Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

voordat de trailer er met de auto vandoor gaat) Speedster schreef:Het is het daadwerkelijk beladen gewicht van de trailer wat de auto moet mogen trekken, niet het maximum gewicht.
xSlvna schreef:Hiervoor moet je ook éigenlijk over een weegbrug, daardoor wordt een combinatie met trailer ook vaak niet van de weg gehaald.
Qua maximum gewichten zou het mogen, maar een combinatie van 3400 kg (zeg maar wat) zou een Caddy niet aankunnen, daarom schreef ik er bij dat het maar om een redelijk lichte pony gaat, waardoor het haalbaar(der) is voor een Caddy.
Bedankt voor de handige site hierboven, is goed te begrijpen.
Citaat:Om te berekenen of je alleen met rijbewijs B mag rijden, ga je uit van wat het allemaal maximaal zou kunnen wegen. Of het dat in de praktijk weegt, doet er niet toe, het gaat om het "papieren" gewicht. Al leg je alleen een veertje in de trailer, om te berekenen welk rijbewijs je nodig hebt ga je uit van een maximaal beladen trailer
Qimm schreef:Speedster schreef:Het is het daadwerkelijk beladen gewicht van de trailer wat de auto moet mogen trekken, niet het maximum gewicht.
En hoe wil je dat zelf meten en hoe moet de politie dat controleren dan? Ik weet niet anders da dat het om het maximum laadvermogen gaat (en dat kun je makkelijk terug laten keuren bij de RDW)
Qimm schreef:Speedster schreef:Het is het daadwerkelijk beladen gewicht van de trailer wat de auto moet mogen trekken, niet het maximum gewicht.
En hoe wil je dat zelf meten en hoe moet de politie dat controleren dan? Ik weet niet anders da dat het om het maximum laadvermogen gaat (en dat kun je makkelijk terug laten keuren bij de RDW)
tjaakje schreef:Sinds een jaar of zo is de regelgeving veranderd. De combinatie trailer + paard mag niet zwaarder zijn dan het maximale toegestane trekgewicht van de auto. Het maximale laadvermogen van de aanhanger is niet meer van belang. Dit geldt voor wat de auto mag trekken.
Het laadvermogen van de aanhanger heeft er nog nooit toe gedaan. Een auto mag trekken, wat ie mag trekken.
xSlvna schreef:Hallo bokkers,
Na lang googlen kom ik er écht niet uit, ik vind geen duidelijk antwoord.
Fiat Ducato 2.3 JTD met een tweepaardstrailer (met maar 1 pony)
Is het toegestaan, en zo ja, welk rijbewijs is nodig?
Groetjes,
kamsel schreef:Voor je be geldt dat je auto de trailer moet mogen trekken.
Speedster schreef:kamsel schreef:Voor je be geldt dat je auto de trailer moet mogen trekken.
Dat geldt altijd. En is gebaseerd op het daadwerkelijke gewicht van de trailer.
Stel mijn auto mag 1300 kg trekken, en mijn trailer mag tot 1600 kg beladen worden. Mijn totale maximum treingewicht blijft onder de 3500 kg, omdat mijn auto minder weegt dan 1900 kg.
Dan mag ik deze trailer trekken met alleen b rijbewijs, maar ik mag de trailer vanwege het maximum trekgewicht van de auto maar tot 1300 kg beladen.
rensju schreef:Niet meer Kamsel, dit was de oude regeling. Zie speedsters bericht.