Vervoer A-pony en menwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Vervoer A-pony en menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 13:55

Hallo bokkers,

Sinds een tijdje heb ik 2 A-pony's die voor de wagen lopen. Het gaat om een shet van 90 cm en een welsh A van 1 m 15.
Nu heb ik me ingeschreven voor een mencursus waarnaar ik mijn eigen aanspanning mag meenemen.

Daarom ben ik aan het uitkijken hoe ik mijn aanspanning kan vervoeren. Ik beschik momenteel over een BMW X1 waarmee ik een gewone trailer trek.

De opties die ik nu zie:

- Mentrailer: Kan mijn auto dit trekken of moet ik dan uitkijken naar een zwaardere auto?
- Gewone trailer ombouwen: Is het haalbaar om een pony (of eventueel later 2-span) van 1m15 samen met de koets in een tweepaardstrailer te vervoeren? En kan ik 'm dan nog steeds gebruiken om paarden te vervoeren?
- Bus met trailer achter: Is het een grote last om telkens de trailer af te koppelen om de menwagen uit de bus te halen, of valt dit mee?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:20

Wat mag je auto volgens de papieren trekken?

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:26

Volgens mij mag een BMW x1 1700 KG trekken. ( Ligt eraan welke uitvoering je hebt. Ik ga uit van de lichtste uitvoering)

Een mentrailer weegt rond de 900 KG, 2 A-pony's wegen samen ong. 600 KG + Dan nog het gewicht van je koets, is deze minder als 200 kilo, dan mag je een mentrailer trekken. Dat is wel het makkelijkste. Wij rijden altijd met 2 auto's, 1 auto met trailer en andere auto met de koets op een aanhanger. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 22:40

GeekGirl schreef:
Hallo bokkers,

Sinds een tijdje heb ik 2 A-pony's die voor de wagen lopen. Het gaat om een shet van 90 cm en een welsh A van 1 m 15.
Nu heb ik me ingeschreven voor een mencursus waarnaar ik mijn eigen aanspanning mag meenemen.

Daarom ben ik aan het uitkijken hoe ik mijn aanspanning kan vervoeren. Ik beschik momenteel over een BMW X1 waarmee ik een gewone trailer trek.

De opties die ik nu zie:

- Mentrailer: Kan mijn auto dit trekken of moet ik dan uitkijken naar een zwaardere auto?
- Gewone trailer ombouwen: Is het haalbaar om een pony (of eventueel later 2-span) van 1m15 samen met de koets in een tweepaardstrailer te vervoeren? En kan ik 'm dan nog steeds gebruiken om paarden te vervoeren?
- Bus met trailer achter: Is het een grote last om telkens de trailer af te koppelen om de menwagen uit de bus te halen, of valt dit mee?

Ehm, wil je een eenmalige actie of denk je nu al door omdat je in de toekomst vaker weg wil?

Eenmalige actie: bus huren, koets erin, trailer erachter en gaan. Simpel, goedkoop en doeltreffend. Daar kun je echt niet voor gaan knutselen.

Als je voor een meer definitieve oplossing gaat, zul je moeten kijken naar het gewicht van je spullen en of dat binnen de grenzen van je auto blijft (ik ga er vanuit dat je B-E hebt, anders heb je al geen schijn van kans). Als dat kan, kun je wellicht je trailer zodanig aanpassen dat het allemaal past. Hangt mede af van de maat van je koets.

Eline91

Re: Vervoer A-pony en menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 07:09

Ik ben wel op zoek naar een definitieve oplossing.

Een BE-rijbewijs heb ik al een aantal jaar, dus dat is geen probleem :) Ik heb het net nog eens nagekeken en de auto mag 1800 kg trekken volgens het officiële keuringsbewijs.

De koets weegt volgens de fabrikant 115 kg, en met de twee pony's samen kom ik niet aan 600 kg. Mijn mini-shetlander zal volgens de veearts minder dan 150 kg wegen, en het welsh A-tje is maar 1m11 groot dus die weegt volgens haar zo'n 250 kg.

Pony's en koets samen komen dus niet boven de 600kg uit, wat een totaal van 1500 kg geeft met de trailer erbij.

Als ik naar de mentrainingen ga neem ik ook meestal maar 1 pony mee, maar ik wil wel de mogelijkheid voorzien om ze allebei mee te nemen. En ik hou er rekening mee dat ik misschien wel naar tweespan ga later, dus ik wil een trailer waarmee dat nog steeds zou kunnen. Eventueel dan wel met een andere auto ervoor.

Heeft iemand ervaring met het aanpassen van een gewone tweepaardstrailer? De pony's zijn niet groot, zou dit misschien een optie zijn? Voorwaarde is wel dat de trailer ook nog steeds moet kunnen dienen voor het vervoer van een D/E-pony (zonder koets dan wel)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 07:49

Wanneer je de huidige constructie in tact laat, kan dat. Je kunt delen toevoegen waardoor het mogelijk is je pony's dwars op de trailer te zetten met de wagen voorin.

Let er wel op dat een andere inrichting van je trailer een andere balans geeft. Heb hier serieus oog voor anders ligt je hele combi in no-time ergens in een sloot! Vuistregel uit de caravanwereld: 4% van de totale (geladen) massa van de aanhanger als kogeldruk (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen).
Voor 2000kg trailer zou dat ongeveer 80kg zijn.

Westfalia heeft in het verleden ook een XXL gemaakt. In de kale versie was die geschikt (en bedoeld) voor twee pony's met een kleine menwagen. Je zult dan wel goed moeten gaan zoeken, er zijn niet zoveel XXL's verkocht. Ik weet eerlijk gezegd niet of die trailer nog in het assortiment zit, op dit moment.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:20

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:26

Ja, ik dacht dat ik met concrete vragen misschien beter in AR terecht kon. Probleem met een ponytrailer is dat ik dan mijn rijpaarden niet meer kan vervoeren :/

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:42

het gaat er niet alleen om wat alles bij elkaar weegt.
als je met bijv. een tweepaards trailer wilt rijden................. die heeft een eigen gewicht + laadvermogen van 2000kg. dus de auto die ervoor staat moet 2000kg mogen trekken.

al zou je er leeg mee willen rijden ben je toch in overtreding omdat altijd het totale gewicht telt wat je erachter mag hangen, ( dus gewicht en laadvermogen trailer)

dan nog je koets. die zijn meestal ( veel) zwaarder dan de fabrikant aangeeft. weeg hem eens op een weegbrug. dan weet je zeker wat je aan gewicht hebt.

kijk voor deze dingen eens op de site van de RDW. ( rijksdienst wegverkeer)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 15:09

dingogirl schreef:
al zou je er leeg mee willen rijden ben je toch in overtreding omdat altijd het totale gewicht telt wat je erachter mag hangen, ( dus gewicht en laadvermogen trailer)

Ik woon in België, daar geldt het volgende:

De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.7

De MTM van de aanhanger maakt hier dus helemaal niks uit, zolang het effectieve gewicht de maximale sleepbare massa niet overschrijdt. In mijn geval is de maximale sleepbare masse op 1800 kg vastgesteld, dus als ik een Thiel Mexx met een MTM van 3500 kg wil trekken kan dat, zolang ik er maar voor zorg dat deze beladen niet meer dan 1800 kg weegt.

Ik mag en kan met een grote trailer of mentrailer rijden, maar als dat niet nodig is wil ik dat liever niet.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:20

Dat zou hier ook handig zijn. Hoef je niet altijd een " dikke" auto te hebben als je minder gewicht trekt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:13

dingogirl schreef:
Dat zou hier ook handig zijn. Hoef je niet altijd een " dikke" auto te hebben als je minder gewicht trekt.

Klopt! Ik leg doordeweeks ook vrij veel kilometers af voor mijn werk (500+ per week) dus een zwaardere auto die meer verbruikt is echt niet wenselijk :\

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:42

Inmiddels ben ik even langs gegaan bij de trailerbouwer. Die stelde voor om de koets verticaal in de trailer te plaatsen, zodat de pony's eerder boven dan achter de assen van de trailer kunnen staan.

Dit leek ons wel goed haalbaar, en waarschijnlijk wordt deze oplossing het ook. Ik bekijk ook de mogelijkheid nog om een grotere trailer aan te schaffen, maar het moet wel haalbaar blijven vind ik.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:36

Mag ik vragen welke afmetingen je trailer heeft? Krijg je de koets vertikaal ver genoeg naar voren geschoven dat je pony's boven de wielen staan? Dan moet de koets toch al in de neus zitten. Past dit zonder verbouwing aan de trailer?

En heb je ook aan de praktische kant gedacht? Hoe krijg je de koets er verticaal in? Want dan moet je ze in de trailer draaien. heb je daar genoeg ruimte voor?

Waarom ik dit vraag is omdat ik een gelijkaardige oplossing zoek. Ik heb 2 Welsh A en een koets. En heb ook al regelmatig gekeken voor een gewone trailer om te bouwen.

Hati pony trailers zijn (naar mijn weten) in België niet te krijgen. Dan zou je al eentje uit Nederland moeten invoeren en zelf instaan voor de inschrijving in België (heb ooit eens naar Marsman gemaild).

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:45

dingogirl schreef:
het gaat er niet alleen om wat alles bij elkaar weegt.
als je met bijv. een tweepaards trailer wilt rijden................. die heeft een eigen gewicht + laadvermogen van 2000kg. dus de auto die ervoor staat moet 2000kg mogen trekken.

dan nog je koets. die zijn meestal ( veel) zwaarder dan de fabrikant aangeeft. weeg hem eens op een weegbrug. dan weet je zeker wat je aan gewicht hebt.

kijk voor deze dingen eens op de site van de RDW. ( rijksdienst wegverkeer)

Met een BE rijbewijs gaat het niet om het totale vermogen maar om wat je daadwerkelijk vervoert. Alleen B rijbewijs geld wel dat je het totale gewicht dat trailer + laadvermogen is moet tellen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:56

b485 schreef:
Mag ik vragen welke afmetingen je trailer heeft? Krijg je de koets vertikaal ver genoeg naar voren geschoven dat je pony's boven de wielen staan? Dan moet de koets toch al in de neus zitten. Past dit zonder verbouwing aan de trailer?

En heb je ook aan de praktische kant gedacht? Hoe krijg je de koets er verticaal in? Want dan moet je ze in de trailer draaien. heb je daar genoeg ruimte voor?

Waarom ik dit vraag is omdat ik een gelijkaardige oplossing zoek. Ik heb 2 Welsh A en een koets. En heb ook al regelmatig gekeken voor een gewone trailer om te bouwen.

Hati pony trailers zijn (naar mijn weten) in België niet te krijgen. Dan zou je al eentje uit Nederland moeten invoeren en zelf instaan voor de inschrijving in België (heb ooit eens naar Marsman gemaild).

Mijn trailer is 165 breed en 315 lang. Ik kan de koets (wagen voor a-pony) achterwaarts in de trailer rijden, en ze is licht genoeg om de voorkant alleen op te tillen zodat ze op de achterkant komt te staan. Met verticaal bedoel ik dus dat ze met de voorwielen in de lucht staat :)

Als ik het op die manier doe moeten de pony's maar een 30-tal cm verder naar achteren staan dan normaal, en het zijn kleine pony's dus dan komen ze nog lang niet achterin de trailer te staan.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:53

Dat is ook een oplossing.
Ik heb 1 welsh a in de trailer en een wagen. Ik haal de bomen van de wagen af en draai de voorwielen om. Dam is de wagen het smalste. De bomen zet ik naast de wagen.

Deurtje er tussen doe ik dicht en dan kan de pony er in. Dwars in de wagen.

We kwamen doordat de pony ver naar achteren stond niet goed uit met de kogeldruk. Daarom hebben we nu voorin de trailer (waar veel loze ruimte was) stoeptegels geplaatst. Uiteraard op een goede manier zodat deze niet naar achteren kunnen schuiven. Dit contragewicht is wel echt nodig.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:05

Ik heb één pony en een wagentje in een trailer vervoerd. Met een B rijbewijs. Na lang puzzelen tot het volgende gekomen: Bomen van de wagen, wagentje erin, wielen een beetje schuin. Goed vastzetten. Grote plank met haken aan de wagen bevestigen, zo ontstaat er een soort van afscheiding (ik heb marathonwagentje met soort handvatten aan de achterkant). Vervolgens pony DWARS in de trailer. Dus wel een extra oog in trailer bevestigen.

Maar mijn pony (1,05) is wel erg kort. In mijn trailer zou ook een 2e pony er nog bij kunnen. Maar ik kan zo niet inschatten of dat bij jouw trailer ook zou kunnen.

Helaas maar beperkt gebruik gemaakt van deze constructie, 2x met de kar omgeslagen, blessure etc ellende. Mooie vervoerconstructie vonden we zelf.....

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 17:11

Nog even een update om te melden wat het geworden is:

Onze gewone tweepaardstrailer is ingeruild voor een XL-model waar de wagen in past. Deze trailer biedt extra ruimte in de neus, waardoor ik niks aan de inrichting hoef te veranderen.

De wagen kan er zo in als ik het tussenschot opzij zet, daarna kan ik het tussenschot terugplaatsen en beide pony's inladen. We hebben zelfs nog plaats over in de trailer.
Als de wagen vooraan in de trailer staat en de pony's staan gewoon waar ze normaal moeten staan, komt het allemaal juist uit.

Fijne oplossing vind ik zelf, en zo heb ik meteen ook de upgrade naar een aluminium trailer gemaakt. En ik hoef helemaal niks om te bouwen als ik 2 rijpaarden wil vervoeren :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:38

En welke trailer is het geworden?

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:43

Mooi!!!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:56

Proficiat :# . Wist zelfs niet dat jij een trailer had :') . Waar ga je cursus doen ? :)
Laatst bijgewerkt door Lori op 27-07-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:56

en wat doet dat met de kogeldruk die wagen voorin de trailer?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:05

@cissy: We hebben dat gecontroleerd bij de trailerbouwer, de wagen staat voorin en de shet staat wat meer achterin. Daardoor is de lading mooi verdeeld en levert de kogeldruk geen problemen op.

@hetlevenwint: Ik train bij de menclub in Aalter, waar ik zoveel jaar geleden ook mijn A-brevet mennen behaald heb :)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:08

Gefeliciteerd...

Fototje?