Met paard langs de weg wandelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Met paard langs de weg wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:21

Heyhoi,

Aangezien verkeersregels ook afspraken zijn vond ik het topic hier het beste passen, maar als het toch ergens anders hoort hoop ik dat een mod het voor me wil verplaatsen.

Ik heb al verschillende websites afgezocht maar kon het niet vinden. Er is wel genoeg te vinden over hoe je je óp het paard of achter het paard (in een menwagen dus) moet gedragen op de openbare weg, maar ik heb nergens kunnen vinden hoe je je nou moet gedragen naast het paard.
Dus of je op de stoep, fietspad of op de weg moet lopen, hoe je het beste richting aan kan geven, etc.

Wie kan mij dit vertellen?

ilaan

Re: Met paard langs de weg wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:24

Je bent bestuurder dus hoor je je aan die regels te houden :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:26

ilaan schreef:
Je bent bestuurder dus hoor je je aan die regels te houden :)

Ik dacht dat je met paard aan de hand als voetganger beschouwd werd, en als je erop zit als bestuurder?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:26

Er is geen verschil of je er nu op zit of naast loopt :) je bent in allebei de gevallen bestuurder.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:27

Ja dat snap ik, maar wat zijn die regels precies? Ik heb tot nu toe alleen maar in het bos of hele korte stukken langs de weg(dus in de berm) gewandeld maar waar ik heen zou willen wandelen is er niet zoveel berm.

Moet je dan gewoon naast je paard op de weg gaan lopen waar ook de auto's rijden? Aangezien je naast je paard toch bijna twee keer zo breed bent dan erop lijkt me dat... apart.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:29

Je bent bestuurder. Neem aan dat je de verkeersregels voor bestuurders wel kent toch? En ja ook als je ernaast loopt ben je bestuurder.

Je hoort dus niet thuis op de stoep en dient verder gewoon aan de verkeersregels voor bestuurders te houden.

Edit
Als je deze regels niet weet kun je zoeken op verkeersregels voor bestuurders. Om dezr allemaal te benoemen lijkt me een beetje lang haha
Laatst bijgewerkt door ilaan op 29-06-14 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Jup, gewoon op de weg als bestuurder. Veel mensen snappen dat niet of weten dat niet en zullen je gegarandeerd lastig vallen. Dus kies wel altijd voor de veiligheid. Maar in principe hoor je gewoon op de weg.

PocoGaucha

ja, als je met je paard aan een touwtje loopt ben je een bestuurder. Wil niet zeggen dat je ook meteen op de weg moet waar de auto's rijden. Je mag lopen waar het voor jou en overige bestuurders het veiligst is. Dus als er maar een heel smal fietspad is, kun je beter op de autoweg lopen. Als het fietspad breed genoeg is, ga dan lekker over het fietspad. Over de stoep zou ik persoonlijk helemaal niet doen.

Hoe je richting etc aan moet geven moet je zelf een beetje inschatten denk ik. Met buitenrijden let ik heel erg op mijn omgeving en ik geef ook alleen richting aan als dat van belang is voor andere weg gebruikers. op kruisingen geef ik ook vaak voorang aan auto's, ook als dit niet persee hoeft.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:31

Officieel hoor je op de weg. Maar soms/vaak is het veiliger om in de berm of een breed fietspad te lopen.
En inderdaad, helaas weten veel mensen niet dat je met je paard (er naast lopend of erop) een bestuurder bent, dus je kan opmerkingen verwachten, ook al houd je je aan de regels.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:35

Ik weet de regels voor bestuurders wel ja. Al lijkt het me het slimste om toch gewoon, ookal zou ik eigenlijk voorrang moeten hebben, toch altijd andere weggebruikers eerst te laten, voor de veiligheid.

Maar het ging mij meer om of ik nou het beste op het fietspad of op de weg kon gaan. Dankjewel!

Dat er wel opmerkingen zullen komen, tja, dat is dan maar zo. Ik denk persoonlijk ook dat het prettiger is voor fietsers om om het paard heen (dus naar de weg op) te ontwijken dan tussen het paard en de stoep in te moeten fietsen. Tenminste, dat lijkt mij zo.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:40

O maar je gaat ook opmerkingen krijgen van bestuurders. Veel automobilisten vinden het hun taak om je er op te wijzen dat jij NIET daar op de weg hoort. Snijden je af, schelden je uit, rijden vlak langs je en tuuten eens even lekker. En veel fietsers zullen niet bellen als ze langs achter komen.
Ik denk dat dat misschien is omdat ze het paard niet willen laten schrikken, maar pas daar dus zelf extra goed mee op :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:44

Ah... Achja, dat zie ik dan wel. Ik heb bij mijn vorige verzorgpaard al vaak genoeg gehad dat sommige bestuurders nog eens ff extra gas geven als ze langs je vliegen, gelukkig zat ik op een tinker die ontzettend koel in dr koppie was, de ander op een haflinger was namelijk de berm in gevlogen van schrik.

Dit keer gaat het ook om een fjord die eigenlijk nergens bang voor is, alleen een beetje koppig.

Wel ben ik nog van plan veel te oefenen in de bak met stilstaan en rustig wachten totdat ik het zeg. Niet trekken of gaan klieren, en schriktraining. Zou er echt geen zin in hebben om met een nerveuze konten draaier naast me bij een stoplicht te wachten hahaha.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:21

Je bent begeleider van rij- en trekdieren of vee en dat maakt je bestuurder.
Je hoort niet op het voetpad, niet op het fietspad en niet op wegen waar dit bord staat:
Afbeelding

Verder mag je in het bos ook uitsluitend op de paden waar je rijdend op het paard ook mag komen, meestal dus gewoon de ruiterpaden en niet de gewone wandelpaden.
En je plek is dus ~in principe~ op de rijbaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:23

Op de rijbaan of in de berm. Daar is geen discussie over mogelijk

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:24

Als je wandelt met je paard ben je bestuurder en hoor je dus op de rijbaan. Voor ieders veiligheid zou ik echter gewoon het fietspad nemen :-)

Wellicht even uit netheid grote hopen mest aan de kant schoppen, net zo fijn voor de fietsers :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:24

Century schreef:
Officieel hoor je op de weg. Maar soms/vaak is het veiliger om in de berm of een breed fietspad te lopen.
.

De berm is ook gewoon toegestaan ;)

(Al wordt fietspad en stoep ook wel gedoogd, maar officieel is het als er geen ruiterpad is, dan voorkeur berm of rijbaan)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:26

Berm hoort inderdaad bij de weg, dus dat mag ook :) heb je gelijk in.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:27

Dankjewel voor de informatie. Het leek me alleen zo onhandig dat je dan eigenlijk auto's in de weg loopt die vele malen sneller gaan... Maarja, verkeersregels zijn verkeersregels. Nu woon ik ook in een rustige stad en ga ik niet langs snelwegen lopen dus het zal wel gaan. Ik kom vaak genoeg mesthopen op het fietspad tegen dus er zullen er wel meer zijn hahaha.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:28

Lekker op het fietspad gaan lopen. Denk aan je eigen veiligheid en die van je omgeving!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:29

Snelwegen ben je ook niet welkom ;). Ik heb ook vaker het fietspad gekozen hoor, als dat veiliger was. Alleen is dat niet hoe het officieel hoort.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:32

Nee logisch ben ik op snelwegen niet welkom, dat mag ik toch hopen dat niemand zich dat in zn hoofd haalt. Wat ik bedoel is wegen waar je echt hard mag gaan maar officieel geen snelweg is.

Apple, dat zal ik ook zeker doen. Ik loop ook maar een klein stuk over de openbare weg (zo'n tien minuten) en ben daarna weer in het bos.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:54

Nou, mensen zijn soms rare wezens :P Maar ik begrijp wat je bedoelt. Met mijn toenmalige bijrijdpaard ging ik toch echt liever op het rustige fietspad rijden dan op de weg waar iedereen toch wel 60+ reed...

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:00

Naast een paard ben je (ook) een bestuurder en daarmee gelden dus ook de regels van een bestuurder. Je begeeft je wel op het fietspad, vanwege je lage snelheid. Ik heb dit gewoon geleerd met mijn rijbewijs.

Weet wel dat veel bestuurders dit overigens niet weten! Zelf ga ik dus midden op een fietspad lopen, zodat mensen gedwongen zijn om te bellen als ze voorbij willen. Ik ben me al vaak zat wild geschrokken, omdat ik ze pas op het laatste moment hoorde.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:07

Ach, hier zijn de fietspaden niet zo breed. En naast een fjord met overgewicht is het fietspad al snel helemaal in beslag genomen hahaha. Maar toch bedankt voor de informatie.