Diploma dierenvervoer + vergunning nodig voor wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Diploma dierenvervoer + vergunning nodig voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 21:26

Ik vond het ook erg vreemd klinken, maar ik hoorde vandaag van iemand dat hij deze week op moet gaan voor zijn examen tbv het diploma dierenvervoer.

Volgens hem verplicht de Europese regelgeving ons om het diploma dierenvervoer op zak te hebben wanneer we o.a.
- óf meer dan 65 kilometer rijden met een paard in een trailer (wedstrijd, evenement, vakantie....)
- óf naar een wedstrijd gaan waar prijzengeld verstrekt wordt

Daarnaast zouden we, als we alle regeltjes precies zouden volgen, ook een vergunning daarvoor moeten hebben?

Ik heb flink lopen spitten in de regelgeving, maar kom eigenlijk alleen maar op commerciële doeleinden uit.
Wie weet meer, ik kan me namelijk niet voorstellen dat dat allemaal vereist is voor een weekendje Veluwe vanuit Limburg, of een wedstrijd 100 km verderop (dichterbij hebben wij geen mensport-wedstrijden) waar je een tientje wint.

(edit: we praten hier uiteraard niet over het BE-rijbewijs ;) )
Laatst bijgewerkt door Gem op 30-06-14 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Diploma dierenvervoer + vergunning nodig voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:30

Dat geldt alleen voor bedrijfsmatigvervoer en niet voor particulieren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:31

das alleen voor een commercieele grootvervoerder met C rijbewijs, niet voor de particulier met zijn personen vervoer met trailer paardenwagentje voor 1 of 2 paarden.

en dat is niet pas ingesteld die regel bestaat al jaren
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 30-06-14 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:31

Ik volg even. Ik hoorde het laatst ook!
Mijn stalbaas heeft deze ook gehaald omdat hij 1x per week varkens of kalveren wegbrengt. Als je zoveel km met vee per maand rijd moet je deze tegenwoordig verplicht hebben had ie t over. Dus ook met een paard..
Laatst bijgewerkt door Horsesandme op 30-06-14 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 21:31

Volgens hem óók voor particulieren met een trailer en één of twee paarden :j . Hij is daar heel zeker van.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:33

voor belgische vervoerders: Onder commercieel vervoer wordt begrepen elk transport op Belgisch grondgebied dat minder dan 12 uur duurt, kort transport van minder dan acht uur dat de landsgrenzen overschrijdt en vervoer van dieren over een afstand van meer dan 50 kilometer. Vervoer in het kader van de bedrijfsvoering valt niet onder deze regeling. Voor het vervoer van dieren naar de weide, stallen, een kliniek, wedstrijd of prijskamp zonder aan- of verkoopactiviteiten, moeten chauffeurs en verzorgers dus niet over een getuigschrift beschikken. (bron vlaams infocentrum)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:43

Gem schreef:
Volgens hem óók voor particulieren met een trailer en één of twee paarden :j . Hij is daar heel zeker van.

Maar dat klopt dus niet.

Er zijn mensen die nog steeds 100% ervan overtuigd zijn dat je bij meer dan 750kilo trekken je je E rijbewijs moet hebben.
Ook bepaalde rijscholen beweren dat zonder blikken of verblozen (zelfs ook op hun website).
Maar tot nu toe zijn de regels alleen nog maar versoepeld ipv verscherpt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 21:47

Dan ga ik binnenkort toch eens vragen waar hij dit dan gelezen heeft. Het lijkt mij ook erg sterk.

edit:
Speurneus: ik ben geen Belgische vervoerder hoor ;) . Maar het zou Europese regelgeving zijn dus voor alle EU-landen gelijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:11

voor beroepsvervoer ja, daar zijn ze europees alles voor aan gelijk trekken, dit omdat er in nl nogal wat buitenlandse chauffeurs rond rijden onder nl. vlag rijdend, maar die qua rijbewijs niet in de buurt komen van het in nederland verplichte beroepsrijbewijs/chauffeursdiploma C.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:32

Gem schreef:

Alleen als die particulier geld vraagt voor het vervoeren van het paard of betaald krijgt voor het trainen en uitbrengen van het paard. Dan wordt het commercieel gezien en heb je diverse papieren nodig.
Ruiters die paarden voor anderen uitbrengen bijvoorbeeld die moeten ook die papieren hebben of ze nou met 2 paards rijden of met grote vrachtwagen.

Marije_jiplover

Re: Diploma dierenvervoer + vergunning nodig voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:52

In Nederland wordt vervoer van maximaal 2 paarden in principe onder particulier vervoer geschaard, tenzij bedrijfsmatig vervoer heel duidelijk kan worden aangetoond. Dit staat in een nota van voormalig minister van Landbouw Gerda Verburg en omschrijft de NL interpretatie van vervoer van paardachtigen met niet commercieel gewin.
Overigens is vervoer van paarden naar een slachthuis volgens deze zelfde nota wel altijd beroepsmatig!

Wanneer je meer dan 2 paarden vervoerd (bijv. hobbymatig vervoer van jevierspan shetjes voor een trainingsritje in het bos), ligt de de bewijslast van het niet commercieel zijn van je transport bij jouzelf.

Het is gebaseerd op de transportverordening (VO (EG) 1/2005), van kracht in de gehele EU sinds 1 januari 2005.
Er is echter in die verordening geen heldere definitie gegeven tussen privevervoer en vervoer met commercieel belang. De lidstaten zijn dus vrij dit naar eigen inzicht te interpreteren.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:12

Gem schreef:

Nou dat heeft hij echt mis.

Het is alleen voor als je bedrijfsmatig paarden vervoerd. Dus als mensen jou betalen voor het vervoer van hun paarden. Als ik een paardentaxi begin met een bus en een tweepaardstrailer erachter moet ik het ook halen. Ik ben bedrijfsmatig bezig.
Maar zo particulier niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:31

Gem schreef:

Even googlen; er is een ministerieel besluit waarin staat dat particulier vervoer vrijgesteld is.

Horsesandme schreef:
Ik volg even. Ik hoorde het laatst ook!
Mijn stalbaas heeft deze ook gehaald omdat hij 1x per week varkens of kalveren wegbrengt. Als je zoveel km met vee per maand rijd moet je deze tegenwoordig verplicht hebben had ie t over. Dus ook met een paard..

Dat klopt want valt onder commercieel vervoer (er vanuit gaand dat ie die dieren niet van of naar z'n eigen weiland vervoerd want dat valt onder interne bedrijfsactiviteiten).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:07

Ik heb dat idd inmiddels gelezen :j . Pak van mijn hart.