. Daarbinnen moet de auto het daadwerkelijk gewicht natuurlijk mogen trekken.