Paard opeens panisch tijdens trailer transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellerhuisje

Paard opeens panisch tijdens trailer transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 16:59

Hallo allemaal,

wij hebben opeens een groot probleem. Onze 19 jarige ruin wordt bijna panisch als hij op de trailer staat en deze gaat rijden. Binnen 2 meter (!) is het net alsof hij denkt dat hij omvalt. 2 Maanden geleden begon het opeens tijdens het reizen. Alsof er een enge muis in de trailer liep. We hebben het even laten rusten en gisteren weer geprobeerd om te kijken hoe hij zou reageren. In de eerste instantie was hij niet van plan de trailer op te lopen, maar na 4 x liep hij er alsnog kalm op. Hij stond samen met een rustige, jonge merrie op de trailer. Niks aan de hand, zo leek het. Met het deurtje los reden we een stukje naar voren en na 2 meter was het al duidelijk dat het niet verstandig was verder te rijden. Weer uitgeladen stond hij te trillen.... Nooit is de trailer een probleem geweest, niet alleen en niet met z'n tweeën. Hij huppelde er altijd vrolijk op, was alleen te laden.
Maar ja, wat nu? Gewoon doorzetten, hij is wel de grootste clown aller tijden en ontzettend slim. Wij zijn als de dood dat hij (met ons) een ernstig ongeluk krijgt tijdens transport. Iemand ervaring mee? Er is niks veranderd ten aanzien vd trailer, nog steeds dezelfde en dezelfde auto.... Wie heeft ideeën??

Groet!

Aryana

Re: Paard opeens panisch tijdens trailer transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:03

Misschien een paranormaal paard die onheil voelt aankomen? :=

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:11

Hier ook ervaring met eigenlijk hetzelfde verhaal bij de pony van het meisje wat ik coach. Van de een op de andere dag, niks gebeurd maar complete paniek. Haar ouder hebben uiteindelijk een klein vrachtwagentje gekocht en dit gaat veel beter omdat ze haar balans beter kan bewaren. Nog steeds blijft de bocht naar recht spannend maar het gaat al veel beter. Ondanks dat hij een clown is is trillen wel echt een teken van spanning en angst. gaat hij ook helemaal straks staan?

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:12

Had ik laatst met mijn merrie... die stond eerder altijd aan de linkerkant geladen, maar daar had ik nu mijn jonge paard staan en mijn merrie dus rechts... nou inderdaad! alsof de wereld verging. Drie weken later weer samen in de trailer en nu mijn merrie op d'r eigen vertrouwde linkerkant en niks aan de hand... Dus misschien een voorkeurskant van laden?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:20

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. Maar dan in de vorm totaal niet willen laden. Als hij er dan eenmaal opstond helemaal in paniek. Dit is zeer ongewoon gedrag voor mijn paard aangezien het gewoonlijk een nuchtere zak is.

Ik heb mijn trailer weggebracht voor een beurt en bleek dat de remdemping stuk was. Dus de trailer gaf iedere keer een dauw na als ik remde. Zelf was dit in de auto niet voelbaar maar wrss heeft mijn paard het wel gevoeld. Ik ben heel blij dat ik niet verder ben gaan aanklooien maar eerst naar de trailer gekeken heb. Anders had ik nu misschien een trailerprobleem gehad.

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 19:40

Dank voor jullie reacties +:)+ . De eerste keer dat hij zo idioot reageerde stond ie links, gisteren stond ie rechts... De trailer heeft in 2012 een goede beurt gehad, is 5 jaar geleden nieuw gekocht. Wij hebben in onze schuur een 1,5 paards staan van een ander. Misschien moeten we daar even mee gaan rijden met hem, kijken hoe hij dan reageert. Of anders alleen op de trailer, 2 maanden geleden wilde hij dat wel, nadat het met een ander paard erin fout ging. Het is zo jammer, we waren van plan veel buitenritten te gaan maken in de zomer, met hem en een maatje. Maar op deze manier durf ik echt de weg niet op met hem |( .... Het is zo vreemd allemaal :?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:47

Hier ook een 19 jarige die van een op andere dag als een dolle te keer ging op de trailer. Voorheen altijd wel wat gestuiter net voor thuiskomst, maar rest van de weg zeer braaf. Met trailer was niks mis, maar de veren van de auto waren wat slap geworden, waardoor de trailer iets naar voren dook eens geladen. Verzwaarde veren eronder en het stuiterpaard lijkt nu weer verdwenen! Laatst uurtje heen, uurtje terug, helemaal braaf!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:24

Het tussenschot eruit en 2 lange buizen erin. Heb dit ook meegemaakt. Van de 1 op de andere dag! Merrie liet zich vallen, zweten, paniek. Ze stapt zo de trailer op, maar als we wegrijden gaat het fout. Nu ze de ruimte heeft gaat het prima

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:25

Gezien zijn leeftijd kan er ook fysiek iets aan de hand zijn, bijvoorbeeld slechter zicht of andere problemen met coördinatie/evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:26

Waratje schreef:
Gezien zijn leeftijd kan er ook fysiek iets aan de hand zijn, bijvoorbeeld slechter zicht of andere problemen met coördinatie/evenwicht.

Dat is ook meteen mijn idee, ataxie oid, of idd slecht zicht, een maanoog?

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 21:48

Goed nieuws, vanavond is het gelukt hem alleen in de trailer te vervoeren! Hij was in de eerste instantie echt niet van plan om de trailer op te gaan. Na een engelengeduld onzerzijds stapte hij er uiteindelijk op. Na 10 min. gewacht te hebben reden we weg. Mijn dochter reed achter de trailer aan dus zij kon precies zien wat er gebeurde. In het begin wat wankel, later eigenlijk niet meer gehoord, hij knabbelde gewoon aan het raampje en keek af en toe achterom. Niet te langzaam te bochten door, dan heeft ie ook geen tijd om na te denken. De terugweg liep hij er zonder pardon op, nu is hij wel zo slim dat hij door heeft dat ie naar huis gaat.. :D
Dit herhalen we komende tijd een paar keer en dan maar hopen dat ie ook weer met een ander paard op de trailer durft... +:)+ Spannend! :P

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:41

Paarden kunnen uit het niets angstig worden in de trailer, sommige paarden merken het als de bodem van de trailer slechter wordt en worden daar erg paniekerig door, misschien een idee om je trailer te laten checken?

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 22:09

We zijn nu een paar maanden verder. Hij wil heel best alleen mee op de trailer, geen probleem... Een paar weken geleden hebben we het weer geprobeerd met een maatje van hem. Bij de eerste scherpe bocht ging het "mis", hij ging erbij liggen :( . Gelukkig stond hij snel weer op, niks aan de hand. Heel erg vreemd dat hij heel goed alleen op de trailer wil, maar het mis gaat met een ander paard erbij, zomaar?? Bochtje links vindt hij lastiger dan rechts, als hij links staat... :j Zeg het maar... :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:24

Mijn paard heeft dit ook gehad. Van de een of andere dag naar één kant gaan hangen, gaan liggen, zweten etc. Het hele angstpakket. We hebben hem helemaal na laten kijken maar er is nooit een oorzaak gevonden. Ook van alles geprobeerd, ruimer zetter, krapper zetten, maatje ernaast etc. Het heeft nooit geholpen. Met name bochtenwerk vond hij verschrikkelijk en rotondes waren een ramp. Hij liep wel weer iedere keer probleemloos de trailer op trouwens.
In mijn geval ging het ook om een ouder paard, wel apart trouwens dat vooral zij er last van krijgen. Ik zie daar toch wel een verband in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:37

Ellerhuisje schreef:
We zijn nu een paar maanden verder. Hij wil heel best alleen mee op de trailer, geen probleem... Een paar weken geleden hebben we het weer geprobeerd met een maatje van hem. Bij de eerste scherpe bocht ging het "mis", hij ging erbij liggen :( . Gelukkig stond hij snel weer op, niks aan de hand. Heel erg vreemd dat hij heel goed alleen op de trailer wil, maar het mis gaat met een ander paard erbij, zomaar?? Bochtje links vindt hij lastiger dan rechts, als hij links staat... :j Zeg het maar... :?

Conclusie: jij kunt niet rijden!

En als je het niet gelooft, heb dan de ballen om mij het tegendeel te komen bewijzen! Je zou de tweede zijn, die andere was zo wijs om eerst te komen en daarna pas met paarden te gaan rijden, de rest heeft het lef blijkbaar niet..........

Wat zit daarachter: als het paard ruimte heeft om opzij te stappen, is het simpeler om het evenwicht te bewaren. Als ze met z'n tweeen op de trailer staan, is er minder plek om wijdbeens te gaan staan en daarmee een betere balans te krijgen.

Een oplossing kan zijn om een flexibel tussenschot te gebruiken en hopen dat je paard leert dat er meer ruimte is dan er lijkt te zijn. In de tussentijd zul je nog voorzichtiger moeten rijden dan je al deed. Je weet wel, die mok warme chocola met echte slagroom op het dashboard...........

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:47

Ikke, bij mijn paard hebben meerdere mensen de auto + trailer gereden, maar hij reageerde altijd hetzelfde, ook na meerdere keren bij dezelfde persoon.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:37

Cayenne schreef:
Ikke, bij mijn paard hebben meerdere mensen de auto + trailer gereden, maar hij reageerde altijd hetzelfde, ook na meerdere keren bij dezelfde persoon.

Moet ik dit als een uitdaging oppakken? }:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:38

ikke schreef:
Cayenne schreef:

Nou, je mag het proberen :D Hij is alleen inmiddels overleden, dus ik gok niet meer dat hij dan erg tekeer gaat in de trailer :+ :D
(sorry, zwarte humor moet kunnen :') )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:43

Cayenne schreef:
ikke schreef:

Nou, je mag het proberen :D Hij is alleen inmiddels overleden, dus ik gok niet meer dat hij dan erg tekeer gaat in de trailer :+ :D
(sorry, zwarte humor moet kunnen :') )

:D :D

Het punt is dat het soms erg lastig aanvoelen is wat wel en niet kan in een specifiek geval. Dat is eigenlijk niet uit te leggen, dat moet je doen, doen en nog veel meer doen en dan nog wordt je soms verrast.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:44

Helemaal mee eens :)