pony gekocht, blijkt eczemer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

pony gekocht, blijkt eczemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:27

ongeveer 3 weken geleden hebben we voor onze dochter een (hele lieve en brave) shetlander gekocht. Het betreft een pony die al wat op leeftijd is (21), een merrie met leuk papier. Bij het mailcontact en ook bij de bezichtiging heb ik duidelijk gevraagd of de pony gebreken had, maar er werd me verzekerd dat ze niks mankeerde en gezond was. Nou prima, keuren hebben we niet gedaan gezien het doel (kinderpony) en de leeftijd van de pony, dus nadag ik haar bij het bezichtigen had zien lopen, gezien hoe ze in de omgang was en hoe ze onder het zadel was, besloten om haar te kopen.

Nu viel het me thuis in eerste instantie op dat ze zo vreemd opstaat na het rollen. Ik dacht in eerste instantie dat ze stijf was en moeilijk overeind kan komen, maar bij nader inzien blijkt ze met haar staartwortel over de grond te willen schuren. Ze staat bij ons in een schrale wei met schuil van enkele bomen, dus verder viel me niet zoveel op (er is daar niks om aan te schuren ook). Nu liet ik haar deze week even los in de bak en de paddock, en ze rende meteen op de slowfeeder af en begon daar als een wilde tegenaan te schuren (manen en staart). Kleine ponylief schoof het hele apparaat van zijn plek af, dat geeft wel weer hoeveel jeuk ze dus had.

Als je bij haar in de wei komt, komt ze ook het liefst tegen je aan staan en wil ze gekrabd worden. Ik ben maar gaan lezen over zomereczeem omdat ik dit geen normaal gedrag vond en zie veel overeenkomsten met onze pony nu. Al heeft ze haar staart en manen prachtig lang, toch kloppen de symptomen. Ook zie ik bij haar manenkam van die lijnen lopen (opgezet?). Bij haar vorige huis had ze geen materiaal om tegenaan te schuren, dus wellicht is dat de reden dat haar staart en manen "heel" zijn?

Al met al baal ik flink, want bij mijn weten is zomereczeem toch zeker een verborgen gebrek. Tja en wat doe je dan, pony is echt een schatje, op leeftijd, en mijn dochter is er gek op. Dus ik zit er niet op te wachten om de pony terug te brengen. Dan moeten we dus een eczeemdeken gaan halen en kijken hoe we het voor haar kunnen verlichten. Maar aan de andere kant, voel ik me ook besodemieterd. Niet dat ik een enorm bedrag voor de pony heb betaald, maar wel omdat men gewoon niet eerlijk is geweest.

Wat zouden jullie doen, toch contact zoeken met die mensen of laten gaan?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:30

zomereczeem zie je.... maar misschien kwam ze van een plek waar die vliegjes minder actief waren? ander voer ineens, kan vanalles zijn ook gewoon verharen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:31

Als je pony een extreme eczemer was, had ze open gelegen.
Meestal is eczeem met de juiste voeding en middeltjesprima onder controle te houden.
Ik heb zelf een eczemer, en ruim haar er niet voor op.
Als de pony verder past....

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:32

Soms kan verandering van plek al voldoende zijn om ze eczeem te laten tonen.
Komt ze vanuit een heel ander stuk van het land ?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:33

Je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan, dus de pony retourneren (of iets derelijks kun je sowieso niet doen. Het enige wat je kunt doen is aan de vorige eigenaren vragen of de pony ooit eczeemtekenen bij hun heeft vertoont. Daarnaast is eczeem zeker vervelend, maar veelal met een deken op te lossen. Dus wat is het probleem om voor de pony een deken te kopen en deze op te leggen, als de pony voor de rest top is?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:34

Kunnen het ook luizen zijn ? Of hebben ze daar geen jeuk van ?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:34

nou nee ze komt van 10 km verderop dus eigenlijk dezelfde soort lucht en gebied. Bij ons ook op een schraal weitje met wat hooi, net als bij de vorige eigenaar. En het gedrag van het schuren op de grond na het rollen was vanaf dag 1 al zo.
Ik wil haar ook niet terug brengen. Ik vind alleen wel dat de eigenaar het had moeten melden.

Je hebt niet aan je onderzoeksplicht gedaan is een beetje kul natuurlijk. Ik heb gevraagd naar gebreken en er werd mij verzekerd dat die er niet waren. Dan voldoet de verkoper niet aan zijn meldplicht.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 15-06-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:35

Nadat mijn paard weg ging ontwikkelde hij ook zomereczeem (15 km verderop staat hij). Op de nieuwe locatie vliegt er blijkbaar iets rond wat hij niet kan hebben. Bij mij heeft hij daar geen last van gehad.

Overigens lijkt het me sterk dat ze geen kapotte manen of staart heeft wanneer ze eczeem heeft. Want als ze jeuk hebben vinden ze altijd wel wat om aan te schuren (waterbak, omheining, grond etc.).
En een kwartiertje schuren zie je al terug op de manen of staart. Dat zou je eigenlijk wel moeten zien in juni......

Ik zou eens bellen naar de oude eigenaar en vragen of het ze bekend voor komt (zonder gelijk over verborgen gebrek te beginnen).

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:35

In dat geval kun je alleen de eigenaar opbellen en diegene ermee confronteren.

Muronia

Re: pony gekocht, blijkt eczemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:36

Daarom vraag ik ook, wat zouden jullie doen :)

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:37

Je kan die mensen altijd een bericht doen met wat je hebt gezien en dat je het niet leuk vindt dat ze dat niet gemeld hebben toen je de pony kocht. Ik ken maar weinig shetten zonder zomereczeem en gelukkig zijn er een tal van mogelijkheden om die pony te helpen.
Zo kan je eerst eens kijken of wassen met betadine- of teatreeshampoo helpt. Deze shampoos helpen beide tegen jeuk en huidschilfers (die op hun beurt ook weer voor jeuk zorgen). Eczeem crème (werkt bij sommige paarden wel, bij die van mij niet) of inderdaad een exzeemdekentje.
Knoflooksnoepjes of -poeder voeren helpt ook om de vliegen/muggen/dazen op afstand te houden dus dat is ook nog weer een mogelijkheid.
Het is een beetje lastig, want ja,.. Zomerexzeem is echt een zomerkwaaltje. Het is niet zo dat ie een of andere aandoening heeft, of neem ik het nu te licht op?

geerke

Happinez schreef:
Soms kan verandering van plek al voldoende zijn om ze eczeem te laten tonen.
Komt ze vanuit een heel ander stuk van het land ?

klopt...als ze al zomereczeem had gehad had je dat moeten zien.

Aukelizzy

Heb je haar wel nagekeken op bv luizen? Dat kan ook jeuk veroorzaken. Zomereczeem kan inderdaad verergeren in bepaalde gebieden waar meer vliegjes zijn. Daarnaast kun je ook eens kijken of je voerbeleid anders is dan bij de vorige eigenaar. Denk dan aan kuilgras ipv hooi, krachtvoer... Maar ik kan me wel voorstellen dat je baalt..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:38

Murosch schreef:
Daarom vraag ik ook, wat zouden jullie doen :)

een eczeemdekentje kopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:40

Ik heb mijn shet van de paardenmarkt en daar had ze ook wat lichte plekken op de manenkam en voorhoofd, echter nu ze hier bij ons staat trekt het weg en krijgt ze steeds minder jeuk. Kan bij jou shet dus zeker aan de plek liggen waar ze nu staat. het kan ook luis zijn of schimmel.
Ik zou zeggen, ga eens informeren over het gebruik van Derfen of een eczeemdekentje.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:42

Even vragen aan de vorige eigenaar of de pony daar ook al zo schuurde kan je toch gewoon doen.
Niet als verwijt melden maar als vraag, wie weet hebben ze een oplossing.

Daarna even langs de winkel voor een eczeemdekentje

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:43

Is er water bij jullie in de buurt? Onze paarden staan vlak bij water en daarom zijn bij ons ook meer die vervelende eczeemmuggen. Vooral als ik ze 's avonds wat later naar binnen haal worden ze helemaal dol van die muggen. Onze paarden hebben geen eczeem, maar die muggen zijn gewoon heel erg vervelend, ze bijten mij dan ook en ik kan je vertellen dit jeukt heel erg. Het ene paard heeft er wat meer jeuk van dan de andere, maar dat wil nog niet zeggen dat die ene die er meer last van heeft ook zomereczeem heeft, ze zijn er dan gewoon wat gevoeliger voor.

Wel heb ik bij allemaal een Rambo Sweet Itch Hoody deken erop liggen omdat alleen deze dekens goed helpen tegen de muggen, een normale vliegendeken helpt niet. Ik doe dit ook om te voorkomen dat ze alsnog eczeem gaan ontwikkelen.

Wil je zeker weten of het zomereczeem is, dan zal je het bloed moeten laten testen. Als de pony geen wonden heeft en inderdaad de passende pony is, zou ik me er ook niet zo druk over maken. Zorg dan voor een goede deken en let op met voer.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:44

mijn shetje schuurt ook veel, maar geen zomerexeem. Waar het wel aan ligt is nog altijd onduidelijk. .mogelijker ergens wat gevoelig voor. Doet het ij zomer, winter, waar dan ook. Wel een prachtige bos manen en staart.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:45

Heel sneu voor je Shet dat ze zo'n last heeft van de kriebel. Het kan idd door de verhuizing komen, toch net een andere omgeving of voeding. Het hoeft dus geen verborgen gebrek te zijn, want wellicht schuurde ze bij haar oude eigenaar niet omdat ze ook geen schuurplekken of korte manen had.

Mijn vriendin die haar paarden nog geen km verderop heeft staan kan haar paarden alleen 's nachts buiten zetten ivm de dazen en muggen waar haar paarden helemaal gek van worden. Bij ons is geen daas en mug te bekennen. We wonen in dezelfde straat, dezelfde bomen rondom het huis, geen ven of water. Toch duidelijk anders.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:46

Exzeem kan inderdaad zomaar erger of worden of ontstaan. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze lange manen had en toch al eerder veel last van jeuk, ze vinden inderdaad altijd wel wat om aan te schuren. Wellicht heeft ze een deken omgehad maar het kan ook gewoon ontstaan zijn bij jou. Onze eczemer heeft ook meteen jeuk als hij een halve ochtend zonder deken buiten loopt, een paard bij ons op stal kan prima buiten maar als je hem 1x in de schemer laat staan schuurt hij er standaard die nacht een hap uit, jeuk kan dus echt heel snel ontstaan helaas :(

Ik zou zsm een dekentje regelen en even bij de vorige eigenaren kijken of er nu nog echte verschillen zijn in hoe jij haar houdt en hoe zij het deden.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 15-06-14 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:47

ZE zie je, dit lijkt me iets anders.
Zou de dierenarts er eens naar laten kijken.

Livana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:48

Ik zou toch echt contact opnemen met de vorige eigenaar! Je kan vertellen dat je der niet helemaal blij mee bent hoe het gegaan is en daarna gewoon vragen wat hun er aan deden om het te verlichten.

Weet je ook de reden van verkoop?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:48

Geen wormpjes? Of gewoon even de pony wassen met betadine shampoo?

Mijn paard had ook jeuk aan de manen, wormenkuur erin en even goed wassen en het is niet meer terug gekomen (enkele weken geleden)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:49

Wat ik zou doen: de vorige eigenaar bellen en vragen of ze dit gedrag eerder heeft vertoond.
Wij hadden vroeger een oud paard op stal wat vanwege artrose moeite had met opstaan. Die ging ook eerst zitten en dan leek het of hij schuurde, maar in feite lukte het opstaan gewoon niet in 1 x

Muronia

Re: pony gekocht, blijkt eczemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 00:12

Bedankt voor de reacties.

Wassen met betadineshampoo en een wormkuurtje kan ik wel even mee beginnen. Het is niet zo dat ze in slechte conditie verkeert, juist niet, ze zit super in haar vacht en glimt erover. Aan schimmel of luis denk ik eigenlijk helemaal niet (heb een aantal handelspaarden hier binnen gekregen die dat hadden en die zaten dan ook vaak slecht in hun vacht).

Als ik haar dr gang laat gaan in de paddock dan heeft ze inderdaad binnen een uur hele happen eruit, maar ik heb haar van schrik gauw weer uit de paddock gehaald daardoor.

Ik zal morgen de vorige eigenaar eens vragen of ze dit al had of niet.

Ik weet nu inmiddels dat ze ook heel soepel kan opstaan na het rollen (gelukkig) dus mijn eerste gedachte van stijfheid klopte niet, het is echt bips schuren wat ze dan doet op de grond.

De reden van verkoop was dat ze als gezelschap diende, maar de andere pony was nu weg en dus was zij overbodig geworden.