Paardenverzekering ondervraagt dierenarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Paardenverzekering ondervraagt dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 20:10

Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand hier een antwoord kan geven op mijn vraag.

Wij hebben een verzekering voor ons paard. Een jaar geleden is ze ziek geworden en zijn er veel onderzoeken en behandelingen toegepast. Helaas is er nog geen diagnose gesteld vanwege de vage klachten.

Vanzelfsprekend wil de verzekering hier meer over weten. In de eerste plaats hebben ze ons benaderd met de vraag om een brief van de dierenartsen die het paard hebben gezien de laatste maanden en de prognoses. Deze brief hebben ze van twee dierenartsen ook gekregen (dierenartsen hebben deze brief naar ons gestuurd, wij naar de verzekering).

Maar nu blijkt dat de verzekering één van de dierenarts heeft gebeld en flink heeft doorgevraagd naar de uitgevoerde onderzoeken, diagnoses, prognoses etc.. Echter heeft deze dierenarts belangen bij de uitkomst.

De vraag is nu of de verzekering zonder toestemming de dierenarts mag benaderen over het ziekteverloop van mijn paard. Hopelijk weet iemand hier antwoord op. Als ik dit doortrek naar mensen vind ik het namelijk een rare zaak, mijn zorgverzekering belt namelijk ook niet naar mijn cardioloog om te vragen hoe groot de kans is dat ik minder dan een jaar te leven heb.
Laatst bijgewerkt door Science90 op 26-06-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Re: Paardenverzekering ondervraagt dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:19

De verzekering mag proberen op die manier informatie los te krijgen. Netjes is het niet maar niet verboden. De veearts mag geen antwoord geven op vragen van derden over zijn patiënten. Wat dat betreft zijn dieren net mensen. Dus als de veearts vrolijk vragen heeft lopen beantwoorden lijkt me dat een schending van de privacy.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 20:20

mrie schreef:
De verzekering mag proberen op die manier informatie los te krijgen. Netjes is het niet maar niet verboden. De veearts mag geen antwoord geven op vragen van derden over zijn patiënten. Wat dat betreft zijn dieren net mensen. Dus als de veearts vrolijk vragen heeft lopen beantwoorden lijkt me dat een schending van de privacy.

En kun je daar ook wat mee?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:23

Ligt er aan, wat wil je bereiken?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:26

Dit mogen ze zeker en de DA is volgens mijn gewoon in zijn recht als hij hier 'eerlijk' antwoord op geeft.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 20:26

mrie schreef:
Ligt er aan, wat wil je bereiken?

PB

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 20:27

StalNollie schreef:
Dit mogen ze zeker en de DA is volgens mijn gewoon in zijn recht als hij hier 'eerlijk' antwoord op geeft.

En wat is dan het verschil met mensen? Mag het dan ook gewoon?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:29

demo_love schreef:
StalNollie schreef:

En wat is dan het verschil met mensen? Mag het dan ook gewoon?

Wat staat er in hun voorwaarden? Waarmee ben jij akkoord gegaan? Dieren zijn voorwerpen voor de wet, dus het ligt sowieso heel anders dan met mensen natuurlijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:45

waarom worden mensen en dieren toch altijd vergeleken met elkaar.

je verzekerd je paard en dat kan je wel vergelijken met het verzekeren van een auto of raam eruit. dat kunnen ze ook komen checken op waarheden of onwaarheden.
inderdaad wat hierboven word gezegd voorwerpen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 21:48

StalNollie schreef:
waarom worden mensen en dieren toch altijd vergeleken met elkaar.

je verzekerd je paard en dat kan je wel vergelijken met het verzekeren van een auto of raam eruit. dat kunnen ze ook komen checken op waarheden of onwaarheden.
inderdaad wat hierboven word gezegd voorwerpen.

Omdat het allebei levende wezens zijn en dieren worden beheerd door mensen. Het is al ronduit asociaal dat dit gebeurt. Checken is prima, maar speel dan open kaart.

Maar het ging mij om de regelgeving en ik heb nog geen eenduidig antwoord.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:51

kijk in je voorwaarden daar zal het wel instaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:55

een verzekering is er om zo min mogelijk of liever helemaal niets uit te keren....

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:57

Om nog even antwoord te geven op je 2e vraag: nee, bij mensen mag dit niet. Een mensenarts heeft een beroepsgeheim en mag medische info niet zonder toestemming van de patient met derden bespreken. Soms vragen verzekerden ons (ik werk voor een verzekeraar) om een ziekenhuisrekening te controleren, maar wij krijgen geen antwoord als we op verzoek van de patient het ziekenhuis bellen. Dat moet de patient echt zelf doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:00

Ja dat mogen ze.
Voor de wet is een paard een "ding".
En als bv je auto bij de garage staat voor reparatie (verzekeringswerk) na een ongeval heeft ook de verzekering volledig inzake in het dossier en mag daar ook over bellen naar de garage om vragen over te stellen.