Mentrailer vs gewone trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Mentrailer vs gewone trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 20:36

Lieve bokkers,

Ik zit met een dilemma, ik ben bezig met zoeken naar een trailer, maar ik weet niet zo goed wat ik moet nemen. Voorheen had ik de luxe van een trailer niet, dus dit is volledig nieuw voor mij.

Ik men veel, meer dan ik ohz rijd. Nou is de vraag: kies ik een mentrailer of een gewone trailer? Ligt een mentrailer ook fijn achter de auto zonder wagen erop?

De plus- en minpunten zoals ik ze nu kan bedenken:

Mentrailer
+ kan overal heen met wagen en paard
+ kan overal heen met paard
+ geen extra auto met aanhanger meer nodig
- moet E halen
- mega gevaarte achter de auto

Gewone trailer
+ kan met paard overal heen
- kan geen wagen meenemen

Omdat ik nooit de luxe van een trailer heb gehad weet ik nog niet hoe vaak ik deze zal gebruiken, maar je zou zeggen: als je dan kan kiezen... Maar vind het een moeilijke keuze!

Wie o wie heeft handige tips of advies? Wat is wijsheid? (Voor de volledigheid: mijn auto mag beide trekken, dus dat is geen probleem)

tinkersjakie

Re: Mentrailer vs gewone trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:39

Als auto beide mag trekken zit je bij een normale trailer dan niet over je Max gewicht van 3500 wat je mag op B rijbewijs?? Want ik ga er dan vanuit dat je een behoorlijk zware auto hebt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:39

als je vaak ment zou ik incl. wagen doen. ik denk dat je wel went aan de lengte en E rijbewijs beveel ik iedereen aan.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 20:39

Nee, zit niet over de 3500kg heen ;)

E wil ik sowieso gaan halen idd :j

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:43

Wij hebben ook een mentrailer, geen enkel probleem als er geen kar opstaat.
Zeker als je graag ment zou ik toch voor een mentrailer gaan.
Mijn moeder vond het eerst ook wennen, met zo'n 'groot gevaarte' maar nu vindt ze het veel fijner als een 'gewone' trailer!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:45

Tja, ik men niet heel veel, maar wel af en toe wedstrijden.
Heb jaren een 1 1/2 paards trailer gehad, huurde dan 1 x per jaar aanhanger voor wedstrijd, maar dat is een gedoe.
Je moet dat ding ophalen, iemand hebben om hem te trekken naar wedstrijd en weer terug. (dus redelijke auto en moeten mee willen)
Dan moet je 's avonds als je van wedstrijd terug bent de aanhanger nog terug brengen naar het verhuur bedrijf.

Heb vorig jaar mezelf een mentrailer cadeau gedaan, ben er super blij mee!
Wagen kan nu gewoon mee op trailer kan zo weg.
Ik rijdt ook veel met de trailer zonder menwagen er voorop (scheelt toch weer in verbruik en ik rijdt ook veel onder het zadel), dan rijdt hij net zo lekker, of het nou met 1 of 2 paarden is.
Mega gevaarte valt nog wel mee, je bent iets langer en hij komt iets binnendoor in de bochten, maar dat ben je zo gewend, die van mij ligt prima achter de auto.
Ik steek altijd wel uit op de onder het zadel wedstrijden met mijn trailer omdat die wat groter is, maar ja... moet dan maar.

Je hebt wel voor je mentrailer dikke auto nodig en helaas zijn die duur in verbruik en wegen belasting.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:00

Bedankt voor de reacties... Als ik het zo lees lijkt een mentrailer de moeite waard. ik denk niet dat ik snel menwedstrijden zal gaan rijden, misschien mendurance, maar geen marathons.

@Sjolvir: we hebben een dikke onzuinige auto gekocht, speciaal voor de paarden, dus dat is geen probleem :) ben er super blij mee!!

Nog meer ervaringen? Goed of slecht?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:07

Tja je zegt zelf dat je liever of vaker ment dan dat je ohz rijdt.
Dan lijkt het me logisch dat je een mentrailer aanschaft....
In de regio waar je volgens je profiel woont zijn er niet veel paden om leuk te mennen.
Dus als je een leuk uitje wil naar Brabant (waar echt super veel menpaden zijn!) zal je in je eentje moeten rijden of iemand die ohz mee wil.
Of kun je met familieleden /vrienden op pad met de picknickmand achterop en een paar uurtjes door het bos hobbelen met de koets.
Als je de mogelijkheid hebt zeg ik mentrailer!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:10

Ik rij ook geen marathons hoor (oke, dit jaar 2 recreatieve, was hartstikke leuk!) verder dressuur en vaardigheid.
Maar je kan ook zo met je wagen naar het bos etc., heelijk!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:12

Dat gaat ook het doel zijn, lekker buiten rijden :D denk ook dat een mentrailer niet zo'n gek idee is... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:23

Ik denk dat je voor een normale trailer ook je E moet? Als je aangeeft een dikke auto te hebben dat zit je volgensmij al zo op die 3500? Ik heb een peugeot 307 en een normale trailer en zit al op 3300...

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:28

Nee, dat hoef ik niet :) en dat weet ik heel zeker :o dus zullen we dat verder buiten beschouwing laten?

Ik wil alleen graag weten wat de ervaringen zijn met mentrailers vs gewone trailers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:34

Sorry hoor ;) vroeg het me alleen af omdat als ik de volvo hier ervoor zou gooien ik al niet meer met B mag (kar weegt 1300) en dat is nog niet eens echt een dikke bak.

Maargoed als je een mentrailer mag trekken zou ik een mentrailer nemen. Ervaring van kennissen is wel dat hun auto er ontzettend onzuiniger van ging rijden, maar als je veel ment dan lijkt me toch dat je veel meer aan een mentrailer hebt :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:37

Geeft niet, tuurlijk mag je het vragen. Ik wil sowieso mijn E halen, zodat ik daar nooit meer over na hoef te denken :D

Auto rijdt sowieso al onzuinig :') en ga ook niet elke week, maar denk dat de mogelijkheid om wagen mee te nemen wel heel fijn is.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:24

Niemand verder een mentrailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:31

Nee, geen meetrailer. Een bus en een gewone trailer. Ik heb over een meetrailer nagedacht, maar al snel werd duidelijk dat er ook een zwaardere auto moest komen. Dus toen dacht ik: als we nou een bus nemen, dan kan de wagen erin en wij kunnen erin slapen. Bevalt goed, maar wat wel lastig is, is dat je eerst je paard moet afladen, dan de trailer afkoppelen, dan de wagen uit de bus.... En bij vertrek alles weer omgekeerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:44

Mijn schoonmoeder heeft een tweepaards mentrailer. Daarvoor moet je inderdaad een dikke auto en je E hebben want zo'n ding weegt leeg al ontiegelijk veel....

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:51

@Safina: dat klinkt ook niet ideaal... Dan zou ik liever voor een mentrailer gaan.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:53

Het leeg gewicht van mijn 2-paards mentrailer is volgens het kentekenbewijs 980 kg (max. kogeldruk 100 kg).
Daarin vervoer ik over het algemeen alleen een fjord (+ menwagen). Soms staat er nog een shetlandertje naast.

Mijn menwagen weegt volgens fabrieksopgave zo'n 220 kg en mijn fjord zal zo'n 450 kg wegen. Al met al rijd ik dus meestal met ca. 1650 kg achter de auto.

Wij hebben er een VW Transporter voor en dan merk je eigenlijk nauwelijks dat die trailer erachter hangt.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:58

Hoeveel mag die transporter maximaal trekken?

Ik kom uiteindelijk ook op zoiets uit qua gewicht als ik een mentrailer koop. Heb maar 1 paard, dus hoef nooit met 2 paarden te rijden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:04

djuulsie schreef:
Nee, dat hoef ik niet :) en dat weet ik heel zeker :o dus zullen we dat verder buiten beschouwing laten?

Ik wil alleen graag weten wat de ervaringen zijn met mentrailers vs gewone trailers?

Als je nog steeds de Sorento hebt, zou mij verbazen als je qua gewichten binnen het B rijbewijs kunt blijven.

De maximale toegestane massa van jouw auto is namelijk 2455kg. Dat betekent dat de trailer die je er achter hangt een maximale toegestane massa van maximaal 1045kg mag hebben, wil je binnen de grenzen van het B rijbewijs blijven.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:16

Ik heb ook een mentrailer, maar die lijkt een beetje op een caravan. Mijn wagen staan binnenin (en blijft dus schoner dan wanneer voorop) en daar achter mijn pony's. Ik heb er zelf een deurtje tussen laten zeten. Bevalt prima (met of zonder wagen erin), is eigenlijk een XXL 2 paards trailer.

Afbeelding

Afbeelding

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:19

Wat grappig ziet dat eruit. Zijn die trailers zo te koop? Wat is dat voor merk?

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:28

Iedereen denkt altijd dat ik m'n caravan verbouwd heb, maar het is gewoon een Heja vijf sterren trailer. Ze zijn er zelfs nog veel langer (kan vierspan + wagen in) :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:31

Vind em erg mooi! +:)+