Trailer uitvliegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Trailer uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 13:14

Hallo,

Sinds een half jaar rijd ik naast mijn vz paard ook wedstrijden met mijn 18 jarige bijrijpaard.
Hij loopt altijd braaf de trailer in maar heeft wel stress op de trailer, wilt niks eten of drinken maar is verder rustig. Soms wat zweten maar verder niks. Hij liep ook goed de trailer af steeds, tot nu.
Het begon dat hij thuis steeds sneller de trailer afliep. Maar nu doet hij het iedere keer dus ook als we ergens anders zijn. De eigenaren zeggen dat hij er gewoon snel af wilt maar kan ik hier iets aan doen?
Ik kan hem niet stilzetten op de klep tijdens het uitladen want het gaat gewoon te snel.
Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

gr. Denise

Princesj

Re: Trailer uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:16

Ik heb het geleerd met voedselbeloning. 1 pasje naar achter en dan gelijk een koekje, dat hij blijft staan om het koekje. Dit uitgebreid, zodat hij halverwege de klep stopt voor hij eraf gaat. Ik laat ze daar altijd even staan en kijken, zodat ze daarna bewust de laatste stappen van de klep af gaan en niet gaan draaien.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 13:18

Hoi bedankt voor de tip maar het paard wilt geen snoepjes op de trailer.
Totaal geen interesse in, je kunt het zelfs in de mond doen maar hij laat het gewoon eruit vallen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:22

heb je de rijstijl weleens gecheckt?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 13:25

Jup die is juist perfect, daar ligt het probleem ook niet. Chauffeur is voor dit paard al 14 jaar hetzelfde en pas sinds kort doet hij dit.
Bedankt voor het meedenken!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:43

Het is trouwens ook niet zo dat we alleen wedstrijden rijden, we gaan ook vaker naar het bos of iets anders leuks doen.
Ik hoop dat iemand nog een tip voor mij heeft.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:50

mijn paard deed dit vroeger ook. Laten staan met de klep open heeft bij hem geholpen. Pas eraf halen als die rustig staat. En anders misschien een leadrope gebruiken en deze om de voorstang heen en dan langzaam laten vieren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:53

Thuis oefenen. Tot halverwege de klep, padje achteruit. Stoppen, weer een paar passen vooruit, stoppen, weer een pas achteruit.
De hele tijd zo spelen. En elke keer als hij het goed doet belonen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:57

Hoe laden jullie hem uit?
Klep open, stang los en "ja kom maar!" Dus zeg je ja kom maar?

Of hebben jullie er al geen stang in omdat hij zo erg de trailer uit vliegt?

Als je voor het uitladen eerst even wacht, dus klep open en laat maar even wachten, hoe reageert hij dan?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:01

Mijne vloog na een beetje een traumatisch ongeval ook van de trailer af, voor haar werkte het om heel rustig stapje voor stapje de trailer af te laten gaan, voor de eerste 2 stappen waren ministapjes en vervolgens vloog ze. Door weer druk naar voren te geven en belonen zodra ze het goed deed met snoepjes belonen. Nou begint ze weer normaal van de trailer te lopen.

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:02

Ik heb trailerlaad les gekregen met een merrie die ook eruit vliegt. Ze moest eerst leren wachten en met uitladen krijgt ze een snoepje voor haar neus, maar wel laag. Dan kan ze er niet uitvliegen en heb je sneller ontspanning, pas als ze buiten is krijgt ze pas het snoepje.
Ik vind een lesje trailerladen echt heel nuttig!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:11

Ik weet niet waar je woont? want ik ken iemand die les geeft in trailer laden (en overig grondwerk en rijden).

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:13

wouterpaard schreef:
mijn paard deed dit vroeger ook. Laten staan met de klep open heeft bij hem geholpen. Pas eraf halen als die rustig staat. En anders misschien een leadrope gebruiken en deze om de voorstang heen en dan langzaam laten vieren.

Hij is verder heel rustig, ook als de klep open is.

palousa_boy schreef:
Als je voor het uitladen eerst even wacht, dus klep open en laat maar even wachten, hoe reageert hij dan?

Ik kan zelfs de stang achter open laten maar zodra ik dan 1-2 stapjes met hem naar achteren loop dan krijgt hij ineens haast.

Vind het zelf ook een lastig probleem want hij is verder zo lief en geduldig alleen als hij dan halverwege is dan schiet die achteruit. Ik kan wel druk zetten op het touw maar dat heeft geen effect. Ja het effect is dan hoofd omhoog en ik wil niet dat hij zich bezeerd aan de bovenkant vd trailer

eilleen333 schreef:
Ik weet niet waar je woont? want ik ken iemand die les geeft in trailer laden (en overig grondwerk en rijden).

Ik in Duitsland maar het paard staat in Limburg

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:14

EmmaGonja schreef:
Ik heb trailerlaad les gekregen met een merrie die ook eruit vliegt. Ze moest eerst leren wachten en met uitladen krijgt ze een snoepje voor haar neus, maar wel laag. Dan kan ze er niet uitvliegen en heb je sneller ontspanning, pas als ze buiten is krijgt ze pas het snoepje.
Ik vind een lesje trailerladen echt heel nuttig!

probleem is dat hij geen eten aanneemt op de trailer.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:23

Snooki schreef:
probleem is dat hij geen eten aanneemt op de trailer.

Misschien kun je hem is rond voertijd in de trailer zetten. Als ze echt honger hebben eten ze vaak wel.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:25

Dan moet ik hem een week geen eten geven want hij wilt echt niks.
De eigenaren hebben hier zelf ook al veel mee geprobeerd maar hebben nu maar geaccepteerd dat hij niks eet op de trailer. :(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 01:22

Die trainer zit helaas in zwolle. Evt kan je wel kijken op www.chrisirwin.nl of chrisirwin.com, daar staan meer mensen die volgens dezelfde methode werken en ik ben daar zelf heel tevreden over

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 06:57

Ik heb les van Florence Faber (gowithflo.nl) ze gaat het hele land door voor zulke 'problemen'.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:08

Je moet niet beginnen met leren uitladen IN de trailer maar erbuiten, eerst 1 pasje op de klep en dan weer terug, dan 2 en weer terug, dan 3 enzovoorts. Tussen het stapje naar voren en naar achteren laat je paard even wachten en nadenken, dan weer naar achteren en volgende stapje naar voren.
Nooit eerst paard er helemaal in en dan erachter komen dat hij nog steeds naar achteren stuift.

Als dit goed gaat ga je weer een stapje verder door geluid te maken met de stang terwijl je hem nog niet dicht doet, paarden weten feilloos als de stang weg is dat ze dan naar achteren kunnen en zodra ze het geluidje horen zijn ze weg. Ze moeten dus leren wachten en het geluid niet meer associëren met de stang.

Hoeft niet met voedselbeloning, kan ook met rust belonen.
Over het algemeen als een paard geen voedsel aanneemt dan heeft hij stress, ze eten niet als ze stress hebben.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 13:45

Hoi cissy bedankt voor de tip om het eerst tijdens inladen op de klep te gaan oefenen. Gaan we zeker doen.

Hij wacht echter wel gewoon ook als de stang weg is.

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:50

Ik volg even