Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GeekGirl schreef:Hallo bokkers,
Sinds een tijdje heb ik 2 A-pony's die voor de wagen lopen. Het gaat om een shet van 90 cm en een welsh A van 1 m 15.
Nu heb ik me ingeschreven voor een mencursus waarnaar ik mijn eigen aanspanning mag meenemen.
Daarom ben ik aan het uitkijken hoe ik mijn aanspanning kan vervoeren. Ik beschik momenteel over een BMW X1 waarmee ik een gewone trailer trek.
De opties die ik nu zie:
- Mentrailer: Kan mijn auto dit trekken of moet ik dan uitkijken naar een zwaardere auto?
- Gewone trailer ombouwen: Is het haalbaar om een pony (of eventueel later 2-span) van 1m15 samen met de koets in een tweepaardstrailer te vervoeren? En kan ik 'm dan nog steeds gebruiken om paarden te vervoeren?
- Bus met trailer achter: Is het een grote last om telkens de trailer af te koppelen om de menwagen uit de bus te halen, of valt dit mee?
dingogirl schreef:al zou je er leeg mee willen rijden ben je toch in overtreding omdat altijd het totale gewicht telt wat je erachter mag hangen, ( dus gewicht en laadvermogen trailer)
dingogirl schreef:het gaat er niet alleen om wat alles bij elkaar weegt.
als je met bijv. een tweepaards trailer wilt rijden................. die heeft een eigen gewicht + laadvermogen van 2000kg. dus de auto die ervoor staat moet 2000kg mogen trekken.
al zou je er leeg mee willen rijden ben je toch in overtreding omdat altijd het totale gewicht telt wat je erachter mag hangen, ( dus gewicht en laadvermogen trailer)
dan nog je koets. die zijn meestal ( veel) zwaarder dan de fabrikant aangeeft. weeg hem eens op een weegbrug. dan weet je zeker wat je aan gewicht hebt.
kijk voor deze dingen eens op de site van de RDW. ( rijksdienst wegverkeer)
b485 schreef:Mag ik vragen welke afmetingen je trailer heeft? Krijg je de koets vertikaal ver genoeg naar voren geschoven dat je pony's boven de wielen staan? Dan moet de koets toch al in de neus zitten. Past dit zonder verbouwing aan de trailer?
En heb je ook aan de praktische kant gedacht? Hoe krijg je de koets er verticaal in? Want dan moet je ze in de trailer draaien. heb je daar genoeg ruimte voor?
Waarom ik dit vraag is omdat ik een gelijkaardige oplossing zoek. Ik heb 2 Welsh A en een koets. En heb ook al regelmatig gekeken voor een gewone trailer om te bouwen.
Hati pony trailers zijn (naar mijn weten) in België niet te krijgen. Dan zou je al eentje uit Nederland moeten invoeren en zelf instaan voor de inschrijving in België (heb ooit eens naar Marsman gemaild).